Blog

Trainen in de maasduinen
Less is more
Less is more is een begrip wat in onze tak van paardensport bij veel dingen naar voren komt.
Een zo licht mogelijke ruiter, een zo simpel mogelijk hoofdstel, ultra lichte hoefijzers en dat allemaal voor die net wat betere prestatie.
Kosten nog moeite wordt gespaard om onze paarden, onze maatjes, alles te geven wat in ons vermogen ligt.
Genoeg voer, de juiste verzorging, fysio's, osteopaten, zwembaden, hoogtekamers noem het maar op of het is er wel.
Maar ook hierbij geldt less is more!
Niet de stallen met gouden knoppen, de verwarmde binnenbakken of wat je allemaal wel niet kunt bedenken krijgt een paard zo ver dat hij heel zijn hart voor jou wil geven.
Een paard dat super in zijn vel zit doordat hij simpelweg paard mag wezen en mag doen waar hij voor gefokt is brengen hem zo ver dat hij voor je door het vuur gaat.
Wat is er als paard nu mooier dan in groepen buiten te staan, te spelen met soortgenoten en rond te rennen om te kijken wie het snelste is. Ravotten in de modder, kuilen graven in het gras en je 2 benige collega's bezig houden met allerlei ongein die je uitgehaald hebt.
En als je dan gereden wordt om te gaan trainen dat je met een lichtgewicht ruiter op je rug in de buitenlucht wat stoom af kan blazen.
Regelmatig een buitenrit, pootje baden in de zee of zwemmen in het meer.
Immers afwisseling en het paard happy houden is toch het belangrijkste om een paard überhaupt te laten presteren. En dat happy houden doe je nu eenmaal niet met luxe snufjes, maar juist hierin geldt vaak Less is more!

Longetraining door Bianca Dunk

Bianca haar renpaarden staan 24/7 buiten
Ook tijdens koersdagen is het credo Less is more vaak van toepassing.
Zo min mogelijk poespas, zo weinig mogelijk stress, zo min mogelijk op/onder/aan het paard.
Oftewel geen kalkoenen, geen sporen, zo min mogelijk tuigwerk of beenbescherming,zo min mogelijk dood gewicht of zo weinig mogelijk extra meters. Dit alles voor MORE oftewel om een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten!
Rensport dorp
Ik zelf kom uit een rensport dorp. Bijna alle paardenmensen hier zitten in de rensport of zijn er mee verbonden, erg gezellig!!
En zeker hier in het dorp staat het begrip, Less is more centraal.
We hebben dan ook een gezamenlijke trainingsbaan en rijden veel samen.
Niet alleen op de baan overigens, want regelmatig trekken we er met zijn allen op uit om in het natuurgebied ritten te maken.
Immers samen rijden is leuker dan alleen. Niet alleen voor de ruiters, maar ook zeker voor de paarden. Overwinningen worden samen gevierd en verliezen worden samen verwerkt. Eén ding staat in ieder geval in ons dorp centraal en dat is de liefde voor het renpaard.
Overal staan onze topatleten heerlijk buiten met soortgenoten, regelmatig kom je ze onderweg tegen tijdens het maken van een buitenrit of onderweg naar de baan om daar wat stoom af te blazen.
En ja daar wordt ik oprecht gelukkig van! Dan denk ik echt bij mijzelf wat ben ik bevoorrecht om in deze tak van de paardensport actief te mogen zijn.

Ook Roi staat doorgaans 24/7 buiten