Afvaardiging WK jonge dressuurpaarden bekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Afvaardiging WK jonge dressuurpaarden bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 12:45

*knhs
Dressuur

Afbeelding
Emmelie Scholtens met Indian Rock op het WK in 2018.
Foto door Tezzy, http://www.facebook.com/TezzyMomentz/

Donderdag 20 juni was de laatste KNHS-Sportsfit WK-selectie voor het Longines FEI/WBFSH World Breeding Dressage Championships for Young Horses in Ermelo. De commissie bestaande uit Floor Dröge, Monique Peutz en Johan Rockx heeft in de drie leeftijdsgroepen zes paarden afgevaardigd en een aantal reserve-combinaties aangewezen. Het WK vindt plaats op het Nationaal Hippisch Centrum van 1 tot en met 4 augustus.

“We hebben in goede harmonie en goed overleg na een lange dag de definitieve KNHS-Sportsfit WK-selectie kunnen opmaken voor het WK jonge dressuurpaarden. De komende tijd zal er vooral nog ingezet moeten worden op het polijsten van de proeven. Op 14 juli is er nog een laatste training voor de geselecteerde combinaties en de 1e reserve”, laat de selectiecommissie weten.

Van iedere jaargang, vijf-, zes en zevenjarigen, mag Nederland zes paarden afvaardigen. In onderstaand overzicht zijn de afgevaardigden op alfabetische volgorde gezet. De reserves staan op volgorde van oproepen.

5 -jarige paarden
RuiterPaardVader
Afgevaardigd Andreas Helgstrand Jovian Apache
Afgevaardigd Emmelie Scholtens Johnny B.Goode Dream Boy
Afgevaardigd Marieke van der Putten Jameson Rs2 Blue Horse Zack
Afgevaardigd Renate van Uytert - Vliet Just Wimphof De Niro
Afgevaardigd Renate van Uytert - Vliet Johnny Depp Bordeaux
Afgevaardigd Vai Bruntink Jatilinda All at Once
1e reserve Emmelie Scholtens Joe Blue Horse Zatchmo
2e reserve Nicky Snijder Jongleur STH Expression
3e reserve Kirsten Beckers Jeniro Negro
4e reserve Kirsten Brouwer Joyride E.H. Ampère

6-jarige paarden
RuiterPaardVader
Afgevaardigd Bart Veeze Imposantos Wynton
Afgevaardigd Bart Veeze Imagine Dream Boy
Afgevaardigd Dinja van Liere Independent Little Me Uno don Diego
Afgevaardigd Emmelie Scholtens Indian Rock Apache
Afgevaardigd Emmelie Scholtens Infinity Apache
Afgevaardigd Hans Peter Minderhoud In Style Eye Catcher
1e reserve Joyce Lenaerts Beukenvallei's Iconic B Bon Bravour
2e reserve Nicky Snijder Identity STH Charmeur
3e reserve Marije de Lange Inspiration Everdale
4e reserve Kirsten Brouwer Iwardo A F Dorado
5e reserve Quinty Vossers Inferno Everdale
6e reserve Femke de Laat Intro K Apache

7-jarige paarden
RuiterPaardVader
Afgevaardigd Adelinde Cornelissen Henkie Alexandro P
Afgevaardigd Anne Meulendijks Hot-Spot Hot-Spot
Afgevaardigd Dinja van Liere Hermès Easy Game
Afgevaardigd Dinja van Liere Haute Couture Connaisseur
Afgevaardigd Mara de Vries Habibi DVB Don Schufro
Afgevaardigd Olga Boucher Houdini la Haya Krack C
eigen reserve Dinja van Liere Hartsuijker Johnson
1e reserve Quinty Vossers Hummer Charmeur
2e reserve Esmee Van Gijtenbeek Hot Chocolate Apache
3e reserve Joyce Van Opbergen Haronia-donna Bordeaux
4e reserve Johannes Rühl Hilton De L'Esprit VLS Johnson

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:13

Hoe zit dat met die Johnny B. Goode van Emmelie? Moeder moet een Tietse D. zijn toch? Dat is een Fries.
Mag dat dan weer wel? Omdat hij bij het KWPN is ingeschreven?
Of is er een KWPN hengst die Tietse D. heet?
Iemand die mij dit kan uitleggen?

Ben heel erg benieuwd!

*overigens een retegaaf dier*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:44

Nee, ze komt uit de Friese Tietse D maar er zit ook farrington in. Wellicht hebben ze de moeder daarom geregistreerd of kunnen registreren als KWPN? Dan is Johnny gewoon een KWPN'er lijkt me gezien het dan KWPN x KWPN is?
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... er-s-dream

Hier staat de moeder gewoon als KWPN dus dan is het logisch dat de zoon ook KWPN is. :) (Jesters Dream is zijn oude naam. Ze veranderen graag namen bij Scholtens geloof ik.)

NatasjavE

Re: Afvaardiging WK jonge dressuurpaarden bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:13

Jonny B Goode komt inderdaad uit een KWPN reg B merrie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:15

Ayasha schreef:
Nee, ze komt uit de Friese Tietse D maar er zit ook farrington in. Wellicht hebben ze de moeder daarom geregistreerd of kunnen registreren als KWPN? Dan is Johnny gewoon een KWPN'er lijkt me gezien het dan KWPN x KWPN is?
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... er-s-dream

Hier staat de moeder gewoon als KWPN dus dan is het logisch dat de zoon ook KWPN is. :) (Jesters Dream is zijn oude naam. Ze veranderen graag namen bij Scholtens geloof ik.)

Maar dan heeft de moeder een register B papier (blauw geloof ik) en komt daarmee niet in aanmerking voor deelname aan keuringen.

Pak je het registratieschema er bij, dan blijkt naar mijn idee dat veulens van B-register merries alleen in aanmerking komen voor opname in het stamboek als de vader (van register-B merrie) is goedgekeurd, erkend óf geregistreerd in het veulenstamboek van het KWPN OF goedgekeurd bij een erkend stamboek.
Nu is het KFPS niet bepaald een erkend stamboek voor het KWPN.

Dus zou het toch moeten gaan om een reg. B paard, waar een uitzondering voor is gemaakt?

Maar goed, dan nog vind ik het niet echt een probleem dat het KWPN dat zou doen. Wat ik me wel afvraag is hoe het WBFSH hier naar kijkt. Immers is het paard niet volledig volgens de stamboekwensen gefokt, niet in lijn met het fokdoel van het KWPN. Of is enkel registratie dan genoeg?
Dat er genoeg goede paarden uit deze kruising komen is natuurlijk allang bekend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:17

Ligt het aan mij of kan ik van dat paard niks vinden :?.

Johnny B. goode bedoel ik. Zie een filmpje staan op kwpn.tv maar die kan ik niet zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:28

Janine1990 schreef:
Maar dan heeft de moeder een register B papier (blauw geloof ik) en komt daarmee niet in aanmerking voor deelname aan keuringen.

Pak je het registratieschema er bij, dan blijkt naar mijn idee dat veulens van B-register merries alleen in aanmerking komen voor opname in het stamboek als de vader (van register-B merrie) is goedgekeurd, erkend óf geregistreerd in het veulenstamboek van het KWPN OF goedgekeurd bij een erkend stamboek.

Dus zou het toch moeten gaan om een reg. B paard, waar een uitzondering voor is gemaakt?

Maar goed, dan nog vind ik het niet echt een probleem dat het KWPN dat zou doen. Wat ik me wel afvraag is hoe het WBFSH hier naar kijkt. Immers is het paard niet volledig volgens de stamboekwensen gefokt, niet in lijn met het fokdoel van het KWPN. Of is enkel registratie dan genoeg?
Dat er genoeg goede paarden uit deze kruising komen is natuurlijk allang bekend.

De vader is toch ggk voor het KWPN?
Kan hij niet op basis van Dream Boy Reg A zijn?
Hoewel, op kwpn zelf vind ik hem als "reg B"

San: Op de naam vond ik ook niks van hem, enkel artikels. Op de oude naam vind je wel wat van 'm maar niet op het KWPN. Wellicht komt dat nog?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:30

Zie registratieschema...

Als moeder een register B merrie is waarvan de vader niet bij een erken stamboek zit, dan kan een veulen met een ggk KWPN hengst geen reg. A worden....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:34

Klopt, heb 'm op de site ook als reg. B gevonden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:49

Janine1990 schreef:
Zie registratieschema...

Als moeder een register B merrie is waarvan de vader niet bij een erken stamboek zit, dan kan een veulen met een ggk KWPN hengst geen reg. A worden....

Officieel is de KNHS degene die de afgevaardigden selecteert en niet het kwpn ( officieel he! )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:01

Benzz schreef:
Janine1990 schreef:
Zie registratieschema...

Officieel is de KNHS degene die de afgevaardigden selecteert en niet het kwpn ( officieel he! )

Bijzonder en tegelijk begrijpelijk...

Ik begrijp nu dat ik het eerder niet goed heb meegekregen:
https://www.kfps.nl/Actueel/Nieuws/news ... ewsid=3217

Bij Elias was vooraf al duidelijk dat hij niet afgevaardigd kon worden. Begrijpelijk dat hij die finale niet mocht rijden, kan vertekenend beeld geven.
Maar het WBFSH maakt wel degelijk onderscheid tussen verschillende stamboeken en hun fokdoelen. Blijft voor mij persoonlijk dan wel bijzonder dat een register B paard, hieraan mee mag doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:07

Ik begrijp trouwens niet dat ze die Habibi dvb weer meenemen.........
Maar goed, mooi moment om koffie te halen :+

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:03

Even voor mijn beeldvorming hoor maar het papier van het paard is bepalend of het mag meedoen aan deze competitie? Ik volg deze competitie van de zijlijn met een half oog maar gaat het bij deze competitie nou om het best gereden bewegende paard of omdat een stamboek moet winnen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:07

karijn schreef:
Even voor mijn beeldvorming hoor maar het papier van het paard is bepalend of het mag meedoen aan deze competitie? Ik volg deze competitie van de zijlijn met een half oog maar gaat het bij deze competitie nou om het best gereden bewegende paard of omdat een stamboek moet winnen?

Ja want het is een competitie tussen stamboeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 08:25

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:

De vader is toch ggk voor het KWPN?
Kan hij niet op basis van Dream Boy Reg A zijn?
Hoewel, op kwpn zelf vind ik hem als "reg B"

San: Op de naam vond ik ook niks van hem, enkel artikels. Op de oude naam vind je wel wat van 'm maar niet op het KWPN. Wellicht komt dat nog?

Ja wie weet. Ik vind het heel raar dat er bijna geen beeldmateriaal blijkt te zijn.

Op zijn oude naam vond ik een filmpje op kwpn.tv, maar die kan ik niet zien.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:52

NatasjavE schreef:
karijn schreef:

Ja want het is een competitie tussen stamboeken.

Aha, ik heb me nooit verdiept in de spelregels hiervoor. Maar goed, beest heeft dus een KWPN papier.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:52

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:08

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:19