Blog

Wie ben ik? Marijke, 44 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour.
Oké, een beetje dramatische titel misschien maar soms zet ik wel eens een stapje terug en vraag ik me serieus af waar we mee bezig zijn. Want op welk moment lijkt het een goed idee om in een veel te warm pakje met je paard kunstjes te gaan doen tussen een paar hekjes die precies de goede afmetingen moeten hebben. En dan natuurlijk niet alleen, er zijn nog veel meer mensen die ook hun kunsten laten zien en dan zit er iemand in een hokje die zegt wie de beste is. Klinkt als een fantastische manier om je vrije tijd te besteden toch?
Lang niet alle paardenmensen rijden wedstrijden. Sterker nog, ik denk dat er meer niet dan wel starten en veel hebben ook niet de ambitie om dat ooit te gaan doen. Voor mij is dat wel een belangrijk onderdeel van het werken met paarden. Door een ongeluk (het blijft gevaarlijk die paarden) ben ik sinds januari niet meer de ring in geweest en ik merk dat ik het enorm mis. Wedstrijden motiveren me om het beste uit mezelf te halen en daardoor kan ik ook weer het beste uit mijn paarden halen. Zonder wedstrijden loop ik snel een beetje de kantjes eraf, vind ik het te snel wel goed. Eigenlijk ben ik gewoon een beetje lui en heb ik die stok achter de deur nodig.
Wat me zo motiveert weet ik soms zelf ook niet want zo leuk is wedstrijd rijden helemaal niet. Of ik tijd heb om iets af te spreken dit weekend? Nee, gaat niet lukken. Ik heb wedstrijd en dan moet ik om 4.30 opstaan zodat ik rond 7.30 weg kan rijden, naar een plaats waar jullie nog nooit van gehoord hebben. Om 10.00 mag ik dan een minuut of zes in de ring doorbrengen om vervolgens te wachten op de uitslag en daarna mijn paard weer naar huis te brengen, te verzorgen, alles op te ruimen en schoon te maken en dan ga ik weer naar huis. Met een beetje mazzel moet ik daar rond een uurtje of 17.00 wel weer zijn en als ik écht heel veel mazzel heb krijg ik ook nog €25 omdat ik gewonnen heb. Moet nog wel even €17,50 inschrijfgeld vanaf of inmiddels soms zelfs €20 en de €30 voor brandstof en iets te eten maar dat mag de pret niet drukken.
Naast dit enorme bedrag is er ook nog kans op een mooi compliment van de jury, of niet; dat kan net zo makkelijk. En toch doe ik niets liever. Over anderhalve week mag ik de ring weer in en ik verheug me er nu al op. Soms hoef je ook niet te weten waarom, soms moet je er gewoon keihard van genieten