Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Askja schreef:Hoe dit ook zit, het roept bij mij vooral de vraag op waarom er nog steeds geen kenteken voor tractoren is ingevoerd.
Ik ben met mijn paard ook weleens bijkans omvergereden door een tractor. Meestal zijn dat dan van die jonge gasten die voor een loonbedrijf werken. En die met giga materieel (mestinjectoren bijv.) op de openbare weg rijden, niet zelden veel te hard, en met een mentaliteit van 'aan de kant of ik rijd je plat'.
Een toenmalige bijrijder is eens van een van onze paarden afgevallen, vanuit rengalop plat op het asfalt, nadat het paard (normaal een super cool beest) schrok van een trekker die ineens met grote vaart vanuit een weiland de weg opdook, zonder zicht op de weg vanwege bomen/struiken. Ze moest met de ambu mee, maar had gelukkig alleen een zwaar gekneusd heiligbeen. Trekkerrijder reed gewoon door, en omdat we op dat moment wel wat anders aan ons hoofd hadden, hebben we er toen geen werk van gemaakt. Had ie een kenteken gehad, dan hadden we dat genoteerd en hadden we er zeker melding/ aangifte van gedaan.
Hoog tijd voor een verplicht kenteken voor landbouwvoertuigen dus.
Askja schreef:Oneens. Er rijden hier genoeg boeren rond met exact hetzelfde type tractor. Bovendien is dit geen argument om voor landbouwverkeer een uitzondering te maken. Brommers en 45 km autootjes moeten ook een kentekenplaat voeren. Alles wat gemotoriseerd is en de openbare weg op gaat zou in principe een kenteken moeten voeren. Gelijke monniken, gelijke kappen.
en waar je de plaat moeten bevestigen? Gewoon boven aan de cabine en op de voorkant
lijkt me niet zo moeilijk.Stelvio schreef:Vanaf 1 oktober 2019 geldt er een kenrekenplicht voor tractors die harder kunnen dan 25 km/uur in Nederland.
Kinke schreef:Tjonge Askja, je klinkt nogal boos.
Je gaat nu uit van loonwerkers, die gebruiken inderdaad veel de openbare wegen. De gemiddelde boer komt maar weinig op de weg. Wij hebben een hele oude trekker, die komt bij uitzondering op de openbare weg.
Ook hebben veel boeren hier meerder stukken land die verder van de boerderij af liggen.
Maar of ze een kenteken hebben? Moet ik eens op letten.