Paard in België al sinds 30/5 vermist na val van amazone

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:47

LBLGypsyCobs schreef:
Voor iedereen die iets met dieren heeft is het gewoon een rot idee dat het dier daar ergens loopt of heeft gelopen en dat er nu zoveel onzekerheid is.

Ik vind het idee hartverscheurend dat dat meisje en haar ouders met een lege trailer huiswaarts moesten, dat er nu een lege stal is en een lege plek in de zadelkamer.

Zo onwerkelijk, als je paard dood gaat of verkocht is, dan kijk je ook tegen een lege stal aan of een weiland waar er eentje mist, maar dan weet je tenminste wat er gebeurd is.
Dit moet zo ontzettend knagen, alle mogelijkheden al 100x door je hoofd.

Iedere dierenliefhebber die wel eens te maken heeft gehad met een vermist dier, weet dat je zelfs jaren later nog bij het zien van een gelijkend dier denkt dat je die van jou ziet.
Het is een wond die nooit helemaal heelt.

Ik hoop nog steeds op een wonder, dat hij ongedeerd weer opduikt, maar het wordt wel lastig om na zo'n lange tijd positief te blijven.

Inderdaad.. Zelfs mijn kat die 7 jaar geleden op een of andere manier verdwenen is hopen we dat hij ooit nog eens terug komt gewandeld. De kans is klein, maar het gebeurt toch regelmatig.. Zo enorm veel onduidelijkheid.. Zeker met een paard kan ik me voorstellen hoe enorm deze onzekerheid is. Ik schat de kansen niet heel hoog, zeker met het onstuimige weer van afgelopen week. Maar toch houd ik hoop...

beatje

Re: Paard in België al sinds gisteren vermist na val van amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:54

Ze houden er blijkbaar rekening mee dat hij toch mee genomen is door de 1 of ander.Hij kan er natuurlijk zo de grens over gestoken zijn. En in mijn provincie is het helemaal geen nieuws geweest. Dus een beetje kwaadwillige heeft het diertje ook zo weer verpatst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:11

Eigenlijk zouden ze massaal foto's moeten laten delen op facebook... Duidelijkere dan die ene. Facebook kan best helpen in dit soort gevallen. Als iedereen weet dat dit dier gezocht wordt vinden ze hem misschien toch terug, ook als ie door verkocht is. Ik denk dat de opties inmiddels alleen maar zijn dat ie óf ergens dood ligt en niet gevonden wordt of kan worden. Of hij is meegenomen. De enige manier waarop deze nog kan leven is IMO als ie meegenomen is als ik de omschrijving van het gebied hoor van de bokker die er geweest is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:34

Hoe zit dat eigenlijk met de chip mocht hij meegenomen zijn? Kun je je pony via de chip registreren als vermist zodat iedereen die de chip uitleest deze melding krijgt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:02

In België wordt de chip in praktijk maar heel weinig uit gelezen in mijn ervaring. Veel paarden die verkocht worden blijven gewoon op de 1e eigenaar staan op de chip. Hoe dat in Frankrijk zit weet ik niet, maar het kan dus zijn dat op de chip een andere eigenaar staat dan Noémie (of haar vader/moeder.)

Monique1963
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:05

Ik woon in Frankrijk en je moet je paard registreren bij Harras Nat. Daar moet een chip nummer bij vermeld worden. Maar ja, als je het niet doet en het paard gewoon houdt, dan kraait er geen haan naar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:15

Maar hoe toevallig moet dit allemaal wezen?
Meisje valt van haar paard en de eerste de beste die het paard vangt besluit hem maar te stelen? Wel heel opportunistisch, het kan, maar wel heel toevallig...

Monique1963
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:17

Ik vermoed idd ook dat het paard nog in het wild is. Dood of levend.

Wel ooit een filmpje gezien van een paard dat na bijna twee weken gevonden werd. Als je zoekt op Play Doh horse found, dan krijg je filmpjes en foto's. Zijn zadel hing helemaal opzij, vliegenmasker nog op, maar behalve een flinke jaap in zijn boeg, was hij helemaal ok.

Hopen dat dit hier ook gebeurt en dan liefst zonder de snee.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 10-06-19 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:28

Letizia schreef:
Meisje valt van haar paard en de eerste de beste die het paard vangt besluit hem maar te stelen? Wel heel opportunistisch, het kan, maar wel heel toevallig...

Het zou de eerste niet zijn en het zal al zeker niet de laatste zijn. :) Als knol net een handelaar tegen gekomen is (of bij een handelaar uit gekomen is in zijn zoektocht naar soort genoten.) dan is die kans IMO vrij reëel. :) Hij hoeft 'm niet gevangen te hebben in het gebied of op straat he. De knol kan ook aangelopen zijn bij een boer of handelaar die 'm op stal/op weide gegooid heeft en als dat dan net die opportunist is die denkt "ik verkoop de knol gewoon de grens over.") tsja... :)

Ik vrees ook eerder dat het dier overleden is trouwens. Het duurt te lang. Maar hoe dan ook is het een hele triestige zaak die je als eigenaar denk ik heel moeilijk of niet kan verwerken.. Nooit weten wat er nu van je vriendje gekomen is... Ik denk dat je toch (afhankelijk van hoe oud ie is.) jarenlang hoop blijft houden dat je hem nog ergens tegen zal komen. (Dan niet perse dat ze hem toch vinden maar als ie bv verkocht zou zijn.). Zolang dat dier puur kwa leeftijd nog in staat is om te leven denk ik dat je toch hoop blijft houden.... En dat je je tegelijk jarenlang af vraagt of ie niet geleden heeft/hoopt dat ie niet geleden heeft.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:41

Letizia schreef:

Het gebeurt met wegelopen honden of katten met grotere regelmaat dan wij weten. Mensen zijn zelfs zo brutaal om een hond te stelen die bij bv supermarkt buiten zit te wachten op het baasje. Dus waarom niet een pony?
Ik acht de kans ook klein hoor, daar niet van, maar het kan idd gebeurt zijn.

Ergens vrij rondlopen, die kans wordt steeds kleiner. Pony is ten slotte niet in een reservaat alla wat ze in de VS of Canada kennen en gezien het gebrek aan sporen lijkt het er sterk op dat het dier daar ook niet eens is. Dus als hij buiten dat gebied loopt, komt hij in dicht bevolkt gebied en zou dus echt wel een keer gezien moeten zijn...zou je toch zeggen in elk geval.

Dus de kans dat 1 van de andere 2 opties over blijft wordt steeds groter; of het dier is overleden en ligt ergens uit het zicht...of hij staat bij iemand op stal. Persoonlijk denk ik dat het dier helaas ergens dood ligt.
Optie 3; vrij rondlopen...tja; tuurlijk het kan, maar die kans wordt nu toch echt steeds kleiner.

Ik hoop voor de eigenaren dat snel duidelijk wordt wat er met het dier gebeurt is, want die zullen nu in alle staten zijn. Wat een mooi dagje uit moest worden, eindigt verschrikkelijk en er komt geen eind aan tot nu toe.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:34

Delphi schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met de chip mocht hij meegenomen zijn? Kun je je pony via de chip registreren als vermist zodat iedereen die de chip uitleest deze melding krijgt?

Blijkbaar zijn die niet geldig als eigendoms bewijs. Stel dat iemand de pony nu vind en de pony te koop aan bied. Tegen de gene die hem koopt zegt hij ik ben het boekje kwijt wegens verhuis of zoiets. Dan is de gene die de pony koopt er gewoon de nieuwe eigenaar van, idioot genoeg. Je betaald je blauw aan allemaal papierwerk en uiteindelijk heb je geen poot om op te staan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:46

Dit is in Frankrijk niet het geval.
De chip moet geregistreerd worden en de naam op die registratie is de eigenaar. Ook als het dier gestolen en doorverkocht wordt.
Zonder papieren kan er geen verandering van eigenaar zijn.

Neemt niet weg dat pony alsnog de handel in kan gaan omdat er weinig controle op is.

Maargoed, vind het wel een opvallend dier met z'n rattenstaartje dus bij handel vermoed ik dat die vroeg of laat wel herkend wordt.

Hopelijk hebben de eigenaars snel duidelijkheid.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:00

In belgie had je vroeger een mutatie formulier. Dat moest de oude eigenaar met de nieuwe invullen en dan opsturen en zo kwamen de gegevens op je naam te staan. Alleen schijnt dit niet meer zo te wezen. Zelf weet ik het niet, heb al even geen nieuw paard meer gekocht.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:29

beatje schreef:
In belgie had je vroeger een mutatie formulier. Dat moest de oude eigenaar met de nieuwe invullen en dan opsturen en zo kwamen de gegevens op je naam te staan. Alleen schijnt dit niet meer zo te wezen. Zelf weet ik het niet, heb al even geen nieuw paard meer gekocht.

Ik heb vorig jaar een paard gekocht en heb nog altijd de mutatie moeten laten veranderen.
Maar chip uitlezen wordt idd enkel gedaan bij wedstrijden (voor zover ik weet enkel Endurance) en bij keuring.
Eigenaar wordt idd niet nagekeken op chip. Enkel of de chipnr van het boekje klopt met die in het paard.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:31

Berryz schreef:
beatje schreef:

Ik heb vorig jaar een paard gekocht en heb nog altijd de mutatie moeten laten veranderen.
Maar chip uitlezen wordt idd enkel gedaan bij wedstrijden (voor zover ik weet enkel Endurance) en bij keuring.
Eigenaar wordt idd niet nagekeken op chip. Enkel of de chipnr van het boekje klopt met die in het paard.
jumpings gebeurt dit ook regelmatig.

Ik hoop dat ze toch nog een spoor van het paard vinden. Heel erg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:32

beatje schreef:

In theorie is het nog steeds zo maar net als in Frankrijk: wordt niet gecontroleerd en dus niet ‘nuttig’ want kost geld en is verder geen bewijs.

Chipnummers controleren ze idd pp wedstrijd wel eens maar nieuw boekje is zo aangevraagd onder het mom van ‘boekje kwijt!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:56

Ach chip fraude kan en gebeurt nog gewoon hoor, even chip onleesbaar maken nieuwe zetten ander paspoort erbij en klaar. En is ook geen eens een moeilijke weg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 06:50

Onvatbaar dat in onze streken een paardje zo kan verdwijnen.
Ik kan ook bijna niet geloven dat daar toevallig iemand loopt die de pony vangt en steelt. Zoveel paarden te koop en iemand gaat dan net op zo'n moment het risico nemen om een pony te stelen...
Is echt afschuwelijk voor paard en meisje.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:36

beatje schreef:

Het bestaat idd nog, maar de oude eigenaar moet hiervoor het initiatief nemen. En niet iedere koper weet dat dit nodig is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:53

Nog steeds niks...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:08

Echt heel vreemd. Dat niemand iets heeft gezien de afgelopen weken.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 06:04

Denk er veel aan, zo sneu voor die eigenaresse ook, ik zou gek worden.
Ik hoop dat ie toch nog gevonden gaat worden al is ie overleden heb je iig duidelijkheid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 06:53

Meenemen lijkt mij zo onwaarschijnlijk. dan moet iemand al net op dat moment het paard treffen, niemand moet diegene zien lopen met het paard en je moet het maar ongezien en snel kunnen vervoeren.
Ik hoop dat deze nog levend gevonden wordt, desnoods overleden, maar zo in onzekerheid blijven lijkt mij verschrikkelijk

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:28

De onwetendheid moet toch slopend zijn voor de eigenaar. Zal de pony ooit nog gevonden worden?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:41

onpaard schreef:
De onwetendheid moet toch slopend zijn voor de eigenaar. Zal de pony ooit nog gevonden worden?

Ja vreselijk, moet er niet aan denken.
Regelmatig kijk ik hier of er nieuws is, maar helaas