Mijlpaal in strijd tegen training Tennessee Walking Horses

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Mijlpaal in strijd tegen training Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 12:31

Bokt.nl / Horse & Hound
Overige

Er is een grote mijlpaal bereikt in de strijd tegen de manier van trainen van Tennessee Walking Horses. De Prevent All Soring Tactics (PAST) Act heeft inmiddels genoeg steun om door te kunnen gaan naar de fase van wetswijziging waarin er een debat over gevoerd zal worden, en waarin gestemd zal worden over het wijzigen van de wet.

De PAST Act is door senatoren Kurt Schrader en Ted Yoho in januari geïntroduceerd in het Huis van Afgevaardigden. Het doel van de PAST Act is om de mazen in de wet te sluiten waardoor de trainingsmethoden tot nu toe door konden gaan.
Het gaat om methoden als het aanbrengen van chemicaliën op de voorbenen van de paarden en het aanbrengen van scherpe objecten in de hoeven, waarbij het doel is om het paard te dwingen de extreme gangen te laten zien waar het ras bekend om staat.

Er is al eerder een poging geweest om een gelijksoortige wetswijziging door te voeren, dit was zes jaar geleden. Toen werd het tegengehouden door machtige politici, ondanks dat er veel steun was vanuit de Amerikaanse overheid.

Marty Irby, directeur van de Animal Wellness Action, vertelt: "Ik heb hoeven van paarden gezien die zo erg waren toegetakeld dat ze eruit zagen als een pizza waar de kaas vanaf was getrokken. Het is hoog tijd om deze mishandelingspraktijken, waar ik al vanaf mijn kindertijd getuige van ben geweest, te stoppen." Verder zegt hij: "We zijn zover dat er gestemd gaat worden over het voorstel, en op deze manier maken we een grote stap richting het beëindigen van deze plaag. Ik ben het Huis van Afgevaardigden erg dankbaar voor hun toewijding en steun."

Ben Tydings Smith is de kleinzoon van Joseph Tydings, die de Horse Protection Act schreef en 48 jaar lang vocht tegen de mazen in de wet. Hij vertelt over zijn inmiddels overleden grootvader: "Hij gaf zoveel om deze paarden, en ik weet dat hij op dit moment waarschijnlijk met een grote glimlach op ons neerkijkt."

De stemronde zal plaatsvinden in de week van 23 juli, en de aanhangers van de PAST Act hopen dat het een succes zal zijn. Als dat zo blijkt te zijn zal de Senaat zich erover buigen. Als de Senaat het voorstel goedkeurt, zal het nog goedgekeurd moeten worden door Donald Trump voordat het opgenomen wordt in de wet.

Elisa2

Re: Mijlpaal in strijd tegen training Tennessee Walking Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:52

Ik hoop echt dat het er dit keer wel doorheen komt, en het een succes wordt. Die mishandelingspraktijken kunnen echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:18

Weet niet of dat gaat lukken. De Zuidelijke Staten worden alleen maar conservatiever in hun doen en laten en daar hoort ook manier van trainen van de TWH.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:21

Ik duim inderdaad hard dat deze wet er komt. Dat zou in elk geval eens een keer wat vooruitgang betekenen tijdens deze regeerperiode van Trump.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:46

Het is ongelooflijk dat in een moderne wereld dit soort praktijken nog steeds kunnen. Ik snap die mensen die naar shows gaan kijken ook niet. Boycotten die hap! Het gaat alleen maar om groot geld voor de fokkers. Te triest voor woorden dat je zoiets op je geweten wilt hebben. Ik hoop enorm dat de wet erdoor komt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:49

Geld het dan ook voor het gebruik van die enorme schoenen die eronder gezet worden?.

Ik vind het van die geweldige paarden <3

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:49

Ik ben benieuwd hoeveel invloed dit daadwerkelijk gaat hebben.
Veel mensen denken dat TWH alleen zo gaat lopen (zgn big lick) door soring, dit is echter niet zo. Naast dat ze natuurlijk andere gangen hebben en meer op stride met hun achterhand hebben, wordt er gebruik gemaakt van pads (hogerop staan) en kettingen (gewicht) om die extreme “gangen” te krijgen. Al deze dingen zijn niet illegaal an sich, het wordt ook gebruikt bij vele andere rassen. Denk aan tuigpaarden, hackneys, American saddlebred etc.
Het enige wat illegaal is, is soring. Dus het doelbewust pijn doen door oa chemicalien. Daar wordt echter al wel veel op gecontroleerd. Blijkbaar niet voldoende, want het gebeurt nog steeds... dus wat dat betreft natuurlijk goed dat er weer vooruitgang zit.
Maar die wedstrijden zullen gewoon door blijven bestaan en ze zullen gewoon nog die big lick hebben.
Het is een heel apart wereldje.. Die TWH mensen in (Noord-)Amerika.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:54

Elk stapje is een vooruitgang en ja ik snap wat je bedoeld Eileen.
Vaak is vooruitgang in dit soort gevallen iets met babystapjes.

Chemicaliën richten schade aan die niet meer terug te draaien is. Dat alleen al is afschuwelijk en verwerpelijk.

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:37

Wat afschuwelijk.. Laten we hopen dat die wet er doorheen komt. Arme dieren.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:44

Het is werkelijk niet te geloven dat deze vorm van dierenmishandeling nog niet is verboden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:56

Verbod mooi maar controle?? Dit zijn praktijken die achter de voordeur gewoon doorgaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:11

Vind het er vreselijk onnatuurlijk uitzien, goed dat ze misstanden willen aanpakken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:18

Ik hoop dat er inderdaad eindelijk succes wordt geboekt!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:20

Zeker mee eens hoor, ik wou ook vooral duidelijk te maken dat die big lick niet alleen gemaakt wordt door soring. Het zijn 2 aparte dingen.

Soring zelf is trouwens al lang verboden. Echter wordt dit niet goed genoeg gecontroleerd. Nouja, er wordt heel veel gecontroleerd maar op de verkeerde manier/ door de verkeerde mensen :+ Bij elke show wordt er gecontroleerd, naar zeggen van iemand die ik ken (en in dat wereldje zit) is het een van de strengst gecontroleerde paardenevenementen. De paarden worden gecontroleerd op pijn en littekens voor/ na de show. En dat geloof ik wel. Echter is de manier van controleren een probleem (https://www.humanesociety.org/resources/what-soring hier staat er ook meer over). Hoe ik het lees gaat het nieuwe wetsvoorstel meer over dat de wet niet meer zo makkelijk omzeilt kan worden, iets wat nu nog wel gebeurt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:22

Die wet gaat er niet komen. Ze waren al eerder heel ver, maar Donald Trump draaide alles terug.
Als het nu weer langs hem moet, gaat er weer niets veranderen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:26

Het is vreselijk voor de paarden die dit soort dingen moeten ondergaan, ze lijden echt helse pijnen.

Hopelijk stopt het dit.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:00

Zojuist het filmpje vd trainingsstal gezien, wat afgrijselijke.
Wat zijn dat voor een onmensen.
Mijn hart breekt.
Ik mag toch hopen dat met naar buiten brengen vd undercover beelden die mensen genadeloos aangepakt worden .....

BlueAmethyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:12

Uiteraard hoop ik dat de wet er deze keer wel doorkomt, maar als hij nog langs Trump moet vrees ik er toch voor. :x