In half jaar tijd al 26 paarden dood op renbaan Californië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

In half jaar tijd al 26 paarden dood op renbaan Californië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 07:10

nos
Draf- en Rensport

In een half jaar tijd zijn al 26 paarden doodgegaan op de racebaan Santa Anita Park in de Amerikaanse staat Californië. Afgelopen weekend stierf de 9-jarige ruin Kochees. Het was het derde paard binnen negen dagen dat een race of training op de baan niet overleefde.

Inmiddels lopen er verschillende onderzoeken naar de mogelijke oorzaak van de ongelukken. Dierenrechtenorganisaties vinden dat de races in Santa Anita Park moeten worden stilgelegd in afwachting van de uitkomsten daarvan, schrijft The New York Times.

Eerder dit jaar, na de dood van het 22e paard, werd het gebruik van medicijnen en van een zweep door jockeys al verboden. De eigenaren van de renbaan noemden de sterfgevallen "hartverscheurend". De renbaan werd tijdelijk gesloten voor onderzoek, maar na een week weer heropend.

Voorbeen
Kochees deed zaterdag mee aan een race met een hoofdprijs van 10.000 dollar toen hij ineens last kreeg van zijn voorbeen. Het been bleek gebroken. Volgens zijn eigenaren is er van alles geprobeerd om het paard te redden, maar werd hij zondag alsnog afgemaakt.

Een week eerder liep een driejarige ruin tijdens een race een zware heupblessure op en raakte een ander driejarig paard bij een training gewond aan zijn schouder. Ook deze dieren kregen een spuitje.

Verschillende experts zien volgens ABC News de weersomstandigheden als mogelijke oorzaak van het aantal ongelukken. De afgelopen maanden is na een lange periode van droogte een grote hoeveelheid regen gevallen, die de kwaliteit van de baan zou hebben aangetast.

F_T

Re: In half jaar tijd al 26 paarden dood op renbaan Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:15

Om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen moet je meer weten over hoé al die dieren overleden zijn. Leeftijd, oorzaak etc.
En wat voor soort baan het is. (Vlak? Steeplechase? Bodemgesteldheid)

Maar 26 is wel heel veel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:41

26 is inderdaad enorm veel, dan moeten er toch alarmbellen af gaan! dit lijkt me niet de bedoeling..als de kwaliteit van de baan zo slecht is door de regen dan moet die verbeterd worden en zolang dat niet kan zou er niet geraced moeten worden.

Ik vraag me ook af of de zware heupblessure en gewondheid aan de schouder niet te genezen/ op te lossen zouden zijn. Of dat die paarden daardoor er te lang uit zouden zijn waardoor inslapen financieel aantrekkelijker is...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:37

Geen leuke berichten dit. Vreselijk voor die dieren maar ook voor de sport aangezien dit soort nieuws alleen maar meer weerstand veroorzaakt. Terecht ook wel. Dit kan toch niet door gaan zo!?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:55

Ik vraag mij echt af of al dat inslapen echt nodig is.
Bij een gebroken been snap ik dat, maar een heup of schouder blessure zeker bij jonge paarden van 3 jaar...
Dan speelt het financiële plaatje een stuk mee schat ik in...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:44

Bij velen zal denk ik inderdaad het financiele plaatje de doorslag geven. Het is inderdaad een hoog aantal maar ik denk dat als je het zou doortrekken naar andere disciplines dat misschien ook aan de hoge kant ligt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:02

je zult ook moeten weten van de hoeveel starts die 26 uiteindelijk zijn overleden om er iets zinnigs over te zeggen. of is dit een zeer hoog aantal op deze renbaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:20

NenaC schreef:
je zult ook moeten weten van de hoeveel starts die 26 uiteindelijk zijn overleden om er iets zinnigs over te zeggen. of is dit een zeer hoog aantal op deze renbaan?

Het is inderdaad een absurd hoog aantal; er komt ook veel kritiek uit andere rensportlanden. De baan is ook enige tijd dicht geweest eerder dit jaar om wat te doen aan de kwaliteit van de bodem. De botbreuken doen zich namelijk niet alleen voor in races, maar vooral tijdens gewone canters (dus dan ga je nog niet eens echt hard), en dan kun je concluderen dat er iets niet goed gaat. Ter vergelijking: wij hebben meer dan 200 paarden in training, waarvan er op een dag minimaal zo’n 170 de baan op gaan, en het aantal botbreuken of anderszins fatale ongelukken in hetzelfde tijdsbestek is 0. Dus dat er op Santa Anita iets niet in orde is, is duidelijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:39

Mkango schreef:
NenaC schreef:

Het is inderdaad een absurd hoog aantal; er komt ook veel kritiek uit andere rensportlanden. De baan is ook enige tijd dicht geweest eerder dit jaar om wat te doen aan de kwaliteit van de bodem. De botbreuken doen zich namelijk niet alleen voor in races, maar vooral tijdens gewone canters (dus dan ga je nog niet eens echt hard), en dan kun je concluderen dat er iets niet goed gaat. Ter vergelijking: wij hebben meer dan 200 paarden in training, waarvan er op een dag minimaal zo’n 170 de baan op gaan, en het aantal botbreuken of anderszins fatale ongelukken in hetzelfde tijdsbestek is 0. Dus dat er op Santa Anita iets niet in orde is, is duidelijk.

Nu was ik echt heel erg nieuwsgierig waar je woont en wat voor werk je doet, maar je profiel is leeg. :')
Waar zou dit bijvoorbeeld aan kunnen liggen, en is het inderdaad een financieel plaatje dat ze ervoor kiezen om een 3 jarige met een heupblessure af te spuiten ipv te laten revalideren?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:48

Ik ben niet bekend met de draf en rensport maar dit lijkt me toch niet echt best. Denk vooral ook dat ze de paarden niet willen revalideren ivm de kosten. Erg zonde.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:41

@kaitlyn. Ik heb even gezocht of ik iets meer informatie kon vinden, echter wordt er totaal geen duidelijkheid gegeven over de schouder blessure van Commander Coil (de 3-jarige met de schouder blessure) behalve dan dat er in 1 artikel geschreven werd dat het een ernstige schouder blessure was. Je zou dan dus kunnen denken aan een gebroken schouder b.v.

De Stronach-group heeft ook al de oude baanmanager (deze was met pensioen) terug gehaald om de te kijken of het hem in de kwaliteit van de baan zit en die heeft niets afwijkende kunnen vinden. Ik vraag me af als er zo makkelijk botbreuken ontstaan of het niet gewoon een combinatie is van fokkerij, verkeerde training en/of te weinig rust om te herstellen.

Onderzoeken van vroeger waarin de botdichtheid gemeten werdt i.s.m. verschillende soorten trainingen, toonde aan dat de kans op botbreuken verkleinde en dus een dichtere botdichtheid gemeten werdt bij paarden die op jongere leeftijd al aan de wedstrijd snelheden blootgesteld werden. Ik heb tot nu toe eigenlijk ook nog geen nieuw onderzoek daarover gezien, maar dat kan komen omdat ik al weer een hele tijd uit de renpaarden vandaan ben.

En aan de andere kant probeert de industrie (lees afzonderlijke trainers) ook van dat imago van jonge paarden af te raken. Als dat onderzoek dus wel zou kloppen en paarden dus rustiger voorbereidt worden dan zou dat dus zomaar met elkaar in verband kunnen staan. Maar daar hebben we niet genoeg informatie voor om dat te onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:51

Kaitlyn schreef:
Nu was ik echt heel erg nieuwsgierig waar je woont en wat voor werk je doet, maar je profiel is leeg. :')
Waar zou dit bijvoorbeeld aan kunnen liggen, en is het inderdaad een financieel plaatje dat ze ervoor kiezen om een 3 jarige met een heupblessure af te spuiten ipv te laten revalideren?

Naja, bij "heupblessure" denk ik eerder aan een fractuur in het bekken en dat is niet altijd te repareren. In een Engelstalig artikel staat bijvoorbeeld dat het betreffende paard wel opgenomen is geweest in de kliniek, maar de dag erna toch achteruit ging, waarop is besloten het te laten inslapen. En het wisselt per eigenaar: sommige mensen vinden het niet erg om er duizenden tegenaan te gooien en tot het uiterste te gaan in de hoop het dier te redden, zelfs als het einde rencarrière is; anderen zullen er wellicht sneller voor kiezen om ze in te laten slapen omdat ze het geld niet hebben, of het er niet voor over hebben, of omdat ze het dier verder leed willen besparen, net als bij "gewone" eigenaren eigenlijk. :P

daffie1986 schreef:
De Stronach-group heeft ook al de oude baanmanager (deze was met pensioen) terug gehaald om de te kijken of het hem in de kwaliteit van de baan zit en die heeft niets afwijkende kunnen vinden. Ik vraag me af als er zo makkelijk botbreuken ontstaan of het niet gewoon een combinatie is van fokkerij, verkeerde training en/of te weinig rust om te herstellen.

Maar dan blijft het opvallend dat het één baan betreft waar het sterftecijfer zo hoog ligt, en waar niet één, maar verschillende trainers werkzaam zijn. Als het aan de fokkerij zou liggen, zou je het elders ook moeten terugzien, en bij verkeerde training of te weinig rust, zou je dat bij één trainer verwachten, niet over de gehele linie.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:26

@Mkango, dat was ik er inderdaad vergeten bij te zetten, dat levert namelijk ook weer een tegenstrijdige aanname.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:29

wat een vreselijke 'sport' is dit..

als een bodem op een renbaan te zwaar ligt, is het wachten op ernstige blessures.. ga maar eens een tijd met je paard in een te zware bak rijden, het is wachten op peesproblemen..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:39

Zidore schreef:
als een bodem op een renbaan te zwaar ligt, is het wachten op ernstige blessures.. ga maar eens een tijd met je paard in een te zware bak rijden, het is wachten op peesproblemen..

Niet als het paard hier altijd in getraind is. Dan passen de banden en pezen zich namelijk aan.

Daarbij denk ik niet dat je wilt weten wat zo'n baan kost. Is allemaal samengesteld en niet alleen maar zand. Daarnaast is er vaak ook nog 1 persoon fulltime in dienst om die baan helemaal spik en span te houden.
Edit: hier in NZ worden er zelfs 2-3 jarige opleidingen aan besteedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:15

daffie1986 schreef:
Zidore schreef:

Niet als het paard hier altijd in getraind is. Dan passen de banden en pezen zich namelijk aan.

Daarbij denk ik niet dat je wilt weten wat zo'n baan kost. Is allemaal samengesteld en niet alleen maar zand. Daarnaast is er vaak ook nog 1 persoon fulltime in dienst om die baan helemaal spik en span te houden.
Edit: hier in NZ worden er zelfs 2-3 jarige opleidingen aan besteedt.

In de States zijn de dirt banen echter wel exact wat het woord zegt: dirt. :P Synthetische (of zoals ze hier in de UK genoemd worden: all-weather) banen heb je daar nauwelijks, maar is wel wat je in NZ, Aus en de meeste andere landen ziet en dat is idd samengesteld uit veel meer dan alleen zand en daardoor ook veel beter bestand tegen verschillende weersomstandigheden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:20

Wat mij betreft zouden alle sporten waarbij dieren betrokken worden en waarbij vaker dan incidenteel door domme pech, dieren gewond/geblesseerd/gestrest raken of overlijden, verboden mogen worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:57

@Mkango, Santa Anita had in 2007 de ouderwetse dirt vervangen met "cushion track" een synthetisch oppervlak.

Maar die is dus blijkbaar in 2010 weer eruit gehaald door problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:38

Ze zijn daarna inderdaad weer teruggegaan naar dirt. :P

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:49

Ik las ergens dat medicijngebruik ook een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.