Blog
"Het leed dat longeren heet"....
Wellicht een wat vreemd gekozen titel voor een eerste blog, maar voor mij een heerlijk onderwerp om over uit te wijden! Veel mensen zien longeren nog steeds als een "noodzakelijk kwaad", het "even zijn ei kwijt raken" zodat je paard veilig is om er op te stappen en als iets wat gruwelijk saai is...
Voor mij is longeren een enorme hobby! Samen werken met je paard op afstand en daadwerkelijk kunnen ZIEN wat je paard doet, hoe hij beweegt en hoe je hulpen invloed hebben op zijn beweging en houding

Mijn naam is Nikki van Olst, voornamelijk bekend als "die kunstjesmuts", maar tevens bijna afgestudeerd aan de Equus Universalis School for Classical Dressage & Equine Welfare. Een rijkunstige school die zich toelegt op het handwerk, longeren en rijden vanuit de Klassieke rijkunst, met oog op biomechanica en positief belonen. Laat positief trainen nu nét lekker passen in het straatje van vrijheidsdressuur!
Ik houd mij dus vooral bezig met het paard trainen vanaf de grond. Oefeningen uit het vrijheidsdressuur niet zien als kunstjes, maar als mentale en fysieke gymnastiek om een paard te verbeteren, in combinatie met het scholen vanuit de Rijkunst.
Toen ik vanuit Bokt.nl te horen kreeg dat ik mocht gaan bloggen, was ik enórm enthousiast! Maar ja, waar ga je het over hebben... Dat is natuurlijk stap 2. Dus laten we gelijk iets tackelen waar ik enorm veel plezier aan beleef, maar sommige mensen letterlijk de bibbers van krijgen: LONGEREN!

Voor veel mensen betekent longeren opspattend zand, een paard dat onbezonnen door de bak vliegt en de nodige brandwonden op je handen. Dit was voor mij ook ooit het geval. Tot ik leerde longeren met een kaptoom, en later met behulp van de dubbele longe. Daar ging er voor mij een wereld open. Want wat kan je enorm veel met het werk aan de longe...
Wanneer ik longeer probeer ik het voor mijn paard (en mijzelf) zo uitdagend mogelijk te houden, veel afwisseling, spelletjes spelen, maar óók goed opletten of ik daadwerkelijk iets aan mijn paard train en niet zomaar aan het rondslingeren ben.
Longeren met de enkele lijn aan de kaptoom is een hele fijne en duidelijke manier van je paard trainen. Dankzij de directe inwerking van de kaptoom op de neus kun je gemakkelijk buiging en stelling vragen. Omdat ik veel met lichaamshouding en energie werk, heb ik veel invloed op de houding en de energie van een paard. Longeren is dus héél wat meer dan rondjes lopen op een volte.

Van lang en laag...

Naar meer oprichting en actieve achterhand!
Voor mij persoonlijk zijn hulpteugels dan ook uit den boze. Meningen verschillen hier uiteraard over, maar op het moment dat je een paard vastzet aan iets waar jij als trainer geen invloed meer op kan uitoefenen, heb je geen controle over de houding en de beweging van het paard. Daarnaast wil ik dat een paard regelmatig van "frame" kan wisselen tijdens het werk om verzuring van spieren tegen te gaan.
Om te longeren aan een kaptoom heb je eigenlijk niets anders nodig dan een paard, longeerlijn, kaptoom en eventueel een longeer- of dressuurzweep. Een roundpen/cirkel is zelfs af te raden: je paard kan richting de wand gaan hangen waardoor je buiging en stelling verliest.

De eerste stap is controle over alle drie de gangen. Je wil kunnen vertrekken in stap, draf en uiteindelijk ook in galop. Ook het terugschakelen en halthouden zijn belangrijke factoren in je training. Daarnaast ga je kijken of je door middel van stelling en later buiging het paard mooi rond in de volte kan houden, waarbij het achterbeen draagt en je op je longe zo min mogelijk druk krijgt. Zie het als de verbinding die je zou willen maken onder het zadel, maar dan ernaast. Jouw longehand vervangt de handhulpen wanneer je er op zou zitten en de zweep (of de houding van jouw heup tegenover het paard) het been.
Wanneer je de gangen en het halthouden goed beheerst kun je alle kanten op! Zo ben ik op dit moment met Django bezig met het verzamelen en vertrekken, stap - galopovergangen maken en het introduceren van de spaanse draf in het werk aan de longe. Niet als "kunstje", maar om hem te leren meer ruimte te creëren in de schouder en achter meer te zakken.

Ook aan de longe kun je een volledige workout aanbieden aan je paard, het is een fijne check om te zien hoe je paard nu daadwerkelijk beweegt, en daarnaast een fijne afwisseling naast het rijden!
Probeer het eens uit, kijk eens wat voor invloed jouw ademhaling, houding en energie kan maken op de beweging van je paard... En voor je het weet is longeren geen leed, maar fun!