KWPN: Tuigpaardhengst Jean Pierre niet goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KWPN: Tuigpaardhengst Jean Pierre niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 22:05

kwpn
Fokkerij, KWPN

Vorige week zaterdag kon de vijfjarige tuigpaardhengst Jean Pierre geen eindexamen doen van het verrichtingsonderzoek vanwege een veterinaire oorzaak. Inmiddels is de hengst weer voldoende hersteld en heeft de hengst vanavond zijn verrichtingsonderzoek afgesloten.

De hengst werd vanavond voorgesteld door trainingsleider Demi van Nispen. Na afloop werd de hengst aan de hand voorgebracht in de Willem-Alexanderhal waar rond 25 toeschouwers de moeite hadden genomen om de presentatie van de hengst te volgen.

De afwijzing van de zoon van de Hackney-hengst Avion Pierre uit een moeder van Vikking x Manno x Renovo werd door de voorzitter van de hengstenkeuringscommissie, Johan Hamminga, uitgebreid mondeling toegelicht. Jean Pierre is gefokt door Annemieke Calis uit Westereen en geregistreerd op naam van Nico Calis uit Zwaagdijk-Oost en Anemone Sportpaarden BV uit Maarsbergen. De hengstenkeuringscommissie kende de hengst de volgende cijfers toe: Front 6,5; Lichaamshouding 5,5; Zweefmoment 7,5; Actie van het voorbeen 7; Gebruik achterbeen 6,5; Looplust 7,5 en Algemeen beeld als tuigpaard 6,5 en hiermee besloot de hengstenkeuringscommissie de hengst dus niet goed te keuren.

Peelie

Re: KWPN: Tuigpaardhengst Jean Pierre niet goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 06:33

Jeetje. Al die moeite om alsnog afgekeurd te worden met een mager cijferlijstje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:21

Nou ik moest ook veel fantasie gebruiken om hem goedgekeurd te zien worden.
Was uiteraard wel fijne bloedspreiding geweest.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:15

Welke toelichting gaf de (voorzitter van) de hengstenkeuringscommissie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:24

Van Horses:

In verband met verhindering van Gertjan Hermanussen trad als derde lid, naast de voorzitter Johan Hamminga en Lammert Tel, Reijer van Woudenberg op. “Hij zou meer in het front moeten terugkomen, lichaam meer vanuit het achterbeen moeten opdrukken en zou iets meer knieheffing mogen tonen. Het achterbeen toont veel buiging, maar zou meer onder het lichaam geplaatst moeten worden, zodat de hengst meer tot dragen komt en hij in het front kan terugkomen en rijzen. De trainingsleider en de gastrijders voelden in de hand dat de aanleuning een probleem was en dat hij meer op het achterbeen zou moeten komen. In de showdraf heeft hij moeite om tact en balans te houden. Hij springt er vaak uit”, deelde voorzitter Johan Hamminga mee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:27

Dat hadden ze toch al veel langer geweten? Waarom hem dan nog eind examen laten doen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:47

Wellicht dat ze hem een kans wilde geven in verband met de bloedspreiding.

dierliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:51

petraaken schreef:
Dat hadden ze toch al veel langer geweten? Waarom hem dan nog eind examen laten doen?

Klopt, daarom is eerder al besloten om het onderzoek te beëindigen. De eigenaren wilden hem graag het onderzoek af laten maken, waardoor hij is gebleven.

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... in-ermelo/

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:55

is dat iets wat ze nog zouden kunnen trainen en eventueel later nog een keer proberen goed te keuren?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:02

Ze kunnen hem in de sport uitbrengen en op basis van eigen prestatie nogmaals aanbieden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:47

Als hij het in de sport goed gaat doen, dan komt ie alsnog weer binnen. Looplust vind ik wel een belangrijk punt. Dat ze die showdraf niet lang vasthouden kan dat niet gewoon met te weinig kracht nog te maken hebben?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:53

germie schreef:
Als hij het in de sport goed gaat doen, dan komt ie alsnog weer binnen. Looplust vind ik wel een belangrijk punt. Dat ze die showdraf niet lang vasthouden kan dat niet gewoon met te weinig kracht nog te maken hebben?

Hij is wat neerwaarts gebouwd en komt te kort in het front.

En ja het kan met te weinig kracht te maken hebben.

Maar je wil DA een hengst dat van zichzelf al heeft. Wat wat hij van zichzelf heeft kan hij doorgeven aan z’n kinderen.

Wat erbij getraind wordt vererft ie niet.

Even simpel gesteld uiteraard.

Het is jammer dat ze de lineaire score van de veulens er niet bijgepakt hebben. Want hoe hij fokt...dat is eigenlijk wat van belang is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:12

NatasjavE schreef:
germie schreef:

Hij is wat neerwaarts gebouwd en komt te kort in het front.

En ja het kan met te weinig kracht te maken hebben.

Maar je wil DA een hengst dat van zichzelf al heeft. Wat wat hij van zichzelf heeft kan hij doorgeven aan z’n kinderen.

Wat erbij getraind wordt vererft ie niet.

Even simpel gesteld uiteraard.

Het is jammer dat ze de lineaire score van de veulens er niet bijgepakt hebben. Want hoe hij fokt...dat is eigenlijk wat van belang is.

Ik zou sowieso wel een foto willen zien.
Sommige hengsten fokken beter dan dat ze zelf zijn inderdaad.

Ik vind dit overigens een heel mooi voorbeeld van een eigenaar die in z'n dier gelooft. En aangezien hij afgewezen was en de eigenaar op eigen kosten het onderzoek doorgezet heeft vind ik echt positief. Maar ik vraag me af in hoeverre er nog echt eerlijk gekeken is.
Ik zou daarom graag beelden of een foto zien. En ze hadden inderdaad zijn nakomelingen ook kunnen bekijken.
Een 7.5 is op zich een mooi cijfer. 6.5 misschien matig, maar ja, het is wel voldoende. kwpn.tv heb ik niet.
Die 5.5 is wat laag.
https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/tui ... eschreven/ Hier staat wel een foto, maar niet van het gehele paard.

Persoonlijk had ik bij een 5.5 wel een herkeuring aangevraagd mits dat niet zo duur is, het is tenslotte wel voldoende. Maar ik weet niet wat de extra kosten dan zijn.

Edit: gelukkig blijft ie wel beschikbaar voor de fokkerij:
https://www.facebook.com/stalnicocalis/ ... 217520534/

Ik vind de foto in het tuig een nogal aparte foto, paard kijkt niet blij en loopt te diep. Maar dat zal een momentopname zijn. De jaarling is zwaar in de kaak lijkt het. Dat veulen is een leuk dier zo op basis van 1 foto. De andere jaarling is sprekend, maar je kunt de kaaklijn niet zien.

EN op basis van het filmpje op facebook vind ik het best een mooie hengst hoor. Er zal zeker mee gedekt worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:46

Met 6,5 wordt ie gewoon niet goed gekeurd.

Volgens mij moet het minimaal gemiddeld een 7 zijn om voor goedkeuring in aanmerking te komen.

Ik weet ook niet of hij beschikbaar blijft hoor.
Tuigpaardenfokkers fokken meestal binnen stamboekverband.

Edit,..oh Calis geeft aan dat hij beschikbaar blijft....

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:02

Op de fb pagina van Stal Nico Calis staan diverse filmpjes van het verrichtingsonderzoek.