Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 20:40

equitacao.com
Overige
Ingezonden door Lusitana

Afbeelding
Lusitanohengst.Foto door Amanda


Zeven Portugese ruiters zijn op Lusitano's begonnen aan de 260 kilometer lange pelgrimsroute vanuit Frankrijk naar Santiago de Compostela. Het avontuur begint in Saint Jean Pied de Port. De ruiters zijn inmiddels al uitgeroepen tot ambassadeurs van de traditie en van de Lusitano in Spanje.

Al negen jaar lang trekken ruiters en paarden over de paden van de Caminho de Santiago. Dit jaar nemen ze de Franse route. Ze vertrekken uit Saint Jean Pied de Port om op de laatste dag te eindigen bij de Kathedraal van Santiago de Compostela. Deze route staat bekend als de ultieme Caminho de Santiago, maar ook als meest gevaarlijke, met een hoge moeilijkheidsgraad vanwege een hoogteverschil van 1265 meter.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 06:53

Twee vrienden van me zijn een maand geleden te paard vanuit West-Vlaanderen aar Santiago De Compostella vertrokken. Mooie maar lange tocht.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:42

Wow wat gaaf! Dat lijkt me ontzettend mooi om ook ns te doen met mn Lusitano, alleen liever wel in n groepje ivm veiligheid.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:45

neile schreef:
Twee vrienden van me zijn een maand geleden te paard vanuit West-Vlaanderen aar Santiago De Compostella vertrokken. Mooie maar lange tocht.


:wow: Dat is nog een heel eindje verder inderdaad !
Hoe lang denken ze erover te doen ?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:18

<3 Geweldig! Mijn droom is hem lopend te doen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:45

Palmera schreef:
<3 Geweldig! Mijn droom is hem lopend te doen.


Mijn overbuuf heeft 'm 3x lopend gedaan vanaf ergens Zuid-Frankrijk dacht ik. :P

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:54

260 km??? Vanuit Frankrijk is het 800km.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:31

flyfly schreef:
260 km??? Vanuit Frankrijk is het 800km.


:') Was mij nog niet opgevallen dat er 260 stond.
Realistischer is misschien wel 1260km :+

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:18

Vanuit Saint Jean Pied de Port is het 800 km. Dat ligt op de grens met Spanje in de Pyreneeën.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:50

Ze zijn 4 maanden onderweg.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:55

Hopelijk een goeie reis over de hele lijn !
Lijkt me een bijzonder leuke ervaring.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 02:22

Ik hoop dat er geen paarden gewond of geblesseerd raken.
Laaste had ik een documentaire gezien of zo soort toch en van af beging weetje weetje dat er paarden gaan sneuvelen. Waarom niet genoeg neme met een wat korter rit?

Sorry dat ik dit zo zeg maar ik hou er niet van wanneer bepaalde dingen zo worden geromantiseerd terwijl andere kant van de mediale juist niet zo mooi is.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:57

Mijn oude ezel die ik verkocht heb is met zijn nieuwe baas dit gaan lopen.
Met de trailer naar Frankrijk en vanaf daar zijn ze gaan wandelen....pffff

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:48

Blussem schreef:
Ik hoop dat er geen paarden gewond of geblesseerd raken.
Laaste had ik een documentaire gezien of zo soort toch en van af beging weetje weetje dat er paarden gaan sneuvelen. Waarom niet genoeg neme met een wat korter rit?

Sorry dat ik dit zo zeg maar ik hou er niet van wanneer bepaalde dingen zo worden geromantiseerd terwijl andere kant van de mediale juist niet zo mooi is.

Deze ruiters doen dit elk jaar vanaf een ander punt en dit is de negende keer dat ze het samen doen.
Het zijn geen mensen die het doen omdat het leuk leek, maar omdat het een uitdaging is die weer wat verder gaat dan de vorige. Pelgrimsroutes rijden op zich is al heel lang traditie in Portugal. Ik heb nog nooit gehoord van slachtoffers die daarbij vallen. Als mensne het kunnen lopen, waarom zou ene paard het dan niet aankunnen?
Lusitanos zijn daarbij ook niet het gemiddelde paard, ze hebben er bewust voor gekozen om de veelzijdigheid van het ras te tonen. Bergen nemen is echt niet abnormaal voor een Portugees paard. Portugal is niet plat. Het is ook geen race ofzo, ze kunnen zo langzaam gaan als nodig.

Het is niet duidelijk in het artikel, behalve de genoemde 260 km, maar ze doen niet de hele afstand te paard. Er is ook vervoer over de weg. Ze doen 260 kilometer van de hele route te paard. De paarden worden ook stukken over de weg vervoerd. Ze zijn ongeveer een week onderweg.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:55

neile schreef:
Ze zijn 4 maanden onderweg.

Dat kan niet zo zijn. Als je 25km per dag doet, wat heel weinig is , zou je 3000km lopen. Dan kunnen ze wel bij Sint Jacobiparochie in noord Friesland starten. De hele pelgrimsroute dus. Een vriendin van mij heeft het 5 jaar geleden vanaf Roermond gelopen. 2600 km, echt een goede prestatie.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:37

Nou ik meen toch wel echt dat ze vrij genomen hebben voor 4 maanden hoor. Maar ze reizen niet elke dag even veel en ver, beetje afhankelijk van dag tot dag.

In ieder geval, lijkt me een hele ervaring!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:45

Langs de pelgrimsroutes zijn vaste overnachtingsplaatsen voor mensen. Hebben sommige van die plaatsen ook ruimte voor paarden? Traditioneel gezien vast wel, want pelgrimstochten werden vroeger wel vaker te paard gedaan (weet ik van de Canterbury Tales), maar bestaan die nog?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:54

LindyH schreef:
Langs de pelgrimsroutes zijn vaste overnachtingsplaatsen voor mensen. Hebben sommige van die plaatsen ook ruimte voor paarden? Traditioneel gezien vast wel, want pelgrimstochten werden vroeger wel vaker te paard gedaan (weet ik van de Canterbury Tales), maar bestaan die nog?


Kennissen van mij bieden overnachting aan voor mensen en paarden op die route.
Heel kleinschalig, dat wel.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:07

Er zullen per dag ook vast niet veel paarden langs komen.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:35

pillow schreef:
neile schreef:
Ze zijn 4 maanden onderweg.

Dat kan niet zo zijn. Als je 25km per dag doet, wat heel weinig is , zou je 3000km lopen. Dan kunnen ze wel bij Sint Jacobiparochie in noord Friesland starten. De hele pelgrimsroute dus. Een vriendin van mij heeft het 5 jaar geleden vanaf Roermond gelopen. 2600 km, echt een goede prestatie.

Je kunt op zulke lange tochten niet 25 km per dag doen. Je hebt sowieso ook rustdagen nodig en je zult dagen hebben dat je gewoon geen (kilo)meters maakt door weer, verkeerd rijden, om moeten rijden, etc.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:46

LindyH schreef:
Er zullen per dag ook vast niet veel paarden langs komen.


:D Nee, inderdaad.

Bijna nooit eigenlijk. Maar omdat ze zelf 2 ponies en plek genoeg hebben, is er dus ruimte voorzien voor paardjes of ezeltjes te laten overnachten.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:27

Oh ja, ezeltjes zijn natuurlijk van oudsher hét pelgrimsvervoersmiddel, zeker als lastdier. Lekker bijbels ook, en vroeger minder kostbaar en toch betrouwbaarder en harder dan een paard. Dat heb je wel nodig als je door onbekende landen gaat trekken en geen idee hebt wat je tegen gaat komen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Pelgrimstocht te paard naar Santiago de Compostela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:11

Er gaan behoorlijk wat paarden over de route.

Van de site van de pelgrimsroute:

Planning the Camino de Santiago on horseback is not easy, especially if you travel alone and without help. The best and most advisable is to hire an organized trip to do the Camino de Santiago on horseback. There are specialized agencies to do the Camino de Santiago on horseback. The reason is none other than the care and maintenance of the horse. During the Camino de Santiago you can find a large number of establishments for pilgrims, but on the other hand there are few accommodations for the horse. In many occasions we will not find stables and if they exist they are far from the shelters. The best route to make the Camino de Santiago on horseback is to choose the Camino Francés, due to the large number of pilgrims who use it every year.


Als je je inschrijft en de stempels haalt, kun je aan het einde een oorkonde krijgen en bovendien kortingen op overnachtingen en maaltijden op de route.

De 7 ruiters hebben trouwens gewoon hun vrachtwagen, dus daar kunnen ze altijd op terugvallen.
.

De pelgrimstocht van Moita naar Viana de Alentejo in Portugal heeft dit jaar plaatsgevonden van 24 tot en met 28 april (vandaag). Hier doen jaarlijks honderden ruiter en koetsiers meer uit diverse landen.
Deze tocht is georganiseerd en je moet ingeschreven staan om het te kunnen rijden.
Hiervoor zijn overnachtingen voor de paarden geregeld in grote tenten.
Deze tocht is 200 kilometer en wordt in vijf dagen afgelegd.