[VIDEO]Eerste Britse geleidepaard, ook in Nederland?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO]Eerste Britse geleidepaard, ook in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 21:27

nos
Overige

Een hond in het openbaar vervoer is inmiddels de normaalste zaak van de wereld, maar Britten in Newcastle keken toch wel even vreemd op toen zij een minipaard in de metro zagen. De bijna twee jaar oude Digby wordt door eigenaar Katy Smith opgeleid tot geleidepaard en ging mee op stap.

De bedoeling is dat het dier straks het leven van de slechtziende Smith een stuk gemakkelijker maakt. "Het is geweldig", zegt ze tegen persbureau Reuters. "Het gaat erom dat Digby gewend raakt aan dingen die hij dagelijks samen met mij tegenkomt." Zo leert hij omgaan met lawaai, mensen, bochten en liften. "Ik moet hem vertrouwen geven en hij laat zich voor 1000 procent zien."

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:

Digby is niet het eerste geleidepaard in Europa. Vorig jaar maakte het Nederlandse minipaard Dinky furore in het Belgische Tongeren. In de Verenigde Staten worden geleidepaarden al sinds 1999 in landelijke gebieden gebruikt als alternatief voor geleidehonden.

De kans dat het geleidepaard in Nederland zijn intrede maakt, is niet heel groot, denkt geleidenhondentrainer Wendy van Veelen. Al 25 jaar leidt zij samen met haar man zo'n 35 viervoeters per jaar op. "Het ziet er schattig uit, een leuke aandachtstrekker. Maar het heeft volgens mij geen kans van slagen."

"Want", zegt ze, "een paard is nu eenmaal geen huisdier. Het is nu al een hele toestand dat honden toegelaten moeten worden in bepaalde openbare gebouwen zoals bij de tandarts, de dokter en het ziekenhuis. Laat staan dat je met een pony bij een restaurant komt. Waar zet je die neer? Dan staat er straks écht een paard in de gang."

Van Veelen gelooft wel dat er paardjes gefokt kunnen worden die kleiner zijn dan gemiddeld, maar of ze dan geschikt zijn als geleidepaard, betwijfelt ze. "Zonder denigrerend over te komen: ik vraag me af of paarden de intelligentie hebben van honden."

"Sommige honden kunnen heel goed het verkeer inschatten, kan een paard dat ook? Je kunt een paard de mooiste dingen aanleren, met een berijder erop. Maar neemt een paard initiatief zoals een hond dat soms kan doen?"

Daarbij leent de Nederlandse maatschappij zich moeilijk voor paarden op straat, denkt Van Veelen. "Hier zit alles heel dicht op en bij elkaar. En probeer even voor je te zien: hoe gaat een paard een trap op? Hoe gaat een paard mee naar het werk? In de bus? Of in het vliegtuig?"

Columbus
In Nederland wordt een blindengeleidenhond vergoed door de zorgverzekeraar. Vooraf worden de honden uitgebreid getest, zodat ze minimaal zes jaar van dienst kunnen zijn. "Waar moet een paard op getest worden?", vraagt Van Veelen zich af. "Ik denk als ik nu een zorgverzekeraar opbel en zeg dat ik een paard wil trainen, dat ze zeggen: Wendy, we komen even bij je kijken of de koorts gezakt is."

"Maar", sluit ze af. "Zeg nooit nooit. Wie weet over 35 of 40 jaar. De wereld verandert en er wordt van alles uitgevonden. Misschien is dit nu de ontdekker, een tweede Columbus."

Thestral

Re: [VIDEO]Eerste Britse geleidepaard, ook in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:34

ik vind het gewoon echt niet praktisch met een pony....

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:42

Verschil zit hem denk ik sowieso in vlucht/prooidier of roofdier... heeel andere manier van denken. Paarden zijn denk ik niet zozeer minder slim, maar inventief op een andere manier. Daarnaast denk ik veel lastiger te desensibiliseren voor alle dingen die ze tegenkomen en lastig (uberhaupt mogelijk?) om zindelijk te maken. Daarnaast zie ik niet in waarom er paarden moeten worden gebruikt als honden het werk prima doen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:44

Witchcraft schreef:
ik vind het gewoon echt niet praktisch met een pony....

Ik dacht hetzelfde... Sorry, maar als ik een restaurant had of een winkel zou ik niet bepaald blij worden als iemand ineens met een paard binnen zou komen. Of in een bus of trein.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:46

noox, daarom hangt er ook een poepzak aan zijn staart, maar inderdaad, waar plassen ze als ze in de bus moeten haha. Tjha ik denk ook niet dat dit echt los gaat lopen in andere landen hoor. Heb er wel eens eerder 1 gezien die was kleiner en voor straten als in New York ging dat prima, maar wat er gezegd wordt: in een bus of restaurant....neh.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:54

noox schreef:
Verschil zit hem denk ik sowieso in vlucht/prooidier of roofdier... heeel andere manier van denken. Paarden zijn denk ik niet zozeer minder slim, maar inventief op een andere manier. Daarnaast denk ik veel lastiger te desensibiliseren voor alle dingen die ze tegenkomen en lastig (uberhaupt mogelijk?) om zindelijk te maken. Daarnaast zie ik niet in waarom er paarden moeten worden gebruikt als honden het werk prima doen.

Paarden zijn zindelijk te maken.
Mocht het verder qua de andere zaken zoals winkel of restaurant ook lukken snap ik het nut wel.
Een hond wordt een stuk minder oud dan een paard.
Paard is ook zeker goed te desensibiliseren, het is maar net wat ze van jongs af aan leren en hoe het karakter is. Idem zoals honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:09

Ik heb de training van de allereerste blindegeleidenpony door Alexandra Kurland gevolgd, en het allergrootste voordeel van een pony is dat ze veel en veel ouder worden en langer inzetbaar zijn dan een hond. Uit een hond die 12 wordt hopen ze 6 jaar dienst te halen, en dat is al een vrij positief scenario. In praktijk heeft een slechtziende elke 2 tot 6 jaar een nieuwe hond nodig en dat is een enorme aanslag op iedereen, zowel financieel als emotioneel.
Uit een pony die 20-30 wordt zou je in theorie 10-20 jaar dienst kunnen halen. Bovendien zijn pony's anders gebouwd dan honden waardoor ze minder snel last hebben van slijtage aan heupen en dergelijke door de ongelijke belasting die een slechtziende nou eenmaal continu op zijn begeleiddier uitoefent.
Zindelijkheid is bij paarden gewoon te trainen, net als bij honden, en initiatief nemen en zelfstandig nadenken ook. Dat initiatief en zelfstandig nadenken door veel eigenaren als ongewenst wordt beschouwd betekent niet dat het dier het niet gewoon kan. In de VS worden al paarden opgeleid tot speurpaarden omdat de afstanden in onherbergzame gebieden vaak zo groot zijn dat de inzet van een hond niet praktisch is. Ook dat blijken paarden zo goed te kunnen dat daar inmiddels echt vraag naar is.

Ik zie dus alle voordelen van een blindengeleidenpaardje, maar zie ook heel veel nadelen. Honden kunnen nog wel relatief gelukkig worden van leven met 1 mens als roedelgenoot en af en te een rondje over het uitlaatveld met soortgenoten. Een paard moet een kudde hebben om gelukkig te worden. Dat zou uit welzijnsoogpunt betekenen dat als je een blingeleidepony neemt je er nog een tweede bij moet nemen zodat het paard buiten werktijd om nog zo'n 10 uur per dag gewoon paard kan zijn. Bovendien kan een hond met 2 maaltijden per dag toe terwijl een paard echt lange uren moet maken qua ruwvoer verteren en niet urenlang zonder kan. Hoe doe je dat bij uitstapjes die verder gaan dan de supermarkt? Je kunt niet zomaar op een willekeurige uitlaatstrook of berm van een drukke weg of onder een vriendelijke esdoorn gaan grazen, dat is gewoon niet gezond.
En nee, een blindegeleidepony naast een tafeltje in een restaurant zie ik ook niet gebeuren.
Dus ik zie persoonlijk meer in speurpaarden dan in blindegeleidepony's, de laatsten hebben voor de mens superveel voordelen boven een hond, maar ik zie gewoon niet hoe dat gedaan kan worden zonder dat het welzijn van het paard als kuddedier in gevaar komt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:26

Alwéér deze discussie?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:13

Ik ben hier zo verschrikkelijk tegen en ik dacht meteen : dat kan alleen maar een amerikaanse uitvinding zijn.
En nagezocht en ja hoor.

Je bent toch volkomen geschift als je een paard, hoe klein dan ook, gaat inzetten als begeleider voor blinden?
Ik moet ze ook niet tegenkomen, want ik sta niet voor me zelf in. Razend wordt ik hier om. Een paard is geen hond. Punt.