Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sunnda schreef:Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van een paard dat uiterlijk onbewogen is, maar van binnen zeer gestresst.
Ik kan mij daarbij alleen de 'freeze reactie' voorstellen, maar dat zou je als ervaren paardenpersoon weer aan de buitenkant kunnen zien.
akishino schreef:stress hoort bjj het leven. Zonder het stress hormoon zouden we niet zoeken naar een oplossing. Dus een paard zou verhongeren ipv zoeken naar een nieuwe voedselplek. Dit is natuurlijk een andere mate van stress dan bij oprechte angst. Maar stress (in de minimale zin vh woord) is onontkomelijk voor mens en dier.Wat ik me afvraag oa door deze discussie: is het zo erg als een paard (of ander dier) af en toe een stress- of spanningsmoment heeft? Ik heb het hier niet over chronisch stress, maar een paard wat schrikt of even ergens bang voor is en daardoor een kort stressmoment heeft. Is dat zo erg? En komt dat niet bij alle paarden weleens voor?
Dit is overigens geen statement maar een serieuze vraag.

Hoe dikker de rook, hoe fijner ze het vinden. Ook wanneer we het net aansteken en de vlammen komen meters hoog. Ze zijn er gewoon echt niet bang voor.
Ze komen er vaak zelfs in volle galop naartoe gerend wanneer we er mee bezig zijn. 92smartie92 schreef:Maar een paard heeft op wedstrijd toch ook stress? Politie paarden krijgen met allerlei gekke dingen te maken ook op straat.. Als je een paard zoveel mogelijk stress vrij wil laten leven zou je hem alleen op de wei kunnen laten staan
MirandaFuego schreef:92smartie92 schreef:Maar een paard heeft op wedstrijd toch ook stress? Politie paarden krijgen met allerlei gekke dingen te maken ook op straat.. Als je een paard zoveel mogelijk stress vrij wil laten leven zou je hem alleen op de wei kunnen laten staan
Dat kan ook niet, op de wei kunnen ze ook stress ervaren, alleen al als ze weggejaagd worden door een weidegenoot.
Paarden kun je aan enge dingen laten wennen, als ze écht bang waren voor dat vuurdek dan zouden ze onbestuurbaar zijn.
Ailill schreef:Furrow schreef:Nuchter en juist? Behoorlijk onjuist, onvolledig en ondeskundig in mijn optiek.Een hele nuchtere en juiste visie van Machteld!
Sintara schreef:Ahum, het is al onderzocht door de voedsel en waren autoriteit. Dat zou toch hopelijk voldoende moeten zijn