Tuigpaardrijders stemmen massaal voor afsplitsing KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tuigpaardrijders stemmen massaal voor afsplitsing KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 09:37

Horses
Overige
Ingezonden door NatasjavE

Op de Bijzondere Algemene Ledenvergadering van de VTN is vanavond gestemd over de toekomst van de vereniging. De overgrote meerderheid van de leden (274) stemt voor het oprichten van een nieuwe vereniging per 1 januari 2020 en kiest daarmee voor afscheid van de KNHS. Voorzitter Lammert Tel benadrukt dat de deur voor de KNHS open blijft de komende maanden. "Maar dan wel op onze manier."

Klik hier om de rest van dit artikel te lezen.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:07

Hun manier? Lees: met opzet. Met oordoppen. Met extra zware ijzers. Met staartlepel.

Het binnen de KNHS ienemienie clubje van tuigpaardrijders heeft kennelijk niet door dat ze op deze manier geheel aan de publieke opinie EN aan andere paardensporters voorbij gaan: dat oordoppen en opzetten niet meer in deze tijd passen.
Jammer, en erg onverstandig. Ja, de stands afschaffen vond men destijds ook belachelijk... net als couperen.

Kom op mensen, het is 2019! Oren vastzetten kan niet meer, (kijkt 'ie anders niet blij kennelijk?) met een goede fokkerij hoef je de hals niet omhoog te sjorren en met een opzet fixeren.

denisesilver

Re: Tuigpaardrijders stemmen massaal voor afsplitsing KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:31

:evaw:

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:34

IsabelleN schreef:
Hun manier? Lees: met opzet. Met oordoppen. Met extra zware ijzers. Met staartlepel.

Het binnen de KNHS ienemienie clubje van tuigpaardrijders heeft kennelijk niet door dat ze op deze manier geheel aan de publieke opinie EN aan andere paardensporters voorbij gaan: dat oordoppen en opzetten niet meer in deze tijd passen.
Jammer, en erg onverstandig. Ja, de stands afschaffen vond men destijds ook belachelijk... net als couperen.

Kom op mensen, het is 2019! Oren vastzetten kan niet meer, (kijkt 'ie anders niet blij kennelijk?) met een goede fokkerij hoef je de hals niet omhoog te sjorren en met een opzet fixeren.

Dit dus. Ik heb er niks mee te maken maar zou er dan ook niet meer met trots tussen rijden :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:47

De KNHS moet die deur aan haar kant keihard dichttrekken en de sleutel weggooien.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:18

het zegt ook wel iets over de knhs, dat ze blijkbaar niet in staat zijn om als bruggenbouwer te functioneren en het aspect welzijn aan haar eigen leden te communiceren en ze aan boord te houden. gemiste kans voor alle partijen dit. jammer.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:24

Zonder ook maar een beetje verstand te hebben van tuigpaarden en de wereld eromheen denk ik dat het een hele domme beslissing is. Het dierwelzijn is zo belangrijk geworden dat als de KNHS hier niet tegenin komt het andere organisaties wel gaan doen. Zoals bijvoorbeeld met de stroomband bij honden, er komt dan gewoon een onherroepelijk verbod. Volgens mij zijn ze beter af als ze het met elkaar als paardensport liefhebbers kunnen regelen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:32

TuigersXIT?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:40

Tuigex

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:57

Lijkt me een domme beslissing. Je kunt het beter zelf in de hand houden in plaats van dat de politiek (die er meestal geen verstand van hebben) maatregelen gaat nemen, en die gaan er nu echt wel komen.
Dit is niet alleen slecht voor de tuigpaarden sport maar voor alle paarden sport.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:59

Ok doei!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:09

Je zou je toch de ogen uit je hoofd schamen als je de oren via oordoppen met ijzerdraadjes vast moet zetten zodat die gegarandeerd naar voren staan?!?!? En dat dan sport noemen.
Zie het al voor me, dat ze bij turnen de glimlach vastzetten met ijzerdraadjes via de mondhoeken achter het hoofd langs. Als je zo goed in je sport bent, dan kun je dat ook zonder zulke hulpmiddelen. Zelfde voor de vastgezette nekhouding.
Als het sport is, dan laat je door vakmanschap & techniek zien dat je beter dan de rest bent, en maak je geen gebruik van truukjes. Vind het een zwaktebod. Ga dan show/paraderijden ofzo, maar noem het geen sport.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:22

De oordoppen dempen ook het geluid van de luide muziek.

Maar ik ben het er wel mee eens: als je zonder hulpmiddelen je paard niet goed voor kan stellen dan moet je je toch af vragen wat je nu helemaal aan het doen bent. En als blijkt dat zonder de hulpmiddelen de doelen niet bereikt worden of de paarden niet goed genoeg kunnen lopen, dan moet je je afvragen wat voor sport het nu eigenlijk is.

Ik heb het dan over de opzet, de oordoppen en het staartrekje.

Ik train mijn merrie overigens ook voor de aangespannen sport en dat doe ik zonder opzet of oordoppen. Die komen er ook niet op of aan. Het staartrekje is verplicht dus daar ontkom ik niet aan. Anders liet ik die ook achterwege ;)

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:30

Rivano schreef:
Je zou je toch de ogen uit je hoofd schamen als je de oren via oordoppen met ijzerdraadjes vast moet zetten zodat die gegarandeerd naar voren staan?!?!? En dat dan sport noemen.
Zie het al voor me, dat ze bij turnen de glimlach vastzetten met ijzerdraadjes via de mondhoeken achter het hoofd langs. Als je zo goed in je sport bent, dan kun je dat ook zonder zulke hulpmiddelen. Zelfde voor de vastgezette nekhouding.
Als het sport is, dan laat je door vakmanschap & techniek zien dat je beter dan de rest bent, en maak je geen gebruik van truukjes. Vind het een zwaktebod. Ga dan show/paraderijden ofzo, maar noem het geen sport.

Eens!

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:39

Uit het artikel van de link:

Tijdens de stemming – in doorzichtige bakken – is al duidelijk dat de groene briefjes (voor afsplitsing) ruimschoots in de meerderheid zijn. Opvallend detail: terwijl er 267 stemgerechtigden zijn, heeft de stemcommissie 274 briefjes geteld. De 7 ‘extra stemmen’ zijn afgetrokken van de groene briefjes. Daarmee ziet de uitslag er als volgt uit: 232 groen (vóór afsplitsing), 13 blanco, 22 rood (tegen afsplitsing).

Aparte club hoor, zelfs met stemmen gebeuren daar al hele rare dingen. Dat is zeker "hun manier"

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:41

Iemand die mij kan vertellen wat een opzet etc is? :o?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:45

Jawel hoor Esther. Dat is een dun bitje, (dus extra bij het 'normale bit' in de mond) met riempjes richting de schoft van het paard. Op de schoft zit een haakje aan het tuig, daar zet je de riempjes aan vast. Het paard moet zo "in oprichting", dus met een hoge halshouding lopen. Zodra de tuigpaarden naar het midden gaan om op te stellen zie je de groom de opzet snel losmaken. Ze gebruiken dit bij de Hackneys ook trouwens. Een stilstaand paard komt regelmatig in verzet (steigeren) als de opzet nog vast zit.

Bij dressuur wil je ook oprichting, maar dit moet je dus zonder hulpmiddelen door training (=sterker maken van de achterhand) zien te bereiken.

Oordoppen: proppen (soms gemaakt van tape of leer) die "op een steeltje" (vastgemaakt aan het hoofdstel) in de oren gedaan worden waardoor de oren alleen nog naar voren kunnen wijzen. Alsof ie blij en attent is...
Het indoen van de oordoppen levert soms moeilijkheden op.
Laatst bijgewerkt door IsabelleN op 05-04-19 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:48

Even een kanttekening: lang niet ieder tuigpaard wordt met een opzet gereden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:49

LadyUrsy schreef:
Zonder ook maar een beetje verstand te hebben van tuigpaarden en de wereld eromheen denk ik dat het een hele domme beslissing is. Het dierwelzijn is zo belangrijk geworden dat als de KNHS hier niet tegenin komt het andere organisaties wel gaan doen. Zoals bijvoorbeeld met de stroomband bij honden, er komt dan gewoon een onherroepelijk verbod. Volgens mij zijn ze beter af als ze het met elkaar als paardensport liefhebbers kunnen regelen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Niets meer aan toe te voegen...

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:50

Sophie, als iedereen de opzet en oordoppen nou weglegt hadden we deze discussie ook niet :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:51

Esther28 schreef:
Iemand die mij kan vertellen wat een opzet etc is? :o?

Op deze afbeelding is de opzet goed te zien, het is dus dat koord met de delen die er aan vast zitten.
Afbeelding

Hier de oordoppen die tevens de oren naar voren houden
Afbeelding

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:55

@ Nies, handig, een plaatje is wel zo duidelijk!

Geluiddempen doen oordoppen niet, ze fixeren de beweeglijke spieren maar sluiten de gehoorgang niet af. Dan moet je met een volgestopt orenmutsje aan de gang; dat is dan bij dressuur en springen nogaleens aan de orde :+

Wel opletten: er is verschil tussen de aangespannen sport (mennen in het algemeen) en de tuigpaarden"sport". De tuigers zijn showers, uitsluitend hun gangen en houding worden beoordeeld.

Lindsey_99

Erg handig ook, die oogkleppen. Dan kun je de pijnlijke ogen van het arme dier niet zien. Misschien ook wat voor sommige andere takken van paarden'sport' die graag met veel dwang 'mooi en spectaculair' willen lijken?
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 05-04-19 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Nu heb ik zelf ook wel met oordoppen gereden, maar dat ze ook de oren naar voren houden vind ik zo bizar... Dat ging bij mij niet op :')

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:56

SophievdV schreef:
Even een kanttekening: lang niet ieder tuigpaard wordt met een opzet gereden.

Precies. Het is dus niet noodzakelijk om met een tuigpaard te kunnen tuigen. Zijn genoeg aangespannen combinaties, met en zonder tuigers ervoor, die prachtig de baan door gaan. Allemaal op eigen vakmanschap.