Impression maakt indrukwekkend debuut in het ZZ-Zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Impression maakt indrukwekkend debuut in het ZZ-Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 09:10

KWPN
Dressuur

Afbeelding
Impression, hier onder Annika Roodhart. Foto: Aniek1985

De KWPN-goedgekeurde hengst Impression heeft op overtuigende wijze zijn debuut in het ZZ-Zwaar gemaakt. Onder Diederik van Silfhout liep de hengst naar topscores van 72,9% en 72,4%.
Het was een droomdebuut voor de Don Schufro-zoon, die in beide proeven de concurrentie achter zich liet. De pas zesjarige Impression (uit Wicare elite pref prok van Ferro, fokker M.J.C. Maat uit Doorn) bleef in de tweede proef bijna 10% voor op de concurrentie. “Daar worden we blij van”, reageert zijn ruiter enthousiast.

Pittige proeven
“Impression liep echt heel fijn”, aldus Diederik van Silfhout. “Het zijn best pittige proeven en hij moet natuurlijk nog zes worden. Maar hij doet alles zo makkelijk dat ik het zonde vond om te wachten. De appuyementen waren mooi en hij kan echt heel goed stappen. Daarnaast was de hele galoptour heel goed, hij springt mooie grote wissels en maakt goede pirouettes. Impression heeft geen zwakke onderdelen.”

NK Dressuur
“In januari had ik Impression een keer ZZ-Licht gestart en begin februari heeft hij op de Stallion Show gelopen. Daarna hebben we het een poosje rustig aan gedaan, maar hij leert echt snel. Het is een super werkwillig paard en hij heeft altijd goede zin. Ik ben nu nog aan het twijfelen over de planning. Als hij nog een keer 68% loopt in het ZZ-Zwaar, dan mag ik hem op het NK Dressuur starten. Dat is nog wel vroeg en hij moet het wel leuk blijven vinden. De kans is aanwezig dat ik daar start, maar ik moet kijken hoe het loopt.”

nine1987

Re: Impression maakt indrukwekkend debuut in het ZZ-Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:22

Hij moet nog zes worden... En straks piepen als hij kapot is zeker...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:28

nine1987 schreef:
Hij moet nog zes worden... En straks piepen als hij kapot is zeker...

Het is inderdaad wel heel erg jong.. Wat is hier de meerwaarde van? Zo gauw al pirouettes etc. leren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:05

Ik dacht dat ze met 6 jaar pas Z mochten starten?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:08

Vanaf 1 januari van het jaar waarin ze zes worden. Dus als hij in juni 6 wordt, mag hij nu al Z starten

Neemt niet weg dat het wel erg jong is. Wat mij betreft schroeven ze die grens rustig met 2 jaar op, maar ja. Dan duurt het weer te lang zeker :n

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:17

Foaly schreef:
Vanaf 1 januari van het jaar waarin ze zes worden. Dus als hij in juni 6 wordt, mag hij nu al Z starten

Neemt niet weg dat het wel erg jong is. Wat mij betreft schroeven ze die grens rustig met 2 jaar op, maar ja. Dan duurt het weer te lang zeker :n

Maar Z of ZZ-Zwaar is toch een heel verschil. Kijk, het zijn profs en die zullen minder fouten maken met het opleiden naar een niveau toe, dus Z okee (vind het zelf ook vrij snel allemaal, maar goed :o ), maar ZZ-Zwaar is toch wel een wereld van verschil imo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:21

Als hij deze punten loopt in het ZZZ kan hij ook Lichte tour. Ik vind 6 in de Lichte tour wel erg jong ja. Maar blijkbaar heel talentvol dier, dan slijten ze ook minder natuurlijk dan eentje die het moeilijk vindt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:22

Suzanne F. schreef:
Als hij deze punten loopt in het ZZZ kan hij ook Lichte tour. Ik vind 6 in de Lichte tour wel erg jong ja. Maar blijkbaar heel talentvol dier, dan slijten ze ook minder natuurlijk dan eentje die het moeilijk vindt.

Ondanks dat ik snap wat je bedoelt vind ik dit echt een triest nieuwsbericht.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:25

Ik twijfel tussen
Oh, knap.
Mooi voor elkaar
En
Tjee wat idioot jóng en wat kijkt hij zuur op de foto bovenaan dit artikel.

Als een paard klaar is, is hij klaar.
En hier ongetwijfeld góede ruiters en begeleiding enzo.

Maar mèn, 5 en zzzwaar/lichte tour ...
Oef.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:29

Ik vind z1 en zzwaar ook wel een flink verschil.. Ergens denk ik jeetje ja talent dan gaat het makkelijk maar hallo, zo vroeg is wel erg vroeg. Hij had vorig jaar geloof ik ookbeen schimmel al int zzwaar, dat was een Htje die was toen ook net 6

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:30

Hij heeft het toch niet over LT? Maar over ZZ-Z. Zie,dat ze 6 moeten zijn voor Z tm ZZ-Z. Vind dat nogal n verschil ..... Voor de LT moeten ze 7 zijn.

Mij te jong.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:03

Getup schreef:
Hij heeft het toch niet over LT? Maar over ZZ-Z. Zie,dat ze 6 moeten zijn voor Z tm ZZ-Z. Vind dat nogal n verschil ..... Voor de LT moeten ze 7 zijn.

Mij te jong.

Okee duidelijk, ik dacht dat het enkel Z1/Z2 was

Ik vind het ook te jong. Lijkt mij dat die leeftijdsgrenzen juist voor de profs en getalenteerde paarden zijn om ze niet te hard te laten gaan. Waarom zit er dan zo'n groot gat/verschil? Het gaat van 5 jaar in M naar uiterst ZZ-zwaar met 6 en LT met 7, dus in twee jaar van M naar LT. Ik snap niet dat daar die rem er ineens afgaat.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:12

Dit paard is gewoon kapot voor hij 9 jaar is. Dit soort praktijken zorgt ervoor dat de gemiddelde leeftijd van sportpaarden zo laag is.

Alleen maar voor het geld. Dit paard is in no time kapot...

En, eerlijk gezegd ben ik wel blij verrast door de reacties hier! Gelukkig zijn er meer mensen die inzien dat je een paard van deze leeftijd niet van deze zware oefeningen moet laten doen. Het lijkt zo mooi en soepel, maar dit paard is nog niet eens uitgegroeid en gaat écht heel veel problemen krijgen. Zo jammer...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:23

Nou,of ie zo snel kapot zou zijn,weet ik niet,hoor. Is volgens mij een fijne ruiter,die zit er vast niet 6x pw 2 uur op.
Maar vind t ook maf,dat je met 6 jaar zowel Z1/Z2 als ZZ-Z mag starten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:26

Ik zeg niet dat ze meteen kapot zijn, ze moeten immers langer mee en het is ook nog een dekhengst, maar of het helemaal zo goed is zowel fysiek als mentaal, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Ik vind de ruiter wel heel eerlijk en correct rijden verder van wat ik weet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:27

Agossie schreef:
Dit paard is gewoon kapot voor hij 9 jaar is. Dit soort praktijken zorgt ervoor dat de gemiddelde leeftijd van sportpaarden zo laag is.

Alleen maar voor het geld. Dit paard is in no time kapot.

De gemiddelde leeftijd van sportpaarden is helemaal niet laag. Deze paarden krijgen het beste management dat er is en de beste verzorging.

De paarden die het leeftijdsgemiddelde omlaag halen zijn de paarden van mensen die een jaar lang wedstrijden moeten rijden om uit het L of M te komen. Dat zijn namelijk óók sportpaarden. En die worden in de regel niet heel oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:13

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:31

Ik sluit aan bij de meesten. Zo jong en al zo zwaar belast.

Een vaagheid in het artikel er staat hij is 6 en stukje verderop hij moet nog 6 worden. Kennelijk ligt dat aan de regelementen. Maar voor mij eerst niet duidelijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:52

Reglementair wordt elk paard 1 januari een jaar ouder. Voor de KNHS is dus elk paard uit 2013 een zesjarige, of die nu 1 januari of 31 december geboren is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:53

Dat had ik inmiddels al begrepen. Maar als je niet met die regels te maken hebt weet je dat dus niet :+ en staat het wat vreemd in het artikel

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:26

MCE schreef:
Zij doen het zo: denken en doen op langere termijn

https://www.horses.nl/fokkerij/de-ontwi ... gbUSRxYJHQ

Zij doen het toch exact hetzelfde. 7 jaar LT en deze 6 jaar en ZZ. Exact hetzelfde pad.

Dit soort paarden worden wel anders getraind dan het gemiddelde huis-tuin- en Bokt paard. Veel beter met meer aandacht voor een juiste opbouw en belasting. Je paard bijna niets laten doen tot hij 5 is dat is niet persé beter. Integendeel eigenlijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:28

Het is jong, daar is iedereen het over eens natuurlijk. Maar er zit wel een piloot op die weet wat hij kan en weet hoe hij moet trainen. Dat is geen stal waar ze met bosjes op 8 jarige leeftijd op pensioen gestuurd worden omdat ze stuk zijn.

Maar ik vind het wel: Don't try this at home :D

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:42

dit beest heeft echt zo veel minder te lijden (gehad) dan dat amateurpaard dat vanaf zn vierde week in week uit mee op wedstrijd moet om maar de puntjes voor de volgende klasse bij elkaar te sprokkelen. Deze ruiter hoeft het - anders dan bij de meesten van ons - niet meer te leren he, die kan het al. Die legt het paard wat uit, snapt-ie dat, prima, klaar voor vandaag. Deze paarden werken een paar keer per week een half uurtje, en het management is om door een ringetje te halen.