Merrie brengt gezonde tweeling ter wereld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Merrie brengt gezonde tweeling ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 21:38

ad
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding

Een wonder van de natuur, dat mag je het wel noemen: merrie Zerma heeft in Philippine een supergezonde tweeling ter wereld gebracht. Broer O'Malley en zus Oilily Zerma maken het goed.

Jan-Willem de Feijter en Natasja van Drongelen zijn de gelukkige co-ouders. Ze fokken al jaren paarden, sportpaarden. Ze weten drommels goed welk risico de dracht van een tweeling met zich meebrengt voor de merrie én de veulens. Van te voren is Zerma dan ook scherp gecontroleerd. ,,Maar het is over het hoofd gezien", stelt Jan-Willem vast, met de wijsheid van nu. ,,Mogelijk lagen ze te veel in één lijn in de baarmoeder

Grote bal
In de nacht van afgelopen dinsdag op woensdag was het zo ver. Zerma was gaan liggen. ,,Ik was net voor mijn werk terug uit het buitenland", vertelt Jan-Willem. ,,Ze had op me gewacht.” Natasja belde hun dierenarts Marieke Mullaert van de dierenartsenpraktijk IJzendijke. Of ze zo vlug mogelijk wilde komen. ,,Want een paard bevalt heel snel", geeft Marieke aan.

Binnen enkele minuten, even na middernacht, lag een mooi hengstveulen in het stro. ,,Ik had gehoopt op een merrieveulen", vertelt Jan-Willem eerlijk. ,,Toen zag ik nog iets van een grote bal er achteruit steken. Ik wist eerst niet wat het was, tot ik ook twee pootjes zag. En daar was opeens een tweede veulen, een merrieveulen!”

Half procent
Dierenarts Marieke kon het eerst niet geloven. Alleen getalsmatig al. ,,De kans op een tweelingdracht bij paarden is slechts anderhalf procent en de kans op de geboorte van een tweeling is maar een half procent", heeft ze opgezocht. In tegenstelling tot de baarmoeder van bijvoorbeeld een koe is die van een merrie van nature niet geschikt om twee vruchten te voeden. Als het toch tot een geboorte komt, is het risico groot dat beide tegelijkertijd naar buiten worden geperst. Dan komen ze klem te zitten, met alle gevaren van dien voor moeder en kroost. Marieke: ,,In dit geval is O'Malley er gelukkig net voor gefloept.”

Moeder Zerma geeft voldoende biest, zoon O’Malley en dochter Oilily Zerma drinken ook genoeg, is uit bloedonderzoek gebleken. O’Malley is wel een stuk groter dan zijn zus, maar ze oogt zondagochtend heel wat feller buiten in het weiland bij Jan-Willem en Natasja aan de Mosselpolderstraat. Ze toont overlevingsdrang. ‘Een geluk’, noemt Jan-Willem, dat Zerma al zes, zeven keer eerder is bevallen. Ze is ‘getraind', maar op een nieuwe tweeling zitten Natasja en Jan-Willem absoluut niet te wachten. ,,Het is schitterend om niet meer dan één keer mee te maken.”

Anoniem

Re: Merrie brengt gezonde tweeling ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:57

Op de site van AD staat een filmpje. De merrie is een stuk kleiner, maar racet lekker door de wei.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:01

Geluk gehad maar wat ziet dit er geweldig uit! Ik heb het filmpje ervan gezien, twee dartele dodo’s die samen de wei onveilig maken <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:12

Een mooi gezicht.
Meestal is de helft van een paardentweeling inderdaad een stuk kleiner.
Hopelijk redden ze het beide om groot te groeien.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:31

Dressuurstal van Mook heeft ook een tweeling gekregen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:41

Wat een geweldige foto, moeder met kroost. <3
Maar als fokker zou ik me helemaal rot schrikken als je ineens beseft dat er nog eentje komt - en wat er allemaal wel niet fout had kunnen gaan. :x

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:38

Ik vind het prachtig!

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 01:19

Ahhhh wat super schattig en wat een geluk...*\o/*

Ps dat bijschrift van de beelden : heeft paarden _O-

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 01:32

Een half procent vind ik nog niet eens zo heel weinig. Dat zou betekenen dat er op elke 200 veules een tweeling geboren wordt. Dat kan toch niet kloppen?

En ik kan het niet heel goed zijn, maar het hengstje nou vos hen het merrietje bruin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 04:40

LindyH schreef:
Een half procent vind ik nog niet eens zo heel weinig. Dat zou betekenen dat er op elke 200 veules een tweeling geboren wordt. Dat kan toch niet kloppen?

En ik kan het niet heel goed zijn, maar het hengstje nou vos hen het merrietje bruin?

Nee. 1,5 procent van de bevruchtingen betreft een tweeling. Van die 1,5 % komt maar 0.5% levend ter wereld. Dus dan moet je al 200 tweelingdrachten hebben voor er 1 goed gaat. Meestal worden deze ook nog eens afgeknepen.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 07:34

Manege bria heeft vroeger ook uit een goede fokmerrie een tweeling gekregen, beide veulens zijn nooit groter geworden als e pony's. Maar 't is idd super bijzonder om mee te maken. :j :+:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 07:58

Oh wauw, twee babybiertjes <3 Wat een geluk dat 't zo goed is gegaan.

Froegah op de manege hadden we ook eens een merrie die beviel van een tweeling. Ook een hengst- en een merrieveulen. Ze zijn allebei levend geboren (na elkaar) maar het merrieveulen heeft het helaas niet gered.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:44

Wat bijzonder dat ze het beide zo goed doen! Hopelijk groeien beide uit tot gezonde paarden. Prachtig gezicht :j

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:38

Wat bijzonder...fijn dat ze alle drie gezond zijn!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:32

DeMolenhoek schreef:
LindyH schreef:

Nee. 1,5 procent van de bevruchtingen betreft een tweeling. Van die 1,5 % komt maar 0.5% levend ter wereld. Dus dan moet je al 200 tweelingdrachten hebben voor er 1 goed gaat. Meestal worden deze ook nog eens afgeknepen.

Dat klinkt aannemelijker, maar zo staat het er niet.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:34

Ohh ik hoop dat het goed blijft gaan.
Hier is een merrie die drachtig verkocht was terug gekomen om te bevallen, daar niet meer laten scannen blijkbaar en ineens tweeling.. Eentje een stuk kleiner, altijd zwakker gebleven en uiteindelijk door een stom ongeluk in de knoop gekomen met zijn eigen benen, gewoon in de wei.. Zo zuur :( Weken lang elke nacht voor op geweest en het was zo'n leukerd..

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:10

xmichxrocky schreef:
Dressuurstal van Mook heeft ook een tweeling gekregen!

Inderdaad, heb ik ook gezien!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:16

xyzutu2 schreef:
Wat een geweldige foto, moeder met kroost. <3
Maar als fokker zou ik me helemaal rot schrikken als je ineens beseft dat er nog eentje komt - en wat er allemaal wel niet fout had kunnen gaan. :x

Ja echt, de retrospectieve stress := mijn hemel
Wel echt ontzettend lief <3

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:25

Fijn dat dit goed gegaan is!
Bij ons op stal is vorig jaar een tweeling (hengst en merrie) geboren. Dit is nu een vrolijk stel jaarlingen.
En enkele jaren geleden in hetzelfde "dorp" (25 huishoudens) ook al. Ook deze zijn gezond ter wereld gekomen en goed opgegroeid.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:12

Vind het helemaal geweldig. Heel veel plezier met die twee kleine deugnieten. Ze zullen wel leuk gaan spelen met elkaar.