‘Ballonvaarders houden voldoende rekening met boeren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

‘Ballonvaarders houden voldoende rekening met boeren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 21:21

Agraaf
Overige

Ruim acht op de tien mensen die hun stem uitbrachten, vindt dat ballonvaarders bij hun landingen voldoende rekening houden met boeren. Dat blijkt uit een stelling op www.agraaf.nl. In totaal brachten 374 mensen hun stem uit.

Een ruime meerderheid vindt dat ballonvaarders, wanneer zij op een landbouwperceel landen, dit altijd netjes afhandelen. Zo ook Rene van Huet. ‘Wij hebben een melkveebedrijf en er landen zeker drie tot vier luchtballonnen per jaar bij ons in de wei. Onze ervaringen met ballonvaarders zijn altijd positief. Ze proberen het vee te vermijden en melden zich altijd netjes met de vraag of ze het weiland in mogen. Wij hebben een keer schade gehad doordat er vee was uitgebroken. Minimale schade, een draadje kapot, waar wij eigenlijk geen vergoeding voor wilden hebben maar ze stonden er op om het te betalen’, zegt hij op de website van Agraaf.

Van Huet ergert zich aan collega’s die een slaatje uit de landingen willen slaan. ‘Zo maken ze onnodig negatieve reclame voor boeren. Naar mijn mening doen ballonvaarders hun uiterste best om de overlast te beperken. Het blijft prachtig om te zien en zover ik weet heb ik geen collega's die er echt moeite mee hebben. Het flesje jenever of een bierpakket vind ik echt prima als bedankje’, stelt hij.

Kwaad daglicht
Ook Guy Geeraerts vindt dat ballonvaarders hun best doen om rekening te houden met de plek waar ze landen. ‘Er wordt bij voorkeur geprobeerd te landen op een braakliggend stuk of een pas gemaaid grasveld. Ik heb eens bij een landing op een kort gemaaid grasland meegemaakt dat de boerin er als de kippen bij was om een schadevergoeding van vijftig euro te eisen. Schandalig, zo worden landeigenaren in een kwaad daglicht gesteld’, laat hij op de website van Agraaf weten.

Schandalig
Ruim tien procent van de mensen die hun stem hebben uitgebracht, vindt dat ballonvaarders bij hun landingen niet genoeg rekening houden met boeren. 37 stemmers stellen dat ballonvaarders zorgen voor overlast bij boeren en nadien worden ze ‘afgescheept met een fles drank of een klein geldbedrag’. Thea Vendrig is het hiermee eens: ‘Schandalig hoe ballonvaarders om gaan met boeren. Bij schade denken ze er met fles slechte wijn vanaf te komen. Bij ons hoeven ze niet meer te landen en zo zijn er velen met mij’, reageert ze.

Kantonrechter
Aanleiding voor deze stelling was dat een ballonvaarder die in een land met paarden landde, de eigenaar van het land 15.500 euro schadevergoeding moet betalen. Dat oordeelde de kantonrechter in Utrecht. De landing en de drukte in het weiland leidde tot paniek bij de paarden. Een paard werd daardoor zo angstig dat het dier later geëuthanaseerd moest worden. Een ander paard raakte blijvend kreupel.

Ibbel

Re: ‘Ballonvaarders houden voldoende rekening met boeren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:26

Tja, boeren zijn geen paardenhouders. Weinig zinvol zo'n onderzoek te houden onder akkerbouwers en melkveehouders, die hun koeien of sowieso altijd binnen hebben staan, óf net aan het melken zijn als de balonnen varen en landen (schemering 's avonds of juist 's morgensvroeg).
Waarbij koeien de neiging hebben om minder snel in paniek te raken, en jongvee sowieso een ballon prachtig vindt en er het liefst met de lompe poten op gaat staan. Dus ballonvaarders vermijden koeien vanwege de schade die ze zelf ervan krijgen al.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 07:35

Eens Ibbel, en een schadevergoeding van 15.5k vind ik gezien de schade ook meer dan terecht.

Ze weten precies waar ze wel en niet mogen landen. Wij waren er vroeger ook echt niet blij mee. Of ze landen precies in nog te maaien gras bijvoorbeeld. Nou, na een paar keer 50 euro vragen werd het al snel minder. En laatste jaren helemaal geen ballon meer geland.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:44

Misschien houden ze wel rekening met boeren, maar 1,5 jaar geleden ging het bijna mis. Er kwam een luchtballon erg laag over onze manege. Op dat moment was mijn dochter met haar toenmalige paard aan het rijden. Erg laag is ongeveer 8 meter hoog, omdat ze bijna te pletter vaarde tegen de bungalow van de manege. Echt niet grappig, we hadden doodsangsten uitgestaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:30

Ibbel schreef:
Tja, boeren zijn geen paardenhouders. Weinig zinvol zo'n onderzoek te houden onder akkerbouwers en melkveehouders, die hun koeien of sowieso altijd binnen hebben staan, óf net aan het melken zijn als de balonnen varen en landen (schemering 's avonds of juist 's morgensvroeg).
Waarbij koeien de neiging hebben om minder snel in paniek te raken, en jongvee sowieso een ballon prachtig vindt en er het liefst met de lompe poten op gaat staan. Dus ballonvaarders vermijden koeien vanwege de schade die ze zelf ervan krijgen al.

Ik ken heel wat melkveehouders en die hebben allemaal een hekel aan balonvaarders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:33

NatasjavE schreef:
Ik ken heel wat melkveehouders en die hebben allemaal een hekel aan balonvaarders.

Volgens deze enquete zou dat dus maar 10% zijn.

Maar mijn punt is dat het weinig zinvol is om koeienboeren te vragen naar hun mening over balonnen en specifiek over een schadevergoeding voor een paardenhouder.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:35

ik ook. en het gros van de koeien staat nog steeds buiten.
daarnaast rennen die dieren zich ook op stal te pletter als ze schrikken en in paniek gaan. dan heb je een veel grotere ellende als buiten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:41

Zo, 374 respondenten op een enquête.

Goed. En hoe weten wij dat die kleine groep van slechts 374 respondenten een goede doorsnee is van iedereen die hier een mening over heeft?

Voor hetzelfde geldt zijn er in Nederland 300 boeren die vanuit hobby ook ballonvaren, en hebben die allemaal gestemd.
Plus nog een handje vol anderen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:42

Ibbel schreef:
NatasjavE schreef:

Volgens deze enquete zou dat dus maar 10% zijn.

Maar mijn punt is dat het weinig zinvol is om koeienboeren te vragen naar hun mening over balonnen en specifiek over een schadevergoeding voor een paardenhouder.

Een van die melkveehouders gaf aan dat hij na een laag over gaande ballon tot 2 keer toe bij 3 koeien een spontane abortus/vroeggeboorte had binnen een paar uur na het overkomen van de balon. (en geen virus oid in het spel)
Ik heb me laten vertellen dat koeien van de stress kunnen aborteren.

Of het waar is dat moet je me niet vragen. Maar stress bij de koeien is wel degelijk dat genen waarom deze boeren geen ballonen boven hun land willen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:58

dat klopt inderdaad, koeien of runderen kunnen door stress gaan aborteren.

maar ik ken ook gevallen waar de dieren op stal in paniek zijn geraakt en elkaar verdrukt hebben. dat kun je van buiten niet zien maar ook op stal kan er veel ellende ontstaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:05

Caesar schreef:
Ze weten precies waar ze wel en niet mogen landen.

Dat weten ze dus niet. Daarom heel goed dat er nu een rechter heeft uitgesproken dat ze nergens mogen landen zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar. Jaren lang hebben ze doen voorkomen dat ze overal mogen landen. Maar het reglement waarnaar ze steeds verwijzen is geen vrijbrief om het eigendomsrecht te schenden. Alsdus de rechtbank.

Ze hadden beter een grondig onderzoek kunnen doen naar de vele schade (gewonde en overleden dieren) die deze hobby veroorzaakt.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:34

Ik vind persoonlijk sowieso dat je niks met zo’n gevaarte te zoeken hebt op het land van iemand anders als je daar geen toestemming voor hebt. Je loopt toch ook niet zomaar iemands weiland in.

In het geval van die schadevergoeding maakt het toch niet zoveel uit wat anderen van ballonvaarders vinden. Deze persoon heeft er zeer grote schade van. Dus betalen lijkt me het minste wat je kan doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:06

@Damian; ze kleuren zelf in waar ze gedoe krijgen of niet. Dus dan varen ze liever even stukje verder waar ze wel terecht kunnen als de wind het toelaat.

Wij waren rood op de kaart ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:07

Ibbel schreef:

Toch klopt jouw reactie ook niet helemaal. Wij hebben melkvee, maar in het najaar of in de zomer komt het echt wel eens voor dat er luchtballonnen opstijgen of dalen als bij ons de beesten nog buiten lopen. Bij heel warm weer staan de koeien juist 's avonds buiten.

Koeien raken heel snel in paniek, alles wat anders is is in principe eng, maar zullen wat sneller naar de stal toe trekken en omdat dat vaak prima te bereiken is, zal er wat minder schade ontstaan. Maar ook bij ons is de koppel wel eens door alle draden de weg op gerend (in dat geval door een laagvliegende helikopter) en geloof me, dan heb ik liever 2 paarden los rennen dan een koppel van 50 koeien.

Ik zou in elk geval dit onderzoek niet te serieus nemen. 374 mensen hebben de enquête ingevuld en er zijn zo'n 80.000 boeren en tuinders... Lekker representatief.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:27

Hier nooit gedoe, ballon land, de landeigenaar krijgt een fles wijn en de ballonvaarders gaan respectvol om met dieren en het land.Evt schade aan hekken wordt vergoed.
Het is ook niet dat er 20 per week landen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:38

Nou, dat biedt mogelijkheden voor de ballonvaarders toch? Ga met je vereniging om tafel, laat een paar ICT'ers een app ofzoiets ontwikkelen voor boeren. Ga actief boeren darbij betrekken zodat ze kunnen aangeven of ze toestemming geven voor het landen en zorg dat je voortaan tijdens je vlucht controleert of het land waar je wil landen ook toestemming geeft. Mobiele nummer van de landeigenaar erbij zodat je ook daadwerkelijk om toestemming kan vragen om met je wagen het veld in te kunnen.

En als er ongewenst geland wordt in je veld, onderneem actie en laat je schade ook serieus vergoeden via een rechter, dan is de motivatie het grootst om zich ook te gaan houden aan de afspraken.

Blijkbaar zijn er genoeg landeigenaren die geen moeite hebben met een ballon in hun achtertuin, dan lijkt dit me de ideale oplossing voor alle partijen.