PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:15

De heer Hoogervorst moest wachten - en kreeg zelfs boetes, dwangsommen ivm het bestemmingsplan.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:47

Dit heeft dus enkel te maken met belastingsvoordeel onder het mom "diervriendelijkheid".

Of het verstandig is om ze zolang in de opfok te laten? Mwah, heb ik zo mijn bedenkingen bij. Heb er zelf een die tot zijn vijfde op de wei heeft gestaan, maar daar gaat nog steeds (hij is nu 10) een hoop tijd en moeite inzitten mbt de opvoeding. De pony heb ik sinds zijn derde en die kon als vijf/zesjarige door het tweejarige zoontje van de stalbaas uit de wei worden gehaald.

Het verschilt natuurlijk wel in het soort opfok. Komen ze daar al dagelijks in de hand, of worden ze de wei opgeknikkert.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 08:22

ElCamino schreef:
ja lijkt me leuk joh..... een koppel 5 jarige hengsten naar de wei brengen..... ga er maar aanstaan !
Ik begrijp het idee wel en vind het ook positief maar ik breng en haal de opfok hier ieder jaar naar de weilanden en de 2 jarige hengsten zijn best al "grote mannen" en kunnen behoorlijk praatjes hebben....
Er wordt in de opfok weinig mee gedaan behalve halsters om met enten en bekappen of wanneer er iets mis is....is ook niet grappig met 5 jarige dieren....

En met 5 pas beginnen met basis in de zin van voetjes geven, vaststaan, etc vind ik persoonlijk te laat.
Beleren met pas 5 vind ik dan wel weer super

Precies. Lekker zadelmak maken als ze gaan puberen. Lekkere combinatie van factoren.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:59

Dat kan niet. Als ze 5 zijn moeten ze M starten :j

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:01

Het voordeel is dat een opfokstal ze ook langer opfok kan aanbieden zonder dat de prijs omhoog moet ivm belasting. Iedere eigenaar is alsnog vrij om zijn dier er eerder uit te halen.

Voor eigenaren van een paard die vroeg willen beginnen veranderd er niks, voor eigenaren die willen dat hun paard wat langer kleutert is er wel een voordeel dat ze op dezelfde plek kunnen blijven staan.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:43

Ladygiroc schreef:
Dat kan niet. Als ze 5 zijn moeten ze M starten :j

Beetje jong om de paarden al in de M dressuur te laten lopen

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:46

Ladygiroc schreef:
Dat kan niet. Als ze 5 zijn moeten ze M starten :j

pompadour schreef:
Beetje jong om de paarden al in de M dressuur te laten lopen


Correctie: "mogen" ze M starten. En wat is M nu helemaal? Stukje schouder binnenwaarts en een stukje contragalop.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:50

denisesilver schreef:
Dit heeft dus enkel te maken met belastingsvoordeel onder het mom "diervriendelijkheid".

??

Aande orde is: het bestemmingsplan van de gemeente Pijnacker mbt een boerenbedrijf in Oude Leede.

Zou het gaan over belastingen: daar krijgt de gemeente geen cent van.
Dus dat dit het enkele doel zou zijn lijkt me sterk.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:53

Babootje schreef:
Ladygiroc schreef:
Dat kan niet. Als ze 5 zijn moeten ze M starten :j

pompadour schreef:
Beetje jong om de paarden al in de M dressuur te laten lopen


Correctie: "mogen" ze M starten. En wat is M nu helemaal? Stukje schouder binnenwaarts en een stukje contragalop.[/quote1]
Voor een jong paard vind ik best wel hoog.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:15

pompadour schreef:
Voor een jong paard vind ik best wel hoog.


:roll:

Een paard dat in de basis goed voor elkaar is en in balans loopt, kan prima M lopen met 5 jaar. En die hoeft echt niet 5 dagen per week aan de bak hoor :n

Dat mensen dit als 'hoog' zien, ligt echt geheel aan hun eigen gebrek aan inzicht en kunde. En met datzelfde gebrek maken we paarden kapot. Want ooo ze moeten wel 5 keer per week gereden worden.
Doe normaal :roll: De reden dat we 5 keer per week rijden is dat we de oefeningen zelf niet onder de knie hebben. ~~}>

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:05

Geniaal hoeveel reacties komen op een reactie die overduidelijk sarcastisch was :P

Uit ervaring vind ik het na 3 jaar in een kudde ook wel tijd voor wat extra opvoeding. Dat betekend niet dat je er meteen vol mee aan het werk hoeft maar tot 5 jaar een beetje op een uiterwaard lopen vinden ze vast heel leuk maar geeft een hoop extra werk daarna als het niet een braaf onderdanig diertje is.

Een van van merries liep in een groep van 40 paarden (ook fokmerries) en toen ze 2,5 jaar was splitste ze haar eigen kudde af :')
Zei was dus de leider van een groepje verse aanvoer en dat was ook meteen te merken in de omgang. Spontaan irritant doen bij de hoefsmid etc. Was de hoogste tijd toen om die ergens neer te zetten waar ze de jongste was :+

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:25

En de renpaarden dan? Zijn rond 3/4 jaar op hun top, en worden gerust flink oud. JUIST omdat ze veel beweging krijgen. De huidige opfok/ophok stallen waar de jonkies de hele winter instaan zijn juist funest. Om over de karakters van de huidige dressuurpaarden maar te zwijgen, die maken het juist noodzakelijk dat je ze dagelijks veel in handen hebt. Een jong dier hoort 24/7 buiten op een flink stuk beschutte grond. Geen bak of paddockje. Heb je dat niet? Dan niet fokken. Simple as that

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:45

IsabelleN schreef:
En de renpaarden dan? Zijn rond 3/4 jaar op hun top, en worden gerust flink oud. JUIST omdat ze veel beweging krijgen. De huidige opfok/ophok stallen waar de jonkies de hele winter instaan zijn juist funest. Om over de karakters van de huidige dressuurpaarden maar te zwijgen, die maken het juist noodzakelijk dat je ze dagelijks veel in handen hebt. Een jong dier hoort 24/7 buiten op een flink stuk beschutte grond. Geen bak of paddockje. Heb je dat niet? Dan niet fokken. Simple as that

Renpaarden worden als een Twenter al beleerd.Met hun 8 ste jaar zijn ze kapot gereden.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:50

Janneke2 schreef:
denisesilver schreef:
Dit heeft dus enkel te maken met belastingsvoordeel onder het mom "diervriendelijkheid".

??

Aande orde is: het bestemmingsplan van de gemeente Pijnacker mbt een boerenbedrijf in Oude Leede.

Zou het gaan over belastingen: daar krijgt de gemeente geen cent van.
Dus dat dit het enkele doel zou zijn lijkt me sterk.

Ik heb het ook niet over belastingvoordeel richting de staat, maar belastingsvoordeel richting de boer. Belasting voor de opfok is 9% als paarden ouder dan 3 jaar zijn wordt dat 21%. Als de toegestane leeftijd omhoog gaat, betaalt de opfok maar 9%. Het komt op mij over als het werven van stemmen onder het mom diervriendelijkheid ja, en de opfok zou wellicht ook meestemmen.

Hiermee niet gezegd hebbend dat ik het zozeer een slecht idee vind. Wel denk ik dat, wil je dit landelijk straks door gaan voeren, er duidelijke maatstaven zullen moeten komen mbt waar de opfok stopt en pension begint. En daar zit precies het knelpunt.

Wat betreft de niveaus, geen probleem om met een paard m te rijden als ze pas vijf zijn, immers die staan vaak bij ruiters die al vaker paarden hebben opgeleid. Die laten minder steken vallen in de basis (of dat mag ik toch hopen), en zitten op paarden die kwalitatief beter zijn.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:10

Secretly schreef:
Heel Simpel: Hengsten tot hen 5e in de opfok vraagt om problemen en blessures onder de paarden. Merrie groepen zou best tot hen 5e jaar rustig kunnen opgroeien in de opfok.


Heb anders meer gezeik gehad met merries waar 3 jaar niks mee gedaan is dan met hengsten gek genoeg. _O- Ik vind vooral ook dat je gemengde leeftijden moet hebben in zo'n groep. Dan voeden ze elkaar op, in plaats van dat ze ongeoorloofd tegen elkaar tekeer kunnen gaan en dan na 3 jaar niksen (of 5 jaar in het geval van dit voorstel zelfs) denken dat ze dat bij mensen ook kunnen. Echt niet grappig.

Overigens vind ik pas met 5 beleren dan weer een prima idee, al helpt het ook wel om het per individueel paard te bekijken. Sommigen zijn er met 4 ook al helemaal klaar voor, en sommigen pas met 6 bv.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:21

denisesilver schreef:
Dit heeft dus enkel te maken met belastingsvoordeel onder het mom "diervriendelijkheid".

Citaat:
Aande orde is: het bestemmingsplan van de gemeente Pijnacker mbt een boerenbedrijf in Oude Leede.

Zou het gaan over belastingen: daar krijgt de gemeente geen cent van.
Dus dat dit het enkele doel zou zijn lijkt me sterk.
Citaat:
Ik heb het ook niet over belastingvoordeel richting de staat, maar belastingsvoordeel richting de boer. Belasting voor de opfok is 9% als paarden ouder dan 3 jaar zijn wordt dat 21%. Als de toegestane leeftijd omhoog gaat, betaalt de opfok maar 9%. Het komt op mij over als het werven van stemmen onder het mom diervriendelijkheid ja, en de opfok zou wellicht ook meestemmen.

Ik blijf het een rare opmerking vinden.

De gemeente Pijnacker kan deze boer een vergunning verlenen waarbij de dieren niet met 3 van het bedrijf moeten -
maar int geen BTW en gaat niet over BTW tarieven.

Werven van stemmen lijkt mij ook niet aan de orde. (Al komen er verkiezingen voor waterschappen en provincie aan, de gemeenteraad zit er nog drie jaar.)
Citaat:
Hiermee niet gezegd hebbend dat ik het zozeer een slecht idee vind. Wel denk ik dat, wil je dit landelijk straks door gaan voeren, er duidelijke maatstaven zullen moeten komen mbt waar de opfok stopt en pension begint. En daar zit precies het knelpunt.

...dat is een prima discussie, maar om dat soort dingen eventueel in te voeren moet het door de Tweede Kamer etc.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:24

Ik vind het geen vreemde opmerking. Waarom is er een verschil met pension en opfok? Qua belastingvoordeel?

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:34

Dat dat verschil er is - tja, "dat heeft de wetgever ooit zo besloten".

De gemeente Pijnacker heeft daar nul invloed op of voordeel van.
De gemeente kan enkel deze meneer een vergunning verlenen waarbij de dieren langer op het erf mogen blijven.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:41

Janneke2, kan prima zijn dat ik te niet 100% heb begrepen hoor.

Je moet eens weten hoe raar het belastingssysteem in de paardensector in elkaar zit.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 17:59

Veel manege's en pensioenen
Hebben een ander belasting tarief.
Een kale stalhuur is 6% btw tarief en de stro,hooi, voer 21 % btw

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:31

pompadour schreef:
Babootje schreef:

Correctie: "mogen" ze M starten. En wat is M nu helemaal? Stukje schouder binnenwaarts en een stukje contragalop.[/quote1]
Voor een jong paard vind ik best wel hoog.


Mogen en moeten is weinig verschil hoor. Een 6 jarige hoort Z te zijn anders levert ie niet genoeg op. En dan kom je bij de moraal, geld is belangrijker dan welzijn.

Hoeveel 4,5 en 6 jarige lopen niet praktisch ieder weekend een proefje om aan het ideaalbeeld te voldoen.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:53

Ladygiroc schreef:
Mogen en moeten is weinig verschil hoor. Een 6 jarige hoort Z te zijn anders levert ie niet genoeg op. En dan kom je bij de moraal, geld is belangrijker dan welzijn.

Hoeveel 4,5 en 6 jarige lopen niet praktisch ieder weekend een proefje om aan het ideaalbeeld te voldoen.


Das al helemaal onzin, want de meeste betere paarden worden thuis klaar gemaakt en worden op die wijze verkocht. Die komen op jonge leeftijd niet op wedstrijd, pas ergens in de subtop als ze nog niet verkocht zijn.
Enige etalage waar sommigen te zien zijn, is de pavocup en het WK jonge paarden.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:58

Ladygiroc schreef:
Mogen en moeten is weinig verschil hoor. Een 6 jarige hoort Z te zijn anders levert ie niet genoeg op. En dan kom je bij de moraal, geld is belangrijker dan welzijn.

Hoeveel 4,5 en 6 jarige lopen niet praktisch ieder weekend een proefje om aan het ideaalbeeld te voldoen.


Mogen voor degenen die te hard gaan (de meer getalenteerde paarden). En heus, half NL haalt dat niet eens.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:59

Babootje schreef:
. En heus, half NL haalt dat niet eens.


En dan ben je best optimistisch gesteld :D

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:01

@Benz inderdaad. Maar ik wil er nog een enigszins positieve draai aan geven :D