Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Hij is de rust zelve, liever lui dan moe, een enorme knuffelkont en van geen bom onder de indruk. Maar toch een kribbebijter/luchtzuiger. Waar zou hij stress van moeten hebben dat dat veroorzaakt ? Ik kan het me echt niet voorstellen. Bij een paard dat uren op stal staat, zware prestaties mket verrichten of noem maar op vind ik het aannemelijker. Is de eerdere leefsituatie van die paarden ook nader bekeken bij dat onderzoek vraag ik me af ? Mijn pony heeft er wel maagzweren van (gehad), alleen is dat altijd al een beetje kip-ei verhaal geweest, gaan ze kribbebijten van een maagzweer, of krijgen ze maagzweren door het kribbebijten ? En nu moet er dus bekeken worden of voor het kip-ei verhaal nog stress toegevoegd moet worden... Citaat:Mijn pony heeft er wel maagzweren van (gehad), alleen is dat altijd al een beetje kip-ei verhaal geweest, gaan ze kribbebijten van een maagzweer, of krijgen ze maagzweren door het kribbebijten ? En nu moet er dus bekeken worden of voor het kip-ei verhaal nog stress toegevoegd moet worden...
Citaat:Hoewel lang werd geloofd dat maagzweren de oorzaak waren van kribbebijten is nu aangetoond dat de oorzaak waarschijnlijk stress is en niet per se maagzweren.
[***] schreef:Ik vind het ook lastig, maar er zijn intussen ook meerdere onderzoeken die uitwijzen dat een paard weinig tot GEEN lucht in zijn maag krijgt tijdens het luchtzuigen. Koliek door luchtzuigen is inmiddels ook achterhaald.
different1 schreef:Hè? Vroeger dacht men aan verveling->dus stress.
Nog niet zo lang geleden werd er ontdekt dat veel paarden maagzweren hebben, en werd er een link gelegd tussen maagpijn->luchtzuigen->endorfine aanmaken (en verslaafd raken)
Maar nu blijkt dus weer dat er geen link is tussen maagzweren en luchtzuigen, maar wel dat stress een grote factor is... En wat kun je krijgen van stress?
Juist.
Jasmijn159 schreef:[***] schreef:Ik vind het ook lastig, maar er zijn intussen ook meerdere onderzoeken die uitwijzen dat een paard weinig tot GEEN lucht in zijn maag krijgt tijdens het luchtzuigen. Koliek door luchtzuigen is inmiddels ook achterhaald.
Niet helemaal waar hoor.. Doordat ze onderdruk creeeren in de buikholte kunnen ze een stuk darm als het ware klem zuigen in een kleine ruimte voorin de buik. Dat stuk zal gaan afknellen en zéker koliek geven, operatie is nodig!
[***] schreef:different1 schreef:Hè? Vroeger dacht men aan verveling->dus stress.
Nog niet zo lang geleden werd er ontdekt dat veel paarden maagzweren hebben, en werd er een link gelegd tussen maagpijn->luchtzuigen->endorfine aanmaken (en verslaafd raken)
Maar nu blijkt dus weer dat er geen link is tussen maagzweren en luchtzuigen, maar wel dat stress een grote factor is... En wat kun je krijgen van stress?
Juist.
Tuurlijk is het zo dat je maagzweren kunt krijgen door stress. Maar het is toch goed dat er dergelijke onderzoeken zijn?
En er wordt niet gezegd dat er GEEN link is tussen maagzweren en luchtzuigen, maar dat het niet PERSE het geval is dat een paard dat luchtzuigt maagzweren heeft.
[***] schreef:Jasmijn159 schreef:
Niet helemaal waar hoor.. Doordat ze onderdruk creeeren in de buikholte kunnen ze een stuk darm als het ware klem zuigen in een kleine ruimte voorin de buik. Dat stuk zal gaan afknellen en zéker koliek geven, operatie is nodig!
Dat het mogelijk is geloof ik direct. Maar wat ik mij dan afvraag is het volgende:
Als het zéker koliek geeft zoals jij zegt, dan vraag ik mij af waarom niet ALLE paarden die luchtzuigen koliek hebben?
Heb je misschien een link of meer informatie naar hetgeen jij aanhaalt? Ik zou het graag lezen.
Ook het "verslavende" aspect vind ik bijzonder interessant. Als er mensen zijn die daar iets meer over kunnen zeggen dan hoor ik dat graag.

[***] schreef:Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, ik wil er graag meer over weten en wat jij beschrijft heb ik nog niet eerder gehoord in combinatie met maagzweren. Ik ga zeker even googlen. Bedankt voor de toevoeging/info.
different1 schreef:[***] schreef:Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, ik wil er graag meer over weten en wat jij beschrijft heb ik nog niet eerder gehoord in combinatie met maagzweren. Ik ga zeker even googlen. Bedankt voor de toevoeging/info.
Goed lezen! Ze schrijft dat het kán gebeuren bij luchtzuigen dat de darm in een bepaald deel zakt, en dat dat stuk kán afknellen wat dan zeker koliek geeft.
Dit staat dus niét in verband met maagzweren.
ik zie het nu ook.
xyzutu2 schreef:Ik kan me deze onderzoeksresultaten heel goed voorstellen.
Mijn paard stond een tijdje bij een KWPNer op stal die af en toe wel eens luchtzoog, ook al had hij altijd hooi tot zijn beschikking. Zodra zijn baasje de stal in liep greep hij echter de rand van zijn box/paddock vast en zoog zich helemaal te pletter. Als iemand anders het paard longeerde of er grondwerk mee deed liep hij braaf zijn rondjes, maar als zijn eigenaresse dat deed dan probeerde hij zelfs tijdens het stappen nog het hek vast te grijpen om te gaan zuigen. Dat beest deed het overduidelijk uit stress, en die stress bestond overduidelijk uit de aanwezigheid van zijn eigenaresse. Ging zij weer naar huis of deed iemand anders iets met dat paard, zoog hij nog maar een fractie van de tijd. Heel erg apart en treurig om te zien, maar dat was typisch een paard waarvan het grootste deel van het luchtzuigen echt aan stress (=baasje) gekoppeld was.
Balte schreef:Hier ook een introvert en stressgevoelig paard dat luchtzuigt.Met rust, regelmaat en aangepast voerbeleid al een heel eind gekomen en dan zie ik ook dat ze meer ligt te slapen of samen met de rest staat te suffen.
Ik vermoed hier ook een link met het spenen aangezien ze redelijk "flipt" als je de groep begint te verhuizen en als ze denkt dat er eentje uit de kudde gaat. Ook dit is al veel verbeterd omdat ze weet dat ze even later weer bij elkaar staan op een nieuwe weide.
Het stuk over geen lucht in de darmen wist ik, de info over de darm die kan afknellen is nieuw, altijd interessant om dingen bij te leren
SANEX schreef:Hmz, mijn welsh is een kribbebijter/luchtzuiger. Staat 24/7 met 3 soortgenoten op bijna 2ha weide buiten met keuze uit diverse inloopstallen met verschillende bodembedekking. Kan kiezen of hij op gras, op steen, op zand, op stro en op vlas staat. Krijgt de hele dag gras en/of onbeperkt ruwvoer voor zn kiezen. Heeft beschikking over bomen en bosjes, krijgt elke dag wilgentakken. Enige inspanning die hij verrichten moet is af en toe een vrijsprongetje doen dat hij zo mooi vindt dat hij uit zichzelf verder springt, en verder stilstaan tijdens poetsessies van verzorgmeisjes. Hij is de rust zelve, liever lui dan moe, een enorme knuffelkont en van geen bom onder de indruk. Maar toch een kribbebijter/luchtzuiger. Waar zou hij stress van moeten hebben dat dat veroorzaakt ? Ik kan het me echt niet voorstellen. Bij een paard dat uren op stal staat, zware prestaties mket verrichten of noem maar op vind ik het aannemelijker. Is de eerdere leefsituatie van die paarden ook nader bekeken bij dat onderzoek vraag ik me af ? Mijn pony heeft er wel maagzweren van (gehad), alleen is dat altijd al een beetje kip-ei verhaal geweest, gaan ze kribbebijten van een maagzweer, of krijgen ze maagzweren door het kribbebijten ? En nu moet er dus bekeken worden of voor het kip-ei verhaal nog stress toegevoegd moet worden...