Taurossen en Exmoorpony’s voor het eerst in één leefgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Taurossen en Exmoorpony’s voor het eerst in één leefgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:39

*Nature Today
Overige

Afbeelding
Exmoorpony. Foto door x_Marr

In het verleden leefden wisenten, oerrunderen en wilde paarden naast elkaar in Europa, maar tegenwoordig ontmoeten deze drie soorten elkaar nauwelijks. Daar is nu verandering in gekomen. Woensdag 27 februari zijn vijf Taurossen toegevoegd aan het begrazingsgebied in het Brabantse natuurgebied de Maashorst. Daar leven sinds 2016 ook al Exmoor pony’s en wisenten. Taurossen zijn wildlevende runderen die lijken op het uitgestorven oerrund. Deze specifieke combinatie van grote grazers leeft nu voor het eerst in Nederland bij elkaar.

De groep van vijf Taurossen bestaat uit een stier en een koe met haar nakomelingen: een koetje, een stiertje en een stierkalfje. De Taurossen leefden al wel op de Maashorst, maar in een ander begrazingsgebied buiten dat van de wisenten en Exmoors. Met de terugkeer van de drie soorten grote grazers in één liefgebied wordt gewerkt aan meer variatie in de Maashorst. Deze diersoorten hebben namelijk een verschillende manier van grazen. Bij grazers is er meestal sprake van facilitatie: het graasgedrag van de ene soort pakt gunstig uit voor de andere. De ene soort schept omstandigheden die de andere juist nodig heeft. Zo kunnen runderen - die gras met hun tong afrukken - de weg banen voor paarden die korter eiwitrijker gras afbijten. Paarden effenen op hun beurt weer het pad voor andere dieren. Daardoor zorgen ze samen voor natuurlijke variatie in het landschap, dat bestaat uit bloemrijke velden afgewisseld met bos. De komende tijd worden de dieren en hun onderlinge gedrag goed in de gaten gehouden. Ook vindt de komende tijd extra onderzoek plaats naar de resultaten van deze natuurlijke begrazing.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 02-03-19 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:43

De titel is wel een beetje gek voor dit verhaal, want die leven al sinds 2016 samen? Het gaat toch om de Taurossen? Of lees ik het nu verkeerd :o

Nieuwsredactie

Re: Taurossen en Exmoorpony’s voor het eerst in één leefgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:03

Je hebt gelijk, ik heb het even aangepast.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:09

Ik mag toch hopen dat ze de kalfjes wel hebben gecastreerd dan

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:34

Ze vergeten er alleen bij te vermelden dat ze nu ook los lopen in het buitenrij en wandel gebied..
Sinds de komst is er al twijfel of dit goed zou gaan. Dus ik ben benieuwd hoe het verder zal aflopen.....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:54

Waarom is er gekozen voor 3 stieren en 2 koeien? Komt dat goed? Geen verstand van verder hoor maar het klinkt voor mij raar..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:00

Ecologisch gezien best leuk vertelt, maar van taurossen in mijn wandelgebied zou ik niet super blij worden := . Ik weet zelf weinig van runderen, maar er zat wel iemand in dezelfde leerstoelgroep over fokkerij en genetica die onderzoek deed naar het terugbrengen van de oeros. En ik meen me te herinneren dan de tauros qua uiterlijk zeer geslaagd was, maar door de inbreng van vechtstieren ook behoorlijk agressief kon zijn. Mag hopen dat ik het verkeerd heb onthouden.

EDIT inderdaad verkeerd onthouden, volgens mij bedoel ik de Heck runderen en is de Tauros deel van het project waar ze juist wel meer schuchtere dieren wilden. Dan lijkt het me een mooi probeersel of dit werkt, al moet je natuurlijk altijd voorzichtig zijn met stieren.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:25

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:16

Bij tauros denk ik aan Pokemon :')
Is het gewoon een koeienras of hoe moet ik het zien?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:25

Het is een ras, gemaakt uit allemaal kruisingen van moderne runderrassen, in een poging om de uitgestorven Oeros terug te fokken, dat kan natuurlijk niet 100% maar ze willen eigenlijk een soort lookalike maken.

Even voor het beeld, dit is hoe de oeros er ongeveer uitzag (de huidige Taurossen zijn nog niet zo groot, maar dan heb je een beeld waarom niet iedereen het super chil vindt :+ ):
Afbeelding

Er zijn al meerdere pogingen gedaan, maar helmaal is het nog niet gelukt. Ik heb wel de presentatie van het keuringsschema gezien waar de fokdieren op werden beoordeeld, het is interessante materie.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:21

Bedankt voor je uitleg, ik vind het ook eigenlijk wat engerds.
Zijn ze wilder als onze normale koeien? :')

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:13

Melissa1996 schreef:
Ze vergeten er alleen bij te vermelden dat ze nu ook los lopen in het buitenrij en wandel gebied..
Sinds de komst is er al twijfel of dit goed zou gaan. Dus ik ben benieuwd hoe het verder zal aflopen.....
Het gebied waar dit artikel over gaat is (nog) niet vrij toegankelijk voor recreanten.

In de Herperduin lopen al langer Taurossen en Exmoor pony's, ze zijn de ruiters en wandelaars gewend. In een ander gebied van de Maashorst loopt nu wel een groepje exmoors in het recreantengebied die (nog) niet gewend is aan andere paarden en die overlast geven.

LukieBradley schreef:
Bedankt voor je uitleg, ik vind het ook eigenlijk wat engerds.
Zijn ze wilder als onze normale koeien? :')
Ik vind ze wel alerter en actiever dan de Hooglanders die er eerder liepen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:54

Melissa1996 schreef:

Het is echt zo ongelofelijk klote voor ruiters. Ik wist niks van deze plannen af en kwam er twee maanden ineens achter dat de halve heide is afgesloten. Er zijn blijkbaar vijf toegangspoorten, maar je moet er wel af om er doorheen te kunnen. Daarbij komt ook nog eens dat het begrazingsgebied niet logisch is afgesloten, dus als je een rondje wilt rijden kan het zijn dat je drie of vier keer door een poort moet.

Verder las ik op Facebook al dat een groep ruiters is bestormd door de kudde pony's := Dus ik durf het gebied al niet meer in met mijn jonge paard. De buitenrij-ervaring in de Maashorst is echt flink achteruit gegaan helaas. En dat alles omdat ze een 'oerrund' terug willen fokken :+

Prima, maar zet het hek dan logisch neer en niet dwars over paden.

Grit schreef:
Melissa1996 schreef:
Het gebied waar dit artikel over gaat is (nog) niet vrij toegankelijk voor recreanten.

In de Herperduin lopen al langer Taurossen en Exmoor pony's, ze zijn de ruiters en wandelaars gewend. In een ander gebied van de Maashorst loopt nu wel een groepje exmoors in het recreantengebied die (nog) niet gewend is aan andere paarden en die overlast geven.

Volgens mij is het gebied wel toegankelijk hoor. Dat van de taurossen dan, dat van de wisenten zit volgens mij nog dicht. Ik ben er vorige week geweest en overal lag koeienstront :')

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:37

Renee, bovenstaand artikel is gericht op het gebied waar de Wisenten lopen, het is uniek dat de Taurossen, Exmoors en Wisenten nu in een gebied lopen. Er zijn dus 'nieuwe' Taurossen in dat gebied los gelaten.

In het overige gebied lopen al enkele jaren Taurossen en Exmoors.

Dat de heide is afgesloten is inderdaad behoorlijk kak voor de ruiters die daar rijden, dat is een flink stuk. Tot 2020 blijft dat stuk afgesloten, maar of het daarna opengesteld gaat worden? Ik weet ook niet of ik mij aan de Wisenten zou wagen.
Afstand houden luk niet altijd, ik wordt nu ook wel eens verrast door de Taurossen en pony's.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:45

Ik heb die pony’s nooit eerder gezien. Maar ik heb onder een steen geleefd :’)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:59

_Reneee schreef:

Het is echt zo ongelofelijk klote voor ruiters. Ik wist niks van deze plannen af en kwam er twee maanden ineens achter dat de halve heide is afgesloten. Er zijn blijkbaar vijf toegangspoorten, maar je moet er wel af om er doorheen te kunnen. Daarbij komt ook nog eens dat het begrazingsgebied niet logisch is afgesloten, dus als je een rondje wilt rijden kan het zijn dat je drie of vier keer door een poort moet.

las ik op Facebook al dat een groep ruiters is bestormd door de kudde pony's := Dus ik durf het gebied al niet meer in met mijn jonge paard. De buitenrij-ervaring in de Maashorst is echt flink achteruit gegaan helaas. En dat alles omdat ze een 'oerrund' terug willen fokken :+

Prima, maar zet het hek dan logisch neer en niet dwars over paden.

Grit schreef:
Melissa1996 schreef:

Volgens mij is het gebied wel toegankelijk hoor. Dat van de taurossen dan, dat van de wisenten zit volgens mij nog dicht. Ik ben er vorige week geweest en overal lag koeienstront :')[/quote]

Ik ken een (veel) aantal ruiters die de pony's voeren en laten snuffelen met onze gedomesticeerde paarden... Dan krijg je deze gevaarlijke situaties.... ;(

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 07:33

Volgens mij hebben ze in natuurgebied Surae een flink aantal jaren geleden ook deze combinatie samen laten lopen. Uiteindelijk werkte het niet (maar weet niet precies met welke reden) en zijn de exmoorponies uit het gebied gehaald. Nu lopen er alleen nog runderen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 07:38

celticpony schreef:
Volgens mij hebben ze in natuurgebied Surae een flink aantal jaren geleden ook deze combinatie samen laten lopen. Uiteindelijk werkte het niet (maar weet niet precies met welke reden) en zijn de exmoorponies uit het gebied gehaald. Nu lopen er alleen nog runderen.

Daar liepen eerder volgens mij Schotse Hooglanders. Zijn die daar nu dan weg?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:35

Ach ja natuurlijk Ark propaganda. Het kindje van de heer Vera, die van de OVP. Die plaatste indertijd ook al evenveel hengsten als merries op de OVP, hij denkt volgens mij dat ze paartjes vormen 8)7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:15

Nikka schreef:
Ach ja natuurlijk Ark propaganda. Het kindje van de heer Vera, die van de OVP. Die plaatste indertijd ook al evenveel hengsten als merries op de OVP, hij denkt volgens mij dat ze paartjes vormen 8)7

Nee, hij weet dat hengsten wel grazen (dat is waar ze voor worden uitgezet), maar niet drachtig worden. Zou je de helft van die hengsten vervangen door merries, dan heb je ineens veel meer jongen het jaar erna. Lijkt mij niet echt de bedoeling.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:46

Wat apart, de taurossen zijn hier weggehaald omdat ze te agressief reageerde op wandelaars.
Prachtige dieren liepen er hier, vond het echt zonde.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:48

Titel klopt nog niet.
Taurossen en exmoors lopen in onze begrazing al heel vele jaren samen.
Wisenten en exmoors liepen ook al vele jaren samen.
Maar sinds een week lopen wisenten, taurossen en exmoors samen.
Deze 3; die combinatie, daar gaat het om.

En de taurossen maak ik mij minder zorgen om dan de exmoor hengsten die er lopen.

Ben zelfs ooit tussen de taurossen door geslalomd met de kar :+
(oke, beter is 50 meter afstand houden, maar dat lukt vaak totaal niet want ze staan graag op de hoofdpaden)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:34

oomens schreef:
Nikka schreef:

Nee, hij weet dat hengsten wel grazen (dat is waar ze voor worden uitgezet), maar niet drachtig worden. Zou je de helft van die hengsten vervangen door merries, dan heb je ineens veel meer jongen het jaar erna. Lijkt mij niet echt de bedoeling.

Is niet helemaal goed gelukt....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:37

Nikka schreef:
Is niet helemaal goed gelukt....

Nee? Ik wil anders echt niet weten wat de aantallen gedaan zouden hebben wanneer er met relatief meer merries begonnen was. Dan waren het er waarschijnlijk nog eerder nog meer geweest dan nu het geval was.