Friese hengst Eibert 419 overleden

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Friese hengst Eibert 419 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 23:44

facebook
In memoriam
Ingezonden door Banjer
Afbeelding

Hengstenhouderij de Schoone Weide meldt op hun Facebookpagina dat de Friese hengst Eibert 419 is overleden.

Op hun Facebookpagina schrijven ze het volgende: "Helaas hebben we afscheid moeten nemen van Eibert 419 SPORT, na een slokdarmverstopping op nieuwjaarsdag leek hij op te knappen, Eibert was namelijk dol op eten en hinnikte weer wanneer Obbe kwam voeren, niets was minder waar, Eibert is er niet meer."

"Het is enorm dubbel, na ruim 30 jaar geen Friese dekhengst meer op stal, dat doet pijn.
We koesteren alle herinneringen en kijken terug op 30 mooie jaren met de meest fantastische Friese dekhengsten.
Eibert 419 SPORT, we hebben van je genoten, helaas te kort."

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Anoniem

Re: Friese hengst Eibert 419 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:47

Zonde, zo jammer dat slokdarmverstoppingen zo vaak voorkomen bij Friezen.

Daynight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 03:52

Ben benieuwd hoe oud hij is geworden

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 06:32

Daynight schreef:
Ben benieuwd hoe oud hij is geworden

In 2001 geboren

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:50

Wordt tijd dat de kans op deze erfelijke aandoeningen bij een dekhengst inzichtelijk worden voor fokkers.

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect)
Noud Willem van Bourboom (v. Fonger)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:51

rensju schreef:
Wordt tijd dat de kans op deze erfelijke aandoeningen bij een dekhengst inzichtelijk worden voor fokkers.

Nou zeg dat....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:57

rensju schreef:

Ik kom maar op één site tegen dat het een erfelijke aandoening is bij het Friese paard. Vraag me daardoor af of dat daadwerkelijk zo is (natuurlijk behoorlijk aannemelijk gezien hoevaak het voorkomt bij Friese paarden), en of ze het gen al helemaal kunnen duiden.

Kan hier maar weinig over terugvinden, nog in onderzoek misschien?

Waterhoofd en dwerggroei is immers al wel volledig inzichtelijk.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:02

Er is sinds vorig jaar een website waar je als fokker aan kunt geven wat voor erfelijke aandoening jouw fries heeft/heeft gehad. Ik kan hem alleen zo snel even niet vinden, maar vond dit een heel goed initiatief.

Wij hadden vorig jaar 2 veulentjes van dezelfde hengst, allebei met een slokdarmaandoening.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:13

Mooi initiatief, maar in het geval van een slokdarmverstopping... Dat is toch niet altijd erfelijk?
Hier stond een 25-jarige ruin die het in het laatste jaar van zijn leven 2 keer heeft gehad, verder altijd kerngezond geweest... Bewegingsgestel liet het uiteindelijk afweten, kan natuurlijk een klein infarct zijn geweest.

Maar als je voor dat soort dingen melding gaat maken, lijkt het me niet wenselijk dat een vaderdier hiervoor moet boeten?

Ben heel benieuwd naar die site...

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:33

Oh dat geloof ik best dat het niet altijd aangeboren hoeft te zijn. Maar bij ons waren het twee veulentjes van 2 dagen en 2 weken uit. Dan noem ik het wel aangeboren. Moest even zoeken maar heb het artikel weer kunnen vinden: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... arden.html

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:48

Las net dat Olgert er ook niet meer is..
Weer 2 hengsten in korte tijd overleden..

Slokdarm problemen hoor je idd vaak bij de Fries.
Ben benieuwd naar die website Droversrun.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:49

Dat hoeft niet inderdaad. Maar als als jonge (friese) veulens in moeten worden geslapen, wordt het wel verdacht.

Even op de site gekeken, maar je moet dan al sectie gedaan laten hebben wil je met 100% zekerheid kunnen zeggen dat het een verlamming was.
Laatst bijgewerkt door rensju op 01-03-19 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:03

Ik heb de site hierboven al gelinkt in het artikel van de Hoefslag :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:33

droversrun schreef:
Oh dat geloof ik best dat het niet altijd aangeboren hoeft te zijn. Maar bij ons waren het twee veulentjes van 2 dagen en 2 weken uit. Dan noem ik het wel aangeboren. Moest even zoeken maar heb het artikel weer kunnen vinden: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... arden.html

Jeetje, dat is wel erg triest ja... :\

Aphrodite96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:18

Vond het vanochtend ook zo apart dat de facebookpagina KFPS Royal Friesian (als ik het goed zeg) vertelde dat vandaag Eibert en nog een andere hengst jarig zijn vandaag, terwijl Eibert net is overleden en zijn 18e verjaardag dus niet heeft gehaald..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:08

rensju schreef:

Een slokdarmverstopping is toch niet erfelijk?

Dit paard heeft een verstopping gehad, kan zijn dat het dier een verlamming hier aan over heeft gehouden en daar niet meer van is hersteld.

Maar dat heeft niks met erfelijkheid te maken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:57

Los van of het bij hem zo was. Kan de aanleg om gevoelig te zijn hiervoor wel een erfelijk component zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:01

https://friesian.tv/video/megaoesophagu ... k-Wolvega/

Hier een heel duidelijke uitleg over de slokdarmverlamming bij Friezen.
Het wordt wel degelijk erfelijk geacht, het genoom (zeg ik het zo goed?) is alleen nog niet gevonden. En dan is het heel erg lastig te bepalen of een paard dat gen heeft.
Er wordt samengewerkt met het stamboek om dit allemaal te achterhalen. Geen idee wat de stand van zaken zo'n 15 maanden later is hoor...

Het kan dus uiteindelijk nog steeds zo zijn dat een paard geen erfelijke vorm heeft. Alleen wordt in het filmpje wel verteld dat er zeer veel onderscheid gemaakt wordt in de vormen van.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:53

Janine1990 schreef:
Mooi initiatief, maar in het geval van een slokdarmverstopping... Dat is toch niet altijd erfelijk?
Hier stond een 25-jarige ruin die het in het laatste jaar van zijn leven 2 keer heeft gehad, verder altijd kerngezond geweest... Bewegingsgestel liet het uiteindelijk afweten, kan natuurlijk een klein infarct zijn geweest.

Maar als je voor dat soort dingen melding gaat maken, lijkt het me niet wenselijk dat een vaderdier hiervoor moet boeten?

Als de veulens van de hengst afwijkingen hebben aan de slokdarmen dan is het juist wenselijk dat een vaderdier hiervoor moet boeten door er niet meer mee te gaan dekken.

Of begrijp ik jou verkeerd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:19

Ragdollcat schreef:
Janine1990 schreef:

Als de veulens van de hengst afwijkingen hebben aan de slokdarmen dan is het juist wenselijk dat een vaderdier hiervoor moet boeten door er niet meer mee te gaan dekken.

Of begrijp ik jou verkeerd?

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, of het niet goed leest... Bekijk ook even het filmpje dat ik heb geplaatst.

ALS het een erfelijke afwijking betreft, DAN moet dit zeker bekend worden gemaakt.
Helaas is het onderzoek hiernaar nog in volle gang en kan je op dit moment nog niet met zekerheid zeggen of het gaat om een erfelijke afwijking. In het voorbeeld wat ik heb genoemd, ging het namelijk niet om een erfelijke afwijking maar een obstructie. Wanneer je lukraak hengsten gaat beschuldigen van, dan is dit in mijn ogen zeer onwenselijk.

Aangezien er op dit moment nog onvoldoende bekend is over de erfelijkheid ervan (is het dominant, is het recessief, welk genoom?), is het zeker niet wenselijk om hengsten publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Nu moet ik zeggen, dat is hier gelukkig niet aan de orde. Maar er is ook nog zoiets als een merrie... ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:01

Ik ken een fokker die zoveel afwijkingen ziet bij nakomelingen van bepaalde hengsten, waardoor hij deze niet wil gebruiken.
Ik denk ook dat het geen toeval is, maar ik heb dit inzicht niet.
Dat is jammer, maar snap ook dat het wel echt 100% bewezen moet zijn voor iemand dit openbaar maakt.
Hoop dus dat ze doorzetten met onderzoek en dat hier ook geld voor is.

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie