Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rensju schreef:Wordt tijd dat de kans op deze erfelijke aandoeningen bij een dekhengst inzichtelijk worden voor fokkers.
droversrun schreef:Oh dat geloof ik best dat het niet altijd aangeboren hoeft te zijn. Maar bij ons waren het twee veulentjes van 2 dagen en 2 weken uit. Dan noem ik het wel aangeboren. Moest even zoeken maar heb het artikel weer kunnen vinden: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... arden.html
rensju schreef:Wordt tijd dat de kans op deze erfelijke aandoeningen bij een dekhengst inzichtelijk worden voor fokkers.
Janine1990 schreef:Mooi initiatief, maar in het geval van een slokdarmverstopping... Dat is toch niet altijd erfelijk?
Hier stond een 25-jarige ruin die het in het laatste jaar van zijn leven 2 keer heeft gehad, verder altijd kerngezond geweest... Bewegingsgestel liet het uiteindelijk afweten, kan natuurlijk een klein infarct zijn geweest.
Maar als je voor dat soort dingen melding gaat maken, lijkt het me niet wenselijk dat een vaderdier hiervoor moet boeten?
Ben heel benieuwd naar die site...
Ragdollcat schreef:Janine1990 schreef:Mooi initiatief, maar in het geval van een slokdarmverstopping... Dat is toch niet altijd erfelijk?
Hier stond een 25-jarige ruin die het in het laatste jaar van zijn leven 2 keer heeft gehad, verder altijd kerngezond geweest... Bewegingsgestel liet het uiteindelijk afweten, kan natuurlijk een klein infarct zijn geweest.
Maar als je voor dat soort dingen melding gaat maken, lijkt het me niet wenselijk dat een vaderdier hiervoor moet boeten?
Ben heel benieuwd naar die site...
Als de veulens van de hengst afwijkingen hebben aan de slokdarmen dan is het juist wenselijk dat een vaderdier hiervoor moet boeten door er niet meer mee te gaan dekken.
Of begrijp ik jou verkeerd?