Petitie over ereronde te paard ruim 1500 keer getekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Petitie over ereronde te paard ruim 1500 keer getekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 16:39

Equnews
KNHS

Afbeelding
Gerco Schröder bij een ereronde. Foto door Ailura

Ruim 1500 KNHS-leden hebben zich middels een petitie uitgesproken voor het in ere houden van de ereronde te paard. De KNHS maakte vorige week bekend dat op het Nederlands Kampioenschap de huldiging van de kampioenen zonder paarden in de ring zal zijn.

De petitie werd opgezet onder het motto: ‘Huldiging en ereronde te paard moeten blijven”. Momenteel zijn reeds 1513 handtekeningen ingediend om de ereronde in ere te houden. De initiatiefnemers van de petitie willen dat de KNHS zijn beslissing herziet op basis van hoe haar leden hierover denken.

De motivatie om de petitie te ondertekenen loopt uiteen. “De huldiging en de ereronde op een kampioenschap is het mooiste dat je kunt meemaken als ruiter,” vindt een van de ruiters. “Op dat moment heb je het gevoel écht gewonnen te hebben en voel je alle eer. Oftewel: ‘Het ultieme kippenvelmoment’. Je mag dit de kampioenen niet ontnemen.”

De ondertekenaars vinden ook dat de ruiter zelf moet beslissen om al dan niet deel te nemen aan de huldiging te paard. “Laat de angst van een enkeling niet het plezier van de rest verpesten.”

Dorine92

Re: Petitie over ereronde te paard ruim 1500 keer getekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:50

Ik durf dat niet op ieder paard maar dan ga ik toch gewoon zonder paard? Of je pakt een braaf ander paard zoals veel ruiters op bijvoorbeeld jumping amsterdam deden

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:04

Mij maakt het verder weinig uit, ik ben niet betrokken.

Maar wat stelt een ereronde nog voor als de een met paard en de ander zonder paard komt? Gaat een paardloze ruiter dan zelf "meegalopperen", neemt hij een stokpaardje of blijft hij buiten de ring en doet niks? Dan sta je toch voor schut als kampioen dressuur?

Is het kunnen rijden van een ereronde eigenlijk geen voorwaarde voor een ruiter om een ware kampioen in de dressuur (gehoorzaamheid van het paard en de rijkunsten van een ruiter) te kunnen zijn?

Is het op een normale manier kunnen ondergaan van een ereronde geen voorwaarde voor een dressuurpaard om een ware kampioen te kunnen zijn?

Ik vind dat aan kampioenen en aan dressuur eigenlijk wel dergelijke eisen gesteld mogen worden.

Het eindigt niet na het afgroeten van de proef. Dan zou het alleen maar een opgevoerd kunstje zijn. Dressuur is voor mij juist geen kunstje.

Het lijkt mij dat er eerder iets moet gaat veranderen (aan paarden/ruiters?), omdat "het" blijkbaar de verkeerde kant opgaat dan dat je gaat toegeven en zo steeds verder achteruit boert.

Reina_Lucia

Re: Petitie over ereronde te paard ruim 1500 keer getekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:19

Linkje naar de petitie? Dan kan ik ook even tekenen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:20

Ik denk dat veel paarden al minder angstig zouden reageren als ze eens het volume zouden minderen op de ererondes en minder bombastische muziek zouden gebruiken. Je zou haast doof worden tegenwoordig van de decibels die ze tegenwoordig draaien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:22

Hm nee, zo zwart/ wit kun je het imo niet stellen Boras.

Er zijn hele sensibele paarden die veel stress krijgen van een prijsuitreiking en dat daarna met de ring gaan associeren zodat het presteren daar ook alleen maar moeilijker word. (denk aan Undercover bijv.)
Sommige van deze van nature bange paarden kun je met de beste wil van de wereld niet laten wennen aan dit soort situaties en ik vind dat het de keuze is van de ruiter om het paard hier wel of niet aan bloot te stellen. Ook in het kader van dierenwelzijn.

Ik zie graag een prijsuitreiking te paard, maar het moet wel leuk blijven voor alle partijen. Dus een ruiter op een ander paard, of te voet. Helemaal prima.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:33