Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:49

Rijden met S&T moet je oefenen voor je het goed kunt. Ik weet niet waar jij op oefent Pipodipo, maar ik deed dat op een paard :+

Veronica2
Berichten: 2683
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:08

IsabelleN schreef:
Rijden met S&T moet je oefenen voor je het goed kunt. Ik weet niet waar jij op oefent Pipodipo, maar ik deed dat op een paard :+

Lijkt mij ook de handigste plek, dat was ook mijn punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:46

Ik moet er wel om lachen dat iedereen dit bericht meteen linkt met fanatiek bitloos, spoorloos, en alle andere NH-opvattingen :+

Het gaat hier om het aanbod van vrije keuze: wel of niet starten met stang en trens.

Dit bericht betekent gewoon: weer wat meer keuzevrijheid voor de amazone op wat voor manier ze haar paard op wedstrijd wil uitbrengen.

Meer is het niet hoor :)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:48

Djali schreef:
Ik moet er wel om lachen dat iedereen dit bericht meteen linkt met fanatiek bitloos, spoorloos, en alle andere NH-opvattingen :+

Het gaat hier om het aanbod van vrije keuze: wel of niet starten met stang en trens.

Dit bericht betekent gewoon: weer wat meer keuzevrijheid voor de amazone op wat voor manier ze haar paard op wedstrijd wil uitbrengen.

Meer is het niet hoor :)


Nee er wordt gereageerd op de mensen die hier in de reacties roepen dat het meteen ook maar verboden moet worden, niet op het artikel zelf ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:49

Precies...
Maar een hele goede interventie imo.
Zal voor veel internationale ruiters fijn zijn dat ze de keuze hebben, want een aantal combi's blijven beter voor elkaar op trens.

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:21

rien10 schreef:
@ Cinnepin Nou, dus hang jij er geen twee bitten in. Dat is prima toch?


Maar waarom zou je het wel doen? Waar is het voor nodig?

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:23

Clasical schreef:
Cinnepin schreef:
@rien10, nee, maar dan moeten we het ze maar zo ongemakkelijk mogelijk maken??? Een paard vind het vaak niet eens erg als er gereden wordt, anders laten ze het wel merken. iig die ik rijd wel! Die laat heel goed eten wat ie wel niet pikt! En daar hoef ik zeker geen 2 bitten in te hangen, dan krijg ik zeker vliegles


Dat vind ik onzin, je kan lichtheid hebben met S&T, terwijl je met bitloos of een trens met behoorlijke druk kunt rijden.
Voorbeelden genoeg van paarden met ernstige schade in de mond door een eenvoudige trens.
En was het maar waar dat paarden dat niet pikken, paarden doen juist het omgekeerde en accepteren



Dan ken jij mijn paard niet, die accepteert echt niet alles...geloof me. Niet iedereen kan dan ook overweg met hem. Een super gevoelig dier. Mensen die de sporen in hem hebben gezet in het verleden hebben allemaal zand gehapt!

Boras
Berichten: 9958
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:29

Djali schreef:
Ik moet er wel om lachen dat iedereen dit bericht meteen linkt met fanatiek bitloos, spoorloos, en alle andere NH-opvattingen :+

Het gaat hier om het aanbod van vrije keuze: wel of niet starten met stang en trens.

Dit bericht betekent gewoon: weer wat meer keuzevrijheid voor de amazone op wat voor manier ze haar paard op wedstrijd wil uitbrengen.

Meer is het niet hoor :)


Meer is het inderdaad niet. Maar de toekomst zal uitwijzen waar het uiteindelijk toe leidt.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:40

Cinnepin schreef:
Dan ken jij mijn paard niet, die accepteert echt niet alles...geloof me. Niet iedereen kan dan ook overweg met hem. Een super gevoelig dier. Mensen die de sporen in hem hebben gezet in het verleden hebben allemaal zand gehapt!


Dan vraag ik me vooral af waarom je in godsnaam zo iemand er op zet?
Dit klinkt mij in de oren als een hoop grootspraak en weinig kunde onder de ruiters in jouw omgeving.

Uiteindelijk willen we allemaal wel die mooie zwarte arabische hengst die zich alleen door ons laat vangen en door nieeeemand anders.

Terwijl we in werkelijkheid eigenlijk onze paarden veel te veel vermenselijken, we veel te veel dingen zielig vinden en we vooral NIET kritisch naar onszelf willen kijken.
Geen wonder dat er hier en daar van die gedrochten van paarden tussen lopen. Ligt dat aan het paard? Nope... Nurture...

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:51

Dit is iets.
Nu nog een max. Gewicht en actieve neusriemen controle!!

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:56

oji schreef:
Ik heb nu het idee dat S&T in de basis teveel een soort van statussymbool is. Kijk eens ik ben Z. Al die lui die al gaan oefenen met S&T als ze nog M starten, om maar vanaf hun eerste Z wedstrijdje met S&T te kunnen rijden, zodat iedereen ziet dat je Z ruiter bent. Dat vind ik wel een kwalijke zaak want dat zijn vaak juist de ruiters die er vooral geen S&T in moeten hangen. Ik zou het dus eigenlijk geen slecht idee vinden om S&T bv pas vanaf subtop te introduceren, een niveau die door veel van die wannabee's gewoon toch niet gehaald wordt. Voor gewoon Z zou je het toch nog niet nodig moeten hebben, zo extreem hoeft je paard daar nog niet verzameld te zijn.


Kan zijn voor sommigen. Maar S&T invoeren in het Z is niet gek.
We staan nu zelf voor die keuze of en wanneer we S&T invoeren; ik heb begrepen van onze instructrice dat het best een grote omschakeling is omdat je gaat verfijnen en dat vergt echt enige tijd, wegens de afstemming van de hulpen. En het ene paard is daarin ook niet het andere. Dan is het lastig om pas bij subtop om te schakelen.
Wat ik wel vind is dat de combinatie echt klaar moet zijn voor S&T. Het mag gewoon niet zo zijn dat S&T rijtechnische onvolkomenheden gaat maskeren. En dat zie je toch ook wel vaak gebeuren.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:56

Bralindy schreef:
Dit is iets.
Nu nog een max. Gewicht en actieve neusriemen controle!!


Jij hebt nog nooit een internationale wedstrijd van dichtbij bekeken begrijp ik?
Uberhaupt enig idee wat FEI inhoudt?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:10

Dan ken jij mijn paard niet, die accepteert echt niet alles...geloof me. Niet iedereen kan dan ook overweg met hem. Een super gevoelig dier. Mensen die de sporen in hem hebben gezet in het verleden hebben allemaal zand gehapt![/quote]

Heb zelf ook een super gevoelig paard.
Vaak worden ook zulke types met veel druk “ gebroken”.
Ze geven eerst veel verzet maar daarna accepteren ze.
Maar als jij als ruiter goed met zijn karakter om kan gaan en jullie hebben een vertrouwensband, dan zou jij ook met stang en trens kunnen rijden, los van de discussie of jij dat wel of niet nodig vind

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:14

Kan iemand mij uitleggen wat de meerwaarde is van (verplicht) S&T in de hogere klasses? Kan me niet voorstellen dat dat alleen te maken heeft met "verfijning" van de hulpen of oprichting.

Fijn dat er een keus is. Ik denk namelijk dat het ook zonder kan. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57994
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:18

Janine1990 schreef:
lienbono schreef:
Hier in België is het nog steeds verplicht vanaf niveau 4 (Z2/ZZL). Dus hier zou het écht wel mogen doorgetrokken worden.


Is het niet zo dat regels van de FEI verplicht moeten worden doorgetrokken naar landelijke partijen die onder de FEI vallen? En dat hiermee bij jullie de verplichting ook zo valt?

Andersom hoeft de FEI versoepelingen en keuzes voor ruiters/combinaties niet over te nemen.

De nederlandse regels verplichtten ook de S&T nog volgens het bericht.

Zoals ik het begrepen heb mogen de provinciales hier hun eigen regels toevoegen. :) Net zoals er een hele tijd (en bij sommige provinciales nog denk ik.) niet met een pony tussen de paarden gestart mocht worden in Limburg.
Ik denk dat het bij de V.O.R nog steeds niet mag tenzij het nu veranderd is. :) In Limburg mag het pas sinds een jaar of drie.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:19

Cinnepin schreef:
@rien10, nee, maar dan moeten we het ze maar zo ongemakkelijk mogelijk maken??? Een paard vind het vaak niet eens erg als er gereden wordt, anders laten ze het wel merken. iig die ik rijd wel! Die laat heel goed eten wat ie wel niet pikt! En daar hoef ik zeker geen 2 bitten in te hangen, dan krijg ik zeker vliegles


Dat ie dat nog niet pikt heeft meer te maken met het stukje opleiding die jij en je paard missen.

In principe als je je paard fijn voor elkaar hebt, zit er weinig verschil tussen trens of stang en trens, maar ja die laatste wordt ook weleens anders gebruikt ( misbruikt)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:21

Benzz schreef:
Cinnepin schreef:
@rien10, nee, maar dan moeten we het ze maar zo ongemakkelijk mogelijk maken??? Een paard vind het vaak niet eens erg als er gereden wordt, anders laten ze het wel merken. iig die ik rijd wel! Die laat heel goed eten wat ie wel niet pikt! En daar hoef ik zeker geen 2 bitten in te hangen, dan krijg ik zeker vliegles


Dat ie dat nog niet pikt heeft meer te maken met het stukje opleiding die jij en je paard missen.

In principe als je je paard fijn voor elkaar hebt, zit er weinig verschil tussen trens of stang en trens, maar ja die laatste wordt ook weleens anders gebruikt ( misbruikt)


Dit dus. Voor mij was de overgang naar S&T probleemloos, zelfs geen storingen, maar dat is omdat hij op trens al helemaal zonder druk gereden kon worden.

Uitzondering zijn er zeker (paarden met probleem monden) maar echt niet zoveel als dat ruiters hier beweren ;) .

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:24

Ik heb altijd geleerd dat een trens een neerwaartse werking heeft en een stang en trens een opwaartse werking. Ook geeft stang en trens verfijning. Sommige paarden lopen fijn zat op trens, maar zijn op stang en trens nog net iets fijner. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je op stang en trens gaat rijden, omdat het op trens niet gaat. Dan is het een omgekeerde wereld.

Ik vind het wel goed dat het niet meer verplicht is om met stang en trens te rijden. Zo kan je zelf bepalen wat je wil en kijken naar jouw paard wat het beste werkt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57994
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:25

Je kan je ook af vragen, als je paard zo fantastisch licht op de hulpen is, waarom je in vredesnaam nog S&T nodig zou hebben. :) Hoe je het ook draait of keert; het is een scherper bit. Dus als dat dier zo fijn, licht en scherp op trens is als men beweerd dat "nodig" is voor een soepele overgang, waarom zou je dan uberhaupt nog overgaan op iets scherper? Lijkt me vrij zinloos. Elk extra hulpmiddel is "een gebrek aan rijkunst" tot de S&T. Dat is ineens een tentoonspreiding van rijkunst... ruiter-logica. :j

Mavantos: en ik maar denken dat "opwaarts" vanuit de achterhand moet komen en niet vanuit de mond.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:26

Ayasha schreef:
De nederlandse regels verplichtten ook de S&T nog volgens het bericht.

Zoals ik het begrepen heb mogen de provinciales hier hun eigen regels toevoegen. :) Net zoals er een hele tijd (en bij sommige provinciales nog denk ik.) niet met een pony tussen de paarden gestart mocht worden in Limburg.
Ik denk dat het bij de V.O.R nog steeds niet mag tenzij het nu veranderd is. :) In Limburg mag het pas sinds een jaar of drie.


https://www.horses.nl/algemeen/knhs-sta ... rand-prix/

Je moet het bericht wel lezen, betreft enkel junioren en young riders, ik vermoed dat dit te maken heeft met de internationale proeven die zij moeten rijden doorgaans tijdens kadervormingswedstrijden.

Ik verwacht dat de KNHS begin maart wel weer met de aanpassingen komt voor het wedstrijdreglement. Wordt immers altijd per 1 april aangepast. En dan zal de KNHS hier ook navolging aan geven. Als mijn vorige bericht klopt, dan zou je in de praktijk al meteen die regel mogen toepassen bij junioren en young riders.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:28

Ja want juist iets wat scherper werkt vereist verfijning, een stille ruiterhand en een goede motoriek om beide los van elkaar te kunnen gebruiken om die verfijning te bewerkstelligen

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:28

Ayasha schreef:
Je kan je ook af vragen, als je paard zo fantastisch licht op de hulpen is, waarom je in vredesnaam nog S&T nodig zou hebben. :) Hoe je het ook draait of keert; het is een scherper bit. Dus als dat dier zo fijn, licht en scherp op trens is als men beweerd dat "nodig" is voor een soepele overgang, waarom zou je dan uberhaupt nog overgaan op iets scherper? Lijkt me vrij zinloos. Elk extra hulpmiddel is "een gebrek aan rijkunst" tot de S&T. Dat is ineens een tentoonspreiding van rijkunst... ruiter-logica. :j

Mavantos: en ik maar denken dat "opwaarts" vanuit de achterhand moet komen en niet vanuit de mond.


Er is toch echt een verschil en opwaarts klopt weldegelijk en heeft niets te maken met de achterhand. Je kan gewoon gemakkelijker (fijner) communiceren op welke hoogte je een hoofd wil simpel gezegd.

Het is fijner, maar niet nodig. Ik zou zonder kunnen, maar het heeft wel een meerwaarde voor ons.

kinel
Berichten: 2189
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:29

Geef ze een uitdaging om op een trens te rijden.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:30

Ik denk dat de belangrijkste reden is dat deze verandering plaatst vind, omdat met de huidige fokkerij de mondjes van de paarden letterlijk te klein zijn om er stang en trens in te stoppen. Uitzonderingen daargelaten, maar het huidige dressuurpaard heeft gewoon een te krap mondje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57994
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:34

SinneJ schreef:
Er is toch echt een verschil en opwaarts klopt weldegelijk en heeft niets te maken met de achterhand. Je kan gewoon gemakkelijker (fijner) communiceren op welke hoogte je een hoofd wil simpel gezegd.

Het is fijner, maar niet nodig. Ik zou zonder kunnen, maar het heeft wel een meerwaarde voor ons.

Oh ik begrijp het verschil in werking. Ik begrijp niet waarom een paard dat zó licht is dat verschil "nodig" zou hebben. :)
Nodig, meerwaarde. Hoe je het ook wil noemen. :)
Het maakt me verder geen jota uit hoor, of anderen er mee rijden. Maar ga dan niet hypocriet beweren dat er mee rijden een teken van grotere rijkunst is. Dat is het niet. :) Het is ook geen gebrek er aan trouwens, voor iemand me dat in de mond legt.
Maar noem een kat een kat. Het is gewoon een hulpmiddel bovenop zadel, hoofdstel, trens enz. :)

Ik juich iig elke afschaffing van verplichting tot S&T toe. Hier een paard met een heel klein mondje. Daar komt geen S&T in.