Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:40

InekeN schreef:
Voortschrijdend inzicht: het is totaal overbodig en paardonvriendelijk... :o


Deze reactie staat vol onwaarheden. Bokt op z’n best!

Ruiters zouden dusdanig opgeleid moeten zijn dat ze op correcte wijze gebruik kunnen maken van stang en trens. Gezien het meerendeel dat niet is, is het prima dat er nu de keuze is om ook internationaal met trens te starten.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:52

VValar schreef:
InekeN schreef:
Voortschrijdend inzicht: het is totaal overbodig en paardonvriendelijk... :o


Deze reactie staat vol onwaarheden. Bokt op z’n best!

Ruiters zouden dusdanig opgeleid moeten zijn dat ze op correcte wijze gebruik kunnen maken van stang en trens. Gezien het meerendeel dat niet is, is het prima dat er nu de keuze is om ook internationaal met trens te starten.


Dit dus. Er zijn paarden die het altijd beter op trens zullen doen (of in uitzonderlijke gevallen enkel goed zijn met bitloos), maar bij de meerderheid is het toch echt de ruiter die een S&T onaangenaam maakt voor het paard.

Het zou een beetje zijn zoals vliegtuigen verbieden omdat het gevaarlijk is als zomaar eender wie er mee rondvliegt :') . (Bestonden er maar meer verplichte testen en vergunningen voor ruiters he...).

Doe het gewoon niet als je niet capabel bent, zo simpel is het.


Maar voor mij gaat het vooral mis als er zoveel mensen tot dat niveau geraken en nog niet eens zonder kilo's druk in de mond, aangesnoerde neusriem en strakke kinketting kunnen rijden. En dan heb ik het echt niet over die combinaties die gewoon fijn op een trens rijden en dat willen doortrekken naar het volgende niveau, daar is deze nieuwe regel perfect voor. Maar er zit voor mij dus nog ergens anders dan in de optoming iets fundamenteel verkeerd.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 01:01

rien10 schreef:
Zo we hebben er weer een bij. Aan het rijtje
Bitloos, boomloos, dekenloos, niet scheren, ijzers loos, nooit op stal kunnen we nu ook "ban de S&T" toevoegen.
Naast de xxx-loos politie hebben we nu ook de S&T politie.

Laat ieder toch doen wat hij wil.
Prima dat het nu mag zonder S&T. Ieder zijn of haar eigen keuze.

Je vergeet nog spoorloos.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 02:20

De FEI is goed bezig. Ik ken het alleen maar toe juichen.
Nu nog de scherpe (lange) sporen verbieden in de dressuur , bij het springen zijn ze al verboden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 02:22

rien10 schreef:
xLes schreef:
Een goed begin! Ik hoop dat dit snel wordt doorgetrokken naar álle klasses.


Ja hoor, je mag al met een trens rijden in de B :j



daar is het verplicht toch?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 04:55

pompadour schreef:
rien10 schreef:
Ja hoor, je mag al met een trens rijden in de B :j



daar is het verplicht toch?

Nope, want je mag ook bitloos in de B :P

Ontopic: goed nieuws voor degene die liever op een trens willen blijven rijden.

Mondy

Berichten: 11880
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 06:23

astridastrid schreef:
Heelll goed!
Ik MOEST afgelopen zomer op het EK in Oostenrijk (Haflingers) in de zware klasse dressuur verplicht met S&T starten. Ik kon dat ECHT niet en heeft mij veel punten gekost. Klapperende teugels, teugels te lang etc. Startte toen ook Subtop met mijn Haflinger, gewoon op trens (in NL). Vond het toen ook zó vreemd dat S&T verplicht was op het EK.


Naar verder er geen problemen meer mee dus ? ;)

Fijn dat er gekozen mag worden.

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:36

Pipodipo schreef:
rien10 schreef:
Zo we hebben er weer een bij. Aan het rijtje
Bitloos, boomloos, dekenloos, niet scheren, ijzers loos, nooit op stal kunnen we nu ook "ban de S&T" toevoegen.
Naast de xxx-loos politie hebben we nu ook de S&T politie.

Laat ieder toch doen wat hij wil.
Prima dat het nu mag zonder S&T. Ieder zijn of haar eigen keuze.

Je vergeet nog spoorloos.

Oh oh. Dom dom dom. 8)7

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:55

Pipodipo schreef:
rien10 schreef:
Zo we hebben er weer een bij. Aan het rijtje
Bitloos, boomloos, dekenloos, niet scheren, ijzers loos, nooit op stal kunnen we nu ook "ban de S&T" toevoegen.
Naast de xxx-loos politie hebben we nu ook de S&T politie.

Laat ieder toch doen wat hij wil.
Prima dat het nu mag zonder S&T. Ieder zijn of haar eigen keuze.

Je vergeet nog spoorloos.


En slofloos.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:04

Vergeet de verplicht 24x7 op modderige wei en de ban het hardvoer politie niet :D

Fijn dat er meer keuze is, alleen maar goed toch. Geen enkele reden om het in de hogere klasses te verbieden want er zijn er die ook die er echt fijn mee kunnen rijden en waarbij het echt kan toevoegen.

Wel vind ik dat je duidelijk capabel moet zijn om met S&T te rijden en ik vraag me af of de gemiddelde basis Z ruiter dat is. Eigenlijk is hier de vraag stellen het antwoord geven }>

Ik heb nu het idee dat S&T in de basis teveel een soort van statussymbool is. Kijk eens ik ben Z. Al die lui die al gaan oefenen met S&T als ze nog M starten, om maar vanaf hun eerste Z wedstrijdje met S&T te kunnen rijden, zodat iedereen ziet dat je Z ruiter bent. Dat vind ik wel een kwalijke zaak want dat zijn vaak juist de ruiters die er vooral geen S&T in moeten hangen. Ik zou het dus eigenlijk geen slecht idee vinden om S&T bv pas vanaf subtop te introduceren, een niveau die door veel van die wannabee's gewoon toch niet gehaald wordt. Voor gewoon Z zou je het toch nog niet nodig moeten hebben, zo extreem hoeft je paard daar nog niet verzameld te zijn.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:15

Janine1990 schreef:
lienbono schreef:
Hier in België is het nog steeds verplicht vanaf niveau 4 (Z2/ZZL). Dus hier zou het écht wel mogen doorgetrokken worden.


Is het niet zo dat regels van de FEI verplicht moeten worden doorgetrokken naar landelijke partijen die onder de FEI vallen? En dat hiermee bij jullie de verplichting ook zo valt?

Andersom hoeft de FEI versoepelingen en keuzes voor ruiters/combinaties niet over te nemen.

Volgens mij is dat niet verplicht en gebeurt dat in NL ook niet. In een artikel op FB over deze nieuwe regel las ik bv dat in NL de U25 klasse (en volgens mij de young riders) nog wel verplicht is om met S&T te starten terwijl dit onder de FEI dus niet meer hoeft.

Het hoeft dus niet overgenomen te worden, maar lijkt mij als je doorstroming naar internationaal niveau wilt vereenvoudigen wel handig. Kan ook geen reden bedenken wat het voordeel is om het nationaal verplicht te stellen met S&T te rijden, als dat internationaal niet aan de orde is.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:20

oji schreef:
Vergeet de verplicht 24x7 op modderige wei en de ban het hardvoer politie niet :D

Fijn dat er meer keuze is, alleen maar goed toch. Geen enkele reden om het in de hogere klasses te verbieden want er zijn er die ook die er echt fijn mee kunnen rijden en waarbij het echt kan toevoegen.

Wel vind ik dat je duidelijk capabel moet zijn om met S&T te rijden en ik vraag me af of de gemiddelde basis Z ruiter dat is. Eigenlijk is hier de vraag stellen het antwoord geven }>

Ik heb nu het idee dat S&T in de basis teveel een soort van statussymbool is. Kijk eens ik ben Z. Al die lui die al gaan oefenen met S&T als ze nog M starten, om maar vanaf hun eerste Z wedstrijdje met S&T te kunnen rijden, zodat iedereen ziet dat je Z ruiter bent. Dat vind ik wel een kwalijke zaak want dat zijn vaak juist de ruiters die er vooral geen S&T in moeten hangen. Ik zou het dus eigenlijk geen slecht idee vinden om S&T bv pas vanaf subtop te introduceren, een niveau die door veel van die wannabee's gewoon toch niet gehaald wordt. Voor gewoon Z zou je het toch nog niet nodig moeten hebben, zo extreem hoeft je paard daar nog niet verzameld te zijn.


Heel eerlijk, ik sta regelmatig langs de lijn of zit bij jury in het hok in deze klasse. Ik zie meer slecht trens gebruik in de z1 t/m zz-licht dan stang en trens. Net even er flink aan trekken omdat hij galop-stap moeilijk vindt of onvoldoende verzameld blijft. Dan is de getrokken trens door de waffel ook niet zo fijn. Maar denk meer dat het met het niveau in algemeen te maken heeft dan met het hulpmiddel.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:43

oji schreef:
Vergeet de verplicht 24x7 op modderige wei en de ban het hardvoer politie niet :D

Fijn dat er meer keuze is, alleen maar goed toch. Geen enkele reden om het in de hogere klasses te verbieden want er zijn er die ook die er echt fijn mee kunnen rijden en waarbij het echt kan toevoegen.

Wel vind ik dat je duidelijk capabel moet zijn om met S&T te rijden en ik vraag me af of de gemiddelde basis Z ruiter dat is. Eigenlijk is hier de vraag stellen het antwoord geven }>

Ik heb nu het idee dat S&T in de basis teveel een soort van statussymbool is. Kijk eens ik ben Z. Al die lui die al gaan oefenen met S&T als ze nog M starten, om maar vanaf hun eerste Z wedstrijdje met S&T te kunnen rijden, zodat iedereen ziet dat je Z ruiter bent. Dat vind ik wel een kwalijke zaak want dat zijn vaak juist de ruiters die er vooral geen S&T in moeten hangen. Ik zou het dus eigenlijk geen slecht idee vinden om S&T bv pas vanaf subtop te introduceren, een niveau die door veel van die wannabee's gewoon toch niet gehaald wordt. Voor gewoon Z zou je het toch nog niet nodig moeten hebben, zo extreem hoeft je paard daar nog niet verzameld te zijn.



Volledig eens

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:52

rien10 schreef:
Zo we hebben er weer een bij. Aan het rijtje
Bitloos, boomloos, dekenloos, niet scheren, ijzers loos, nooit op stal kunnen we nu ook "ban de S&T" toevoegen.
Naast de xxx-loos politie hebben we nu ook de S&T politie.

Laat ieder toch doen wat hij wil.
Prima dat het nu mag zonder S&T. Ieder zijn of haar eigen keuze.
Suzanne F. schreef:
Pipodipo schreef:

Je vergeet nog spoorloos.


En slofloos.

Het gaat richting hulpeloos.

Maar even zonder gekheid, ik denk dat het leren rijden met stang en trens hoort bij de ontwikkeling van de ruiter en eigenlijk ook die van het paard, net als het op spitzen dansen bij ballet. Tenminste, als je je als ruiter of ballerina graag wilt ontwikkelen en bij wilt leren. Met s&t kun je namelijk ook gewoon netjes en vriendelijk rijden zodat het aangenaam is voor het paard. Lichtheid is nog fijner met s&t dan met trens.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:22

astridastrid schreef:
Heelll goed!
Ik MOEST afgelopen zomer op het EK in Oostenrijk (Haflingers) in de zware klasse dressuur verplicht met S&T starten. Ik kon dat ECHT niet en heeft mij veel punten gekost. Klapperende teugels, teugels te lang etc. Startte toen ook Subtop met mijn Haflinger, gewoon op trens (in NL). Vond het toen ook zó vreemd dat S&T verplicht was op het EK.


Ik moest meteen aan jou denken! Super fijn dat er nu een keuze is *\o/*

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:23

Fijn dat er een keuze is, zeker voor de paardjes met weinig ruimte in hun mond.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:22

astridastrid schreef:
Heelll goed!
Ik MOEST afgelopen zomer op het EK in Oostenrijk (Haflingers) in de zware klasse dressuur verplicht met S&T starten. Ik kon dat ECHT niet en heeft mij veel punten gekost. Klapperende teugels, teugels te lang etc. Startte toen ook Subtop met mijn Haflinger, gewoon op trens (in NL). Vond het toen ook zó vreemd dat S&T verplicht was op het EK.

Had je dat van tevoren niet geoefend?

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:24

Heb Inter I gereden, volgens mijn trainer ben ik best capabel om met S & T te rijden, volgens de jury ook. Ik was apetrots toen ik met S&T mocht, net als op het hoedje en de slipjas.
Maar je kunt je ontwikkelen als mens en ruiter. Ik hoef niet bitloos of spoorloos, en ik weet heus wel dat de paarden niet op mij op hun rug zitten te wachten, maar de stang heb ik na beraad weggelegd. En de wielsporen eveneens.
Om een goede ruiter te worden heb ik geen stang nodig.

Uiteraard kun je met een trens vreselijke dingen doen. Dat laat niet onverlet dat ik blij ben dat de stang niet meer hoeft. Hopelijk hoeven sporen ook een keer niet meer. Je kunt ook wel laten zien dat je stabiel hulpen kunt geven zonder die dingen, zeker nu we topsensibele paarden hebben.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:26

Pipodipo, dat is de discussie niet....Het gaat erom dat het verplicht is en je dus VERPLICHT wordt het te doen.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:28

InekeN schreef:
Heb Inter I gereden, volgens mijn trainer ben ik best capabel om met S & T te rijden, volgens de jury ook. Ik was apetrots toen ik met S&T mocht, net als op het hoedje en de slipjas.
Maar je kunt je ontwikkelen als mens en ruiter. Ik hoef niet bitloos of spoorloos, en ik weet heus wel dat de paarden niet op mij op hun rug zitten te wachten, maar de stang heb ik na beraad weggelegd. En de wielsporen eveneens.
Om een goede ruiter te worden heb ik geen stang nodig.

Uiteraard kun je met een trens vreselijke dingen doen. Dat laat niet onverlet dat ik blij ben dat de stang niet meer hoeft. Hopelijk hoeven sporen ook een keer niet meer. Je kunt ook wel laten zien dat je stabiel hulpen kunt geven zonder die dingen, zeker nu we topsensibele paarden hebben.


Ik heb minder ellende van wielsporen gezien dan van stompe sporen.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:30

InekeN schreef:
Pipodipo, dat is de discussie niet....Het gaat erom dat het verplicht is en je dus VERPLICHT wordt het te doen.

Je bent ook aan jezelf VERPLICHT om het vraagprogramma te lezen en daar zal het in gestaan hebben. Dus hoe handig is het dan om onvoorbereid met s&t te gaan rijden? Zo komen dus de verhalen in de wereld dat het slecht en zielig is, terwijl het hier dus gewoon aan de voorbereiding heeft gelegen.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:33

;( de discussie is toch niet hoeveel ellende je met een trens, stompe sporen en wat al niet meer kunt veroorzaken? Dat weten we allemaal wel.

Kennelijk vindt de FEI nu ook dat een goede africhter een paard op een trens ook licht een zwaardere proef door moet kunnen sturen. Als ruiter wordt je geacht na te denken bij alles wat je doet: WAAROM doe ik dit? En hoe maak ik het ook voor het paard onder de omstandigheden zo goed mogelijk?
Mijns inziens hoef je er dan geen twee bitten in te stoppen.

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:39

IsabelleN schreef:
;( de discussie is toch niet hoeveel ellende je met een trens, stompe sporen en wat al niet meer kunt veroorzaken? Dat weten we allemaal wel.

Kennelijk vindt de FEI nu ook dat een goede africhter een paard op een trens ook licht een zwaardere proef door moet kunnen sturen. Als ruiter wordt je geacht na te denken bij alles wat je doet: WAAROM doe ik dit? En hoe maak ik het ook voor het paard onder de omstandigheden zo goed mogelijk?
Mijns inziens hoef je er dan geen twee bitten in te stoppen.


Je moet als ruiten/amazone wel over de kwaliteiten beschikken om met zo weinig mogelijk hulpmiddelen dressuurtechnisch met beste uit je paard en jezelf te kunnen halen. Ik denk dat dat het echte ruitergevoel weergeeft, niet of je met een S&T kunt rijden.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:43

IsabelleN schreef:
;( de discussie is toch niet hoeveel ellende je met een trens, stompe sporen en wat al niet meer kunt veroorzaken? Dat weten we allemaal wel.

Kennelijk vindt de FEI nu ook dat een goede africhter een paard op een trens ook licht een zwaardere proef door moet kunnen sturen. Als ruiter wordt je geacht na te denken bij alles wat je doet: WAAROM doe ik dit? En hoe maak ik het ook voor het paard onder de omstandigheden zo goed mogelijk?
Mijns inziens hoef je er dan geen twee bitten in te stoppen.

Plus dat de mensen die zoveel geklooid hebben met de s&t dat hun paard het niet meer accepteert, toch nog een kansje hebben om hogerop te komen.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:44

Pipodipo schreef:
astridastrid schreef:
Heelll goed!
Ik MOEST afgelopen zomer op het EK in Oostenrijk (Haflingers) in de zware klasse dressuur verplicht met S&T starten. Ik kon dat ECHT niet en heeft mij veel punten gekost. Klapperende teugels, teugels te lang etc. Startte toen ook Subtop met mijn Haflinger, gewoon op trens (in NL). Vond het toen ook zó vreemd dat S&T verplicht was op het EK.

Had je dat van tevoren niet geoefend?

Haha goeie,
Die van mij had echt een klein bekkie dus al die bitten zaten erg oncomfortabel. Dus ik was misschien wat TE voorzichtig. Heb dan ook max. 1X/week geoefend. Dat vond ikzelf meer dan genoeg, haha.