Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:09

En dat heb je aan 'm gevraagd of hoe ben je aan die wijsheid gekomen?

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:39

Elvirawortel, dat is maar een theorie.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:29

Pipodipo schreef:
Elvirawortel, dat is maar een theorie.

Natuurlijk is dat geen theorie... De natuurkundige hefboom is exact de reden waarom de stang wordt gebruik... Anders waren er wel twee trenzen in gelegd...

De natuurkunde kan je heel exact uitleggen hoeveel extra kilo's je in de mond, onder de kin en tussen de ribben legt. Ik ben zelf geen natuurkundige, maar het fenomeen hefboom is ons allemaal niet vreemd volgens mij. Dat betekent dat als je zacht contact aanneemt op een stang, dit ALTIJD zwaarder zal zijn dan het zelfde contact op een trens. En omdat de hefboom van een dressuurstang redelijk lang is, wordt zelfs het ligtste contact vermenigvuldigd.


Afbeelding

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:00

Verfijning is niet gelijk aan lichter/zachter. Verfijning is precisie. Het is het verschil tussen piano spelen met een vuist of met 1 vinger of schilderen met een sauskwast of een penceel.

Verder heb ik heb uitgesproken mening over het bestaan van s&t, sporen, etc

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:03

Ik vraag me oprecht af bij de tegenstanders..wie er ervaring heeft met S&T rijden en dressuur op hoger niveau uberhaupt. (en dan ook daadwerkelijk gestart is)

Een S&T is niet te vergelijken met een trens, werkt heel anders in. En paarden die gereden worden met een harde hand en S&T..dat zijn de paarden die daarna niet meer op een trensje te rijden zijn. Die worden stug en hard.
Ligt het aan het hulpmiddel? imo niet..ligt aan degene die het hanteert zoals het altijd het geval is bij ieder hulpmiddel wat met paardrijden gebruikt wordt.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:22

Goed

Eens kijken wat dit in de discussie doet.
Allereerst, nee, ik ben geen zz ruiter.
Wel een nadenkende...



Ik vind het meer dan prima dat er nu de keus is.



Maar dan:
Hoe staan alle mensen die 2 bitten als probleem zien er dan in als er met 1 bit gereden wordt. Maar dat dat dan een bit usmet hefboomwerking, en dus geen trens?
Dat zie je bijvoorbeeld in de Working Equitation redelijk regelmatig.




Als voorbeeld: ik rijd mijn paard standaard met 1 bit. En meestal met een stang met kleine hefboom. (Voor de mensen die van details houden, een kimblewick met iets gebogen mondstuk)

Mijn paard lijkt trenzen zelf helemaal niet zo als prettig te ervaren.
Het kimblewick bit lijkt hij prettiger te vinden.

Ik rijd overigen meestal met heel licht contact, en regelmatig op 1 hand.

Ik weet dat dit type bit in de Engelse dressuur niet mag.
Ik weet ook dat mijn paard er veel ontspannener op lijkt te lopen en op lijkt te reageren dan op trens.

Misschien wel juist omdat de hulp op meerdere plekken binnenkomt.

Voorbeeld ophouding, komt binnen op onderkaak, achter oor en in mond.

Die hulp kan dus veel lichter, dan wanneer je enkel op de mond dezelfde hoeveelheid inwerking zou willen bewerkstelligen...

Uiteraard wordt die hulp gemeen wanneer er hard aan de teugels getrokken wordt.
Maar daar is in een correcte ophouding sowieso geen sprake van natuurlijk...

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:28

Elisa2 schreef:
Ik vraag me oprecht af bij de tegenstanders..wie er ervaring heeft met S&T rijden en dressuur op hoger niveau uberhaupt. (en dan ook daadwerkelijk gestart is)

Een S&T is niet te vergelijken met een trens, werkt heel anders in. En paarden die gereden worden met een harde hand en S&T..dat zijn de paarden die daarna niet meer op een trensje te rijden zijn. Die worden stug en hard.
Ligt het aan het hulpmiddel? imo niet..ligt aan degene die het hanteert zoals het altijd het geval is bij ieder hulpmiddel wat met paardrijden gebruikt wordt.


Mee eens. Ik heb ook de indruk dat het onbegrip vooral voortkomt uit een gebrek aan kennis en ervaring en het overnemen van populaire ideeen en uitspraken op bokt. Als je reacties krijgt dat als een paard in hand komt het dan wel op de voorhand zal lopen dan weet je al genoeg.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:28

Als het waar is dat de druk groter is zou een paard op S&T altijd achter de loodlijn lopen met zn hoofd en/of met verzet en niet “door het lijf” bewegen.
Zijn natuurlijke reactie zal altijd “wijken” voor druk zijn.
Een paard met zoveel krachten op het bit kan simpelweg niet meer zelfgedragen bewegen.
Het is juist die zelfgedragenheid wat het mogelijk maakt om met de verfijning en inwerking van een stang te werken.
Als er geen zelfgedragenheid ( lichtheid ) is zie je dat altijd terug in de beweging van het paard en in het contact met de ruiter.
Je kunt niet met druk in een correcte oprichting rijden, dan ben je nl. ook je oprichting kwijt.
Een goed getraind oog ziet toch wel of een paard soepel en door het lijf beweegt.
En ik kan nou niet zeggen dat je dat verschil nou minder of meer ziet bij S&T, dit zie je bij alle soorten bitten in alle disciplines

En een hefboom geeft niet per definitie een zwaarder effect, je kunt met minder inspanning hetzelfde effect verkrijgen, dat is het idee van een hefboom.
Dus ipv hand naar achter te bewegen Kun je op een vingerbeweging hetzelfde doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:48

Clasical schreef:
Als het waar is dat de druk groter is zou een paard op S&T altijd achter de loodlijn lopen met zn hoofd en/of met verzet en niet “door het lijf” bewegen.
Zijn natuurlijke reactie zal altijd “wijken” voor druk zijn.
Een paard met zoveel krachten op het bit kan simpelweg niet meer zelfgedragen bewegen.
Het is juist die zelfgedragenheid wat het mogelijk maakt om met de verfijning en inwerking van een stang te werken.
Als er geen zelfgedragenheid ( lichtheid ) is zie je dat altijd terug in de beweging van het paard en in het contact met de ruiter.
Je kunt niet met druk in een correcte oprichting rijden, dan ben je nl. ook je oprichting kwijt.
Een goed getraind oog ziet toch wel of een paard soepel en door het lijf beweegt.
En ik kan nou niet zeggen dat je dat verschil nou minder of meer ziet bij S&T, dit zie je bij alle soorten bitten in alle disciplines

En een hefboom geeft niet per definitie een zwaarder effect, je kunt met minder inspanning hetzelfde effect verkrijgen, dat is het idee van een hefboom.
Dus ipv hand naar achter te bewegen Kun je op een vingerbeweging hetzelfde doen


De natuurlijke reactie is tegen druk ingaan. Wijken voor druk moeten wij ze leren

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:59

Dat is niet correct, er is nl 1 plaats op het lijf waar het paard met druk meegaat, nl. rond zijn flank.
Dit is evolutionair zo.
Dit komt nl. omdat vijanden zoals bv. coyotes, het paard willen neerhalen door in zijn flank/buik te bijten.
Als een paard dan wegloopt voor deze druk ( beet) scheurt hij daardoor zijn eigen flank open.
Als een groter roofdier, zoals bv. een leeuw het paard wil neerhalen zal hij op de schoft springen.
Dan zal een paard alles in het werk zetten om het van zich af te schudden.
Deels is het meegeven op druk idd geconditioneerd gedrag, maar ook dit is geprogrammeerd in het primaire gedeelte van het brein
Laatst bijgewerkt door Clasical op 22-02-19 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:01

Interessant!

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:20

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vraag me oprecht af bij de tegenstanders..wie er ervaring heeft met S&T rijden en dressuur op hoger niveau uberhaupt. (en dan ook daadwerkelijk gestart is)

Een S&T is niet te vergelijken met een trens, werkt heel anders in. En paarden die gereden worden met een harde hand en S&T..dat zijn de paarden die daarna niet meer op een trensje te rijden zijn. Die worden stug en hard.
Ligt het aan het hulpmiddel? imo niet..ligt aan degene die het hanteert zoals het altijd het geval is bij ieder hulpmiddel wat met paardrijden gebruikt wordt.


Mee eens. Ik heb ook de indruk dat het onbegrip vooral voortkomt uit een gebrek aan kennis en ervaring en het overnemen van populaire ideeen en uitspraken op bokt. Als je reacties krijgt dat als een paard in hand komt het dan wel op de voorhand zal lopen dan weet je al genoeg.

Sorry hoor, maar wat een doodslaander van de discussie. Als het niet op argumenten je punt voldoende denkt te kunnen maken om dan maar te suggereren dat de tegenstanders te weinig kennis en ervaring hebben. Moet je eerst een brevet van vermogen afleggen om mee te mogen doen aan de discussie? Denk dat er dan ook wel wat voorstanders door de mand vallen dat ze gewoon meelopen met andermans ervaring of misschien ook 1 paard hebben uitgebracht met S&T.

Wat ervaring betreft hecht ik vnl waarde aan meningen zoals die van Kandankovitch, iemand die gewoon heel veel ervaring heeft met opleiden en africhten van 0 tot GP niveau met meerdere paarden. Verder moet je de ervaring altijd maar aannemen van hoe men zich presenteert op Bokt.

En nee ik heb geen ervaring met S&T. Nooit mee gereden, nooit op dat niveau gereden. Maar het is geen rocketscience om te bedenken dat de impact van S&T in de mond vele male groter is als die van een gewoon trensje. Ik heb in het wel op springpaarden van een internationale springruiter gereden waar soms ook wel het een en ander in lag qua bit. En ja dan merk je echt wel dat je met zo'n bit met hefboom een hele hete ineens op je pinken kan rijden.
Is dat verfijning of is het gewoon dat een paard onmetelijk veel meer respect heeft voor dat wat er in zijn mond ligt? Is dat het de ruiter makkelijker maken omdat ie gewoon meer in te brengen heeft? Ik ga zeker wel mee in het punt van Elvirawortel. Daar is nl geen speld tussen te krijgen. Met stang&trens kun je met een hele lichte ophouding hetzelfde effect sorteren in de mond van het paard als met een gewoon trensje met flink flossen. Dus ja de verfijning zit hem vooral in dat je als ruiter je handen veel stiller kunt houden voor hetzelfde effect. En ja ik denk dat dat het hele rijden wel ten goede kan komen omdat dat in je hele zit kan doorwerken, maar of dat zo is heb ik zelf nooit ervaren dus misschien mag ik dat niet vinden? 8)7

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:57

Volgens mij zijn jullie in de discussie vergeten wat aanleuning is.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:00

Benzz schreef:
Volgens mij zijn jullie in de discussie vergeten wat aanleuning is.

Dat dynamische gebeuren waarbij je het achterbeen in je hand voelt?

Oji, dat is inderdaad de bedoeling, de hulpen moeten zo licht mogelijk gegeven worden. Maar het probleem is dat er in zulke discussies al vaak geinsinueerd wordt dat er met harde hand gereden wordt en dat het dus altijd superzielig is om een paard met bit te rijden of zelfs met s&t. Mensen gaan te vaak van zichzelf uit bij het oordelen naar anderen.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:13

Met je teugels in een boogje heb je sowieso geen aanleuning.

Misschien is dit een discussie 'let's agree to disagree', maar moeten we elkaar vooral in elkaars waarde laten.

Mensen die met stang en trens rijden zijn niet per definitie slecht en iedereen moet lekker doen wat hij of zij zelf wil. Als we maar met de juiste intenties omgaan met onze paarden. We doen allemaal ons stinkende best goed voor onze paarden te zorgen en er is geen één manier 100% goed.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:27

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vraag me oprecht af bij de tegenstanders..wie er ervaring heeft met S&T rijden en dressuur op hoger niveau uberhaupt. (en dan ook daadwerkelijk gestart is)

Een S&T is niet te vergelijken met een trens, werkt heel anders in. En paarden die gereden worden met een harde hand en S&T..dat zijn de paarden die daarna niet meer op een trensje te rijden zijn. Die worden stug en hard.
Ligt het aan het hulpmiddel? imo niet..ligt aan degene die het hanteert zoals het altijd het geval is bij ieder hulpmiddel wat met paardrijden gebruikt wordt.


Babootje schreef:
Mee eens. Ik heb ook de indruk dat het onbegrip vooral voortkomt uit een gebrek aan kennis en ervaring en het overnemen van populaire ideeen en uitspraken op bokt. Als je reacties krijgt dat als een paard in hand komt het dan wel op de voorhand zal lopen dan weet je al genoeg.


Sorry hoor, maar wat een doodslaander van de discussie. Als het niet op argumenten je punt voldoende denkt te kunnen maken om dan maar te suggereren dat de tegenstanders te weinig kennis en ervaring hebben. Moet je eerst een brevet van vermogen afleggen om mee te mogen doen aan de discussie?


Ik geloof niet dat ik dat heb gezegd. Mijn reactie is meer bedoeld voor de reacties zoals Pipodipo die omschrijft.

Dat een paard meer respect voor een S&T zal hebben dan een trensbitje is evident, maar het effect dat het sorteert in de mond in het paard kun je niet 1/1 vertalen met evenveel druk als met een gewoon trensje met flink flossen. De werking van het bit is toch echt anders.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:30

[quote="mavantos"]Met je teugels in een boogje heb je sowieso geen aanleuning.


Een correct opgeleid paard dat alle stappen van het scala op de juiste manier doorloopt, ontwikkelt draagkracht en zelfhouding, waardoor het met een doorhangende teugel gereden kan worden, omdat het voldoende balans heeft om het teugelcontact te kunnen missen.
Doorloop je alle fasen van het scala op de juiste manier, afgestemd op je paard, dan bereik je het hoogst haalbare, namelijk een durchlassig paard.
Dat wil zeggen dat het paard volkomen openstaat voor de aanwijzingen van de ruiter en zo sterk en buigzaam is dat het deze aanwijzingen probleemloos kan opvolgen.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:37

Eens hoor Pipdipo. Het punt is bij een harde/strenge/onrustige hand is de impact van een S&T wel veel groter als bij een trensje. Ik wil best geloven dat in een fijne ruiterhand een S&T een fijn hulpmiddel kan zijn, maar ik ben er ook van overtuigd dat heel veel ruiters hun eigen rijkunst en de "fijnheid" van hun eigen hand schromelijk overschatten. Ikzelf heb mijn paard heel fijn en licht lopen op een trensje, maar ik weet ook van mijzelf dat mijn hand echt nog niet fijn genoeg is voor een S&T.

De Z combinaties die ik vaak echt fijn vind lopen op S&T zonder fake oprichting, zijn vaak de ruiters die al meerdere paarden hoger hebben gereden en waarbij de Z meer de klasse voor hun jonge talentvolle paarden is. De ruiters die net voor het eerst uit het M komen, soms met jarenlang sprokkelen van punten, dat zijn vaak degene die het snelst over willen op S&T en waarbij je dan ziet dat het vooral allemaal korter wordt ipv verzamelder.

Maar het is een beetje hetzelfde als sporen. Sporen dienen ter verfijning en ja ik denk dat dat een heel fijn middel kan zijn voor verfijning. Maar veelal worden sporen voor een ander doel gebruikt, nl het paard aan de praat houden en continue drijvend. Dan heeft het helemaal niets meer met verfijning te maken. Zo kijk ik ook een beetje tegen de S&T aan. Ja het is een middel dat verfijning kan bewerkstelligen in de juiste hand, maar wordt veelal ook gewoon gebruikt om een paard dat zwaar in de hand is lichter te krijgen door meer ontzag voor dat wat er in de bek ligt.

Overigens behoor ik zeker niet tot de anti bit/anti sporen en alles alleen maar vragen etc clan hoor. Verre van. Ik ben ik er ook totaal niet van overtuigd dat bitloos vriendelijker is als met een bit....eerder het tegenovergestelde zelfs. Ik denk dat een correcte optoming (dus geen aangesnoerde neusriem) met een niet te scherp bit gemiddeld genomen vriendelijker is als bitloos ...maar goed, dat is een totaal andere discussie :D

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Voortaan mag er internationaal gestart worden met een trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:48

Ik ben het absoluut eens dat het gros in Nederland beter weg kan blijven van stang en trens. Het nivo is gewoon niet zo heel hoog als in bijv. Duitsland, we hebben dan ook nog eigenlijk geen voorbeeldruiters in de top waar we ons aan op kunnen "trekken". En daarmee is het beeld voor velen dan die stang en trens er is om het paard bovenin te trekken en vooral alleen maar licht te maken aan de voorkant.

Maar dat is niet helemaal de intentie vanuit oudsher met stang en trens. Helaas zijn er te weinig mensen opgeleid om goed les te geven en goed te rijden met die optoming.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:55

Clasical schreef:
Een correct opgeleid paard dat alle stappen van het scala op de juiste manier doorloopt, ontwikkelt draagkracht en zelfhouding, waardoor het met een doorhangende teugel gereden kan worden, omdat het voldoende balans heeft om het teugelcontact te kunnen missen.
Doorloop je alle fasen van het scala op de juiste manier, afgestemd op je paard, dan bereik je het hoogst haalbare, namelijk een durchlassig paard.
Dat wil zeggen dat het paard volkomen openstaat voor de aanwijzingen van de ruiter en zo sterk en buigzaam is dat het deze aanwijzingen probleemloos kan opvolgen.

_/-\o_

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:12

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vraag me oprecht af bij de tegenstanders..wie er ervaring heeft met S&T rijden en dressuur op hoger niveau uberhaupt. (en dan ook daadwerkelijk gestart is)

Een S&T is niet te vergelijken met een trens, werkt heel anders in. En paarden die gereden worden met een harde hand en S&T..dat zijn de paarden die daarna niet meer op een trensje te rijden zijn. Die worden stug en hard.
Ligt het aan het hulpmiddel? imo niet..ligt aan degene die het hanteert zoals het altijd het geval is bij ieder hulpmiddel wat met paardrijden gebruikt wordt.


Mee eens. Ik heb ook de indruk dat het onbegrip vooral voortkomt uit een gebrek aan kennis en ervaring en het overnemen van populaire ideeen en uitspraken op bokt. Als je reacties krijgt dat als een paard in hand komt het dan wel op de voorhand zal lopen dan weet je al genoeg.

Sorry hoor, maar wat een doodslaander van de discussie. Als het niet op argumenten je punt voldoende denkt te kunnen maken om dan maar te suggereren dat de tegenstanders te weinig kennis en ervaring hebben. Moet je eerst een brevet van vermogen afleggen om mee te mogen doen aan de discussie? Denk dat er dan ook wel wat voorstanders door de mand vallen dat ze gewoon meelopen met andermans ervaring of misschien ook 1 paard hebben uitgebracht met S&T.

Wat ervaring betreft hecht ik vnl waarde aan meningen zoals die van Kandankovitch, iemand die gewoon heel veel ervaring heeft met opleiden en africhten van 0 tot GP niveau met meerdere paarden. Verder moet je de ervaring altijd maar aannemen van hoe men zich presenteert op Bokt.

En nee ik heb geen ervaring met S&T. Nooit mee gereden, nooit op dat niveau gereden. Maar het is geen rocketscience om te bedenken dat de impact van S&T in de mond vele male groter is als die van een gewoon trensje. Ik heb in het wel op springpaarden van een internationale springruiter gereden waar soms ook wel het een en ander in lag qua bit. En ja dan merk je echt wel dat je met zo'n bit met hefboom een hele hete ineens op je pinken kan rijden.
Is dat verfijning of is het gewoon dat een paard onmetelijk veel meer respect heeft voor dat wat er in zijn mond ligt? Is dat het de ruiter makkelijker maken omdat ie gewoon meer in te brengen heeft? Ik ga zeker wel mee in het punt van Elvirawortel. Daar is nl geen speld tussen te krijgen. Met stang&trens kun je met een hele lichte ophouding hetzelfde effect sorteren in de mond van het paard als met een gewoon trensje met flink flossen. Dus ja de verfijning zit hem vooral in dat je als ruiter je handen veel stiller kunt houden voor hetzelfde effect. En ja ik denk dat dat het hele rijden wel ten goede kan komen omdat dat in je hele zit kan doorwerken, maar of dat zo is heb ik zelf nooit ervaren dus misschien mag ik dat niet vinden? 8)7


Je voelt je aangesproken? ;) mijn argumenten heb ik eerder in dit topic al gegeven. Mijn vraag komt juist voort uit het feit dat ik sterk het gevoel krijg dat mensen hier hun mening geven terwijl ze niet helemaal precies weten waar ze over praten. En dat mag..maar maakt het begrijpen van elkaars standpunt soms wel wat lastiger.

Ik heb zelf veel ervaring met paarden opleiden en rijden op verschillende niveau's dus ook veel paarden met S&T gereden. Ik ben het ermee eens dat het in de verkeerde handen veel scherper in kan werken en dat het daar niet voor bedoelt is. Maar je kunt wel degelijk heel erg je hulpen verfijnen met S&T..bijv. alleen je pink iets sluiten ipv je hele hand.

En ja, er zijn mensen die een S&T inhangen om hun minder fijne aanleuning/ africhting te verbloemen. En die zie je inderdaad ook helaas..en dat kan ik ook niet goedkeuren, maar vroeg of laat lopen ze wel vast want als je de aanleuning niet voor elkaar hebt. Of dat nu met S&T of alleen met trens is dan zie je dat ook in de rest van het lichaam van het paard terug. Een gebrek aan durchlassigheid, problemen bij bepaalde oefeningen.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:16

Hier een tegenstander.... heeft Inter I gereden. Is uiteindelijk op andere gedachten gekomen :D
Nu zien of we met trens ook zover komen ;)

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:23

astridastrid schreef:
Clasical schreef:
Een correct opgeleid paard dat alle stappen van het scala op de juiste manier doorloopt, ontwikkelt draagkracht en zelfhouding, waardoor het met een doorhangende teugel gereden kan worden, omdat het voldoende balans heeft om het teugelcontact te kunnen missen.
Doorloop je alle fasen van het scala op de juiste manier, afgestemd op je paard, dan bereik je het hoogst haalbare, namelijk een durchlassig paard.
Dat wil zeggen dat het paard volkomen openstaat voor de aanwijzingen van de ruiter en zo sterk en buigzaam is dat het deze aanwijzingen probleemloos kan opvolgen.

_/-\o_


Ik heb liever dat mijn paard mijn hand volgt. En dan moet het paard zeker niet heel sterk zijn/hangen, maar ik wil wel gewoon contact hebben met de mond.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:30

Elisa2 schreef:
[

En ja, er zijn mensen die een S&T inhangen om hun minder fijne aanleuning/ africhting te verbloemen. En die zie je inderdaad ook helaas..en dat kan ik ook niet goedkeuren, maar vroeg of laat lopen ze wel vast want als je de aanleuning niet voor elkaar hebt. Of dat nu met S&T of alleen met trens is dan zie je dat ook in de rest van het lichaam van het paard terug. Een gebrek aan durchlassigheid, problemen bij bepaalde oefeningen.


Dat zou je denken he? Maar helaas is het in de praktijk niet zo. Ga maar eens op wat subtopwedstrijden kijken, daar is maar een handjevol mensen die hun aanleuning voor elkaar hebben.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:16

Askja schreef:
Dorine92 schreef:
Fijn dat er nu keuze is.
Ik vind het niet vriendelijker om met een gewoon bit te rijden dan s&t. Het verschil zit hem in de ruiter en ik zie zo vaak mensen roepen van ooohhh wat knap, SUBTOP met TRENS. En dan kijk je naar de betreffende combi, zie je een strak dichtgesnoerde neusriem en een paard die zn mond niet open kan doen. En een ruiter die keihard loopt te rukken. Dus ja.. dat is niet vriendelijker. Eigenlijk kan je met trens en lage neusriem veel meer maken zonder dat zn bek wagenwijd open gaat (want dat kan ie dan niet) dan met stang en trens (want dan kan ie nog mond openen en krijg je hopelijk strafpunten)

Dat gaat ook best met stang & trens, als je de aansnoerneusriem maar strak genoeg aantrekt. Puntje is wel dat het paard dan meteen niet meer kan nageven. Althans, niet op de correcte manier.

Verder lijkt me de vrije keuze prima. Als er maar strenger gecontroleerd wordt op teugelvoering, strakke neusriemen, blauwe tongen, mondverwondingen etc.
En veel ruiters moeten eens leren meer op zit te rijden en de voorkant meer met rust te laten.

Ben ik met je eens.