14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:55

Equnews
Overige

Deze ochtend heeft het Belgische nieuwsportaal het Nieuwsblad bekend gemaakt dat in een manege in Heusden-Zolder op maandag veertien verwaarloosde paarden zijn weggehaald. Tijdens het leegmaken van de manege werden ook enkele kadavers aangetroffen.

Na een klacht bracht de politie een bezoek aan de manege. Daar werden acht verwaarloosde paarden aangetroffen. Na contact met de dienst Dierenwelzijn werd besloten de dieren te laten ophalen.

Buiten de stal werden er nog zes andere verwaarloosde paarden aangetroffen alsook twee kadavers die aan het straat lagen. “De eigenaar had ophaaldienst Rendac al gecontacteerd…”

De dienst Dierenwelzijn beslist wat er met de dieren gaat gebeuren.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:58

Wat erg, hoe kon het zover komen zonder dat iemand het in de gaten had.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:11

Barbet schreef:
Wat erg, hoe kon het zover komen zonder dat iemand het in de gaten had.

Precies dit. Helemaal op een " manege" :)

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:14

Ehm.... ik schrok van de kop "kadavers in een manege...?!", in het bericht liggen de kadavers waar ze horen te liggen.

Uiteraard : de verwaarlozing is ernstig.

Anoniem

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:22

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Je zou toch denken dat er op een manege vast wel een klant of bezoeker is die bedenkt dat het paardenwelzijn is niet helemaal is wat het hoort te zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 01:30

Ik ben benieuwd welke "manege" ik ben oorspronkelijk van Heusden-Zolder en ken er maar 3 maneges.

Edit even via site va. Het nieuwsblad en HBVL gekeken. Het betreft een manege in Overpelt, straatnaam staat zelfs vermeld in het oorspronkelijke artikel. Niet in Heusden-Zolder dus. Paarden staan nu wel ondergebracht in het VZOC van Heusden-Zolder.

Artikel vermeld volgende zin:
In een manege in Lindelhoeven (Overpelt) ...

Maar in andere artikels van nieuwsitems vermelden ze weer Heusden-Zolder. Beetje het verhaal overnemen maar met foutieve informatie.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:26

Ik weet dat het hier (W-Vl) vaker voorkomt om manege te zeggen, ook als het om een pensionstal gaat. De pony's op de foto zien er imo jong uit. Erg triest.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:14


Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:26

Paarden horen toch aan de straat te wachten op rendac? Neemt niet weg dat het een triest situatie is natuurlijk.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:27

Inney schreef:
Paarden horen toch aan de straat te wachten op rendac? Neemt niet weg dat het een triest situatie is natuurlijk.


Het zal meer liggen aan de doodsoorzaak. Zo begrijp ik het uit het fllmpje.
Niet omdat er kadavers liggen, maar gewoon dat die paarden waarschijnlijk niet hadden moeten sterven.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:32

Trieste situatie, maar het is geen manege, heel vroeger is dat een manege geweest maar al heel lang niet meer.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:42

Inney schreef:
Paarden horen toch aan de straat te wachten op rendac? Neemt niet weg dat het een triest situatie is natuurlijk.


Het zullen alle omstandigheden in acht genomen zijn natuurlijk. Verder zou ik twee dode paarden ook verdacht vinden. Kan natuurlijk, maar wel heel toevallig. Ben al op veel stallen geweest en nooit moest Rendac twee lichamen tegelijk ophalen.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:14

Als ik het filmpje zo bekijk zijn ze mooi op tijd geweest met het in beslag nemen, de paarden zijn inderdaad verwaarloosd maar niet vel over been.
In Nederland zouden ze eerst nog een paar maanden wachten, totdat er nog een paar omvallen, zodat ze echt echt echt zeker zijn dat ze verwaarloosd worden. (En ze de eigenaar eerst nog minstens 5 waarschuwingen gegeven hebben)

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:25

Triest voor de dieren. Hopelijk knappen ze snel op.

Alleen de uitspraak dat de kadavers verstopt onder een deken aan de straat lagen vind ik wat suggestief klinken. Dit is een heel gangbare zaak wanneer een kadaver wordt opgehaald door Rendac. De oorzaak zal waarschijnlijk heel verdrietig zijn, maar het lijkt nu net alsof de stalhouder de kadavers had willen verdoezelen.

Overigens vind ik het wel een fijn gezicht dat de dieren lekker buiten kunnen scharrelen en bijtanken en niet meteen achter slot en grendel gaan.

maddexx
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-01-19

Re: 14 verwaarloosde paarden en kadavers gevonden in manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:31

echt zielig voor de paarden ze zijn inderdaad nog wel optijd geweest met het in beslag nemen....