Therapeutisch rijden verlaagt stressniveau bij autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Therapeutisch rijden verlaagt stressniveau bij autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 11:52

Horsetalk
Overige

Uit een onderzoek in de Verenigde Staten is gebleken dat therapeutisch paardrijden effectiever is dan stressmanagement therapie als het gaat om het verlagen van het cortisolniveau bij jongvolwassenen met autisme. Cortisol is een hormoon dat verschillende processen in het lichaam reguleert, waaronder stress.
Het onderzoeksteam vergeleek een stressmanagement therapie, therapeutisch paardrijden, en een groep zonder behandeling. Aan het onderzoek deden 27 jongvolwassenen mee die tussen de 13 en 22 jaar oud waren en autisme hadden. Sessies van allebei de therapieën duurden een uur, en er waren tien sessies per behandeling. De volgorde waarop de deelnemers elke therapie kregen was willekeurig.

De resultaten wezen uit dat de stressmanagementbehandeling en therapeutisch rijden allebei het cortisolniveau verlaagden, maar het therapeutisch rijden zorgde voor een grotere verlaging dan de stressmanagementbehandeling.
Volgens de onderzoekers is een mogelijke reden hiervoor dat jongeren met autisme die verbaal gezien minder goed functioneren het lastiger zouden kunnen vinden om deel te nemen aan een stressmanagementbehandeling dan aan therapeutisch rijden. Er zitten nog meer voordelen aan therapeutisch rijden, bijvoorbeeld het feit dat het de lichaamshouding kan verbeteren en de benen sterker kan maken. Ook kan het werken met een paard sociale connecties verbeteren omdat het paard de ruiter niet veroordeelt.

De hoop van de onderzoekers en de sponsoren van dit onderzoek is dat dit resultaat ervoor zal zorgen dat meer jongeren met autisme therapeutisch paardrijden als behandelingsoptie zullen gaan zien.

ImkeTarek

Re: Therapeutisch rijden verlaagt stressniveau bij autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:15

Volgens mij heeft Rupert Isaacson van de horseboy dit al vele jaren geleden ondervonden en hier een geweldige therapie methode voor opgezet.. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:18

Ik heb begrepen dat alle (aaibare) dieren stress verlagend werken.
Moet degene natuurlijk niet bang zijn voor dat betreffende dier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:27

Brainless, ja, maar paardrijden brengt meer omdat het ook via de beweging ontspant.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:28

Brainless schreef:
Ik heb begrepen dat alle (aaibare) dieren stress verlagend werken.
Moet degene natuurlijk niet bang zijn voor dat betreffende dier.

Qua paardrijden is het de wiegende beweging in de heupen die extra ontspannend werkt. Maar idd, dieren in het algemeen werken stress verlagend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:29

Tja, da's al langer bekend.. Leuk dat ze een wetenschappelijke onderbouwing hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:50

ImkeTarek schreef:
Volgens mij heeft Rupert Isaacson van de horseboy dit al vele jaren geleden ondervonden en hier een geweldige therapie methode voor opgezet.. :)

Klopt, maar om een therapievorm wijder in de zetten is er meer onderzoek nodig. Anders geloven therapeuten het niet :D
Maar, blij dat er onderzoek naar gedaan is (heb het nog niet gelezen maar ga ik wel doen). Wie weet komt er ooit een punt dat het meer toegepast zal worden en als "reguliere" behandelmethode gebruikt kan worden. Ik heb zelf ook een tijdje meegelopen met iemand die deze therapievorm gaf aan onder andere kinderen met autisme (maar ook kinderen met andere problematiek) en dat waren vaak prachtige ervaringen voor alle betrokkenen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:59

De beste therapeut is een dier <3 en de natuur <3 (Zelfs wilde dieren observeren heeft een heel therapeutisch effect. Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van de reigers in de buurt. <3)

* Geniet van een koe in de wei
* Van een vogel op de hei
* Van de maan in de lucht
* En een warme paardenzucht

Genieten van de kleine dingen in het leven. Voor iedereen belangrijk!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:00

Bizzybijtje schreef:
Klopt, maar om een therapievorm wijder in de zetten is er meer onderzoek nodig. Anders geloven therapeuten het niet :D

Dáár heb je idd gelijk in!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:25

Rupert Isaacson is nog steeds bezig om het wetenschappelijk te onderbouwen. Hij vroeg vorig jaar op de Horse Boy bijeenkomst nog om mogelijke clienten en therapeuten die mee wilden doen in het onderzoek.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:59

Horse boy inspireert net onderzoekers en wetenschappers om het effect te gaan onderzoeken en wetenschappelijk te gaan verklaren. Super boeiend!

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 05:19

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 06:54

Mijn vriendin haar tweeling zijn autistisch en verstandelijk beperkt.
1 vd twee meiden is gek op dieren en verzorgd en rijd 1 x in de week daarom mijn Tinker.
Ze word daar super relaxt en zen van,
Maar moeders mag het bij het zorgkantoor niet therapeutisch paardrijden noemen.
Zucht

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:43

@Tinkermuts
Wat heeft het zorgkantoor er mee te maken of het wel of niet therapeutisch paardrijden is?
Of wil je er voor betaald worden?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:59

Ik hoef er niet voor betaald te worden hoor, zijn met in kinderen niet, wat een rare opmerking naar mij toe, ik zou daar nooit wat voor vragen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:04

Maar omdat de kinderen een behoorlijke rugzak hebben krijgt de alleenstaande moeder soms wel wat financiële hulp om ze hun hobby's/sport/ontspanning te laten uitoefenen, anders zou dat niet te dragen zijn voor haar.
En ze had het paardrijden dus ook aangedragen omdat de kleding en goede cap best een uitgave zijn, maar het mocht dus niet aangedragen worden.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:08

Is er een link naar dit onderzoek?