Blog
Introductie
Eind oktober heeft mijn wederhelft, Mike, groen licht gekregen om mee te doen met de Mongol Derby 2019. Een race van 1000 kilometer dwars door Mongolië. In deze blog zal ik elke maand, zo rond de 15e, een verslag doen van zijn (onze) voorbereidingen.
Blog 4: Winter
Het is winter. Alles en iedereen is er ondertussen aan gewend geraakt dat Mike mee gaat doen met de Mongol Derby. Vanwege de weersomstandigheden staat het rijden van langere afstanden op Endurance paarden even op een lager pitje. Er wordt bijna elke dag wel gereden, maar dan op onze eigen paarden. Daarnaast is de benodigde uitrusting grotendeels ook reeds aangeschaft. Een rustigere periode. Belangrijk om er voor te zorgen dat focus behouden blijft en dat de training niet komt stil te staan!
Het hardlopen is opgevoerd naar 2 dagen lopen, 1 dag rust. Voornamelijk over het strand en af en toe ook een stuk straat erbij. Gezien het weer zijn dit soms barre tochten waarbij Mike op gegeven moment aangaf dat het leek alsof 'er een gast naast hem rende en af en toe emmers koud water in zn gezicht gooide'. De ice-bucket challenge krijgt zo een hele nieuwe betekenis!

Meer hardlopen heeft ook gevolg voor het gewicht van Mike. Mike weegt nu ongeveer 76 kilo. Dit was het gewicht waarmee hij in Mongolië aan de start wilde verschijnen, dus het is zaak om dit gewicht te behouden en niet meer gewicht te verliezen. Aangezien ik zelf ook rond de 76 kilo weeg en ik het psychisch toch een puntje zou vinden als de wederhelft lichter dan mij wordt stimuleer ik dit door 's avonds bij een kopje thee ook vooral de chocolade op tafel te zetten.
De meeste zaken met betrekking tot uitrusting zijn nu ook binnen. Het komt nu neer op de laatste zaken zoals, heel belangrijk, wat voor soort bril? Met lenzen de Mongol Derby in gaan is geen optie gezien hygiëne, zonder bril is geen optie gezien 'niets meer kunnen zien' en gewone bril heeft iets te veel risico met betrekking tot kapot gaan of verlies. Dit wordt dus nog een punt wat we komende maanden gaan uitzoeken.
De GPS is inmiddels gearriveerd en Mike en de GPS hebben besloten dat ze alle twee een geheel verschillende taal spreken. De conversatie ging als volgt 'BLEEP' 'Yeah, what Bleep? Bleep to you!' Het is mij nog niet geheel duidelijk of ze nu de verschillen hebben kunnen bijleggen of dat dit nog een puntje gaat worden. De GPS gaat in elk geval mee naar Noord-Wales.
Noord-Wales? Oh ja, Wales. Iemand, het is mij nog niet geheel duidelijk wie, had het briljante plan om eind februari, begin maart 3 dagen naar Wales te gaan om te gaan bergwandelen. Drie jaar geleden zijn wij ook met een groep naar Wales gegaan en wat mij toen vooral is bijgebleven is onvermoede spierpijn op plaatsen waar ik normaal geen spierpijn heb. Wij hadden toen een kamer met een stapelbed en een los eenpersoonsbed. Het leek toen een goed plan om alle spullen lekker op dat eenpersoonsbed te gooien, Mike onderin in het stapelbed en ik bovenin. Dat was ook echt een goed plan totdat de spierpijn om de hoek kwam kijken en ik in de avond mij dus afvroeg hoe ik dat stapelbed weer in kwam en, nog erger, in de ochtend weer er uit.
Wales is goede training voor de Derby, grenzen ontdekken en verleggen! Dat kan ook eind april denk ik zo, maar goed, we gaan eind februari. In de groep behalve Mike en mijzelf nog 2 andere Nederlandse deelnemers aan de Derby en Mike’s broer om de groep bij elkaar te houden. Om dus qua conditie niet helemaal het 5e wiel aan de wagen te zijn ben ik dus ook maar begonnen met wat hardlopen. Ik heb het nu in zes weken tijd opgebouwd van niets naar 2 keer in de week 3.5 km en zo is het wel weer goed. Ik bedoel, het moet niet teveel op echte inspanning gaan lijken! De volgende blog zal gaan over onze belevenissen in Wales.
Volg ook vooral Mike's Facebook pagina, daar komt regelmatig een update!
De eerdere blogs zijn hier te vinden:
[VN] [Blog] Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby
[VN] [BLOG]Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 2: Training
[VN] [Blog] Apple: Mike's reis naar de Mongol Derby 3: Uitrusting
Dat hebben we nu uitgesteld tot na de Derby dus die vrije tijd zal wel weer opgevuld worden
Maar je wilt daar ook niet staan en er dan achter komen dat je net niet de conditie hebt die je zou moeten hebben. Hoe heb jij het hardlopen zelf opgebouwd? Met de komende crosstrainingen in het vooruit zicht heb ik besloten dat zowel Sil als ik wat minder welstand kunnen gebruiken, en heb ik de hardloopschoenen weer uit het stof getrokken
.