Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:40

Ik denk dat het juist de deelnemers zelf zijn die het niet willen. Bij springen en eventing wordt er nooit moeilijk over gedaan. Ik kan wel genieten van een mooie ereronde.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:41

Kinke schreef:
swartbeessie schreef:
Moet je een prijsuitreiking met Westernpaarden eens zien - niks geen hysterie, gewoon netjes blijven staan waar je geparkeerd bent. Kwestie van opvoeding...


Maar dat zijn andere paarden. Dit betreft de Equus Hysteriques ;)

Ah vandaar, ik zat al te denken aan de ere rondes WE :')

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:49

Ik stem ook voor een stokpaardje, misschien kunnen de ruiters eentje maken in de kleur van hun paard :o

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:08

Gini schreef:
hayka schreef:
Eindelijk verstandige keuze. De ereronde is vreselijk... Paarden staan lang op de wagen, moeten er meerdere malen afgehaald worden, worden vervelend van het wachten om dan een ereronde in volle galop of draf gereden worden? Blessures en spanning... En dan daarna weer gewoon presteren in de ring. Wie doe je plezier met een ereronde? Het publiek , misschien de winnaar, maar niet voor het paard of zijn welzijn. Ik vind het fijn dat ze voortaan naar huis mogen na een proef... Voor het dier super!


Van alles wat we met onze paarden doen is in en uit de trailer om een ererondje te rijden het meest belastende met een grote kans op blessures?

Nou inderdaad zeg.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:26

Anna79 schreef:
Ik stem ook voor een stokpaardje, misschien kunnen de ruiters eentje maken in de kleur van hun paard :o


:+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57971
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:29

Mars schreef:
Rennen ze dan zelf een ereronde door de bak? Dat zou dan wel mooi zijn :D

In België wordt dit op veel kampioenschappen al gedaan. Ik snap de weerstand echt niet. Laat die knol lekker met rust als ie zijn werk flink gedaan heeft. Laat de mensen maar samen "feestje" vieren. :)
De prijsuitreikingen waar de ruiters het rondje rennen zorgen hier vaak voor een boel lol zowel bij het publiek als bij de ruiters onderling. :)

En ja, de prijsuitreiking geeft grotere kans op blessures (zowel bij ruiter als paard. :+) om de simpele reden dat de paarden vaak minder goed opgewarmd zijn, het eigenlijk al lang en breed gehad hebben en gewoon op hun gemak willen zijn en heter zijn door de omstandigheden van de prijsuitreiking zelf.. :)
Als er een ruiter af donderd hier op wedstrijd is dat vrijwel altijd in de prijsuitreiking. :)


Kinke schreef:
swartbeessie schreef:
Moet je een prijsuitreiking met Westernpaarden eens zien - niks geen hysterie, gewoon netjes blijven staan waar je geparkeerd bent. Kwestie van opvoeding...


Maar dat zijn andere paarden. Dit betreft de Equus Hysteriques ;)


willen jullie beweren dat het westernpaard geen ander temperament heeft dan het dressuur/springpaard? :)
En als die knollen al debiel zouden doen heb je ook nog die zetel onder je liggen waar je moeite mee moet doen om er uit te raken laat staan dat je er per ongeluk af kan vallen.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:36

tja, ga oefenen dan. Heb nog nooit begrepen dat mensen zich het leplazerus oefenen op de proef maar helemaal uit hun plaat gaan als er mensen aan de kant staan met paraplu's e.d. Want "mijn paard is bang voor paraplu's!!"
Nodig een paar buren uit, parkeer die aan de bakrand, radio erbij met flinke harde muziek, applaudisseren, gillen, joelen, lijkt me niet zo moeilijk te regelen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57971
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:42

Wat mensen aan de kant doen tijdens mijn proef kan me geen jota boeien. Als de knol schrikt is dat een les, als ie het vaak genoeg ziet stopt ie vanzelf met schrikken. Maar ik zie ook totaal het "nut" niet van prijsuitreikingen te paard. :) De prijsuitreikingen zonder paard waren minstens zo "groots" en een stuk amusanter, zowel voor de ruiters als het publiek. Het "heeft" gewoon wat. Hier wordt ook bij zulke prijsuitreikingen gewoon gezegd "de paarden hebben voor vandaag hun kilometers afgelegd, nu mogen de ruiters hun rondje zelf rennen!" :+

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:44

Ayasha schreef:
En ja, de prijsuitreiking geeft grotere kans op blessures (zowel bij ruiter als paard. :+) om de simpele reden dat de paarden vaak minder goed opgewarmd zijn,


Paarden moeten toch niet opgewarmd worden om twee rondjes in een iets ruimer handgalopje af te leggen? Mijn paard stretcht ook niet voor die beslist helemaal los te gaan in de wei.

Mij maakt het in principe niet uit, want ik rijd toch geen wedstrijden, :D maar als we het argument 'te veel belasting' gaan aanhalen, dan zijn er heul veul andere dingen waar ik eigenlijk eerst aan denk.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:46

jobamara schreef:
Watjes :D


Exact wat ik hardop zei :D

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:47

Tja, zelfs de meest doodgewone huistuinenkeuken knol word ineens een dressuurpaard met fabuleuze bewegingen tijdens een ereronde op muziek. Het is gewoon dat die ouders doodsangsten uitstaan tijdens een ronde waarbij die prachtige dure paarden en pony's compleet flippen(de meesten) en ik kan me er iets bij voorstellen. Maar toch, aantal jaren geleden kreeg je je prijs niet eens wanneer je niet met paard de ring in ging en nu mag het niet meer. wij hebben ook ooit zo'n hittepetit gehad en geloof me, ondanks goede rijkunst van de ruiter, tijdens een ereronde was het rodeo, verder een doodmak schaap maar muziek en klappen?? Hoeveel je ook trainde, we kregen het er niet uit dus dan maar een rode strik in de staart tijdens zo'n rondje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57971
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:50

Als alles goed gaat maakt het idd weinig uit maar de realiteit is dat het voor komt dat niet alles goed gaat. :+ En dan heeft een niet opgewarmd paard meer kans op blessures dan een opgewarmd paard. Ik ben ook niet zozeer "tegen" de prijsuitreiking te paard omwille van belasting of kuren die ze kunnen vertonen. De mijne is niet de braafste tijdens prijsuitreikingen maar hij is voor mij prima te houden. Ik vind het gewoon veel en veel fijner om mijn paard, na het afleggen van zijn proeven, lekker naar huis te kunnen doen, de weide op zodat ie tot rust kan komen en dat ik op mijn gemak verder kan gaan genieten van de sfeer terwijl hij op zijn gemak paard aan het zijn is na zijn uiterste best voor mij gedaan te hebben in iets wat hem persoonlijk geen f*ck boeit. Hij blij en ontspannen, ik blij en ontspannen en verder genieten van de sfeer op wedstrijd. Dan wanneer hij nog uren langs de trailer moet gaan staan "wachten". :)
Gelukkig zijn er meer en weer organisaties die de prijsuitreiking te paard, zeker bij kampioenschappen, niet alleen "vervangen" door prijsuitreikingen zonder paard, maar die zelfs de planning zo opstellen dat er tijd is om de paarden naar huis te brengen. :)
Voor de organisaties denk ik ook beter want als ik naar mezelf kijk: als ik een prijsuitreiking te paard gedaan heb haal ik mijn natura prijzen op indien die er zijn en ben ik weg. Want ik wil mijn paard fijn op weide kunnen gooien. Wanneer mijn paard al thuis is, ben ik veel meer geneigd om na de prijsuitreiking nog wat te drinken met mijn conculega's want de knol staat toch al te relaxen op weide.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-02-19 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:51

Het is natuurlijk jammer dat het stress niveau van sommige paarden zo omhoog gaat bij de prijsuitreikingen.

Maar het mes snijd aan twee kanten... Door de prikkels te vermijden zal hij geen stress meer hebben. Alleen zal door het vermijden van prikkels ook de gevoeligheid toenemen.

Wat dat betreft is het wel jammer dat paarden tegenwoordig geen alleskunner meer zijn en worden gemaakt. Zo kan je steeds minder bombarie om het paard heen maken.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:53

Ayasha schreef:
Ik vind het gewoon veel en veel fijner om mijn paard, na het afleggen van zijn proeven, lekker naar huis te kunnen doen, de weide op zodat ie tot rust kan komen en dat ik op mijn gemak verder kan gaan genieten van de sfeer terwijl hij op zijn gemak paard aan het zijn is na zijn uiterste best voor mij gedaan te hebben in iets wat hem persoonlijk geen f*ck boeit. Hij blij en ontspannen, ik blij en ontspannen en verder genieten van de sfeer op wedstrijd. Dan wanneer hij nog uren langs de trailer moet gaan staan "wachten". :)


Kijk, en dat vind ik dan weer wel een goede reden, waardoor ik mijn mening meteen weer wat kan nuanceren. :)

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 13:55

Ligt het probleem hier niet in de hedendaagse fokkerij? De moderne dressuurpaarden zijn hypersensibel, een prijsuitreiking geeft gedoe met die dieren. Met mijn volbloeds rijden we overal en altijd, maar met dochters Apaches en Jazzen is dat bepaald geen feest. De quarters zijn gelukkig ook nog gezegend met een nuchter karakter terwijl ze ook heet te rijden zijn.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:02

IsabelleN schreef:
Ligt het probleem hier niet in de hedendaagse fokkerij? De moderne dressuurpaarden zijn hypersensibel, een prijsuitreiking geeft gedoe met die dieren. Met mijn volbloeds rijden we overal en altijd, maar met dochters Apaches en Jazzen is dat bepaald geen feest. De quarters zijn gelukkig ook nog gezegend met een nuchter karakter terwijl ze ook heet te rijden zijn.


Inderdaad.
Een westernpaard met een kwpn’er vergelijken en dat gooien op puur opvoeding.. het zijn echt verschillende typen dieren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:23


Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:59

Toen ik jong was moest je verplicht parade rijden voorafgaand aan de prijsuitreiking. Iemand moest het vaandel dragen, dat was ik gelukkig niet. Maar ik had toen ook een jong paard en ik weet nog dat die het best spannend vond om in het rijtje te blijven lopen. Je moest naast elkaar natuurlijk en dan een lange rij maken. Prijsuitreiking stond je allemaal opgesteld naast elkaar en de prijswinnaars mochten naar voren komen. Daarna de prijswinnaars de ereronde, al de andere paarden moesten blijven staan. En toch ging het toen nooit fout. Maar inderdaad waren er toen nog geen Jazzen, Apaches of andere flipdingen.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:06

De huidige KWPNer is inderdaad een stresskip, wat jammer is. Uiteraard speelt de angst van de ruiter ook wel een rol. Anders zou Tristan Tucker niet zo’n succes hebben! :D En dan blijft nog de vraag waarom de springruiter wel een ereronde rijdt op zijn KWPNer?

senna21

Berichten: 11865
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:08

De KNHS/paardensport wordt steeds meer een bankaire instelling: het gaat over centjes verdienen en punten scoren....
Het is steeds minder met hobbysport en weinig meer te maken met plezier hebben en genieten.
En zaken zoals de parade en afdelingsdressuur helpen enorm bij het veelzijdig opvoeden van een paard én de ruiter.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:17

Hier in Frankrijk zijn prijsuitreikingen te paard bijna overal de standaard (zowel bij springen als Dressuur) en dat ook bij de "simple wedstrijd om de hoek" uiteraard ben je niet verplicht deze mee te rijden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:18

Springpaarden maken al bij de eerste (oefen) wedstrijd veel meer kennis met geluiden en entourage. Vind het niet gek dat die beter rond te sturen zijn in een prijsuitreiking.

Ik vind het overigens geen gemis. Ik baal er echt van als ik mijn paard uren op de trailer moet houden om nog een rondje door de baan te moeten maken.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:45

Ergens snap ik het wel. Laatst was er tijdens een groot indoorconcours een clinic. Ruiter had een vrij jong paard mee. Nog niet veel wedstrijdkilometers in de benen. We mochten rustig klappen tijdens het laatste rondje. Zijn er toch een stel malloten die beginnen te stampen op de banken. Paard helemaal over de zeik.

Ererondje moet prima kunnen als het publiek zich ook een beetje gedraagt.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:54

Jessix schreef:
De huidige KWPNer is inderdaad een stresskip, wat jammer is. Uiteraard speelt de angst van de ruiter ook wel een rol. Anders zou Tristan Tucker niet zo’n succes hebben! :D En dan blijft nog de vraag waarom de springruiter wel een ereronde rijdt op zijn KWPNer?


Springpaarden en dressuurpaarden hebben heel andere foklijnen.

Het is natuurlijk ook wel een kwestie van gewenning etc etc maar dat scherpe randje blijft bij sommige ‘moderne’ dressuurpaarden. Ook als je ermee springt, buitenritten maakt, op de weg langs zwaar verkeer rijdt, etc. (Kijk ik even naar mijn eigen paard)

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:59

Daancha schreef:
Jessix schreef:
De huidige KWPNer is inderdaad een stresskip, wat jammer is. Uiteraard speelt de angst van de ruiter ook wel een rol. Anders zou Tristan Tucker niet zo’n succes hebben! :D En dan blijft nog de vraag waarom de springruiter wel een ereronde rijdt op zijn KWPNer?


Springpaarden en dressuurpaarden hebben heel andere foklijnen.

Het is natuurlijk ook wel een kwestie van gewenning etc etc maar dat scherpe randje blijft bij sommige ‘moderne’ dressuurpaarden. Ook als je ermee springt, buitenritten maakt, op de weg langs zwaar verkeer rijdt, etc. (Kijk ik even naar mijn eigen paard)

Ja is dat al zo'n verschil tussen spring- en dressuur gefokt? Goh...