PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:35

Er was toch laatst ook zo'n ellenlang topic dat paarden minimaal 4 uur buiten moeten kunnen per dag.
Dat kwam uit van de dierenbescherming, dierenrecht of PvvD, geen idee meer eigenlijk welke het was.

Het bleek dat vooral buiten het weideseizoen veel paarden daar al helemaal niet aankomen.
Dus paarden staan toch nog meer op stal dan buiten.
Eigenlijk zou eerst dat in orde moeten zijn, dat alle paarden ook echt minimaal 4 a 6 uur naar buiten kunnen.
Daarna zou stap 2 zijn, dat ze niet alleen staan.

Nu heb je de ene keer een topic over dit, dan weer over dat.
Het heeft allemaal wel wat met elkaar te maken, maar toch weer net een verschil zodat dit topic ook weer zo lang wordt.

Helemaal goed zal het nooit worden, daarvoor zijn er gewoon te veel paarden in Nederland, met wat voor ruimte er is.

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:42

Barbet schreef:
Er was toch laatst ook zo'n ellenlang topic dat paarden minimaal 4 uur buiten moeten kunnen per dag.
Dat kwam uit van de dierenbescherming, dierenrecht of PvvD, geen idee meer eigenlijk welke het was.

Het bleek dat vooral buiten het weideseizoen veel paarden daar al helemaal niet aankomen.
Dus paarden staan toch nog meer op stal dan buiten.
Eigenlijk zou eerst dat in orde moeten zijn, dat alle paarden ook echt minimaal 4 a 6 uur naar buiten kunnen.
Daarna zou stap 2 zijn, dat ze niet alleen staan.

Nu heb je de ene keer een topic over dit, dan weer over dat.
Het heeft allemaal wel wat met elkaar te maken, maar toch weer net een verschil zodat dit topic ook weer zo lang wordt.

Helemaal goed zal het nooit worden, daarvoor zijn er gewoon te veel paarden in Nederland, met wat voor ruimte er is.



Ik mag echt van geluk spreken dat ik een stal heb gevonden waar paarden in de winter de hele dag buiten komen. Weer of geen weer. In de zomer worden ze ook nog eens verweid. Maar er zijn genoeg stallen waar dat niet mogelijk is. Maar ik mag toch aannemen dat de meesten er naar streven het zo goed mogelijk te doen voor hun paard.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:02

DezeNaam schreef:
Ach sinds ik gestopt ben (na 14 jaar) heb ik ook zo mijn redenen om er niet meer terug aan te beginnen, en dat heeft ook met morele kwesties te maken. ;) Kan jij mij ook even een politieke partij toewijzen?

Misschien kan je ook normaal over mensen spreken, die dit letterlijk gewoon kunnen lezen, 'die' is nu niet bepaald netjes. Misschien moet je in het algemeen gewoon niet zo overdreven persoonlijk worden.
[/quote]

Weetje,
Ik vind het niet netjes om maar bij iedereen je morelen en principes door de strot te drukken. Geen apart topic aan willen maken 'want die zijn er al genoeg' maar toch nog even 'tussendoor' op iedereen willen reageren met hoe amoreel het is om vlees te eten en maar blijven te pleiten voor louter plantaardig voedsel. Doe dat lekker ergens anders.

En paardrijden amoreel vinden en dat verkondigen in je profiel, daar krijg je nou eenmaal niet de reacties op die je wilt krijgen op een paarden forum. Wat mij niet verbaast overigens.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:07

Loretta schreef:
Maar ik mag toch aannemen dat de meesten er naar streven het zo goed mogelijk te doen voor hun paard.


Goh, ik durf daar eigenlijk niet mijn hand voor in het vuur steken. Bewust een paard verwaarlozen zullen maar weinigen doen, maar er wordt heel veel goed gepraat (waarvan excuus/argument op nummer 1 'ik woon in de randstad').
Wat je bv. ook relatief vaak op Bokt ziet: hoeveel topics lopen er niet over mensen die een huis gekocht hebben, met een inieminie lapje grond en dan vragen ze hoe ze daar x aantal paarden het jaarrond op kunnen houden.
Als je daar dan iets van zegt, ben je een muggenzifter en moet je je realiseren dat dit dan toch nog beter is dan al die paarden in de randstad die 23 uur binnen gehouden worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:34

Loretta schreef:
Grote hoeveelheden vlees is inderdaad slecht. Maar voor bepaalde voedingsstoffen zoals vitamine B12 zijn dierlijke producten toch een belangrijk onderdeel van de schijf van 5. Ik zie dan ook niet in wat er mis kan zijn met een matige vleesconsumptie.



B12 is een grondgebonden mineraal.
Door verarming van de grond en het feit dat dieren niet buiten komen en troep eten maakt dat zij geen B12 meer kunnen opnemen.
Dat wordt gesupplementeerd in hun eten.
Dus als je vlees eet krijg je gesupplementeerd B12 binnen.

Kun je het beest er dus tussenuit halen.

Feitenkennis mensen, feitenkennis.

Nee, heeft niets te maken met het topic.... maar ik kan niet tegen kletskoek.

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:35

Hilarisch dat gezeur over dat de vee-industrie moet verdwijnen zodat we de bijkomende miljoenen monden kunnen voeden.
Weet je wat het echte probleem is? We zijn met veel te veel op aarde. Als ieder koppel 1 of nog beter geen kind op de wereld zet, is dat veel beter voor het milieu. Minder vervuiling, minder voedsel nodig zowel dierlijk als plantaardig, komt er weer ruimte voor bossen die CO2 opnemen. Ook minder auto's, minder plastic, minder afval in het algemeen, meer plaats voor de natuur en wilde dieren. Daar zou Moeder Aarde nog eens dankbaar om zijn!
Maar he, dat mag je niet zeggen want de mens wilt wel onbeperkt kunnen doorfokken...

Terug ontopic. Dit idee mag van mij meteen wet worden, mits de 8m regel. Er zijn jammer genoeg asociale paarden die je niet in een groep wilt ter bescherming van de kudde en het paard zelf. Ik verwacht dat dit steeds minder wordt als ze in kudde opgroeien en in groep blijven staan, maar voor de paarden die er nu al zijn en écht niet samen kunnen, moet er wel een regeling zijn dat ze gescheiden kunnen worden, eventueel met een dubbele draad. Als ze dan wel zicht op elkaar hebben.

Ik ben echt geen natural, ik rij graag dressuur en doe dat ook met bit, maar beweging en sociaal contact zijn basisbehoeften van een paard. Die moeten voldaan worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:35

Gini schreef:
Loretta schreef:
Maar ik mag toch aannemen dat de meesten er naar streven het zo goed mogelijk te doen voor hun paard.


Goh, ik durf daar eigenlijk niet mijn hand voor in het vuur steken. Bewust een paard verwaarlozen zullen maar weinigen doen, maar er wordt heel veel goed gepraat (waarvan excuus/argument op nummer 1 'ik woon in de randstad').
Wat je bv. ook relatief vaak op Bokt ziet: hoeveel topics lopen er niet over mensen die een huis gekocht hebben, met een inieminie lapje grond en dan vragen ze hoe ze daar x aantal paarden het jaarrond op kunnen houden.
Als je daar dan iets van zegt, ben je een muggenzifter en moet je je realiseren dat dit dan toch nog beter is dan al die paarden in de randstad die 23 uur binnen gehouden worden.


Touche!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:36

Ninx schreef:
Loretta schreef:
Grote hoeveelheden vlees is inderdaad slecht. Maar voor bepaalde voedingsstoffen zoals vitamine B12 zijn dierlijke producten toch een belangrijk onderdeel van de schijf van 5. Ik zie dan ook niet in wat er mis kan zijn met een matige vleesconsumptie.



B12 is een grondgebonden mineraal.
Door verarming van de grond en het feit dat dieren niet buiten komen en troep eten maakt dat zij geen B12 meer kunnen opnemen.
Dat wordt gesupplementeerd in hun eten.
Dus als je vlees eet krijg je gesupplementeerd B12 binnen.

Kun je het beest er dus tussenuit halen.

Feitenkennis mensen, feitenkennis.

Nee, heeft niets te maken met het topic.... maar ik kan niet tegen kletskoek.


Heb je daar een bron van? Zou dat graag willen lezen!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:41

Shaggy09 schreef:
Ninx schreef:


B12 is een grondgebonden mineraal.
Door verarming van de grond en het feit dat dieren niet buiten komen en troep eten maakt dat zij geen B12 meer kunnen opnemen.
Dat wordt gesupplementeerd in hun eten.
Dus als je vlees eet krijg je gesupplementeerd B12 binnen.

Kun je het beest er dus tussenuit halen.

Feitenkennis mensen, feitenkennis.

Nee, heeft niets te maken met het topic.... maar ik kan niet tegen kletskoek.


Heb je daar een bron van? Zou dat graag willen lezen!


Het internet staat er bol van.
Het is een onomstotelijk feit.



Bovendien, en dat is nog grappiger, heeft men ontdekt dat zowel vleeseters als niet-vleeseters in gelijke mate een B12 gebrek hebben.

En tot slot: die schijf van 5.... bedacht door het voedingscentrum. En wie sponsort die
Club en is gebaat bij 'niet objectieve' info?!

Ps: minder kinderen maken lijkt me goed plan!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:47

Ja ik krijg niets gevonden dus als je dan een linkje hebt..

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:49

xLes schreef:
Weet je wat het echte probleem is? We zijn met veel te veel op aarde. .

Van wat wij alleen al weggooien of wat niet in de winkel komt in de westerse wereld omdat het niet "mooi" genoeg is, kunnen we zowat heel afrika van voeden.

Er is ruim voldoende voor iedereen, maar het is bar slecht verdeeld.

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:52

Ninx schreef:
Het internet staat er bol van.
Het is een onomstotelijk feit.

Het staat op het internet, dus het is een onomstotelijk feit..............jij bent wel een beetje grappig en vooral heel selectief in het feiten neerleggen als feiten omdat het in jouw straatje past :D

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:54

Ninx schreef:
Shaggy09 schreef:


Heb je daar een bron van? Zou dat graag willen lezen!


Het internet staat er bol van.
Het is een onomstotelijk feit.



Bovendien, en dat is nog grappiger, heeft men ontdekt dat zowel vleeseters als niet-vleeseters in gelijke mate een B12 gebrek hebben.

En tot slot: die schijf van 5.... bedacht door het voedingscentrum. En wie sponsort die
Club en is gebaat bij 'niet objectieve' info?!

Ps: minder kinderen maken lijkt me goed plan!


Het internet staat inderdaad vol van deze alternatieve feiten over B12. Alleen allemaal op websites en vlogs die het veganisme promoten. Beetje hetzelfde als wat je nu over het voedingscentrum zegt.

Ik heb laatst ook ook op het internet gelezen dat de aarde plat was. Alleen vond ik het niet echt een betrouwbare website die dit vertelde.

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:55

Benzz schreef:
Ninx schreef:
Het internet staat er bol van.
Het is een onomstotelijk feit.

Het staat op het internet, dus het is een onomstotelijk feit..............jij bent wel een beetje grappig en vooral heel selectief in het feiten neerleggen als feiten omdat het in jouw straatje past :D


Er staat ook op het internet dat de aarde plat is.
En Elvis Presley leeft, hij woont op de maan. LOL

Ja er staat zoveel onzin op het internet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:57

Shaggy09 schreef:
Ja ik krijg niets gevonden dus als je dan een linkje hebt..


Uitleg:
Vitamine B12 zit niet in vlees
Vitamine B12 zit in feite niet in vlees noch in planten. Het zijn bacteriën die de aanmaak van vitamine B12 in het eigen lichaam bevorderen. Ja, je leest het goed: jouw eigen lichaam maakt vitamine B12 aan. Microben in de maag zetten voedingsstoffen om in vitamine B12. De mens heeft slechts weinig vitamine B12 nodig. Alle B12 die het lichaam wordt aanmaakt, wordt in de lever en nieren opgeslagen. Wanneer het lichaam een vitamine B12 tekort heeft, dan wordt het aangevuld met het opgeslagen B12.

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:05

Ninx schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja ik krijg niets gevonden dus als je dan een linkje hebt..


Uitleg:
Vitamine B12 zit niet in vlees
Vitamine B12 zit in feite niet in vlees noch in planten. Het zijn bacteriën die de aanmaak van vitamine B12 in het eigen lichaam bevorderen. Ja, je leest het goed: jouw eigen lichaam maakt vitamine B12 aan. Microben in de maag zetten voedingsstoffen om in vitamine B12. De mens heeft slechts weinig vitamine B12 nodig. Alle B12 die het lichaam wordt aanmaakt, wordt in de lever en nieren opgeslagen. Wanneer het lichaam een vitamine B12 tekort heeft, dan wordt het aangevuld met het opgeslagen B12.


En dan valt het op,dat er bij veganisten op een gegeven moment een tekort komt omdat er niets meer opgeslagen is.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:16

Benzz schreef:
Ninx schreef:
Het internet staat er bol van.
Het is een onomstotelijk feit.

Het staat op het internet, dus het is een onomstotelijk feit..............jij bent wel een beetje grappig en vooral heel selectief in het feiten neerleggen als feiten omdat het in jouw straatje past :D

Elvis leeft! Staat op internet tenslotte.:-)

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:17

Benzz schreef:
En dan valt het op,dat er bij veganisten op een gegeven moment een tekort komt omdat er niets meer opgeslagen is.



Vooral als ze dan denken te kunnen leven als een herbivoor en ook nog eens de voedingssupplementen te kunnen laten staan dan kun je wachten op problemen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:02

Ninx schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja ik krijg niets gevonden dus als je dan een linkje hebt..


Uitleg:
Vitamine B12 zit niet in vlees
Vitamine B12 zit in feite niet in vlees noch in planten. Het zijn bacteriën die de aanmaak van vitamine B12 in het eigen lichaam bevorderen. Ja, je leest het goed: jouw eigen lichaam maakt vitamine B12 aan. Microben in de maag zetten voedingsstoffen om in vitamine B12. De mens heeft slechts weinig vitamine B12 nodig. Alle B12 die het lichaam wordt aanmaakt, wordt in de lever en nieren opgeslagen. Wanneer het lichaam een vitamine B12 tekort heeft, dan wordt het aangevuld met het opgeslagen B12.


Wat is er zo moeilijk aan even een linkje plaatsen als het internet er zo bomvol mee staat? :+

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:10

Ninx schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja ik krijg niets gevonden dus als je dan een linkje hebt..


Uitleg:
Vitamine B12 zit niet in vlees
Vitamine B12 zit in feite niet in vlees noch in planten. Het zijn bacteriën die de aanmaak van vitamine B12 in het eigen lichaam bevorderen. Ja, je leest het goed: jouw eigen lichaam maakt vitamine B12 aan. Microben in de maag zetten voedingsstoffen om in vitamine B12. De mens heeft slechts weinig vitamine B12 nodig. Alle B12 die het lichaam wordt aanmaakt, wordt in de lever en nieren opgeslagen. Wanneer het lichaam een vitamine B12 tekort heeft, dan wordt het aangevuld met het opgeslagen B12.

Bij-na goed.

Vitamine B12 zit in dierlijke producten zoals vlees, vis, melkproducten en eieren. VItB12 wordt bij mensen in de dikke darm gemaakt en door de dunne darm opgenomen. daardoor kan je dus zelf je zelfgemaakte B12 niet opnemen. Bij dieren kan dat wel. In de maag van de mens wordt B12 niet gemaakt, maar ontstaat het door afsplitsing. Overtollig B12 wordt in de lever opgeslagen, de nieren doen hier helemaal niets in.
Er zijn geen plantaardige producten die bruikbare B12 opleveren.

bumper

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Hoogeveen

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:19

Oja en er staat ook nog ergens een paard of pony alleen in godverlaten gat zonder contact met soortgenoten.

Maar laten we het hebben over Nederland op zijn smalst. Oordelend, veroordelend en intollerant.

rien10
Berichten: 14734
Geregistreerd: 01-06-10

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:21

Ja, t is redelijk off topic geworden. :j

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:38

Pipodipo schreef:
Vitamine B12 zit in dierlijke producten zoals vlees, vis, melkproducten en eieren. VItB12 wordt bij mensen in de dikke darm gemaakt en door de dunne darm opgenomen. daardoor kan je dus zelf je zelfgemaakte B12 niet opnemen. Bij dieren kan dat wel. In de maag van de mens wordt B12 niet gemaakt, maar ontstaat het door afsplitsing. Overtollig B12 wordt in de lever opgeslagen, de nieren doen hier helemaal niets in.
Er zijn geen plantaardige producten die bruikbare B12 opleveren.



Dat is de wetenschappelijke uitleg. Maar sommigen doen aan wensdenken en die hebben een totaal andere uitleg.

rien10
Berichten: 14734
Geregistreerd: 01-06-10

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:42

Als we nou die eenzame paarden opeten? Dan hebben we allemaal een beetje vitamine B12 erbij EN zijn de eenzame paarden niet meer eenzaam EN hebben we duurzaam vlees gegeten.
Ik zeg; geef mij de nobelprijs.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:59

Loretta schreef:
Pipodipo schreef:
Vitamine B12 zit in dierlijke producten zoals vlees, vis, melkproducten en eieren. VItB12 wordt bij mensen in de dikke darm gemaakt en door de dunne darm opgenomen. daardoor kan je dus zelf je zelfgemaakte B12 niet opnemen. Bij dieren kan dat wel. In de maag van de mens wordt B12 niet gemaakt, maar ontstaat het door afsplitsing. Overtollig B12 wordt in de lever opgeslagen, de nieren doen hier helemaal niets in.
Er zijn geen plantaardige producten die bruikbare B12 opleveren.



Dat is de wetenschappelijke uitleg. Maar sommigen doen aan wensdenken en die hebben een totaal andere uitleg.

Feiten tellen voor mij toch nog iets harder dan meningen en heel veel harder dan verzinsels, leugens, napraatjes en vervalsingen.

Rien10, ik ben voor!