Rob Ehrens: "Grote schaarste aan toppaarden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rob Ehrens: "Grote schaarste aan toppaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 20:53

Equnews
Springen

Afbeelding
Rob Ehrens. Foto door Charles

Bondscoach Rob Ehrens maakt zich zorgen om de springsport. “We hebben met grote schaarste te maken,” vertelt Ehrens. "Er zijn te weinig goede springpaarden om het immense aanbod internationale wedstrijden aan te kunnen."

"De kalender is overladen met vijfsterren concoursen," vertelt Ehrens. Volgense de Nederlandse bondscoach is de paardensport veranderd in een soort industrie. “Voor de hoeveelheid wedstrijden hebben we lang niet genoeg paarden voor het hoogste niveau beschikbaar. Het geld dat geboden wordt voor de toppaarden is, heel begrijpelijk hoor, moeilijk te weerstaan voor ruiters en eigenaren” legt Ehrens uit.

Voor Ehrens is het tijd om aan de alarmbel te trekken. “Ruiters moeten geld verdienen met de sport, waardoor de paarden te veel ingezet worden. De paarden krijgen geen rust meer…”

Volgens Ehrens ligt de fout bij het FEI. “De FEI laat de agenda helemaal vollopen, waardoor de prioriteiten verkeerd komen te liggen. Ik sta voor de sport en voor de paarden en zie deze ontwikkeling met lede ogen aan. Het probleem ligt hier echt bij de FEI. Hoewel in het verleden de focus op de Wereldbekerwedstrijden, de landenwedstrijden en het eindkampioenschap gericht waren, moet er nu het hele seizoen door gepresteerd worden. Ik blijf zeggen dat een zorgvuldige planning bijdraagt aan een goede gezondheid van de dieren. De Nederlanders doen dat steeds beter moet ik zeggen.”

“Als de sport zich op deze manier blijft ontwikkelen, wordt het compleet individueel,” vertelt Ehrens. Hij deelt deze mening met zijn buitenlandse collega’s: “Andere bondscoaches zijn daar ook bang voor. Naar mijn mening moet er een beetje balans zijn, anders kan ik als bondscoach ook geen team meer smeden voor een EK, WK of Olympische spelen.”

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:07

Er zijn niet te weinig paarden maar teveel wedstrijden, is maar net hoe je het brengt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:33

Toevallig kwam ik een artikel tegen van Raijmakers die een soort talentenplan op wil gaan stellen voor jonge ruiters die "niet het kind van" zijn. Dat zou nog wel interessant kunnen zijn. Ik denk dat het eerder iets te maken heeft met jonge talenten niet de kans geven dan dat er te weinig paarden zijn. Maar het is ook maar net wat Rob Ehrens hier zegt, de bedragen die worden geboden daar kunnen ruiters/eigenaren moeilijk nee tegen zeggen.

https://www.horses.nl/springen/piet-rai ... deren-van/

Edit: het bericht verkeerd opgevat. Ik snap dat de ruiters geld moeten verdienen, als het daarop aankomt heeft het enkel te maken met het niet ter beschikking kunnen stellen van goede paarden ipv het gebrek aan paarden

pompadour

Re: Rob Ehrens: "Grote schaarste aan toppaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:10

ik denk dat de goede springpaarden te duur zijn en daarom richting naar het buitenland gaan .

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:32

bigone schreef:
Er zijn niet te weinig paarden maar teveel wedstrijden, is maar net hoe je het brengt.

Dat staat er toch?

Nieuwsredactie schreef:
Volgens Ehrens ligt de fout bij het FEI. “De FEI laat de agenda helemaal vollopen, waardoor de prioriteiten verkeerd komen te liggen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:00

Ik vind de titel ook misleidend. Uit het artikel komt naar voor dat niet het zogezegde "tekort" aan toppaarden het probleem is, maar wel het teveel aan internationale wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:18

Er zijn te veel wedstrijden waardoor er te weinig tijd is voor een gedegen opleiding voor de paarden. Daardoor komen alleen paarden mee in de top die van zichzelf goed zijn en weinig training nodig hebben. Zat paarden die wanneer de tijd er is, ook kunnen springen. Niet iedereen heeft geld voor een top paard, maar er is niks mis mee om een paard te kopen dat zich nog niet bewezen heeft en die op te leiden als daar tijd voor is

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:36

Huh als ruiter bepaal je toch zelf welke wedstrijden je start? Ik volg heel veel 5* wedstrijden, maar naar mijn idee krijgen de paarden ruim voldoende rust. En staan ze er niet elke week.

En goede paarden zijn nou eenmaal duur.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:44

Kelly1992 schreef:
Huh als ruiter bepaal je toch zelf welke wedstrijden je start? Ik volg heel veel 5* wedstrijden, maar naar mijn idee krijgen de paarden ruim voldoende rust. En staan ze er niet elke week.

En goede paarden zijn nou eenmaal duur.

Niet als er tig selectiewedstrijden gereden moeten worden om aan die ene wedstrijd mee te doen en je dan ook aan die andere wedstrijd mee moet doen om uiteindelijk bij nog een andere wedstrijd te mogen rijden... 8)7

MonkeyMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:46

Natuurlijk beslis je zelf welke wedstrijden je wel of niet start. Maar als het overgrote deel vrijwel alle wedstrijden meedoet (ofwel omdat ze hun paarden overvragen ofwel omdat ze genoeg goed getrainde paarden ter beschikking hebben), val je natuurlijk een beetje in het niet wanneer je maar de helft meedoet. Ook al rij je die keren dat je meedoet in de prijzen, je rijdt minder. Je bent minder vaak te zien, ruiter en/of paard boeken minder successen dan concurrenten over eenzelfde tijdsperiode. Zelfs als je goed bent, lijk je dan minder goed. Ik kan me goed voorstellen dat de landen die over minder paarden en/of ruiters beschikken, maar wel heel goed zijn, het als 'oneerlijk' kunnen zien. Het komt dan namelijk meer neer op kwantiteit dan op kwaliteit. En als de besten niet altijd meedoen wegens het ontbreken van aantal, scoren de minder goede ruiters meer punten, puur omdat zij meer paarden hebben staan of hun paarden te weinig rust geven(dat tweede komt natuurlijk snel genoeg in hun nadeel terug).
En inderdaad moet je vaak een bepaalde wedstrijd mee hebben gedaan om weer met een andere mee te mogen doen. Zo kan je door één wedstrijd te missen, soms als een hele serie van meerdere wedstrijden mislopen.

denisesilver schreef:
Toevallig kwam ik een artikel tegen van Raijmakers die een soort talentenplan op wil gaan stellen voor jonge ruiters die "niet het kind van" zijn. Dat zou nog wel interessant kunnen zijn. Ik denk dat het eerder iets te maken heeft met jonge talenten niet de kans geven dan dat er te weinig paarden zijn. Maar het is ook maar net wat Rob Ehrens hier zegt, de bedragen die worden geboden daar kunnen ruiters/eigenaren moeilijk nee tegen zeggen.

https://www.horses.nl/springen/piet-rai ... deren-van/

Edit: het bericht verkeerd opgevat. Ik snap dat de ruiters geld moeten verdienen, als het daarop aankomt heeft het enkel te maken met het niet ter beschikking kunnen stellen van goede paarden ipv het gebrek aan paarden

In het artikel van Raijmakers staat: ""Heel vaak zie je 'de kinderen van' goed presteren in de sport, maar er zijn heel veel talenten waarvan de ouders niks met paarden hebben en voor wie de weg heel moeilijk is. Ik wil daar graag iets aan toevoegen", vertelt de ruiter."
Gevolgd door: ""(...) We gaan in ieder geval eerst scouten en de kinderen op concours volgen of we schrijven er een competitie voor uit”, vervolgt Raijmakers."

Uit mijn ervaring zijn de kinderen die op concours rijden vaak alsnog 'kinderen van...'. De kinderen met 'niet-paardenouders' komen écht niet op concoursen terecht. In ieder geval niet in de regio waar ik zit. Hooguit op manege wedstrijden. Tenzij betreffende kinderen ontzettend veel geluk hebben met een verzorgpaard met hele lieve eigenaar die ze naar wedstrijden

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 07:13

MonkeyMiep schreef:
In het artikel van Raijmakers staat: ""Heel vaak zie je 'de kinderen van' goed presteren in de sport, maar er zijn heel veel talenten waarvan de ouders niks met paarden hebben en voor wie de weg heel moeilijk is. Ik wil daar graag iets aan toevoegen", vertelt de ruiter."
Gevolgd door: ""(...) We gaan in ieder geval eerst scouten en de kinderen op concours volgen of we schrijven er een competitie voor uit”, vervolgt Raijmakers."

Uit mijn ervaring zijn de kinderen die op concours rijden vaak alsnog 'kinderen van...'. De kinderen met 'niet-paardenouders' komen écht niet op concoursen terecht. In ieder geval niet in de regio waar ik zit. Hooguit op manege wedstrijden. Tenzij betreffende kinderen ontzettend veel geluk hebben met een verzorgpaard met hele lieve eigenaar die ze naar wedstrijden

Niet? Ik ken er namelijk genoeg met niet-paardenouders die wel op concours gaan. Dat de ouders niet rijden hoeft niet te betekenen dat kindlief geen paard heeft staan. Dan is het wel zo dat pa of ma (of iemand anders) ff moet groomen die dag, in de zin van houd ff het paard vast of geef een zweepje aan, maar verder hoeven zulke ouders niets met de sport te hebben. Sterker nog ik ken er ook die met net de trailerrijbewijs op zak in hun eentje op pad gaan en iemand die aan de kant staat aan de jas trekt om paard vast te houden (in het geval van dressuurwedstrijden voor te lezen).