Wagenziekte komt ook voor bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wagenziekte komt ook voor bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 20:17

*Bokt / Paulick Report
Transport

Afbeelding
Foto door Nikki de Kerf

Paarden die angst voor de trailer hebben kunnen reageren op vele aspecten van het trailerreizen: de beperkte ruimte, het vaststaan, laden, beweging van de trailer of de omgeving. Hoewel het niet erg voor de hand ligt kunnen paarden volgens onderzoekers Santurtun en Phillips ook wagenziek worden.

Het tweetal gebruikte paarden voor een wagenziekte-onderzoek. Sommige paarden lieten tekenen van wagenziekte zien, zoals likken en kauwen, vaak mesten, knarsetanden, schrapen, een verhoogde hartslag en symptomen die te maken hebben met het maagdarmstelsel.

De exacte oorzaak voor wagenziekte bij paarden is, net als bij mensen, niet volledig wetenschappelijk bewezen, maar het heeft waarschijnlijk te maken met zintuiglijke informatie van oren, ogen en gewrichten die elkaar tegenspreekt. Het ene zintuigelijke systeem vertelt het paard dat hij stilstaat (geen beweging in de gewrichten) terwijl de ogen hem vertellen dat hij beweegt.

Een andere theorie is dat de beweging van de trailer het paard instabiel maakt. De onderzoekers merkten dat paarden met wagenziekte hun gewicht herhaaldelijk verplaatsten om hun balans te vinden terwijl de trailer in beweging was. Paarden zetten zich gewoonlijk schrap in een poging om de beweging op te vangen en houden hun hoofd hoog voor meer balans.

Om wagenziekte te verminderen kun je de beweging van de trailer proberen te minimaliseren, slecht wegdek vermijden en niet abrupt remmen of optrekken. Het paard moet genoeg ruimte hebben om zijn gewicht te kunnen verplaatsen en zichzelf zo te stabiliseren. Ook moet hij zijn hoofd naar boven en naar beneden kunnen bewegen.

Er zijn geen pharmaceutische middelen voor paarden met wagenziekte, hoewel kalmerende supplementen wel zouden kunnen helpen. Veel trailerproblemen kunnen opgelost worden door er op de juiste manier mee om te gaan, maar paarden met wagenziekte zullen wellicht nooit zo makkelijk reizen als paarden die er geen last van hebben.

Mungbean

Re: Wagenziekte komt ook voor bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:21

Nou wil ik niet wijsneuzig doen maar dat is toch niet nieuw :?
Toen ik nog een kleine penny was zei een getalendeert meisje op stal een wedstrijd in Engeland af omdat ze geen risico wilde op zeeziekte. Ik leerde toen dat als paarden wagen/lucht/zeeziek worden dit zelfs tot de dood kan voeren omdat ze niet kunnen braken.
Dit is 30 jaar geleden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:27

Nieuwsredactie schreef:
Het ene zintuigelijke systeem vertelt het paard dat hij stilstaat (geen beweging in de gewrichten) terwijl de ogen hem vertellen dat hij beweegt.

Dit is niet helemaal waar. Het zijn juist de ogen die waarnemen dat je 'stil' staat, en je evenwichtsorgaan vertelt je dat je beweegt. Daarom wordt je juist sneller misselijk als je niet naar buiten kan kijken of tegen de rijrichting in zit.

Maar verder lijkt het me logisch dat paarden er ook last van kunnen hebben. Honden hebben er ook vaak last van. Ik neem aan dat elk dier met een evenwichtsorgaan last kan hebben van wagenziekte.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:41

8nnemiek schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Het ene zintuigelijke systeem vertelt het paard dat hij stilstaat (geen beweging in de gewrichten) terwijl de ogen hem vertellen dat hij beweegt.

Dit is niet helemaal waar. Het zijn juist de ogen die waarnemen dat je 'stil' staat, en je evenwichtsorgaan vertelt je dat je beweegt. Daarom wordt je juist sneller misselijk als je niet naar buiten kan kijken of tegen de rijrichting in zit.

Maar verder lijkt het me logisch dat paarden er ook last van kunnen hebben. Honden hebben er ook vaak last van. Ik neem aan dat elk dier met een evenwichtsorgaan last kan hebben van wagenziekte.

Een olifant niet denk ik want die past niet in een auto! Nee maar even zonder gekheid, wat ik me dan afvraag. Hebben ze bij dat onderzoek ook naar de rijrichting gekeken en of paarden naar buiten konden kijken? Lijkt mij dat als ze achteruit rijden ze ook sneller ziek worden dan met vooruit of haaks op de rijrichting.. Anyway, niet heel verrassend inderdaad

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:58

Rijstijl van de chauffeur doet ook een hoop. Is dat meegenomen in onderzoek?

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:59

Slecht wegdek vermijden is hier niet echt mogelijk. Dan zou ik nooit meer ergrns naar toe kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:36

Wagenziekte is sowieso afhankelijk van de rijstijl, dus daar zullen ze in het onderzoek wel rekening mee gehouden hebben.
Ik ben bijvoorbeeld nooit wagenziek, maar toen ik achterin zat bij een vriend die in Noorwegen steeds 20 kilometer te hard over een soort bobslee-snelweg ging met een en al heuvels en bochten werd ik ook flink misselijk. Toen hij zijn snelheid verlaagde naar de maximumsnelheid >;) verdween de misselijkheid weer. Wagenziekte is dus geen vaststaand gegeven, het wordt ook door omstandigheden veroorzaakt/verergerd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:43

wagenziekte wordt idd zeer sterk beinvloed door rijstijl...althans; wel bij mij. Vroeger als kind extreem last van wagenziekte gehad en nu nog, maar gelukkig wel veel minder dan vroeger.
Maar ook zintuigelijke waarneming. Zo wordt ik bv ontzettend snel misselijk in de auto als ik alleen zijwaarts tegenliggers en omgeving voorbij zie komen. Zit ik dus achterin, dan zit ik altijd in het midden zodat ik tussen de voorstoelen door via de voorruit naar buiten kan kijken. Doe ik dat niet, dan voel ik de eerste symptomen al binnen een paar minuten ( overmatig speeksel, constant een slikreflex en draaierig gevoel in de maag).
Zit ik in het midden of voorin, dan heb ik daar geen last van. Tenzij de bestuurder echt als een hork rijdt. Vooral hard optrekken of op het laatste moment remmen (en dan moet het dus gelijk keihard) is gegarandeerd binnen 5 minuten zo ziek als een hond. Ook als ik voorin zit.

Voor mij persoonlijk zijn er in elk geval 2 duidelijke oorzaken van mijn wagenziekte. En geur.....een sterke autogeur gecombineerd met de kachel te hoog...en hoppa, mijn lichaam reageert gelijk.

autorijden is dan ook niet een hobby van mij en zit er het liefst zo kort mogelijk in. Autoritten van meer dan een uur en achterin moeten zitten zijn echt een ware hel

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:01

En ik denk dat het wel kan of dat het misschien te maken heeft hoe die staat.
Bij ons op stal is een paard wat geen moeite heeft met een trailer, maar op een vrachtwagen zijwaarts staan wil die absoluut niet, met de rij richting wel daar in tegen wel weer. Zijwaarts dan lijkt het net of hij er dwars door komt zo gaat hij te keer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:24

Je zult de mensen met een voor paardenvervoer 'foute' rijstijl de kost moeten geven... het lijkt logisch maar veel mensen denken dat ze smooth rijden maar hun paard vindt wat anders.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:27

Paard van een kennis van mij was ook niet te laden, hier is uiteindelijk een ‘paragnost’ bij geweest die vertelde dat het paard wagenziek was. Aan de trailer is toen een leertje gemaakt die contact maakte met de grond en vanaf toen waren de problemen over. Toeval of niet, maar voor hun werkte het. Dit is nu inmiddels wel een paar jaar geleden, lijkt mij dus ook geen nieuwe ontdekking.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:15

wortel115 schreef:
Slecht wegdek vermijden is hier niet echt mogelijk. Dan zou ik nooit meer ergrns naar toe kunnen.

Haha, nee, mijn paard staat aan een openbare onverharde zandweg zoals je nog vele hebt in Drenthe. :+

Overigens laat ik mijn paard wel eens tegen de voorstang opbotsen, want mevrouw weet de weg naar huis en begint bij het Julianaplein al te stampen (of bij Assen-Zuid). En dan word je er als chauffeur heel snel zat van. Even op de rem en mevrouw houdt zich weer 1-2 minuten stil. Bij een stoplicht is het raam open draaien en even mopperen genoeg. Dit gedrag wordt alleen vertoond op de terugweg. Ze weet EXACT waar ik rij. Altijd hetzelfde punt. Maar paard is alleen te laden.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:18

ik heb een paard dat ook niet graag reist. Ze doet het wel maar ze is nooit echt op dr gemak. Ze mest veel en staat vaak te schrapen en te duwen
Nu hebben wij een 2paardstrailer gekocht met panoramisch raam. Deze komt eind februari dus ik ben erg benieuwd hoe mn paard hierop gaat reageren. Al kunnen ze toch niet net als wij recht voor ze uit kijken.
Dus als ik het hier goed lees en een paard wagenziek is zou dat ook komen doordat ze niet zien waar ze heen gaan. Eens kijken of dit dan straks beter gaat

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:51

xxCYNNxx schreef:
wagenziekte wordt idd zeer sterk beinvloed door rijstijl...althans; wel bij mij. Vroeger als kind extreem last van wagenziekte gehad en nu nog, maar gelukkig wel veel minder dan vroeger.
Maar ook zintuigelijke waarneming. Zo wordt ik bv ontzettend snel misselijk in de auto als ik alleen zijwaarts tegenliggers en omgeving voorbij zie komen. Zit ik dus achterin, dan zit ik altijd in het midden zodat ik tussen de voorstoelen door via de voorruit naar buiten kan kijken. Doe ik dat niet, dan voel ik de eerste symptomen al binnen een paar minuten ( overmatig speeksel, constant een slikreflex en draaierig gevoel in de maag).
Zit ik in het midden of voorin, dan heb ik daar geen last van. Tenzij de bestuurder echt als een hork rijdt. Vooral hard optrekken of op het laatste moment remmen (en dan moet het dus gelijk keihard) is gegarandeerd binnen 5 minuten zo ziek als een hond. Ook als ik voorin zit.

Voor mij persoonlijk zijn er in elk geval 2 duidelijke oorzaken van mijn wagenziekte. En geur.....een sterke autogeur gecombineerd met de kachel te hoog...en hoppa, mijn lichaam reageert gelijk.

autorijden is dan ook niet een hobby van mij en zit er het liefst zo kort mogelijk in. Autoritten van meer dan een uur en achterin moeten zitten zijn echt een ware hel

Als kind had ik exact hetzelfde als jou! Ook in bussen. Als het echt lang duurde, 1,5 a 2 uur, dan werd ik echt beroerd en moest ik ook nog overgeven. %) :r
Lijkt me voor een paard helemaal vervelend, want die kunnen het niet echt aangeven... -O-

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:17

Ils_K schreef:
En ik denk dat het wel kan of dat het misschien te maken heeft hoe die staat.
Bij ons op stal is een paard wat geen moeite heeft met een trailer, maar op een vrachtwagen zijwaarts staan wil die absoluut niet, met de rij richting wel daar in tegen wel weer. Zijwaarts dan lijkt het net of hij er dwars door komt zo gaat hij te keer.

Apart he, hier wil het grootste gros wat altijd met de vrachtwagen of 2-paards wagentje vervoerd word dus écht niet de trailer op. Vrachtwagen of kleine trucje wandelen ze zo naar binnen, maar de trailer zijn ze niet op te krijgen.