Western Experience 2019: Een klein stukje Amerika in Brabant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Western Experience 2019: Een klein stukje Amerika in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 12:55

*Bokt.nl
Evenement
Door Marjoow

Terwijl Amsterdam in het teken staat van de dressuur en springen tijdens Jumping Amsterdam, veranderen de Brabanthallen in een klein stukje van de Verenigde Staten met twee dagen lang de Western Experience.

Bij binnenkomst staan hier al aan beide kanten mooie Amerikaanse paardenkrachten. Een grote Hummer, een prachtige parelmoer roze Pontiac met daarnaast een mooie blauwe Ford. In deze aankomsthal zien we ook gelijk het eerste podium met daarvoor een vloer voor het linedancen. Iets wat we overigens bij elk podium zien bij dit evenement. Gelijk linksaf gaan we de Peelhal in, waar de paarden centraal staan. Er is een mooi programma samengesteld. De hele dag zijn hier verschillende rondes te zien van de Western Experience Jackpot. Door middel van barrel races en pole bending wordt hier gestreden om een mooie jackpot. Ook is Josh Clemens aanwezig om over de dag verspreid verschillende shows te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de Brabanthallen heen staan meerdere stands opgesteld waar allerlei western-gerelateerde spullen verkocht wordt. Zo zien we veel cowboyhoeden, dromenvangers en laarzen in alle soorten en maten. Maar er worden ook echte countryjurken en indianenponcho’s verkocht.

Afbeelding

Afbeelding

Er is een hal gewijd aan de native Americans. Hier staan verschillende stands met informatieve boeken maar ook hier weer veel dromenvangers en mooie beelden. In de middag wordt hier een show gegeven waarin de dans van de native Americans centraal staat. Verschillende dansen worden gedemonstreerd door leden van verschillende Noord-Amerikaanse stammen. Wat hieraan gelijk opvalt is de vrolijke, kleurrijke kleding die de dansers dragen.

Afbeelding

Afbeelding

Terug in de Peelhal is het inmiddels tijd voor een show. Josh Clemens verzorgt hier een zeer gevarieerde show die allerlei elementen uit het oude westen in zich heeft. Wat helemaal indrukwekkend is, is de Amerikaanse zeearend die mee is. Deze vliegt een paar keer door de hal en na de show mag het publiek nog op de foto met deze prachtige vogel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De sfeer in de Brabanthallen is warm en gezellig. Bij elk podium ligt een dansvloer waar fanatiek op gelinedanced wordt door het publiek. De mensen die op dit evenement afkomen, kleden zich ook gepast naar de stijl. Zo zie je veel cowboyhoeden en jurken. Een heel andere sfeer dan wat je op Jumping Amsterdam zou tegenkomen.

Afbeelding

We gaan nog even terug naar de Peelhal om nog een show van Josh Clemens bij te wonen. Dit keer is het trickriding waarbij de ruiters gave stunts laten zien en het publiek op moet passen om geen schop voor het hoofd te krijgen, zo dicht komen ze langs de hekken gescheurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze gave show is het voor ons tijd om Amerika weer te verlaten en in onze Hollandse wagen weer naar huis te keren. De Western Experience is een zeer leuk evenement voor degene die Horse Event zat is en graag eens een kijkje neemt in de westernwereld. Voor de paardenliefhebbers is er niet heel veel te shoppen naar paardenspul, maar er is zeker voor iedereen wat moois te vinden.

Onali

Re: Western Experience 2019: Een klein stukje Amerika in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:14

Kleine correctie, prijzengeld voor plaats nummer 1 was 600 euro.

Maar de commentator gaf regelmatig verschillende bedragen, ik hoorde in eerste instantie ook iets anders.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:24

Onali schreef:

Maar de commentator gaf regelmatig verschillende bedragen, ik hoorde in eerste instantie ook iets anders.

Hij vertelde dat de complete jackpot 800 euro was, wat verdeeld word natuurlijk. De 800 is dus niet voor plaats 1, maar is het totale prijzengeld :) .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:29

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:25

Die man die aan het vuur spugen was die liet zijn paard op een gegeven moment zitten en liggen. Toen ging het publiek klappen en stond het paard snel op. Wat duidelijke niet de bedoeling was. Toen de show klaar was zag je achter de schermen dat het paard nog heel lang op de grond moest liggen van die vent. Wij vonden dat niet eerlijk voor het paard. Sws vonden wij de mannen die we zagen vrij ruig met de paarden om gaan. Ook geen prettig gezicht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:31

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:50

Bambi1995 schreef:
Die man die aan het vuur spugen was die liet zijn paard op een gegeven moment zitten en liggen. Toen ging het publiek klappen en stond het paard snel op. Wat duidelijke niet de bedoeling was. Toen de show klaar was zag je achter de schermen dat het paard nog heel lang op de grond moest liggen van die vent. Wij vonden dat niet eerlijk voor het paard. Sws vonden wij de mannen die we zagen vrij ruig met de paarden om gaan. Ook geen prettig gezicht.

Ik vond wel meer dingen fout gaan tijdens de shows.
Paarden die idd gingen liggen, buigen of knielen terwijl dat zichtbaar (afspringende ruiter) nog niet echt de bedoeling was.
Achter de schermen stond eerst een zwart/ wit koppel klaar om de bak te betreden (met ruiter staand) maar werd het zwarte exemplaar toch omgeruild door een andere witte.

Ik weet niet of dit leerpaarden waren, maar ik vond er veel dingetjes tussen zitten die het hem net niet waren.

Marjoow schreef:
Onali schreef:
Nope, de jackpot was 1300 euro, waarvan de 1ste prijs 600 euro.

Barrel Race. Jackpot 1300 euro

https://www.facebook.com/WesternExperie ... =3&theater

Pole Bending Jackpot 900 euro

https://www.facebook.com/WesternExperie ... =3&theater

Hmmm dan heb ik het inderdaad verkeerd. Vreemd, die bedragen die jij noemt heeft hij nooit gezegd volgens mij. Ik ga het vanavond even aanpassen, bedankt!

Ik heb hem dus ook meerdere keren verschillende bedragen horen zeggen. Vond het vrij onduidelijk.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:50

Oh ik ben al niet de enige met enorme ruis in de foto's :') wat een bagger binnen ruimte qua licht zeg om te fotograferen.
Wat was dat pleasure trouwens een raar iets, paarden lijken amper voorwaarts te kunnen :=
ik was helemaal fan van die trekpaarden <3 lag in een deuk om die vliegende kinderen van die mat af

dit is trouwens mijn foto topic
NathalietjeB @ [EV-ITP] western experience zondag 2019

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:10

Marjoow schreef:
Onali schreef:

Hij vertelde dat de complete jackpot 800 euro was, wat verdeeld word natuurlijk. De 800 is dus niet voor plaats 1, maar is het totale prijzengeld :) .

ik was 1 van de deelnemers van de barrel race de totale pot was 1300 en dit werd verdeeld over de nr 1 t/m 6 nr 1 kreeg 600

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:25

wij waren dr ook op zondag met leden van onze line dance vereniging. En deze keer ging ook dochterlief mee want dr waren ook paarden
We hebben uiteindelijk dus ook veel uurtjes in die hal doorgebracht. Ze staat nog op 1 van de foto's hierboven.
Vond het wel een leuk gebeuren en we hadden een toffe dag.