Paarden houden in de winter: een paar tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paarden houden in de winter: een paar tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 21:00

Equnews
Welzijn

Afbeelding
Foto: Marjoow

De winter is eindelijk echt begonnen. En hoewel dat een heel mooi zicht geeft en leuke winterse ‘kiekjes’ oplevert, met je favoriete viervoeter is het toch aan te raden met sommige zaken rekening te houden.

• Sneeuw is voor paarden niet zo’n groot probleem, let wel op als ze hoefijzers dragen! De sneeuw kan vast komen te zitten in het hoefijzer en een gladde ijsbal vormen. Je paard loopt dus eigenlijk op hakken. Je kunt deze ijsklontvorming voorkomen door je hoefsmid te vragen sneeuwbeslag toe te passen.
  • Een paard met hoefijzers is ook een extra groot risico op uitglijden. Feit blijft dat een paard met ijzers minder grip heeft dan een paard zonder ijzers.
  • Ben je van plan je paard op de weide te zetten, bedenk dan dat de sneeuw alles bedekt. De ondergrond is dus niet langer zichtbaar. Een enthousiast paard kan zich zo snel verstappen in een kuil die niet opgemerkt wordt.
  • Staan de paarden op stal en zijn ze dit niet gewend? Zorg dan dat er voldoende ruwvoer is om verveling tegen te gaan.
  • Paarden die ‘s winters in een kale wei staan zonder beschikking over onbeperkt ruwvoer zijn de hele dag bezig de overgebleven sprietjes op te peuzelen. Het risico dat ze hiermee zand binnenkrijgen is groot. Dit kun je voorkomen door ruim voldoende ruwvoer aan te bieden. Zo vermijd je zandkoliek.

Tot slot: Wees voorbereid op winters weer. Zorg dat je een sneeuwschuiver en strooizout op voorraad hebt en sleep de rijbak, paddock en eventueel weide egaal voordat het gaat vriezen of sneeuwen en strooi vast zout. Misschien een tip die voor sommigen al te laat komt, maar dit kun je ook in dooiperiodes doen.

Maartje1990

Re: Paarden houden in de winter: een paar tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 07:48

En ik dacht dat er hier nuttige tips zouden zijn..., hoe je waterbak ijsvrij te houden ofzo :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:19

Maartje1990 schreef:
En ik dacht dat er hier nuttige tips zouden zijn..., hoe je waterbak ijsvrij te houden ofzo :+

Had ik ook verwacht ja. _O- Tochtvrije stal, welke bodembedekking niet vast vriest, zoiets.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:21

Ik zal jullie even van de teleurstelling af helpen :+

Je waterbak ijsvrij houden kan door:
- Als het ligt vriest er een bal in te doen, dit werkt bij mijn pony's maar werkt niet bij slimme paarden die dat ding er uit vissen.
- Je paard leren om het ijs voorzichtig door te breken met de neus :+ Dat doet mijn shet dus.
- Je hebt van die warmtelinten, die kun je bijvoorbeeld bij agradi kopen. Die houdt je waterbak warm genoeg zodat het niet bevriest.
- Er was een bokker die een hele mooie waterbak had gemaakt met verwarmingselementen er in. Ik weet even niet meer welk topic dat was, dat was wel echt super tof.

En welke bodembedekking niet vast vriest? Ik gebruik koolzaadstro (gehakseld) en dat werkt (eindelijk) heel goed haha. (Ongehakseld tarwe-)Stro en vlas is echt waardeloos, dit is voor ons in ieder geval een uitkomst.

Tot zo ver :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:22

Onze paarden lopen 24/7 buiten en hebben wel open stallen. De paddock en het pad zijn zand en er is een bestraat plein.

De pest is dat het donderdag voor de vorst nog even flink ging regenen. Dat geeft wat harde hoefafdrukken. Daar de sneeuw bovenop zie je inderdaad niet altijd waar je loopt. Maar paarden zijn echt heel slim en voorzichtig.

Wij hebben in onze open stallen wel altijd vlas en bevriest echt niet. Maar we potten. Haal alleen enkele drollen eruit, want rest ligt buiten.

Het is heel fijn dat hier een drinkbak op de grond aanwezig is met zo een bal erin. Die past precies onder de rand en kan er niet uit. Water is nog nooit bevroren geweest.

Onze tuinslang aan de kraan wel, dus die van tevoren ergens wegleggen was slimmer geweest.

Wij strooien het bestraatte plein wel en dat werkt prima.

Verder zou ik graag zien dat de paarden een vlaggetje in hun mest steken als het vriest en dat de mest niet vastvriest. Hier en daar ligt wat mest dat op de dooi moet wachten om opgeruimd te worden. Maar meeste gaat goed.

Geen ijzer, verder ook geen problemen eigenlijk. Verbruiken wat meer hooi, maar dat houden we wel in van hun zakgeld.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:24

Mocht de waterbak toch (deels) dicht vriezen is een zeef ideaal om de ijsstukken mee uit te halen. Geen koude vingers meer!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:01

Mijn pony's staan 24/7 gehele jaar door buiten. Zodra de mais eraf is gaan ze op het kale maisland met onbeperkt ruwvoer en water.
Ik het shetlanders, dartmoor, appaloosa's, wels en een new forest.
Hier houden wij ze tenminste gezond en worden ze niet bevangen. Mijn ervaring is bij regen en wind dat ze dat minder leuk vinden. Nu met dit winterse weer vinden ze lekkerder......
Het zijn allemaal lekkere ronde teddyberen.
Een pony heb ik nu 4 jaar die komt uit de randstad weg. Stond daar altijd op stal werd vaak gewassen en had altijd een deken op. Hier langzaam laten wennen aan het 24/7 buiten zijn.
Nu: als ze dan echt op stal moeten omdat ze in het land niet meer droog kunnen liggen, breekt hij de tent af! Hij vindt het maar niks!

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:29

Wel oppassen met strooiout en honden (mischien ook wel met paarden) maar ze kunnen hier heeel erg ziek van worden alsze dit opeten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:51

Cactusknuf schreef:
Wel oppassen met strooiout en honden (mischien ook wel met paarden) maar ze kunnen hier heeel erg ziek van worden alsze dit opeten

Ja, en wat je zelf evt naar binnen loopt of het hooi dat erop valt en gegeten wordt.

Ik haal alles wat op straatje valt weg en hou mn schoenen ook buiten de woonkamer.

Honden gaan nu niet mee naar stal, maar als ze op straat hebben gelopen, zet ik ze in 2cm water in bad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:54

Ik strooi met veevoeder zout ipv strooizout. Als ze dat per ongeluk oplikken van de stenen is het niet giftig. Zelfde zout als in een liksteen.

In de avond en ochtend een emmer heet water bijmengen in een waterton helpt tegen dichtvriezen en ze drinken beter als het water minder koud is.

Dit jaar op advies stalgenootje nog een aluminium babykruik in de ton er bij en dat helpt extra. Wel met touwtje aan dop anders moest ik met handen in dat koude water hem er uit vissen.

Sneeuw ruimen doen voor ze het vastlopen gaat makkelijker.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:04

Ik ruim juist geen sneeuw in de paddock. Als ik dat doet op de verharding wordt het glad (ik strooi liever niet ivm zien kunnen worden). Ik laat alles dan ook gewoon liggen, minder glad.

Ik hark wel elke dag de grootste gaten weg en nu mijn pony ivm bevangen op een postzegel staat hark ik die elke dag als een biljarttafel aan (die gaat snachts op stal en vriest het mooi egaal ).

Ijzers met sneeuwbeslag is top. Dat uitglijden Let ze wel op.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:17

Ik heb een verwarmde drinkbak van Kerbl. Die zijn erg redelijk geprijsd en voldoen prima.
Er zit meteen een eind kable bij dat je om de aanvoerleiding kan draaien.

Gewoon effe googelen levert op dat de Agrishop dit levert

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:44

Ik heb een luchtpomp in de speciekuip gedaan, gezien mijn automatische drinkbak vast gevroren was. Ideaal ding, ligt als een soort platte steen onderin de bak. Bevriest mooi niet :D