Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:22

xLes schreef:
Ja, heerlijk zo'n initiatieven waar paarden op een saai stuk zand zichzelf staan te vervelen. Nog heerlijker met twee alpha's in de kudde die continu rangorde blijven uitvechten, ondanks veel ruimte. En helemaal geweldig als je wat later je paard kunt laten opereren aan een gebroken griffelbeen. Maar he, ze staan buiten en rangorde bepalen is puur natuurlijk gedrag dus alles is prima toch?

Dat gebeurt me echt nóóit meer. Ze staan nu met zijn tweetjes 24/7 op een vierkante graswei met lekker wat bomen voor schaduw, beschutting en knabbelen. Beiden zijn veel rustiger geworden sinds ze uit de grote groep zijn, alsof er een last van hun schouders viel.
Niet zo "natuurlijk" als sommigen hier wensen, maar wel heel tevreden paarden en dát vind ik het belangrijkste.

Er is geen heilige graal, ieder paard is anders.


Maar dit zegt meer over dat het systeem niet goed uitgevoerd is dan over dat het paard niet in de groep past.
En dat lees ik zo vaak. Waar het niet lukt is het stallen systeem 9 van de 10 keer gewoon ruk opgezet. Maar word er afgegeven en word er met een boos vingertje gewezen naar het systeem.

Te weinig uitdaging, ruimte en eten is gewoon het recept voor knok partijen.
En dat heb ik gezien bij zowel boxen complexen(waarbij de paarden dan overdag buiten op een stuk zand stonden zonder iets) als bij mensen die wel even dachten een PP aan te leggen.
Ben ook bij PP wezen kijken en dan kregen ze alsnog maar 2x per dag te vreten. Dan heb je het hele concept gewoon niet begrepen.


Ik vind Amanda haar stal wel heel goed klinken. Niet alleen het Hit ssteem maar ook hoe de eigenaren daar mee omgaan en ondanks de automatisering toch scherp zijn op het paard(en).
En ondanks dat ik niet zo van de voerstations ben denk ik dat het voor mijn fjord wel een hele goede plek kan zijn.


Nu staat mijn oude haf in een PP/loopstal idee zonder voerstations. Er hangen hooinetten, er is een 'wand' waar de paarden met hun hoofd door kunnen om te eten ,buiten staat een grote ruif en er staat binnen altijd een grote baal stro. Om hier te kunnen meten wat de paarden binnen krijgen gaan ze 1x in de zoveel weken op de weegschaal :) . Dat word allemaal keurig bijgehouden. Valt een paard af word het bijvoer (pulp, grasbrok, lucerne etc, net wat het paard eet) aangepast.

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:05

Natuurlijk valt of staat het kunnen houden van zo'n groep ook met management; hoe wordt een nieuw paard geïntroduceerd, hoe lang duurt die introductie, hoe veel paarden max op de ruimte, hoeveel voerplekken heb je, hoe wordt krachtvoer aangeboden, hoe is de ruimte opgezet (als in; kan een paard klem worden gezet in de hoek, etc.)
Maar ook vooral: hoe match je de paarden, wordt daar bewust over nagedacht of moet alles maar zwart wit gezegd bij elkaar worden gegooid en ze zoeken het onderling wel uit?

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:03

"natuurlijk" is hier imo ook meer: paarden die ruimte krijgen voor hun natuurlijke gedrag. Uiteraard is het systeem niet natuurlijk, maar wat de paarden erdoor kunnen wel!
Ik snap ook sommige mensen niet zo goed die mopperen dat het te weinig ruimte is, maar ondertussen hun paard dan wel minimaal 10 uur (als het niet meer is) op stal hebben......

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:56


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:06

Nikass schreef:
Maar wie zegt dat het Engels raaigras was. Er wordt nu gedaan alsof een weide altijd alleen maar kan bestaan uit Engels raaigras. En ja, voor opgroeiende paarden en drachtige merries is gras het beste. En ja, mijn oudere merrie kan veel makkelijker gras eten dan hooi.
En grazen is veel beter voor een paard dan op stilstaand hooi uit een slowfeeder plukken.

Ik ben het er niet mee eens dat paarden als een giraf uit bomen moeten eten. Ja eens een takje geen probleem, maar te hoog opgehangen hooinetten zijn juist funest voor het fysiek van een paard. (En van te laag opgehangen krijg je ongelukken)

Ik ben het uiteraard wel eens met het citaat dat je aanhaalt.

Heb je ergens bewijs dat eten uit hooinetten op hoogte hangend schadelijk zou kunnen zijn voor paard?
Of dat hooi eten met een trekbeweging schadelijk zou kunnen zijn ?

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:58

Avalanche81 schreef:
"natuurlijk" is hier imo ook meer: paarden die ruimte krijgen voor hun natuurlijke gedrag. Uiteraard is het systeem niet natuurlijk, maar wat de paarden erdoor kunnen wel!


Maar eigenlijk toch juist niet? Als je echt puur naar natuurlijk gedrag gaat kijken, dan is dat voetje voor voetje schuifelend grasjes eten van de grond, dan weer een paar meter verder wandelen en weer schuifelend grasjes eten, tussendoor naar de waterplas lopen om te drinken en dan weer verder.

Vooral ruimte is belangrijk, genoeg ruimte waar paarden kunnen lopen en eten, het hele jaar door. Al de rest wat uitgevonden wordt, is puur 'hoe kan ik zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijk grond houden'. De ene zal kiezen voor ophokken en de andere voor voerautomaten, maar de insteek is hetzelfde.

Een halve hectare voor 10 paarden, dan heeft ieder paard dus 500m² grond, dat is hetzelfde als een paddock van 20m bij 25m per paard.

Marketing is alles! :D

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:07

Dat is een nuttige bijdrage Peetstap, die link naar de pp. Met duidelijke voorbeelden hoe je het terrein ook een beetje uitdagend voor paarden kan houden, vooral voor de proprioceptie van het paard. Leuk dat daarin het gebruik van grind/kiezels genoemd wordt, niet het eerste waar je aan denk om te gebruiken voor je paard. Ik mis hierin het gebruik van autobanden, maar begrijp dat als je zo natuurlijk mogelijk materiaal wil gebruiken, dit niet de eerste keus is.

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:23

Gini schreef:
Avalanche81 schreef:
"natuurlijk" is hier imo ook meer: paarden die ruimte krijgen voor hun natuurlijke gedrag. Uiteraard is het systeem niet natuurlijk, maar wat de paarden erdoor kunnen wel!


Maar eigenlijk toch juist niet? Als je echt puur naar natuurlijk gedrag gaat kijken, dan is dat voetje voor voetje schuifelend grasjes eten van de grond, dan weer een paar meter verder wandelen en weer schuifelend grasjes eten, tussendoor naar de waterplas lopen om te drinken en dan weer verder.

Vooral ruimte is belangrijk, genoeg ruimte waar paarden kunnen lopen en eten, het hele jaar door. Al de rest wat uitgevonden wordt, is puur 'hoe kan ik zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijk grond houden'. De ene zal kiezen voor ophokken en de andere voor voerautomaten, maar de insteek is hetzelfde.

Een halve hectare voor 10 paarden, dan heeft ieder paard dus 500m² grond, dat is hetzelfde als een paddock van 20m bij 25m per paard.

Marketing is alles! :D
Is ook.
Al zijn toendra's en steppes ook wel vreselijk onherbergzaam, dus soms moeten ze echt wel hele stukken lopen voordat er weer wat te eten is. In die zin is onbeperkt ruwvoer ook niet zo heel natuurlijk. En ze zijn idd enorm!
Ik vind het ook niet ideaal, maar nog altijd verre te prefereren boven een 10 m2 stal, en een kleine paddock. En ik verbaas me dat de mensen die er vooral issues mee hebben, niet de mensen zijn die hun paard 24/7 buiten hebben, maar de mensen die hun paard een groot deel van de dag op stal hebben.

Het zoeken naar een stal hier in de omgeving waar het paard meer dan een halfuurtje buitenkomt in de winter is een drama. Als je daarbij optelt goede kwaliteit voer, in voldoende mate, en een berijdbare piste wordt het helemaal erg. Of je hebt modderige ellende, of een goede piste maar je paard staat alle dagen binnen -O-

Schiet mij maar lek.
En dan, ondanks dat het niet natuurlijk is, komen paarden wel in de kudde buiten, wordt er goed ruwvoer verstrekt, maken ze veel meer kilometers dan ze op een traditionele stalling zouden doen, minder blessures, en veel meer beweging. En dat is misschien het meest natuurlijke wat haalbaar is, maar ik teken ervoor.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:07

Citaat:
Een halve hectare voor 10 paarden, dan heeft ieder paard dus 500m² grond, dat is hetzelfde als een paddock van 20m bij 25m per paard.


Eh nee. Ieder paard heeft een halve hectare, maar niet alleen.

Jij woont toch ook in een huis? Misschien met meer personen. Heb je dan ieder een half huis (of eenvierde oid), of woon je állemaal in een huis?

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:27

pol013 schreef:
Verschillende bodems kun je toch ook aanbieden icm een weiland.
En nogmaals: Er zijn ook heel veel paarden die géén gezondheidsproblemen hebben en geen overgewicht als ze (veel) op de wei staan.

Nu is een wei ook al saai? }:0 Leven zonder roofdieren ís ook saai.

Eens, en over het algemeen wordt er door de mensen waar hun paarden op een PP staan, gewoon weg te weinig met die paarden gedaan. Als die 3 keer per week een half uurtje een beetje stappen en draven dan hebben ze al hard getraind :+ :+

Net als dat een paard in de natuur helemaal niet onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft, hij zoekt de hele dag naar voer om te overleven, dat is totaal wat anders. En hij moet wel takken eten en andere diverse dingen, want anders krijgt ie amper wat binnen in bepaalde seizoenen. Als ze in het wild een groot stuk gras tegenkomen vreten ze dat ook gewoon leeg, alleen lopen ze wat meer dan het gemiddelde PP paard in Nederland.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:14

Chubby schreef:
Citaat:
Een halve hectare voor 10 paarden, dan heeft ieder paard dus 500m² grond, dat is hetzelfde als een paddock van 20m bij 25m per paard.


Eh nee. Ieder paard heeft een halve hectare, maar niet alleen.

Jij woont toch ook in een huis? Misschien met meer personen. Heb je dan ieder een half huis (of eenvierde oid), of woon je állemaal in een huis?


Je kan een groot huis hebben, als je er 10 man in propt zal het toch klein aanvoelen en zal ieder individu niet het gevoel hebben in een heel ruim huis te wonen.
Zelfde met kippenstallen, hele hangars zijn dat, maar ik denk niet dat die duizenden kippen jou gaan vertellen dat ze best wel ruim wonen. :D

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:32

Citaat:
Eens, en over het algemeen wordt er door de mensen waar hun paarden op een PP staan, gewoon weg te weinig met die paarden gedaan. Als die 3 keer per week een half uurtje een beetje stappen en draven dan hebben ze al hard getraind :+ :+


Ok..
Ik heb een track om een stuk wei van een hectare. Middenstuk beperkt toegankelijk, wordt ook gebruikt om te hooien, en alleen de uiteinden van het middenstuk worden zomers begraast. Naast dus dat ze het track en het paddock hebben.

Kortom: een van opzet eenvoudig, maar qua grootte een royaal, PP.

En mijn 24/7 met royale beschutting/overkapping buiten pony heeft toch echt de punten voor het ZZ licht tussen de paarden....


Waarmee ik maar wil zeggen:
Misschien een beetje voorzichtig zijn met generaliseren, en toch steeds maar weer proberen de nuance te zoeken...

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:36

Punz schreef:
En mijn 24/7 met royale beschutting/overkapping buiten pony heeft toch echt de punten voor het ZZ licht tussen de paarden....

..

Weleens bedacht dat jij die uitzondering op de regel kunt zijn?

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:38

Malle1970 schreef:
Punz schreef:
En mijn 24/7 met royale beschutting/overkapping buiten pony heeft toch echt de punten voor het ZZ licht tussen de paarden....

..

Weleens bedacht dat jij die uitzondering op de regel kunt zijn?


Vind ik niet.
Waarom zijn paarden in een PP of Hitactief altijd maar behaarde recreatiebeesten?
Ook wedstrijdpaarden kunnen hier gewoon lopen hoor.

En er zijn zat mensen die geen wedstrijden rijden in welke tak dan ook maar toch fanatiek rijden.

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:45

Citaat:
Weleens bedacht dat jij die uitzondering op de regel kunt zijn?


Zou kunnen, maar het kon ook nog wel eens meevallen. Vind het alleen heel erg lastig als er wat denigrerende uitspraken worden gedaan als "en die denken dan dat ze gewerkt hebben" over een groep, waarbij in de uitspraak uberhaupt de nuance verdwenen lijkt.

Nog los van het feit dat de uitspraak me dan irriteert. Laat iedereen in zijn waarde denk ik dan. Want waarom zou dat beter/slechter zijn dan dat wat een ander doet.

Zelfde uitspraak hier dat er gedacht wordt dat mensen die een Hit Actief niet zien zitten, dezelfde zijn als degenen die wel akkoord gaan met opstallen in de winter. Ook zo generaliserend, nauwelijks onderbouwt en vervelend polariserend wat mij betreft...


Maar goed: dat is allemaal off topic..

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:51

Onali: Tuurlijk, maar 9 van de 10 mensen die hun paard in een PP of een hit actief zet, zijn geen sportruiters. Dus als je dan wel fanatiek bent, en je paard in een PP zet, ben je dan toch de uitzondering? Omdat die uitzondering kan, is het toch niet minder een uitzondering?

Persoonlijk ben ik er heel erg voor, om een paard dat sport, ook veel vrije beweging te geven, ik vind dat het goed, ook voor spierherstel. Maar in mijn zoektochten naar stalling waar het paard veeeeel buiten komt, kom en kwam ik wel met name recreatie ruiters tegen. Wil niet zeggen dat er geen sportruiters staan natuurlijk, maar ze zijn wel in de minderheid.
Je hebt hier ook een stal waar zowat geen recreatieruiters staan, en toegegeven, je hebt er alles: twee heerlijk rustige bakken waar je kunt trainen, aquatraining, solarium, mooie kantine, grote boxen, je hoeft ook helemaal niks te doen, super. Nadeel: paard komt maar heel even buiten op een dag, en vaak moet je het zelf doen, zelf buiten en ook weer zelf binnen, en maximaal een paar uur. En daar zitten veel sportruiters. Ik vind de mensen daar echt wel leuk, en ze willen ook echt het beste voor het paard. Wat dat beste is, daar verschillen de meningen over, die van mij en die van hen :D geeft ook niet, zij staan daar, ik niet :D

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:54

Ik zeg het niet denigrerend, maar jij vat het wel denigrerend op. Ik sta zelf op een stal waarbij ook een groep PPers staan en daarnaast kom ik ook nog weleens ergens. Ik zie ze er voornamelijk naast lopen, zeuren dat ze onbeperkt eten moeten en mega overgewicht hebben. En dat al 30 jaar lang..........

En ik ben zelf een fanatieke sportruiter, maar mijn paard stond vandaag met bevroren ondergrond gewoon op de wei de hele dag.

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:56

Malle1970 schreef:
Ik zeg het niet denigrerend, maar jij vat het wel denigrerend op. Ik sta zelf op een stal waarbij ook een groep PPers staan en daarnaast kom ik ook nog weleens ergens. Ik zie ze er voornamelijk naast lopen, zeuren dat ze onbeperkt eten moeten en mega overgewicht hebben. En dat al 30 jaar lang..........

Dat overgewicht hoort zo hoor, dat is het ras en we willen niet de fijn gefokte paarden van tegenwoordig :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:02

Avalanche81 schreef:
En ik verbaas me dat de mensen die er vooral issues mee hebben, niet de mensen zijn die hun paard 24/7 buiten hebben, maar de mensen die hun paard een groot deel van de dag op stal hebben.


Is dat zo? Bedoel je in dit topic of daarbuiten? Ik heb van de meeste in dit topic geen idee hoe ze hun paarden houden? Heb alleen van Punz en Sclimpre mooie beelden/beschrijving gezien, en weet het sinds dit topic van jou.

Ik hou wel van veel buiten en eigen keuze mogelijkheden, en ik zie dat het twee van onze paarden erg goed doet. Maar ik zie ook de beperkingen voor paarden met een gebruiksaanwijzing, en ik zie niet per definitie de meerwaarde boven een groot land met schuilstal.

Ik denk dat of een paard het goed doet in groepshuisvesting niet afhankelijk is van of hij wel of niet in de sport loopt.
Ik denk wel dat wat je nu nog in de praktijk ziet is dat er veelal veel nh mensen met de wat sobere rassen allereerst voor zo'n systeem kiezen.
Dat is niet zo gek, zijn vaak paarden die niet tegen veel gras kunnen en die wel behoorlijk weerbestendig zijn, en vaak wat makkelijker in de omgang met andere paarden.
Dan is het makkelijker om voor zo'n systeem te kiezen dan als je een paard hebt dat minder goed functioneert in grote of wisselende groepen en dat wel veel behoefte heeft aan gras.

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:07

Lekker generaliserend :+
Ik heb jaren wedstrijden gereden. Ga dit jaar ook gewoon weer starten. Mijn haflinger is goed op gewicht, zit goed in de spieren, wordt 2x per jaar geschoren vanwege een enorme wintervacht en hitte met trainen. Beheerst overigens alle oefeningen van het Z, is super fijn te rijden dankzij goede training. Maar ook rijden we veel buiten.
Vorig jaar ruim 1300 km gereden. Ritten van 15 zijn heel gewoon, in heuvelachtig gebied, lekker tempo. Ook 25+km ritten zijn een probleem. Dan kan ik zeggen dat ik dat veel sportpaarden ook niet zie doen, maar waarom zou ik? Hoe weet ik dat? En wat heeft zo’n generaliserende opmerking voor meerwaarde?
Niet. Maakt het er niet gezelliger op ;)

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:11

Nikass schreef:
Bedoel je in dit topic of daarbuiten?

In dit topic kan ik er moeilijk een inschatting van maken, buiten het topic wel hoor :) mensen die op maneges staan, of op een pensionstal, en hier komen de paarden in de winter echt heel weinig buiten, en die hebben het dan over dat een PP zo weinig ruimte is voor een paard. Oh, de ironie :')

Maar dat is ook de paardenwereld denk ik, iedereen weet het beter :D ik vind dat best heel grappig eigenlijk :D

Toegegeven, ik ben zelf ook niet heilig in die dingen, verre van :+ en ik probeer mezelf daarin wat op te voeden "+

Punz

Berichten: 8577
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:15

Malle, Avalanche:
Ik begrijp dus werkelijk niet waarom het nodig is om af te geven op een groep mensen. Want we kunnen echt heel serieus een discussie gaan houden over welke paarden gezonder oud worden. De recreatie paarden of de sportpaarden.

Maar goed: ik begrijp dit afgeven op anderen niet zo goed, begrijp de toon niet. En laat ik nu het tweede stuk van de tekst dat jij iets niet denigrerend bedoeld, maar ik het denigrerend opvat, nu gewoon weer denigrerend opvatten :)

Maar goed.
Laten we het er op houden dat je ook dat niet zo bedoeld.
Wel zo gezellig
:D

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:18

Grappig he, als ik een kritische opmerking maak over PP paarden dan is iedereen over de zeik. Maar het hele topic staat vol met aannames over die sportpaarden die het zooo slecht hebben en de hele dag op stal staan. Wat ook totaal niet waar is.

Dus laten we het gezellig houden, beide kanten op........

En gezond oud? Daar durf ik wel een discussie over te voeren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:23

Amanda schreef:
Lekker generaliserend :+
Ik heb jaren wedstrijden gereden. Ga dit jaar ook gewoon weer starten. Mijn haflinger is goed op gewicht, zit goed in de spieren, wordt 2x per jaar geschoren vanwege een enorme wintervacht en hitte met trainen. Beheerst overigens alle oefeningen van het Z, is super fijn te rijden dankzij goede training. Maar ook rijden we veel buiten.
Vorig jaar ruim 1300 km gereden. Ritten van 15 zijn heel gewoon, in heuvelachtig gebied, lekker tempo. Ook 25+km ritten zijn een probleem. Dan kan ik zeggen dat ik dat veel sportpaarden ook niet zie doen, maar waarom zou ik? Hoe weet ik dat? En wat heeft zo’n generaliserende opmerking voor meerwaarde?
Niet. Maakt het er niet gezelliger op ;)


Heb je het nou tegen mij?
Mijn met zorg geformuleerde, genuanceerde opmerking is alles behalve generaliserend.

Avalanche dat is wel bizar ja :\

Avalanche

Berichten: 16115
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:33

Punz schreef:
Ik begrijp dus werkelijk niet waarom het nodig is om af te geven op een groep mensen.

Maar ik geef helemaal niet af op een groep mensen.

Ik vind het alleen wat hypocriet om te klagen over een halve hectare als je zelf je paard op 10 m2 hebt staan en overdag op een klein paddockje. Ik snap niet heel goed wat het probleem is als ik dat benoem.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik heel veel recreatie ruiters tegenkom op die stallen, en sport ruiters in veel mindere mate. Ook daar snap ik niet heel vreselijk goed wat het probleem is. Het is niet omdat er dan toevallig mensen zijn die wel sportgericht rijden op een PP of hit actief zijn, dat het dan minder waar is. Ook is een algemeen beeld wat ik krijg, volgens mij geen generalisatie.

Een generalisatie zou zijn: er zijn geen sport ruiters op die stallen. Dan kun je terecht zeggen: ho, ik sport wel met mijn paard, en sta op een PP. Want behalve dat ik zo'n stelling onmogelijk hard kan maken, is er maar 1 persoon nodig om mijn ongelijk te bewijzen.

Wat ik zeg is: sport ruiters zijn op die stallen in de minderheid. Wat ik tegenkom, bevestigt dat, en ook anderen bevestigen dat. Nou kan het in theorie natuurlijk zijn, dat alleen de stallen waar ik geweest ben, recreatie ruiters in de meerderheid waren. Maar hoe logisch is dat?

Overigens heb ik er helemaal niks tegen dat je een paard hebt voor recreatie, en weet ik ook echt niet hoeveel die mensen met hun paarden doen, ik heb daar geen uitspraken over gedaan.
Nikass: ja, idioot he?