Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cchiara
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-09-18
Woonplaats: Randstad

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:14

Op zich is hit actief natuurlijk een mooi en redelijk ‘natuurlijk’ systeem om paarden te houden op een klein oppervlak.
Het topic van vorig jaar op bokt waarbij we konden volgen hoe een stal dat aanlegde en hierbij het hele proces konden volgen vond ik erg mooi en leerzaam.
De stal uit dit topic is mijns inziens een ‘magere’ versie van die ik hier op bokt heb gevolgd vorig jaar.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:20

Amanda schreef:
Die van mij staat ook heel laag in de rang, maar komt echt wel aan eten toe. Juist omdat dat poortje achter zijn kont dicht gaat en er geen ander paard meer bij kan.

Qua beweging eens. Maar door krachtvoer, hooi en water op uiteinden van het terrein te realiseren, móeten ze in ieder geval wel lopen. In de wei staan ze ook veel met het hoofd naar beneden en komen ze ook zeker niet aan die kolometers. Het enige wat dat dan weer het best benaderd is een goede track. En daar moet je inderdaad wel de ruimte voor hebben.


Dit is niet waar. Mijn paard heeft op een stal gestaan waar ze met 4 paarden drie hectare weide had, welk ook goed in het gras stond. Je zou dus kunnen stellen dat ze niet hoefde te lopen om te eten, maar ze liepen ontzettend veel. En zo heerlijk ook dat ze dan eens een tweehonderd meter sprint trekken!

Als mijn paard zo'n voerstand in moet lopen dan moet er al geen paard daar in de buurt staan want dan gaat ze er niet in. Zelfde als wanneer er per ongeluk eentje staat te dutten bij de uitgang. Hoe komt zij daar dan langs?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:31

Zo'n paard heb ik nou ook Nikass. Die heb ik als skeletje maar weggehaald uit het PP.

Haalbaar alternatief:
- 6 ha weide deels opofferen voor een groter paddock deel

Ik vind het idee helemaal niet gek alleen de ruimte per paard wat te klein.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:32

Dat is precies wat ik hier ook zie Nikass als ze met 3 op 2,5ha staan. De hele tijd rondlopen en steeds in een andere hoek van het land, soms samen, soms allemaal in een andere hoek.

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de onderzoeken die Amanda aan haalt. Hoe groot was de wei? Hoe groot was de pp? Hoe goed was deze pp ingedeeld?

_Nelleke_ schreef:
Ik had het over haalbare alternatieven.


Maar waarom is het volgens jou niet haalbaar?
Het huidige verdienmodel is er (helaas) naar dat er zoveel paarden op een relatief klein stuk staan.
Hier ligt imo ook een verantwoordelijkheid bij de eigenaar. Zolang die (vaak) liever een paar tientjes goedkoper staat blijf je dit in stand houden.
Maak het maar twee keer zo duur en dan de helft van het aantal paarden er op. Maarja, dan is er niemand meer die het afneemt omdat men dat er niet voor over heeft. Dat het niet haalbaar is ligt dus wat mij betreft ook niet aan de aanbieder maar aan de afnemer die nog steeds genoegen neemt met minder.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:35

Mwoah ben ik niet helemaal met je eens. Ik zou best flink wat geld (400+) over hebben voor een goede stalling maar het is er gewoon niet in de omgeving. En wat er niet is kan ik ook niet afnemen.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:40

Nikass: Daarom zijn er meerdere voerstations. En echt, er is er altijd wel 1 vrij. Ze worden er slim zat in. En ook wat mondiger. Zelfs de meest onderdanige paarden. En als dat niet zo is, dan is jouw paard niet geschikt voor het systeem. Dat kan natuurlijk. Zoals ik al eerder aangaf, het is echt niet voor ieder paard geschikt.

Punz schreef:
@Amanda:
Ik heb het systeem op verschillende plekken in de praktijk gezien, en vaak komt het er dan helaas op neer dat er te veel paarden op een te klein stuk gehouden worden.
En zoals ik al meldde: natuurlijk heeft het voordelen boven conventionele stalling met ( zeker in de winter) vaak te weinig weidegang, en natuurlijk kan het een heel goed alternatief zijn voor HB/IR gevoelige paarden. Helemaal mee eens.


Maar wat ik er in de praktijk van zie, is veel dieren op een te klein stuk grond, te weinig terugtrek mogelijkheden, te weinig ruimte voor natuurlijk gedrag als gewoon simpelweg grazen/ scharrelen ed.

Het uiteindelijke beeld doet dan imo toch denken aan een kale kleine paddock waar dan swinters een groepje paarden treurig in staat te staan.. Met hier en daar een dier die als een soort junk bij een voerstation te wachten tot het weer mag... "eten".

Dat ben ik helaas wel met je eens. Maar dat heeft niets met het Hit Actief systeem zelf te maken. Ik zie tegenwoordig ook maneges die in de winter paddocks aanbieden. En wat zijn het dan? 6 paddocks van 3x10m zonder schuilmogelijkheid en ruwvoer, waar ze een paar uur in mogen staan. Maar hee, ze kunnen wel buitengang bieden in de winter :x

En om te laten zien dat het echt anders kan, dit is maar een deel van onze Hit in de winter.
Afbeelding

Met zijn allen siesta op het zand. Het grappige is, de paddock is veel groter, maar alles gaat toch lekker bij elkaar liggen <3
Afbeelding

Hit van de andere kant, in de zomer. Achter de voerstations is nog een groot verhard deel en de overkapping rechts is de grote schuilstal.
Afbeelding

1 van de voerstations. Mijn onderdanige haf, naast 1 van de dominante merries.
Afbeelding

En nog een keer, later in het jaar
Afbeelding

Een van de weides erbij wanneer deze open is
Afbeelding

Rust rondom de voerstations
Afbeelding

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:48

Kíjk!!

En dit zou ik dan een zeer geslaagde combi noemen van een PP met een HIT actief systeem!

Serieus.
Hier zou ik mijn dieren echt zó neer zetten

Terwijl die het echt niet slecht hebben, 24/7 buiten:

Afbeelding

Zomerwei (royaal track met paddock en overkapping), gedoseerd toegang tot het middenstuk/ de wei:


Winterwei ( waarbij ze snachts dan wel weer op track en paddock staan)

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:55

Mooi voorbeeld Amanda.

Dit is ook hoe hit bedoeld is trouwens.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:10

Ja, ik ben er ook echt heel blij mee. Mijn haf is er echt geknipt voor.
Maar nogmaals, niet ieder paard past erbij. Ik heb ze ook teveel zien afvallen of onrustig blijven na de gebruikelijke gewenningsperiode. Dan werkt het gewoon niet. Deze paarden doen het bijvoorbeeld beter op een weide overdag en 's nachts in rust in een eigen box. Dat geeft ook niet, want zo is er voor ieder wat wils.
Maar bij mij en mijn haf past het echt heel goed. En met zijn stofallergie heb ik echt al heel wat stallen bekeken of ze geschikt waren. Hij moet echt 24/7 buiten en dat is zelfs op de Veluwe een uitdaging :j

Punz: dat ziet er ook niet verkeerd uit hoor :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:17

Amanda schreef:
Ja, ik ben er ook echt heel blij mee. Mijn haf is er echt geknipt voor.
Maar nogmaals, niet ieder paard past erbij. Ik heb ze ook teveel zien afvallen of onrustig blijven na de gebruikelijke gewenningsperiode. Dan werkt het gewoon niet. Deze paarden doen het bijvoorbeeld beter op een weide overdag en 's nachts in rust in een eigen box. Dat geeft ook niet, want zo is er voor ieder wat wils.

Daar ben ik het mee eens. Imo is de paardvriendelijkste oplossing degene die bij jouw paard past.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:41

Amanda schreef:
Ja, ik ben er ook echt heel blij mee. Mijn haf is er echt geknipt voor.
Maar nogmaals, niet ieder paard past erbij. Ik heb ze ook teveel zien afvallen of onrustig blijven na de gebruikelijke gewenningsperiode. Dan werkt het gewoon niet. Deze paarden doen het bijvoorbeeld beter op een weide overdag en 's nachts in rust in een eigen box. Dat geeft ook niet, want zo is er voor ieder wat wils.
Maar bij mij en mijn haf past het echt heel goed. En met zijn stofallergie heb ik echt al heel wat stallen bekeken of ze geschikt waren. Hij moet echt 24/7 buiten en dat is zelfs op de Veluwe een uitdaging :j

Punz: dat ziet er ook niet verkeerd uit hoor :D


Ziet er mooi uit, Amanda!
Ik denk dat mijn ervaring is wat Punz ook beschrijft, teveel paarden op te weinig oppervlakte.
Maar als die ruimte groter is, natuurlijk is het dan heerlijk dat ze altijd zelf kunnen kiezen.
Ik heb mijn twijfels inderdaad of mijn paard geschikt is voor (grote) groepshuisvesting. Allereerst in principe niet samen met ruinen en geen strook begrazing ed.
Dan zie ik toch bij de meeste pp's dat ze zijn ingesteld op de wat tolerantere en soberder rassen, dus lekker samen onder een afdakje schuilen en niet teveel gras eten. Maar ik wil mijn paard zoveel mogelijk op gras en ze wil graag met andere paarden, maar alles moet op haar initiatief en met respect voor haar persoonlijke ruimte.
Wij hebben thuis een pp voor de merries, maar in de winter staat zij snachts op stal. Want ze gaat alleen in de schuilstal als er niemand in staat (en raakt een beetje in paniek als zij er in staat en er iemand bij komt - dan weet ze niet hoe gauw ze er uit moet komen)
En ze eet het minste ruwvoer, terwijl ze het meeste nodig heeft. Tegelijkertijd krachtvoer eten is al helemaal geen optie.
Dus ja voor elk paard iets dat past is het beste uitgangspunt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:10

Er wordt gebruld dat er te veel paarden op een klein stukje staan, maar 40 boxen op een pension en zes losgooi paddocks zijn dan ineens geen probleem??

Veronica2
Berichten: 2679
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:13

Sclimpre schreef:
Punz schreef:
Het uiteindelijke beeld doet dan imo toch denken aan een kale kleine paddock waar dan swinters een groepje paarden treurig in staat te staan.. Met hier en daar een dier die als een soort junk bij een voerstation te wachten tot het weer mag... "eten".

Ik vrees dat het al zover gekomen is dat mensen dit beeld gewend zijn en aanvaarden.

Als het maar buiten is, dan is het goed.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:15

Arabesk schreef:
Er wordt gebruld dat er te veel paarden op een klein stukje staan, maar 40 boxen op een pension en zes losgooi paddocks zijn dan ineens geen probleem??

Heeft er dan iemand dat gezegd?

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:15

Sclimpre schreef:
Daar ben ik het mee eens. Imo is de paardvriendelijkste oplossing degene die bij jouw paard past.

Dat zou het eerste uitgangspunt moeten zijn :j

Pipodipo: kun je ook nog een onderbouwde post geven of blijft het bij niet-onderbouwd negatief roeptoeteren?

Arabesk: volgens mij zegt niemand dat hier. Of ik heb er overheen gelezen?

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:17

Wie heeft dat gebruld dan Arabesk? :?

Onali

Berichten: 18485
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:58

Ik zie nog steeds beperkingen met de door Amanda en Nikass geleverde plaatjes.

Mijn fjord schuurde bijv een pluk hooi over mijn shet heen, zodat de pluk makkelijker te eten was en mijn shet onder het hooi zat.
Diezelfde shet voerde een ander paard van een andere groep door hem steeds een pluk hooi aan te bieden onder het hek door.
Mijn twenter staat a la Lady en de Vagebond af en toe mee te eten.

Om nog maar te zwijgen over het heen en weer gewandel tijdens het eten. Nee ik ga toch liever bij vriendje A staan dan bij vriendje B.

Ik vind zo'n station alles behalve natuurlijk.
En dan las ik ook ergens de opmerking; dan kunnen ze op de computer zien ...

Tja dat schreeuwt natuurlijk paardhouden.

Nee hoor laat mij maar lekker zelf kijken naar mn pony's ipv een computer.

Ik zou het wel een uitkomst vinden voor bijv manegepaarden, maar ik zou er zelf nooit op pension willen staan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:20

Pipodipo, Ja, in principe wel ja! Als een paard maar niet opgesloten zit, is het al vrij snel veel beter. Opsluiten is namelijk altijd slecht.

Die van ons gaan ook in de stal staan, maar niet uren achtereen. Paarden de keus bieden is een grote stap vooruit.

Er worden wel degelijk alternatieven genoemd, maar alles hangt af van je ruimte, de vorm daarvan etc etc. Er is niet 1 ideaal voorbeeld om een plek natuurlijk in te delen.

Wij hebben bijv een ruime paddock en een pad rondom een weitje. De paarden lopen alleen zelf smalle paadjes in de paddock en het brede pad. Zou het helemaal van ons zijn, zou ik dingen weer anders ingedeeld hebben, maar zoals het nu is, is het voldoende.

Wij hebben helemaal geen groot stuk, maar net gingen er 2 lopen racen en 2 die niet willen meedoen gaan dan ergens anders staan en dat is prima.

Ook een voordeel van iets als een pp is dat je vaak meerdere plekken hebt waar paarden voor elkaar weg kunnen lopen. Bij ons lopen ze in principe rond. Als mijn ene ruin, mn andere ruin even wat plaagt, jaagt die hem niet een hoek in of door het draad.
In een vierkante paddock is me dat wel een keer gebeurt in een andere samenstelling.

Daarom is hit actief inclusief een goede inrichting van de rest beter. Paarden moeten inderdaad niet alleen maar staan wachten op dat eten. Daarom ook andere dingen aanbieden zoals eetbare planten, takken etc.
Maar buiten dat doen paarden in 24 uur ook niet bijster veel dingen. Zelfs als er onbeperkt hooi is, staan ze te eten, te kroelen, te slapen, ze rollen wat, rennen een rondje, liggen een keer en lopen wat rond. Het is onzin om te denken dat paarden ongelukkig zijn als ze maar suf staan te staan.

Vergeleken bij paarden die de hele dag op stal opgehokt staan en ontploffen als ze even op een wei of paddock mogen is dat inderdaad niet spectaculair.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:36

Onali schreef:
Ik zie nog steeds beperkingen met de door Amanda en Nikass geleverde plaatjes.

Mijn fjord schuurde bijv een pluk hooi over mijn shet heen, zodat de pluk makkelijker te eten was en mijn shet onder het hooi zat.
Diezelfde shet voerde een ander paard van een andere groep door hem steeds een pluk hooi aan te bieden onder het hek door.
Mijn twenter staat a la Lady en de Vagebond af en toe mee te eten.

Om nog maar te zwijgen over het heen en weer gewandel tijdens het eten. Nee ik ga toch liever bij vriendje A staan dan bij vriendje B.

Ik vind zo'n station alles behalve natuurlijk.
En dan las ik ook ergens de opmerking; dan kunnen ze op de computer zien ...

Tja dat schreeuwt natuurlijk paardhouden.

Nee hoor laat mij maar lekker zelf kijken naar mn pony's ipv een computer.

Ik zou het wel een uitkomst vinden voor bijv manegepaarden, maar ik zou er zelf nooit op pension willen staan.

Maar waarom staat het kijken op een computer meteen gelijk aan niet meer naar je paard kijken? :?
Dit kan prima allebei, naast elkaar.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:45

Onali schreef:
Ik zie nog steeds beperkingen met de door Amanda en Nikass geleverde plaatjes.

Mijn fjord schuurde bijv een pluk hooi over mijn shet heen, zodat de pluk makkelijker te eten was en mijn shet onder het hooi zat.
Diezelfde shet voerde een ander paard van een andere groep door hem steeds een pluk hooi aan te bieden onder het hek door.
Mijn twenter staat a la Lady en de Vagebond af en toe mee te eten.

Om nog maar te zwijgen over het heen en weer gewandel tijdens het eten. Nee ik ga toch liever bij vriendje A staan dan bij vriendje B.

Ik vind zo'n station alles behalve natuurlijk.
En dan las ik ook ergens de opmerking; dan kunnen ze op de computer zien ...

Tja dat schreeuwt natuurlijk paardhouden.

Nee hoor laat mij maar lekker zelf kijken naar mn pony's ipv een computer.

Ik zou het wel een uitkomst vinden voor bijv manegepaarden, maar ik zou er zelf nooit op pension willen staan.


Welk plaatje heb ik geleverd behalve dat ik gezegd heb dat het systeem niks voor mij is?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:21

superpony schreef:
Daarom is hit actief inclusief een goede inrichting van de rest beter. Paarden moeten inderdaad niet alleen maar staan wachten op dat eten. Daarom ook andere dingen aanbieden zoals eetbare planten, takken etc.
Maar buiten dat doen paarden in 24 uur ook niet bijster veel dingen. Zelfs als er onbeperkt hooi is, staan ze te eten, te kroelen, te slapen, ze rollen wat, rennen een rondje, liggen een keer en lopen wat rond. Het is onzin om te denken dat paarden ongelukkig zijn als ze maar suf staan te staan.

Het zal wel kloppen dat paarden niet persé ongelukkig zijn als ze er maar suffig bijstaan. Maar dat kan je dan evengoed zeggen van een paard dat 24/7 in zijn stal staat te suffen.
Imo moet er meer in een paardenleven zijn dan wat staan te suffen en hooi te eten uit een slowfeeder.
Als onze paarden eens een dag in de paddock moeten blijven zie ik ook wat je hier beschrijft, verveling dus. Maar het moment dat de wei opengaat leven ze helemaal op. Het is eigen aan paarden dat ze niet zo duidelijk laten merken wat hen niet bevalt, maar des te duidelijker wat hen wél bevalt.
Dus voor mij is het heel belangrijk dat de paarden elke dag op de wei kunnen, zomer en winter. Ik zie geen enkel argument om een gezond paard dat niet te gunnen en het komt het dichtst bij een écht paardenleven. En als het gras niet geschikt is voor paarden, dan zorg je als paardenhouder er toch voor dat er beter gras komt?

Onali

Berichten: 18485
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:19

Nikass schreef:
Onali schreef:
Ik zie nog steeds beperkingen met de door Amanda en Nikass Nelleke geleverde plaatjes.

Mijn fjord schuurde bijv een pluk hooi over mijn shet heen, zodat de pluk makkelijker te eten was en mijn shet onder het hooi zat.
Diezelfde shet voerde een ander paard van een andere groep door hem steeds een pluk hooi aan te bieden onder het hek door.
Mijn twenter staat a la Lady en de Vagebond af en toe mee te eten.

Om nog maar te zwijgen over het heen en weer gewandel tijdens het eten. Nee ik ga toch liever bij vriendje A staan dan bij vriendje B.

Ik vind zo'n station alles behalve natuurlijk.
En dan las ik ook ergens de opmerking; dan kunnen ze op de computer zien ...

Tja dat schreeuwt natuurlijk paardhouden.

Nee hoor laat mij maar lekker zelf kijken naar mn pony's ipv een computer.

Ik zou het wel een uitkomst vinden voor bijv manegepaarden, maar ik zou er zelf nooit op pension willen staan.


Welk plaatje heb ik geleverd behalve dat ik gezegd heb dat het systeem niks voor mij is?


Sorry moest zijn Nelleke.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:34

Sclimpre schreef:
superpony schreef:
Daarom is hit actief inclusief een goede inrichting van de rest beter. Paarden moeten inderdaad niet alleen maar staan wachten op dat eten. Daarom ook andere dingen aanbieden zoals eetbare planten, takken etc.
Maar buiten dat doen paarden in 24 uur ook niet bijster veel dingen. Zelfs als er onbeperkt hooi is, staan ze te eten, te kroelen, te slapen, ze rollen wat, rennen een rondje, liggen een keer en lopen wat rond. Het is onzin om te denken dat paarden ongelukkig zijn als ze maar suf staan te staan.

Het zal wel kloppen dat paarden niet persé ongelukkig zijn als ze er maar suffig bijstaan. Maar dat kan je dan evengoed zeggen van een paard dat 24/7 in zijn stal staat te suffen.
Imo moet er meer in een paardenleven zijn dan wat staan te suffen en hooi te eten uit een slowfeeder.
Als onze paarden eens een dag in de paddock moeten blijven zie ik ook wat je hier beschrijft, verveling dus. Maar het moment dat de wei opengaat leven ze helemaal op. Het is eigen aan paarden dat ze niet zo duidelijk laten merken wat hen niet bevalt, maar des te duidelijker wat hen wél bevalt.
Dus voor mij is het heel belangrijk dat de paarden elke dag op de wei kunnen, zomer en winter. Ik zie geen enkel argument om een gezond paard dat niet te gunnen en het komt het dichtst bij een écht paardenleven. En als het gras niet geschikt is voor paarden, dan zorg je als paardenhouder er toch voor dat er beter gras komt?


Maar ik vergelijk een wei niet met een paddockje. Variatie kan op meerdere manieren en juist pp's bieden dit vaak aan. Paarden vinden bijvoorbeeld een heuvel echt geweldig.

Gras is voor veel paarden niet geschikt. Dat kan je aanpassen, maar ook de bodem is vaak nog een dingetje.
Wij hebben vorig jaar paardenmengeling gezaaid en ze vinden de wei op wel even leuk, maar lopen er zelf weer vanaf.

Mensen die hun paarden in pension hebben staan waar paarden naar buiten en binnen worden gehaald, wordt helemaal niet goed gekeken naar gedrag en het meerendeel ziet hun eigen paarden amper buiten in die situatie.

Wij hebben een eigen plek en ik ben er uren en mijn man is er een tijdje, dus wij kunnen ze veel beter bestuderen en beoordelen. Ook ben ik altijd werkzaam geweest in de paarden, heb me verdiept en bekijk het anders, omdat ik ook die interesse heb.

Ook veel echte kuddes bekeken en mensen gesproken die dit hebben bestudeerd. Paarden zijn best saai. Ja, ze trekken rond en leggen dus km's af. Ze zoeken eten en dat is in de natuur echt vrijwel nooit een lap gras. Paarden vinden vele planten en boomsoorten ook echt heerlijk en nodig om te eten, maar krijgen dit amper hier.

Bewegen moet in verhouding staan tot eten. Veel op de wei en zo weinig km's maken en stil staan op stal geeft vrijwel altijd problemen. Zowel gezondheids problemen, als sneller blessures als gedrags problemen wat voor de gemiddelde eigenaar echt een issue is.

Ik zie heel veel paarden heel vrolijk op de wei komen en ook even lekker uit hun bol gaan. Maar dat zijn gewoon vaak paarden die verder op stal staan en ook amper sociaal contact krijgen dan. Ja, gras is dan even heerlijk en ze weten het inmiddels ook wat het inhoudt, want paarden leren vooral door herhaling.
Maar zou je het hek open zetten naar ook ander gebied zoals bos gebied, zie je ze ook echt veel tijd daar doorbrengen en toch niet 24/7 gras vreten. Het is ook geen volledig dieet voor paarden.

Je kan de slager, groenteman, bakker en super markten weghalen en alleen mc donalds aanbieden. Dan zullen we daar allemaal eten, want we moeten uiteindelijk toch eten. Niet allemaal worden we daar direct ernstig ziek van, maar gezond en gevarieerd is het niet.

Voeding is ook maar 1 ding uit natuurlijk houden. Het andere is bewegen en sociaal contact, waarbij dat laatste echt heel erg belangrijk is. Net als rusten, hygiene etc

We moeten ook af van het idee dat WIJ ons er prettig bij moeten voelen. Je moet de paarden bekijken. Niet denken; ze zijn even buiten geweest en staan lekker op hun stalletje, terwijl je zelf o de bank zit. Het paard moet goed staan

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:20

@Amanda: ik ben ook heel, heel, heel blij met mijn doe het zelf pensionstalling, waar er in overleg veel mogelijk is ( en ok... ik ook veel zelf geinvesteerd heb) Dit past prima voor mijn kudde van vier. Gelukkig geen gedoe van steeds andere paarden erbij, maar gewoon mijn "eigen" stuk voor mijn pony's. Ik heb alles laten inzaaien met paardengras. Track rondom de wei, paddock en dus de overkapping ( met bestrating). Het middenstuk daar hebben ze in voorjaar en zomer alleen beschikking over 2 weitjes die we aan de uiteinden maken. Daar staan ze dan afwisselend overdag op ( 1 weitje groeit, 1 wordt begraasd). De rest hooien we ( met een beetje redelijke zomer kunnen we 2 keer hooien). Het hooi gebruiken we dan in de winter weer. Zo maken we maximaal gebruik van het gras, voorkomen we dat de ponys dichtgroeien ( gaan met graasmaskers de weitjes op dan, graasmaskers gaan af zodra ze van de wei afkomen en op het track en paddock 'moeten') en ze vinden het super leuk om op het track rond te racen.
Kortom: ben er superblij mee en hoop dat ik hier nog heel, heel, héél lang kan staan!!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:54

Superpony ik ben het deels met je eens, een mooie ruim opgezette pp met een waterpoel en veel variatie vind ik prachtig.
Maar mijn paard verkiest, als ze het voor het zeggen heeft, te allen tijde gras. En als dat de eerder door mij beschreven drie hectare is heeft ze wel degelijk veel beweging.
Ze kan ook onbeperkt op gras zonder daar problemen van te ondervinden.
Het hangt dus ook van je paard af. Onze shetlander kan je beter niet onbeperkt op gras zetten (maar ook zij zou dit wel verkiezen)
Grazen is toch heel veel fijner én stimuleert meer de beweging, dan hooi uit een slowfeeder plukken ;)
En daarbij komt dat ik heel veel pp's niet ruim opgezet vind, én dat veel pp's ingesteld zijn op sobere rassen, hetgeen betekent weinig op gras. Dat vind ik dan weer erg jammer voor mijn paard. Zoals bijvoorbeeld het prachtige pp in Uddel, echt heel mooi, maar werkt met strook begrazing.