Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:47

Elisa2 schreef:
Ik ga weer mee met wat Natasja zegt, daarnaast denk ik dat ik liever met een drager van het wffs gen zou fokken op een vrije merrie. Dan met een drager van OCD/ HKO..want dat laatste heeft veel grotere en problematische gevolgen voor de gezondheid van paarden.


Voor OCD en HK is de vererving volgens mij minder duidelijk hoe dat precies verloopt. Het OCD gen is nog niet gevonden dacht ik(als er al slechts 1 gen bij betrokken is). Dus ik ga te dele met je mee voor wat betreft deze aandoeningen.

Maar ik denk ook dat je bij bepaalde waardevolle bloedlijnen moet kijken wat je exact weggooit.
(of juist niet natuurlijk ;) )

Ja leuk het dat filmpje van Amor? Ik weet er ook nog een van El Corona. Maar die mocht helaas niet zo oud worden.

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:22

Klopt, ik wilde er meer mee aangeven dat dat imo aandoeningen zijn die schadelijker zijn voor een paard dan het dragen van het wffs gen. OCD en HKO zijn deels genetisch en ontstaan deels door omgevingsfactoren voor zover ik weet.

Volgens mij heb ik dat filmpje van El Corona weleens gezien, sowieso leuk om te zien hoe Amor zijn type en beweging door vererft heeft.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:50

Elisa2 schreef:
Klopt, ik wilde er meer mee aangeven dat dat imo aandoeningen zijn die schadelijker zijn voor een paard dan het dragen van het wffs gen. OCD en HKO zijn deels genetisch en ontstaan deels door omgevingsfactoren voor zover ik weet


Ohh mee eens hoor.

En ik denk dat je zeker ook niet te licht moet denken over fokken met paarden met HKO.

Juist omdat je daar vele jaren later pas achter komt dat het paard heeft. Vaak pas op 2,5 jarige leeftijd of later.

Maar goed das weer een ander onderwep :)