Schmallenbergvirus kan ook paarden infecteren

Moderators: Polly, Ladybird, ynskek, Hanmar, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Schmallenbergvirus kan ook paarden infecteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 21:13 Tip de Nieuwsredactie

Equnews
Welzijn

Tien paarden in Iran zijn de eerste paarden wereldwijd die positief testten op antistoffen tegen het Schmallenbergvirus, dat herkauwende dieren in bepaalde delen van Europa kan infecteren. Dit recent ontdekte virus zou dus ook paarden kunnen infecteren. Onderzoekers ontdekten de antistoffen tegen het virus bij tien Iraanse paarden, die besmet waren door vliegende insecten.

Tijdens het screenen op antistoffen bij koeien, schapen, geiten en paarden ontdekten de onderzoekers geheel onverwacht dat ook paardachtigen positief testten. “Het resultaat verraste ons aangezien we een positief resultaat enkel bij herkauwers verwachtten,” zei Mehdi Rasekh, een assisterend professor.

Het Schmallenbergvirus werd in 2011 in Duitsland en Nederland ontdekt, waar het koeien, schapen en geiten infecteerde. Deze infecties leidden meestal tot koorts, misvormingen van een foetus en abortus. Net zoals Afrikaanse Paardenziekte (AHS) en het blauwtongvirus wordt het Schmallenbergvirus overgedragen door bijtende insecten. Door de klimaatverandering en grotere verplaatsing van mensen en dieren krijgen deze insecten een groter bereik en dus is er een groter risico.

5% van de geteste paarden testte positief. “Dit brengt nieuwe problemen mee voor de paardensector”, zegt Rasekh. Wel toonde geen enkele van de paarden symptomen. Het kan dat de ziekte haar verloop al had gehad voordat de paarden getest werden en dat de antistoffen nog als restant aanwezig waren in het lichaam, of het kan dat paarden geen symptomen vertonen. Ook is het een mogelijkheid dat de ELISA-test een vals positief resultaat geeft. “We kunnen niet volledig vertrouwen op serologische testen om de ziekte bij paarden vast te stellen. Meer betrouwbare testen zijn nodig om het virus effectief aan te tonen.”

GaelleS

Re: Schmallenbergvirus kan ook paarden infecteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:11

Dan hoop ik dat het vals positieven zijn of dat er andere AS kruisreageren met schmallenberg... hou het maar ginder die ziektes. Benieuwd of ze ook effectief het virus kunnen identificeren maar dat kan ook al verdwenen zijn na ziekte...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:40

Interessant. Ik zit in de derde bachelor jaar van de bachelor diergeneeskunde en we hebben dit semester microbiologie gehad. Het schmallenberg virus en de ELISA test zijn termen waar ik nu bekend mee ben geworden.

Ik hoop dat het virus niet gaat muteren en toch voor erge ziekte bij paarden gaat zorgen. Op zich is het virus niet sterk aanwezig in Nederland/België, maar inderdaad door de klimaatverandering krijgen we steeds meer problemen met 'vector borne diseases'.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:56

GaelleS schreef:
hou het maar ginder die ziektes.

Welke 'ginder' bedoel je? Het virus is voor het eerst ontdekt in Nederland en Duitsland.

Schoentje, kerstmuts en [o]

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:37

Oh fijn nog een probleem door bijtende insecten erbij.
Voor mijn gevoel zijn er steeds meer bijtende insecten ook.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....
Floris en Sunna

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:18

Alle exotische dingen. Niet alleen opwarming zorgt voor meer kans dat de vectoren die hier nog niet voorkomen dat wel gaan doen, maar ook import van paarden zorgt voor insleep van nieuwe ziekten. Er is weinig controle op ziekten bij import van paarden helaas. Het is niet omdat schmallenberg hier bij schapen enz voorkomt dat deze hier ook paarden kan infecteren. Varianten in virussen zijn mogelijk.. ben dus benieuwd naar de verdere uitkomst hiervan. Misschien zinning om ook paarden hier te testen op antistoffen tegen schmallenberg...

Fucking typfouten sorry xD

Daarbij kan het zijn dat paarden daar beter resistent zijn aan die ziekte als die daar veel voorkomt, terwijl de paardenpopulatie hier er totaal niet tegen kan waardoor het ergere problemen kan geven. Ziektes waardoor we hier hele veebeslagen op de brandstapel gooien zijn in andere landen algemeen voorkomend, soms met veel minder dramatische gevolgen dan hier...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:35

emilyslaluna schreef:
Interessant. Ik zit in de derde bachelor jaar van de bachelor diergeneeskunde en we hebben dit semester microbiologie gehad. Het schmallenberg virus en de ELISA test zijn termen waar ik nu bekend mee ben geworden.

Ik hoop dat het virus niet gaat muteren en toch voor erge ziekte bij paarden gaat zorgen. Op zich is het virus niet sterk aanwezig in Nederland/België, maar inderdaad door de klimaatverandering krijgen we steeds meer problemen met 'vector borne diseases'.

Ik heb het in 2012 van dichtbij meegemaakt bij schapen en hun lammetjes ( erg naar om te zien vond ik), daarna had ik er niet meer van gehoord inderdaad ( niet dat het in Nederland/Duitsland/België nog voorkwam). Ik had ook niet verwacht dat het dan toch nog weer zo ver weg wel voorkomt. Ik ben wel heel erg benieuwd naar de verder onderzoeken en hoe het nu verder eruit gaat zien bij/voor paarden.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:48

Jammer dat ze alleen de uitslagen hebben gebaseerd mbv ELISA. Vraag me af waarom ze geen onderzoek hebben gedaan naar het RNA van het virus.

NatasjavE schreef:
Oh fijn nog een probleem door bijtende insecten erbij.
Voor mijn gevoel zijn er steeds meer bijtende insecten ook.

Wil nog niet zeggen dat de bijtende insecten van hier het virus over kunnen brengen. Zoals ik het lees is het een insecten soort die nu (nog) niet in Nederland voor komt.

Alana. ♡

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:16

J0anieke, tijdens die uitbraak 2012-2013 was het ook in Nederland, verspreid over het land, bij schapen. Dus die muggen die het over kunnen brengen komen hier kennelijk ook voor.

Het is inderdaad jammer dat ze er geen andere testen op los hebben gelaten, maar misschien gebeurt dat nog. Ook ben ik wel benieuwd of ze nu paarden in dat soort gebieden scherper gaan monitoren om te zien of ze wel ziekteverschijnselen hebben en daarna dus besmet blijken te zijn.

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:45

wij hebben het bij de runderen gehad, veel dieren gehad die niet dragend werden, of verworpen. Hebben er veel last van gehad.

Het is geen extra stekend beest, het komt gewoon via de muggen. En die zijn er genoeg, zeker nu natuurgebieden blijkbaar per definitie onder water moeten staan, en extra stilstaande watertjes in nieuwe woongebieden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:12

Ik bedoelde ook niet dat er een extra stekend insekt bij gekomen is.

Alleen wel een extra probleem erbij. Overgedragen door stekende of bijtende insecten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....
Floris en Sunna

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:12

Ik denk dat NenaC ook reageert op J0anieke, die aangeeft dat het niet zo hoeft te zijn dat de bijtende insecten hier het virus over kunnen brengen. Het is in het verleden dus gebleken dat dat wel kan. Hier zijn paarden niet getest, nu niet en destijds niet, wie weet zijn er hier ook paarden ermee besmet. Het kan ook heel goed zo zijn dat paarden wel besmet raken maar er ( nog) niet ziek van worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:32

Sorry niet duidelijk....maar was reactie opJOannieke

Floris en Sunna

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:39

Goed punt, daar had ik even niet aan gedacht... :=

Even gezocht en het virus is aangetoond in knutten. Die zitten inderdaad veel in Nederland...

Alana. ♡

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:59

Waarom niet meteen meer of andere testen? Kan zijn dat daar geen budget voor is/was of dat die daar minder makkelijk beschikbaar zijn etc.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie