Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:36

Morganlefay schreef:
Absolem schreef:
Ja net als wat ze bij de Friesen zouden moeten proberen, allicht eens wat meer bijboek paarden laten omkeuren naar hoofd boek paarden. Dat krijg je al veel meer diversiteit en een groter bestand waar mee te werken is.

En ook wat minder over de kleur vallen }> .


Ik zou toch veel geld over hebben voor een vos Fries! :j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:51

Ik denk dat dit “probleem” zich vanzelf oplost. En ik vraag me af of dat echt zo erg is. Blijkbaar is er geen behoefte aan dit type paard. Net als dat er geen behoefte is om een gezond paard te fokken in een verziekt stamboek. En ongetwijfeld zullen er bokkers zijn die een geweldig dier hebben staan waar ze veel schik mee hebben maar dat zullen er , denk ik, niet voldoende zijn.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:15

lizy29 schreef:
Toen wij zo’n 5,5 jaar geleden besloten op zoek te gaan naar een trekpaard hebben we een aantal Nederlandse trekpaarden bekeken. Maar er was er werkelijk niet een die 100% gezond was. Wij zijn dus uitgeweken naar een Frans trekpaardenras (de Breton). Weliswaar ook een gesloten stamboek maar en een stuk groter en een stuk strenger op gezondheid.


Dan heb je pech gehad hier al jaaaaren gezonde langstaarten hoor de oudste werd 25 en ze doen alles rijden, mennen, dressuur, springen ,voltige, landwerk, ringrijden en kinder pony .
maar tja het is zoeken, en de goede exemplaren wisselen zelden van eigenaar dat zie je veel in het wereldje , maar dat is overal.
En die franse paarden hebben ook problemen hoor! ze verschillen niet zo veel!

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:08

ikke schreef:
stoffel schreef:
En wat doen jullie hier aan behalve naar een ander wijzen?

Geen Nederlands trekpaard kopen?
Hee cru maar als de vraag opdroogt, stopt het vanzelf een keer. En ja, dan is er weer een ras uitgestorven....

Wel een Nederlands Trekpaard kopen maar eisen dat de staart er nog aan zit. Geen staart?? dan gaat de koop niet door.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:41

kwita schreef:
lizy29 schreef:
Toen wij zo’n 5,5 jaar geleden besloten op zoek te gaan naar een trekpaard hebben we een aantal Nederlandse trekpaarden bekeken. Maar er was er werkelijk niet een die 100% gezond was. Wij zijn dus uitgeweken naar een Frans trekpaardenras (de Breton). Weliswaar ook een gesloten stamboek maar en een stuk groter en een stuk strenger op gezondheid.


Dan heb je pech gehad hier al jaaaaren gezonde langstaarten hoor de oudste werd 25 en ze doen alles rijden, mennen, dressuur, springen ,voltige, landwerk, ringrijden en kinder pony .
maar tja het is zoeken, en de goede exemplaren wisselen zelden van eigenaar dat zie je veel in het wereldje , maar dat is overal.
En die franse paarden hebben ook problemen hoor! ze verschillen niet zo veel!


Ik zie ook zelden Nederlandse Trekpaarden ouder worden dan 15, laat staan gezond ouder worden dan 15. De meeste hebben ondanks goede zorg met 12 jaar al flink problemen. CPL en artrose staan daar hoog in het rijtje. Maar op jonge leeftijd is onverklaarbaar broodmager worden, ondanks onbeperkt hooi, ook echt een ding. In mijn directe omgeving zijn er al 4, waarvan er 3 maar net aan in leven gehouden zijn (waaronder 1 die door de dierenarts al afgeschreven was omdat hij die winter al 2x ingestort was door verzwakking en dankzij mijn voedingsadvies toch nog gered kon worden).

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:27

Iris82 schreef:
Morganlefay schreef:
En ook wat minder over de kleur vallen }> .


Ik zou toch veel geld over hebben voor een vos Fries! :j


Komt goed uit, want in de VS kun je dus vast wel voor een paar ton een vosse fries kopen. Jaar terug ofzo waren er weer twee verkocht. Kan de prijskaartjes niet helemaal meer herinneren, maar volgens mij waren er toch best wel veel cijfertjes :P Zijn wel friesjes die eigenlijk meer lijken op een tinker maar ze waren echt geregistreerd (uiteraard niet in het hoofdboek). Papierbewijs en al.

(Helaas is een van die twee vosse friezen op de wereld vandeweek overleden. Brand in de stal...)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:50

Iris82 schreef:
Morganlefay schreef:

En ook wat minder over de kleur vallen }> .


Ik zou toch veel geld over hebben voor een vos Fries! :j


Ja dan zul je naar Amerika moeten idd. In Nederland worden vosse veulens 9/10 keer achterover gedrukt voor iemand het bestaan er vanaf weet en als iemand er achter komt welke hengst de vader was wordt daar niet meer mee gedekt.

= bye bye inkomen door dekken.

Dat risico durven ze uiteraard niet te lopen in ons kleine kikkerlandje.

En Amurica zou Amurica niet zijn als ze die vosse Friesen niet voor een berg geld zouden verkopen uiteraard.

Granoek
Blogger

Berichten: 10476
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:34

Ik ga niemand ongelijk geven maar ik vind dat er wel heel gemakkelijk gezegd wordt dat het ras dan maar moet uitsterven... ik snap waar het vandaan komt maar dat ‘gun’ je toch geen enkel ras. Ik heb gelukkig meer ervaring met gezonde Belgen dan met ongezonde, zou de ellende niet willen meemaken, en hoop dan ook absoluut niet dat het ras uitsterft.
En je kunt dan wel zeggen oude garde en coupeerverbod. Maar als je bij wijze van spreken 90% van de merries gaat dekken met dezelfde hengst, niet raar dat je op een gegeven moment vast zit. Maarja, de hengst wordt kampioen en iedereen moet hem hebben... ik kwam laatst een advertentie tegen waar iemand pronkte met het hebben van 3 goedgekeurde hengsten van allemaal dezelfde vader, ik kan daar niet per se vrolijk van worden :=

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:34

Granoek: idd dat gun je geen enkel ras, ze zijn echt zo innemend dat het echt een gemis zou zijn voor de liefhebbers.
Ja het bloed spreiden dat heb ik zelf ook weleens, maar ook als je dan met een belgische dekhengst dekt dan kom je hier niet verder dan een 2e premie en het zelfde veulen in Belgie dus een eerste plaats hadmet eerste premie....dus ook het anders doen wordt afgestraft.Maar van bloed voering heeft het wel veel nieuwe genen meegebracht, waar ze dus in belgie heel blij mee waren.Dat verschil heb ik zelf echt even gek gevonden en dat met een 6 maanden er tussen,dus heel veel veranderd was ze niet.

Maar goed de feiten zijn er al lang...hopelijk zijn er ook echte ras liefhebbers die er wel serieus wat mee doen.Zelf oriënteren wij ons op een minderbekende Belgische hengst om echt bloedspreiding te kweken en daar mee verder te gaan.Maar dat is pas weer over 2 jaar,en wat mij opvalt is dat de belgische hengstenhouders heel veel kennis hebben en dat ook graag delen om de paarden beter te maken,niet om te verkopen.Ik vind dat de mooiste vorm van passie voor iets hebben,vermeerderen is zo moeilijk niet!
Laatst bijgewerkt door kwita op 30-12-18 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10476
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:39

kwita schreef:
Granoek: idd dat gun je geen enkel ras, ze zijn echt zo innemend dat het echt een gemis zou zijn voor de liefhebbers.
Ja het bloed spreiden dat heb ik zelf ook weleens, maar ook als je dan met een belgische dekhengst dekt dan kom je hier niet verder dan een 2e premie en het zelfde veulen in Belgie dus een eerste plaats had....dus ook het anders doen wordt afgestraft.Maar van bloed voering heeft het wel veel nieuwe genen meegebracht, waar ze dus in belgie heel blij mee waren.Dat verschil heb ik zelf echt even gek gevonden en dat met een 6 maanden er tussen,dus heel veel veranderd was ze niet.

Ja maar breek me de bek niet open over de keuringen BE vs NL _O-
Over 2 weken is het weer Nationale in België, kunnen we gaan turven naar de Mathador afstammelingen :P
Op de Nationale in Nederland ging het kampioenschap tussen 5 hengsten waarvan 4x Mathador, top 3 was dus allemaal Mathador. Ja koekkoek.
Dan kan dat paard nog gouden tanden doorgeven maar dat hoefde voor mij toch niet :')
Kampioenmerrie? Dochter van Mathador, wat gek :+
Niks tegen de hengst hoor, is een mooi beest, daar niet van.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:42

Ja dat viel ons ook op,bizar he!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:55

Er komt de laatste jaren alleen maar meer vraag naar trekpaarden in plaats van minder. Zowel uit NL als uit het buitenland. Ze willen allemaal alleen een paard met lange staart. Terecht! Gecoupeerde paarden verkopen niet meer, wat een goede zaak is. Maar ik zie het ras nog lang niet uitsterven. Al moet de oude garde wel echt bewuster op gezondheid gaan fokken.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:12

Nah ja, er is een reden waarom de buitenlandse trekpaarden populairder worden he. Waarom een Belg/NL kopen als je er ongeveer gegarandeerd CPL er bij geleverd krijgt. Bovendien is het zoeken naar een spelt in een hooiberg voor én met staart, én goede benen, én het africhtingsniveau dat je zoekt.
Ik volg zowat elke trekpaardengroep op fb en als je dan foto's van najaarskeuringen ziet... Grootmoeder tot veulen van dit jaar allemaal gecoupeerd :'(

Ik weet totaal geen hol van fokken of stamboeken, maar als je - ik roep maar wat - bij een Rheinisch-Deutsche kaltblut eentje van exact het type vindt waar het BE/NL stamboek exterieur aan moet voldoen, dan moet zoiets toch de kans krijgen om in te kruisen?

Ik snap niet dat die fossielen van fokkers blijkbaar nog zodanig lucratief kunnen fokken dat ze zo halstarrig dit beleid aan kunnen blijven houden.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:29

Als ik het zo lees, moet je als oprechte liefhebber/fokker de keuringen volledig links laten liggen en je eigen koers bepalen.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:35

Het zou in mijn ogen voor het Nederlandse trekpaard in ieder geval goed zijn als ze eens heel erg goed gaan kijken naar hun fokdieren en deze direct uitsluiten zodra er ook maar iets van ziekte in zit. Daarnaast op zoek naar andere rassen om erdoor heen te fokken en zo een gezonder ras te kweken.
Dat lijkt mij inmiddels de enige manier om het Nederlands trekpaard gezond in stand te houden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10476
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:40

Hoppit schreef:
Nah ja, er is een reden waarom de buitenlandse trekpaarden populairder worden he. Waarom een Belg/NL kopen als je er ongeveer gegarandeerd CPL er bij geleverd krijgt. Bovendien is het zoeken naar een spelt in een hooiberg voor én met staart, én goede benen, én het africhtingsniveau dat je zoekt.
Ik volg zowat elke trekpaardengroep op fb en als je dan foto's van najaarskeuringen ziet... Grootmoeder tot veulen van dit jaar allemaal gecoupeerd :'(

Ik weet totaal geen hol van fokken of stamboeken, maar als je - ik roep maar wat - bij een Rheinisch-Deutsche kaltblut eentje van exact het type vindt waar het BE/NL stamboek exterieur aan moet voldoen, dan moet zoiets toch de kans krijgen om in te kruisen?

Ik snap niet dat die fossielen van fokkers blijkbaar nog zodanig lucratief kunnen fokken dat ze zo halstarrig dit beleid aan kunnen blijven houden.


Je kunt buitenlandse/vreemde rassen in het stamboek laten opnemen als ze qua type en exterieur vergelijkbaar zijn met het Belgisch Trekpaard (in België dan), er staat zelfs een lijstje bij van rassen die toegestaan worden.
MAAR. En daar komt ie.
Ik heb er voor gekeken met mijn Clydesdales en zelfs die staan in dat lijstje, maar in praktijk wordt dit nooit toegepast en heeft het geen meerwaarde. Het enige is dan waarschijnlijk dat je een magazine ofzo krijgt toegestuurd elke zoveel maanden :')

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:41

Vreemd bloed is helemaal niet verkeerd. Vaak wordt het ras er alleen maar beter van. De mate van inteelt en slechte eigenschappen worden dan weer verkleind(figuurlijk)

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:45

Dat vergt helaas een mega grote cultuuromslag binnen de trekpaardenwereld, de paardenwereld, de hondenwereld, de kattenwereld, de politiek, de Nederlandse maatschappij enz enz.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:49

@Granoek: dit bedoel je? (eerste keer dat ik die formulieren bekijk hoor)

Dit alles ter verbetering van het Nederlands Trekpaard en om de verwantschapsteelt te vermijden. Het
gaat hier dan om de volgende koudbloedrassen
:
 Het ‘Hippique Boulonais’ voor het Boulonais-ras (afgekort BOU).
 De ‘SociHet ‘Hippique Boulonais’ voor het Boulonais-ras (afgekort BOU).
 De ‘Société Hippique Percheronne’ voor het Percheron-ras (afgekort PER).
 Het stamboek van het ‘Auxois’ trekpaard (Frankrijk) (afgekort AUX).
 De ‘Pferdezuchtverbände van Baden-Wurtemberg, Oberbayern, Niederbayern/Oberfalz,
Franken, Schwaben, Hessen, Niedersachsen, Rheinland Westfalen, Rheinland Pfalz, Saar,
Schleswig Holstein voor het Sûddeutsches Kaltblut-ras (afgekort SUK) en voor het RheinischWestfälisches Kaltblut-ras afgekort RWK.
 De ‘Shire Horse Society’ voor het Shire-ras (afgekort SHI).
 De ‘Suffolk Horse Society’ voor het Suffolk-ras (afgekort SUF).
 De ‘Clydesdale Horse Society’ voor het Clydesdale-ras (afgekort CLY).
 De ‘Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen’ voor het Zweeds Ardenner Trekpaard
(afgekort SAT).
 De ‘Belgian Draft Horse Corporation of America’ voor de Belgians (afgekort BEL).
 De ‘Canadian Belgian Horse Association’ voor de Belgian (afgekort BEL).
 Fédération des Stud-books luxembourgeois’ voor het Cheval de Trait Luxembourgeos (
afgekort CTL )
 Eventueel andere stamboeken, vast te stellen door het bestuur


Wel dikke humor eigenlijk dat in de statuten een zelfbescherming tegen inteelt staat {:)-:(

En, maar da's dan persoonlijke opinie, waarom staan daar in godesnaam Shires en Clydes tussen?! Dat lijkt qua bouw toch totaal niet op het BE/NL trekpaard. Een Boulonnais en Percheron imho ook niet hoor, maar bv een zwarte Comtois zou je prima als een BE/NL trekpaard kleine maat kunnen verkopen.

Oh wacht, ik lees ondertussen verder. Je mot al minstens 4 generaties dan op zo'n dier doorfokken (met alle keuringen van dien wss) eer het überhaupt mogelijk eens een keer kans maakt om erkend te worden. Leuk omweggetje om mensen dus af te poeieren die met hun goede gedrag nieuwe genen willen introduceren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10476
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:01

Hoppit schreef:
@Granoek: dit bedoel je? (eerste keer dat ik die formulieren bekijk hoor)

Dit alles ter verbetering van het Nederlands Trekpaard en om de verwantschapsteelt te vermijden. Het
gaat hier dan om de volgende koudbloedrassen
:
 Het ‘Hippique Boulonais’ voor het Boulonais-ras (afgekort BOU).
 De ‘SociHet ‘Hippique Boulonais’ voor het Boulonais-ras (afgekort BOU).
 De ‘Société Hippique Percheronne’ voor het Percheron-ras (afgekort PER).
 Het stamboek van het ‘Auxois’ trekpaard (Frankrijk) (afgekort AUX).
 De ‘Pferdezuchtverbände van Baden-Wurtemberg, Oberbayern, Niederbayern/Oberfalz,
Franken, Schwaben, Hessen, Niedersachsen, Rheinland Westfalen, Rheinland Pfalz, Saar,
Schleswig Holstein voor het Sûddeutsches Kaltblut-ras (afgekort SUK) en voor het RheinischWestfälisches Kaltblut-ras afgekort RWK.
 De ‘Shire Horse Society’ voor het Shire-ras (afgekort SHI).
 De ‘Suffolk Horse Society’ voor het Suffolk-ras (afgekort SUF).
 De ‘Clydesdale Horse Society’ voor het Clydesdale-ras (afgekort CLY).
 De ‘Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen’ voor het Zweeds Ardenner Trekpaard
(afgekort SAT).
 De ‘Belgian Draft Horse Corporation of America’ voor de Belgians (afgekort BEL).
 De ‘Canadian Belgian Horse Association’ voor de Belgian (afgekort BEL).
 Fédération des Stud-books luxembourgeois’ voor het Cheval de Trait Luxembourgeos (
afgekort CTL )
 Eventueel andere stamboeken, vast te stellen door het bestuur


Wel dikke humor eigenlijk dat in de statuten een zelfbescherming tegen inteelt staat {:)-:(

En, maar da's dan persoonlijke opinie, waarom staan daar in godesnaam Shires en Clydes tussen?! Dat lijkt qua bouw toch totaal niet op het BE/NL trekpaard. Een Boulonnais en Percheron imho ook niet hoor, maar bv een zwarte Comtois zou je prima als een BE/NL trekpaard kleine maat kunnen verkopen.

Oh wacht, ik lees ondertussen verder. Je mot al minstens 4 generaties dan op zo'n dier doorfokken (met alle keuringen van dien wss) eer het überhaupt mogelijk eens een keer kans maakt om erkend te worden. Leuk omweggetje om mensen dus af te poeieren die met hun goede gedrag nieuwe genen willen introduceren.

Ja die bedoelde ik ja :P
Geen idee waarom ze daar staan, ik wilde graag meedoen met wat leuke wedstrijdjes onder zadel, niet eens de keuringen en omdat ik veel met de trekpaarden bezig ben was dat het eerste stamboek dat ik ging bekijken. Maar ik heb het gevraagd een keer na de Nationale en dat werd dus eigenlijk nooit echt gedaan.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:49

Boras schreef:
Dat vergt helaas een mega grote cultuuromslag binnen de trekpaardenwereld, de paardenwereld, de hondenwereld, de kattenwereld, de politiek, de Nederlandse maatschappij enz enz.

De politiek heeft het al geregeld: jij mag met elk paard fokken dat een volledig papier heeft en dan MOET het stamboek dat paard volwaardig accepteren.

Het volgende punt is dat er eens een stamboek op basis van die wet voor het hekje gezet wordt en door de rechter boven de enkels wordt afgezaagd. Zo ver zijn we voorlopig nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:54

@hoppit; cpl hoeft niet erg te zijn. Wat ik zie is dat cpl meestal zo erg uit de hand loopt dat er geen weg terug is door onkunde of nalatigheid van de eigenaren. Er is nog zoveel onbekend over dit ziektebeeld.

De mijne heeft helaas ondanks een goede moederlijn genetisch de aanleg tot cpl en sinds ze 2 jaar oud is 1 ribbel in de kootholtes. Sinds een jaar staat ze aan huis en heb ik het voerbeleid in eigen hand en sinds kort weet ik ook dat ze pssm1 heeft (via beide ouders!). Ik heb het voerbeleid hier nog verder op aangepast en raadt eens......de ribbel is aan alle benen gehalveerd terwijl die al 3 jaar stabiel aanwezig was. Heb ook al 4 maanden niet meer tegen mijten hoeven behandelen terwijl ik dat voorheen elke 2 maanden wel moest doen.

Ik begin steeds meer te denken dat cpl een gevolg is van verkeerde houderij waarbij het ene paard gevoeliger is dan het andere. Bij andere rassen is het geaccepteerd dat ze insuline resistent of hoefbevangen worden of wordt dit niet gezien als een fout in het ras. Maar de cpl bij trekpaarden (en veel tinkers btw) is blijkbaar een onoverkomelijke genetische fout. Misschien moeten we de boel omdraaien en onze houderij aanpassen aan het paard ipv andersom.

Uiteraard is het wenselijk om de cpl gevoelige lijnen in kaart te brengen en hier in de fokkerij anders mee om te gaan. Maar cpl hoeft op zichzelf niet het einde van een paard of heel ras te betekenen.

Ik had met mijn merrie een veulentje willen fokken en zat daarvoor ook te kijken naar de duitse hengsten. Zitten er best wel wat tussen die goed in het type van nl trekpaard passen maar dan net wat fijner in de benen. Maar helaas die pssm1 heeft roet in het eten gegooid. Ik heb het stamboek ook geïnformeerd aangezien beide ouders dus ook pssm hebben maar geen idee of ze daar serieus wat mee doen.

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:51

Over dat laatste, voer en weidegang weet ik er nog wel een.
Zo goed als alle weilanden in dit land(tenzij men het weet) zijn allemaal omgekeerd en opnieuw ingezaaid, met gras wat de melkproductie maximaal doet leveren.Te herkennen als (on)kruidloze groene velden. Alleen dit gras is niet voor paarden.
Ga eerst eens de landerijen terugbrengen als je paarden houdt naar wat goed is voor een paard.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:49

@Gloa daar heb je volledig gelijk in. Maar dat is in het algemeen voor elk paard en niet zozeer trekpaarden alleen.

En dat in kaart brengen is idd een goeie, maar dan moet je dus ook open staan om helemaal vers bloed in te brengen. Want met alleen in kaart brengen en er vervolgens niets mee doen schiet je nog steeds niets op. Jij fokt nu met je goede gedrag niet omdat je dit weet van je merrie, maar voor jou zijn er 10 andere die vrolijk overal weer een veulen ingooien.

Ik heb bij een boer gestaan met een CPL Fries, die gooit elk jaar een veulen in zijn merrie (merrie en hengst zonder papier). Omdat ie ergens gehoord heeft dat als je ze een jaar leeg laat, ze moeilijker drachtig zijn te krijgen. Zolang dergelijke gedachtengangen in de 'oudere' generaties blijven hangen verandert er imho niets.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:16

@Gloa, je merrie is 4.5 jaar oud. Een hoop trekpaarden hebben het dan nog niet eens. En er zijn zat mensen die alles gunstig aangepast hebben waarbij het toch steeds erger wordt. Het is een stukje voeding en huisvesting, maar voornamelijk genetisch. En ja, het is voor best een hoop paarden uiteindelijk een doodsvonnis, omdat het in de loop der tijd steeds lastiger onder controle te houden is. Maar dan zijn ze vaak een jaar of 12, niet 4. Insuline resistentie en daaruit volgend hoefbevangenheid is wel degelijk een reden om er niet mee te fokken en rassen die consequent ir zijn, hoef ik dan ook niet. Maar dat zijn eigenlijk geen rassen, wel zijn er een hoop rassen die sober gehouden moeten worden qua voeren, maar dat is nog niet ir.

Bij Friezen en tinkers komt cpl inderdaad ook voor, em tot nu toe heeft ieder cpl- paard dat ik langs zie komen veel sok. Om die reden is veel sok voor mij dan ook een reden om een paard te laten staan.