Werth spreekt zich uit tegen de verkorte Grand Prix

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Werth spreekt zich uit tegen de verkorte Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 14:30 Tip de Nieuwsredactie

Equnews
Dressuur

Afbeelding
Isabell Werth met Bella Rose. Foto: Hippo Foto Team - Leanjo de Koster /FEI

Vanavond zal de nieuwe verkorte FEI Grand Prix Dressage zijn debuut maken op London Olympia, maar al diverse namen in de dressuurwereld hebben zich tegen deze verkorte proef uitgesproken. Nu voegt ook Isabell Werth, één van de beste Duitse dressuuramazones, zich aan deze namen toen.

“Dit is geen optie voor mij. Het klopt niet dat we meer media-aandacht en toeschouwers zullen krijgen als we de proef inkorten”, zei de Duitse tegen dressage-news.com tijdens CDI4* Frankfurt. De nieuwe versie van de GP laat diverse onderdelen vallen, zoals de meeste piaffes met overgangen en de zig zag. Zo is de test niet langer het epitoom van dressuur: het zodanig trainen van paarden zodat ze in harmonie met de ruiter een klassieke, elegant optreden kunnen neerzetten.

Isabell Werth, 49 jaar en moeder van een jonge zoon, heeft al 10 olympische medailles, vier wereldbekertitels en een resem aan wereld- en europese kampioenschappen op haar naam. Ze staat met haar paard Weihegold OLD op nummer één in de internationale rankings, op 3 met Bella Rose en op 4 met Emilio. “We hebben zes minuten voor de Grand Prix nu, en om het in drie minuten te gaan doen slaat nergens op. En het belangrijkste is dat het voor de paarden nog erger is. We kunnen ze niet voorstellen zoals het zou moeten. Eerst moeten we de basics tonen, daarna de Grand Prix-oefeningen.
In drie minuten is het gewoon een hoop gehaast. Het zal voor minder sterke landen ook nog moeilijker zijn dan de bekendere dressuurlanden. Ik ben er zeker van dat dit niet de toekomst is,” zegt Werth.

Elisa2

Re: Werth spreekt zich uit tegen de verkorte Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:39

Ik ben het ermee eens, tijd is veel te kort en paarden welzijn moet voorop staan..niet meer publiek of spektakel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:51

dressuur is gewoon vreselijk saai om naar te kijken, voor buitenstaanders al helemaal. Dus of het met een verkorte versie meer zendtijd krijgt, betwijfel ik. Daarnaast lijkt het mij ook niet wenselijk om allerlei oefeningen af te raffelen in 3 minuten, en de basisopleidingszaken zoals halthouden en achterwaarts eruit te laten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:58

Klopt, ik kijk zelf ook het liefst alleen naar de kur...

Ik zou zeggen, houden zoals het is met de nadruk op het welzijn van het paard (want dat gaat in de toekomst een steeds grotere rol krijgen) en qua zendtijd e.d. lijkt me de kur uitzenden en wat meer achtergrond informatie/ voorlichting tussen de proeven het meest waardevol op dit moment.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:59

Ik weet niet of deze verkorte versie de oplossing is, maar ik snap wel dat ze de sport moeten blijven vernieuwen. Heel slim dus om zoiets uit te proberen.
De sport zal moeten (blijven) vernieuwen om boeiend te blijven en om nieuwe kijkers te trekken.
Hoe je het ook went of keert, er zal wat venieuwing moeten komen om de sport over een aantal jaar ook levend te houden :) .

"Above all things I believe in love. Love is like oxygen.
Love is a many splendored thing. Love lifts us up where we belong... All you need is love!"

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:39

nee dat is zo'n rare gedachtegang. (Vooral) dressuur , maar ook springen trekt gewoon hoofdzakelijk paardenmensen. Buitenstaanders zullen, al zappend, misschien nog wel een keer springen kijken, omdat het spannender is en daarmee flitsender voor op tv. Maar ook 120 ruiters over eenzelfde parcours is doodsaai.
Je gaat geen meer kijkpubliek trekken op tv met een kortere dressuurproef. Dat ze vanuit de sport zelf wat experimenteren is heel prima, maar niet onder het mom van meer zendtijd en kijkers.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie