Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:49

RaafSmits schreef:
Dat klinkt ook al naar een goede stap in de gewenste richting!!
Maar dankjewel dames voor de fijne discussie voeren.
Dat wil bij dit soort gevoelige onderwerpen met voor en tegenstanders nog wel eens anders gaan!!
Top!!


Leuk dat je dat schrijft! En dat is geheel wederzijds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:22

Kendra schreef:
I&R = Identificatie en Registratie.
Dus wat er bij de schapen en koeien wel bestaat.
Rechtstreekse koppeling tussen eigenaar, dier en chip.
Alles geregistreerd.
Alles wat je doet: verplicht bijhouden.
Doe je dat niet: boete!

Voordeel is dat het ondereind van de markt dit veel te duur en transparant vindt - en dus stopt (of de handel verplaatst naar het buitenland, dat kan ook).
Nadeel is veel bureaucratie en controle. Dat gaat heel ver ... voor schapen moet je iedere verplaatsing aanmelden. Doe je dat niet en is er een schaap op een andere plek: boete. Enorme grip van de overheid op alles wat je hebt en alles wat je doet. Niet fijn.....


Het lijkt me sowieso wel een goed idee als eigendom wordt vastgelegd bij paarden. Hoe vaak daar wel niet gedonder over is....

Qua stress:
Ik vind zelf de meeste paarden op de markt er niet erg gestresst uitzien. Ja, het jonge spul, dat nog amper een halster om heeft gehad en dan opeens aangebonden moet staan. Maar het gros staat er lekker te relaxen, krijgen hooi, water... Voor het hele kleine spul maken ze nog wel eens van die kralen waar de beestjes gemoedelijk samen in staan. Allemaal stappen vooruit. Maar voor die jonge, groene dieren zou nog wel eens een goede oplossing moeten komen.

Ik denk dat die stress dus best meevalt. Maar wat me wel zorgen baart is de veiligheid. Tenminste: in Zuidlaren in ieder geval wel. Heel veel paarden én mensen op een klein oppervlak. Inclusief kinderen, bejaarden etc. Paarden staan met de kont richting de (vrij smalle) looppaden. Het verbaast me ieder jaar weer dat er geen ernstige ongelukken gebeuren.

Kendra

Berichten: 8751
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:25

RaafSmits schreef:
@ Elisa2 Mijn gedachten van de veiling was dat als de dieren achter de schermen staan, waar alleen de eigenaren en voorbrengers toegang tot hebben, dit al een stuk rustiger is voor de dieren. Mogelijk kunnen ze zelfs in een soort van box gestald worden of in een kleine paddock met bekende dieren. Maar ik geef toe, sommige dieren zijn gewoon nooit op hun gemak op vreemd terrein.

Maar wat mooi zou zijn is dat voor en tegenstanders van paardenmarkten zich eens sterk zouden maken over welke verandering een goede stap voorwaarts zou kunnen zijn.
Tenslotte zijn er in het verleden al veer dingen wat beter geworden.
Net zoals Kendra voorstelt met de I&R = Identificatie en Registratie.

Misschien waren mijn eerdere reacties wat kort door de bocht en zou ik me wel kunnen vinden met het idee van een paardenmarkt nieuwe stijl :o


Als je mijn post hebt gelezen ben ik nog niet direct een voorstander van I&R. Lees maar wat andere topics, er zitten veel nadelen aan. Verder denk ik dat je niet vanuit het dier moet denken, je moet vanuit mensen denken die geen enkele affiniteit met paarden hebben maar er wel in handelen. Hoe je hen kunt bewegen te veranderen zonder dat ze helemaal van de radar verdwijnen. Als je deze wereld kent, weet je dat paardenwelzijn daar geen issue is.
Uitbannen lukt nooit. Niet zolang er op los wordt gefokt, maar ook niet zolang er mensen zijn die hun versleten of geblesseerde paarden (al dan niet in goed vertrouwen) meegeven aan een handelaar. En denk niet dat dat hele rare mensen zijn, ik ken ze - en ze zorgen goed voor hun paarden. Tot een bepaald moment, en dan gaan ze tóch dit soort handel in. Er zijn ook wel fokproducten van ons die route gegaan. En soms rolt de bal de goede kant op, en soms gaat het ook helemaal mis.....

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 17:47

Nieuwsredactie schreef:
Drents Nieuws
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers


RODEN - De politie heeft vanmiddag op de paardenmarkt in Roden ingegrepen omdat hier verschillende Shetlanders strak stonden opgeknoopt aan een boom.

In totaal stonden 5 van deze beestjes met touw vastgeknoopt aan de boom, normaal geen probleem, maar ook waren er halsters gemaakt van dit touw wat diepe wonden veroorzaakt.
Verschillende shetlanders hadden striemen in hun nek, buik en bij hun neus. Tussen het touw en het shetlandertje zat geen ruimte waardoor elke beweging pijnlijk is voor deze dieren. Daar komt ook nog bij dat deze dieren vanmorgen om 6 uur zijn aangekomen en tot het moment van weghalen, 15:00 uur, geen water hebben gehad en het voer al uren op was.

Toen een omstander deze informatie verzamelde is zij richting de politie gegaan, waarop deze foto's hebben gemaakt en de eigenaar hebben opgespoord. Deze was snel gevonden, maar vond het niet nodig om snel in te grijpen. Ongeveer 1,5 uur later kwam de eigenaar even een kijkje nemen en regelde een vrachtwagen. Ook dit duurde een half uur. Uiteindelijk zijn de shetlanders samen met andere paarden in een vrachtwagen geladen maar ook dit ging niet zonder slag of stoot. Touwen werden hard aangetrokken, staarten werden hardhandig aangetrokken, en de beestjes werden hard op hun plaats gezet.

Omstanders schrokken ervan hoe deze dieren erbij stonden. Veel wonden, geen eten of drinken, en zelfs een gedeelte van een staart lag op de grond. Men vroeg zich af waarom dit op deze manier moet en waar de toezicht is gebleven op dit soort mishandeling. Mensen werden boos, emotioneel en waren in staat de touwen los te snijden.

Op de Rodermarkt, maar ook de Zuidlaardermarkt, is het een gewoonte om paarden te verhandelen maar dit kan op een veel meer diervriendelijk manier. Ook de podiums in Roden stonden op nog geen 20 meter afstand van de paarden, waardoor elke aanraking bij de beestjes al paniek veroorzaakte en ze wild om zich heen begonnen te trappen.

De politie heeft ter plaatse foto's gemaakt van de beestjes en neemt de zaak in onderzoek. Ook is de eigenaar bekend van deze shetlanders en deze kan binnenkort een telefoontje verwachten. Een omstander, een man uit de buurt op klompen heeft samen met de politie de touwen los gemaakt en de paardjes op een andere plek gezet. Deze meneer had net zoals de meldster en de politie het beste voor met de paardjes.


Werd eens tijd dat er eindelijk wordt ingegrepen op de paarden markt. Er zijn al div paarden markten verbeterd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:19

Kendra schreef:
. En denk niet dat dat hele rare mensen , ik ken ze - en ze zorgen goed voor hun paarden. Tot een bepaald moment, en dan gaan ze tóch dit soort handel in. Er zijn ook wel fokproducten van ons die route gegaan. En soms rolt de bal de goede kant op, en soms gaat het ook helemaal mis.....


Ik ken ze ook. Mensen die de moed niet op kunnen brengen hun dier te laten euthanaseren en het geld niet willen betalen om een onbruikbaar paard zelf te houden. En dan gaat ie weg naar de handel "voor iemand die er nog een veulentje mee gaat fokken" of "voor iemand die er alleen af en toe een buitenritje mee stapt." Ze bedoelen het goed. Maar het gaat vaak anders.

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:24

Happinez schreef:
RaafSmits schreef:
@ Happinezz; Wat is het verschil met dieren in of buitenshuis houden?
Hebben ze daardoor minder gevoel of waarden?
Ervaren die minder stress/ pijn en ongemak?

Niet zo zeer binnen of buitenhuis of minder waarden maar er zit wel degelijk verschil in beleving/ hechting/ intelligentie van diersoorten. Daarom vind ik een hond en paard geen vergelijking.

Ik heb mijn paarden allen bij huis en dat zijn er veel. En ja, ik houd net zo veel van hen als van mijn erf honden.
Maar daar ging de vergelijking niet om die ik eerder noemde. Hoeveel tegenstand is er niet geweest tegen bijv een ,,vogeltjes markt,, in Antwerpen waar van alles te koop was. Dat mag hier niet. Waarom paardjes dan wel nog steeds!?
Ook ik heb bij toeval eens op een paardenmarkt in Wanroij gelopen omdat ik op het naast gelegen terrein wedstrijd had. Ik kan veel hebben maar hoe die dieren de (aftandse) wagens opgeslagen werden dat was niet o.k. En die personen zijn die er in handelen zijn mijn types ook niet maar smaken verschillen.

Rocamor

Berichten: 10916
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:27

Omdat een impulsaankoop voor dieren in huis gemiddeld gekomen makkelijker is dan een impulsaankoop voor dieren waar een wei oid voor nodig is.

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:00

Ken anders zat voorbeelden (lees de topics hier op Bokt maar) van mensen die zomaar een paardje kopen en wanneer dat dier dan een mankement krijgt ze geen kosten er aan willen/kunnen spenderen....
Geld dus wel zeker ook voor paarden.

Rocamor

Berichten: 10916
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:27

Popstra schreef:
Ken anders zat voorbeelden (lees de topics hier op Bokt maar) van mensen die zomaar een paardje kopen en wanneer dat dier dan een mankement krijgt ze geen kosten er aan willen/kunnen spenderen....
Geld dus wel zeker ook voor paarden.


Klopt. Helaas.

Maar een pup of een kitten van een vogeltjesmarkt (bv) steek je makkelijker in je auto dan een paard.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:14

safina schreef:
Kendra schreef:
. En denk niet dat dat hele rare mensen , ik ken ze - en ze zorgen goed voor hun paarden. Tot een bepaald moment, en dan gaan ze tóch dit soort handel in. Er zijn ook wel fokproducten van ons die route gegaan. En soms rolt de bal de goede kant op, en soms gaat het ook helemaal mis.....


Ik ken ze ook. Mensen die de moed niet op kunnen brengen hun dier te laten euthanaseren en het geld niet willen betalen om een onbruikbaar paard zelf te houden. En dan gaat ie weg naar de handel "voor iemand die er nog een veulentje mee gaat fokken" of "voor iemand die er alleen af en toe een buitenritje mee stapt." Ze bedoelen het goed. Maar het gaat vaak anders.



Ik denk dat er veel paarden richting slager gaan, met name paarden die wat mankeren.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:52

Kinke schreef:
Waar krijgen die handelaren hun dieren vandaan? Het paardenwereldje mag zelf wel eens wat vaker in de spiegel kijken. Hier vlakbij zit ook een handelaar, die heeft zijn weides nooit leeg, er zijn dus blijkbaar toch genoeg eigenaren die hun dieren verkopen aan hem/zijn collega's. Begin zelf maar eens met verantwoording nemen voor je dieren, ook al 'kun' je er niks meer mee, dan is het met het restant paardenmarkten ook snel genoeg afgelopen.



Er zijn heel veel paarden/ponies in Nederland. En ze gaan ook naar belgie en Duitsland om daar paarden te kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:09

pompadour schreef:
Ik denk dat er veel paarden richting slager gaan, met name paarden die wat mankeren.


Ja hoor, er gaan er zat via de markt naar de slager. Maar er gaan er ook zat via de markt of de handel naar een nieuwe eigenaar. Vooral als er geen direct zichtbaar gebrek is.

Breng hem dan als eigenaar zelf naar de slager, denk ik dan. Of laat de dierenarts m euthanaseren. Of hou hem en verzorg hem goed tot ie echt op is. Zo'n dier uit handen geven omdat je ervan af wilt maar geen pijnlijke keuze durft te maken vind ik echt zó laf.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:56

Eerst en vooral: of iemand voor of tegen de paardenmarkt is, moet die zelf weten.

Ik ben alleszins tegen dierenleed en daarop moet gecontroleerd worden.

MAAR in de paardenwereld is die handel helemaal anders. Een paard is namelijk ook een consumptiedier.
Als die paarden niet op de markt staan, staan die uit de lagere segmenten écht niet beter!

Ik ben zo ooit per toeval terecht gekomen bij zo een handelaar aan huis. Die beelden staan op mijn netvlies gebrand. De lijken lagen tussen de levende pony's, paarden met gebroken benen lagen op de grond terwijl de honden erin zaten te bijten, beetje verder die luidop staat te hijgen en kreunen omdat die niet kan ademen van het snot. Veulen zo mager dat je het omver kan blazen.
En allemaal met een minimum aan voer en vies water.
En de polietie die ik heb gebeld, deed niets.

Op de markt zie je maar een fractie. En als die markt er niet is, gaat het leed gewoon verder. Alleen nog erger en niet in ons zicht. De paarden gaan van handelaar naar handelaar. het maakt hun helemaal niets uit hoor of ze particulier verkocht worden ofzo. Want verkopen doen ze verder onder elkaar.
En dan gaan de grotere dieren op een camion 'naar het zuiden'. En om zoveel mogelijk winst te maken worden de plekjes tussen en onder die paarden opgevuld met zoveel mogelijk shetjes. Als die de reis overleven hebben ze in Italie misschien het geluk hier en daar particulier verkocht te worden. De rest gaat naar de dood.

Dus nee. Of ik die ene pony nu wel of niet koop op de markt, gaat echt niet weerhouden dat de handel stopt. Ook niet als alle particulieren geen dieren meer op de markt kopen. Want de basis van de handel, zijn handelaars onder elkaar.

Dus dat je die 1e pony wel koopt maakt geen verschil en daar hou je geen broodfok mee in stand. Want de handel is er eender hoe. Alleen heeft die 1e dan wel een nieuwe kans.

Het ENIGE wat al dat leed kan stoppen, is stoppen met overfokken, ondoordacht fokken EN je paard voor je eigen ogen laten inslapen of slachten. Dan zijn er geen paarden voor de handelaren.

En al de feiten die ik hier heb aangehaald zijn met eigen ogen gezien en uit eerste hand gehoord. Niets aangedikt of overdreven. Dus ik ben blij dat er af en toe eens eentje wat meer geluk heeft dan het ticketje dat die eerst had getrokken.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:17

Joolien schreef:
Als markten verboden worden, gaan er veel meer paarden en ponies direct naar de slager. Krijg je daar weer trammelant over :')


Die paarden gaan niet direct naar de slager. Daar gaat een hele lijdensweg aan vooraf met handelaar naar handelaar en transporten vaak naar andere landen. Tenzij je je dier zelf naar de slager brengt en laat slachten waar je bij staat.

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:33

Helemaal met Knolselder eens dat het over en ondoordacht fokken eens aan banden gelegd moet worden!!

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:38

safina schreef:
Kendra schreef:
I&R = Identificatie en Registratie.
Dus wat er bij de schapen en koeien wel bestaat.
Rechtstreekse koppeling tussen eigenaar, dier en chip.
Alles geregistreerd.
Alles wat je doet: verplicht bijhouden.
Doe je dat niet: boete!

Voordeel is dat het ondereind van de markt dit veel te duur en transparant vindt - en dus stopt (of de handel verplaatst naar het buitenland, dat kan ook).
Nadeel is veel bureaucratie en controle. Dat gaat heel ver ... voor schapen moet je iedere verplaatsing aanmelden. Doe je dat niet en is er een schaap op een andere plek: boete. Enorme grip van de overheid op alles wat je hebt en alles wat je doet. Niet fijn.....


Het lijkt me sowieso wel een goed idee als eigendom wordt vastgelegd bij paarden. Hoe vaak daar wel niet gedonder over is....

Qua stress:
Ik vind zelf de meeste paarden op de markt er niet erg gestresst uitzien. Ja, het jonge spul, dat nog amper een halster om heeft gehad en dan opeens aangebonden moet staan. Maar het gros staat er lekker te relaxen, krijgen hooi, water... Voor het hele kleine spul maken ze nog wel eens van die kralen waar de beestjes gemoedelijk samen in staan. Allemaal stappen vooruit. Maar voor die jonge, groene dieren zou nog wel eens een goede oplossing moeten komen.

Ik denk dat die stress dus best meevalt. Maar wat me wel zorgen baart is de veiligheid. Tenminste: in Zuidlaren in ieder geval wel. Heel veel paarden én mensen op een klein oppervlak. Inclusief kinderen, bejaarden etc. Paarden staan met de kont richting de (vrij smalle) looppaden. Het verbaast me ieder jaar weer dat er geen ernstige ongelukken gebeuren.



het I&R systeem legt geen eigenaar vast, het legt enkel de houder en verblijfplaats vast. Wezenlijk verschil.

Kendra

Berichten: 8751
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 00:00

Nee hoor, eigenaar en houder worden geregistreerd.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:41

Nope doet het niet.