Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:17

Wat erg zeg,heb wel eens een jaarling vast gehad tegen de stalwand, die had ook verwondingen op het hoofd.
Hopelijk houd dit paard er niks aan over, en komen ze er achter wat er nou gebeurd is

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:24

Ik geloof ook zeker niet dat dit door menselijk toedoen is veroorzaakt...
wat ik dan wel denk.. Als dit wél het geval is geweest moet het paard toch volledig in paniek raken als je bij zn hoofd zou proberen te komen? Dat zou je als soort controle kunnen gebruiken evt?
Echter, hij heeft hoe dan ook pijn dus bij zijn hoofd komen zal hij in geen geval leuk vinden.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:36

Mijn eerste reactie is ook enorme jeuk, dat kale gezicht erbij. Misschien een enorme jeukaancal gekregen, gevallen en vast komen te liggen met alle gevolgen van dien. Mijn shetter is tijdens hevig schuren okk wel eens gevallen, onder het hek gekomen waar tegen ze schuurde. Dat had ook lelijk kunnen aflopen.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:51

Ik ken veel paarden met eczeem, maar ik ken geen paarden die normaal wat kleine kale plekjes hebben, en op eens in 2,5 uur tijd zulke wonden bij zichzelf toebrengen omdat ze zulke hevige jeuk hebben. Of zit met opzet gedaan is weet ik niet... Lijkt me eerder dat hij ergens vast heeft gezeten of in paniek is geraakt?

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:15

Ik heb ze zo met vast liggen tegen de muur wel eens gehad. Of tegen de voerbak schuren. En van achter met een wond die ook gewoon geschuurd had leek precies een messteek dat gat was van het schuren. Dan Spreek ik over jaren tijd op een groot bedrijf.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:18

Op FB zijn er ook mensen die roofvogels en marters aanwijzen.

De eigenaren wijzen alle scherpe voorwerpen af, maar ook ik vind dit paard als een eczemer eruit zien.

Nauwelijks haar op zn hoofd, oren en maantop beschadigd.
Denk niet dat dit door mensen is gebeurd.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:20

MarjanB schreef:
Ik had ook op Facebook gereageerd en dat werd me niet in dank afgenomen.. maar t dak was stuk, de deur en de goot. En ook op t filmpje wordt alleen gesproken over de plekken op het hoofd. Nou die vind ik niet zo schokkend.. t zijn schaafwonden, als iemand een paard mishandeld en toetakelt om er twee letters in te maken verwacht je dat ze dat met een mes doen. Paard is vast ergens van in paniek geraakt en gesteigerd oid en met z’n hoofd door het dak gegaan.

Die is dus gewoon in zijn stal tekeer gegaan. Tegen de deur en toen door het dak. Dat verklaart het al.

Ze kunnen zoveel zelf doen. Ze willen loskomen dus gaan vol hangen trekken of wat dan ook als ze vast zitten . Een enkeling geeft snel op en blijft liggen.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:32

Wat ik nog dacht..het is een ouder paard geloof ik.
Misschien een tia gehad en daardoor verwond?

Blijft toch gissen wat het is.

BigOne
Berichten: 38264
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:40

Waar zien jullie dan die beschadigde stal en kapotte dak? Ik zie gewoon wat tandenkrassen op de muren en lichtdoorlatende plaat??

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:06


MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:35

Die video doet eigenlijk alleen maar mijn vermoedens bevestigen. Paard is zelf ergens tegenaan gekomen, danwel jeuk danwel schrik. Misschien een beest in de stal (marter of rat?) maar aangezien de halve stal is afgebroken lijkt me dat het meest waarschijnlijk.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:38

Gini schreef:
Werd deze video hier al gedeeld? https://www.youtube.com/watch?v=s8MHSMrEAhk


Als dat rek voor zn doodskist, sorry stal, hing en daarna niet meer plus de dakgoot is ontzet. Lijkt het mij dus dat hij het echt zelf gedaan heeft.
Hij heeft met zn hoofd lopen schuren tegen dat rek, daarom zijn zn wonden zo mooi recht, maar door de druk is de boel kapot gegaan.

Dit is echt van binnenuit gebeurd, niet van buitenaf.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:41

Ik vind dat dit filmpje wel een ander licht op de situatie geeft..

Er wordt gewoon naar een getuige gezocht die iets gezien of gehoord heeft.. Ongeacht wat er nu gebeurd is.. Gezien de schade aan de stal zou ik ook zeggen dat het dier ergens door van streek is geraakt en het van kwaad naar erger is gegaan.. Ik denk niet door opzettelijk toedoen..

En de foto's in de startpost geven een vertekend beeld vergeleken met het filmpje. Daar zie ik gewoon een paard met glanzende vacht op zijn hoofd, met vreselijke schrammen..

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:05

Misschien een stom idee,maar zou het niet een hertenluisvlieg geweest kunnen zijn bijvoorbeeld. Volgens mij worden die overal gesignaleerd momenteel en raken paarden daar behoorlijk van in paniek als ze die op zich hebben.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:29

Het filmpje geeft inderdaad een heel ander beeld. Als mensen het bewust hadden ingekrast dan zou zijn stal verder niet gesloopt hoeven zijn. De dader zou dan zelf ook wel gewond hebben kunnen geraakt met een dakgoot op zijn kop. Dus na het zien van dit filmpje vallen mensen voor mij af.
Ik zag en zie nog steeds geen eczeempaard, zeker niet met zijn manen, het lijkt me verder een gezond paard op leeftijd.
Dus ik denk ook dat er in zijn box iets gebeurd is waarvan hij in paniek is geraakt. Misschien vastrollen of misschien inderdaad een hertenluisvlieg.

Overigens zou ik als ik de eigenaren was wel meer doen dan alleen een vliegenkap om de wonden te beschermen. Een product eromheen zodat de vliegen wegblijven bij de wondjes lijkt me wel goed.

En wat mij opvalt is dat alweer de andere wonden niet getoond worden. Ik kan me nog wel voorstellen dat ze het zelf op fb niet willen neerzetten, maar als je op tv komt, dan wil zo'n cameraploeg wel het naadje van de kous weten en ook aan het publiek laten zien. Ik zeg niet dat er geen andere wonden zijn, maar "Ernstig" vind ik dan weer wat overdreven, zeker omdat er volgens mij geen dierenarts bij is geweest.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard ernstig gewond aangetroffen, twijfels over de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:35

je ziet geen excemer? waar is zijn voorpluk dan?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 01:01

connie64 schreef:
je ziet geen excemer? waar is zijn voorpluk dan?

Als je de rest van het filmpje bekijkt, oordeel je misschien anders.....

@ Monique1963
Ik ken de eigenaren als oud collega's van me, maar geloof me... Ik weet dat Sharon een erg zorgzame vrouw is. Ik vermoed dat ze wel extra beschermmiddelen gebruiken dan alleen een vliegenkap.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 02:51

connie64 schreef:
je ziet geen excemer? waar is zijn voorpluk dan?

Geen voorpluk wil niks zeggen.
Bij mij op stal staat ook een paard met amper voorpluk. En die schuurt niet, in begin dacht ik toen ook van joh die is weggeschuurd. Maar nee schuurt niet, voorpluk wil gewoon niet groeien.

Vliegenspray werkt echt niet. Mijn jaarling had een snee op zijn kaak en een wondje op de kogel linksachter. Vliegenspray gespoten nadat ik er zalf op deed, maar die krengen blijven gewoon erop komen. Zelfs zilverspray op de wond doen hielp niet tegen die krengen van vliegen.
Enige wat enigszins hielp was een dikke laag vette wondzalf. Maar als je dat niet 2x, 3x daags doet is het ook nutteloos want die zalf is na x aantal uur ook weg van de wond.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:44

Juist een oudere paard kan een aanval hebben als een tia. Ook al is ie normaal rustig. Van binnen na buiten het hek eruit en dakgoot heeft ie zelf gedaan.

Jammer dat er zulke gekken zijn die paarden echt mishandelen dan gaat men toch altijd afvragen wat er gebeurd is Maar nu ook door wie

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:39

Monique1963 schreef:
Ik zag en zie nog steeds geen eczeempaard, zeker niet met zijn manen, het lijkt me verder een gezond paard op leeftijd.
.

Zijn manen zou hij nog kunnen hebben doordat hij mischien normaal een vliegendeken draagt. hij heeft vrij kale plekken rond zijn ogen en verder op zijn hoofd plus de ontbrekende voorpluk wijst dat meestal op huidproblemen.Er zat bloed aan het rek wat verder op lag dus voor het zelfde geld heeft hij met kracht aan dat hek geschuurd en is dat er uitgevallen daardoor ook de boel afgebroken.
Paarden met jeuk kunnen rare dingen doen.
Ik ken een exemer die hield haar manenkam onder de stroomdraad .De prikkel van de stroom deed blijkbaar beter als de jeuk.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:54

connie64 schreef:
je ziet geen excemer? waar is zijn voorpluk dan?


Ik ken genoeg paarden die helaas niet gezegend zijn met een volle voorpluk. Zelfs een paard gezien die maar 1 sprietje had, en die had geen eczeem maar gewoon pech..
Daarnaast zie ik ook geen verdere verwondingen op hals schouder of been, dus vraag me af of er niet een beetje overdreven word gereageerd.
Paard heeft inderdaad waarschijnlijk gewoon last gehad van de vliegen oid..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:24

Ik las toch op facebook dat de eigenaren naar de politie zouden gaan. Best bijzonder.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:05

Heeft het dier niet een kleine tia oid gehad?
Of een flinke koliek? Iets waardoor het woest tekeer is gegaan?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:08

Sunnda schreef:
Ik las toch op facebook dat de eigenaren naar de politie zouden gaan. Best bijzonder.


Dat vind ik ook bijzonder. Zeker na het zien van het filmpje. Snap dat je antwoorden wilt maar aangifte is hier niet op zijn plek. Dik kan zo makkelijk gewoon door paard zelf zijn gedaan. Zeker iemand die al lang in de paarden zit moet dat snappen ondanks dat je het zelf nog niet hebt meegemaakt.

Als de stal tip top er bij lag was een ander verhaal. Maar aangezien alles ontzet en gesloopt is is dit vast gewoon een gevalletje van vastliggen en pech. Ik ken een paard die nooit wat had, nooit had vastgelegen, gebeurd 1x en been ggebroken en einde verhaal. Helaas kan dat in een box gebeuren. ...

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:09

Goh, als ik in zo'n donker hol stond zou ik ook alles op alles zetten om eruit te willen. Naar de politie zal weinig nut hebben, ook ik denk dat die niet door toedoen van mensen komt...