Fokkers van het Jaar 2018 bekend gemaakt

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Fokkers van het Jaar 2018 bekend gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 09:05

*Bokt.nl / KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Adelinde Cornelissen en Henkie. Foto door Tezzy, Tezzy Momentz

Fokker van het Jaar worden is natuurlijk altijd een bijzonder moment. Jarenlang werk je daar als fokker naar toe, maar slechts een enkeling lukt het om daadwerkelijk deze titel te verwerven. Dit jaar zijn de fokkers van het jaar de volgenden:
  • Isabel en Wil van Gisbergen in de richting dressuur
  • Peter en Anne Mieke Rinkes in de richting springen
  • Henk Hekkert voor de Gelderse paarden

Fokker van het Jaar in de richting dressuur
Vele toeschouwers waren aanwezig toen Floor Dröge de Fokker van het Jaar 2018 bekend maakte. De merrie Barbria was de grondlegger van Stal Bria, zij werd als 2,5-jarige aangeschaft en behoeft nauwelijks toelichting. Isabel heeft Barbria zelf succesvol tot en met het ZZ-Zwaar gereden waarna Tineke Bartels de teugels overnam met als een van de hoogtepunten een zilveren teammedaille tijden de Olympische Spelen van 1996 in Atlanta. Vanwege de sport kwam er van de fokkerijplannen met Barbria in eerste instantie weinig terecht. Daarom schaften Wil en Isabel uit dezelfde stam nog een merrie aan. Dit werd de volle zus van Barbria, Gelbria. In hun fokkerij neemt de Gelbria een centrale plaats in. Deze dochter van Doruto behaalde niet alleen het sterpredikaat, maar werd ook voorlopig keur en prestatie.

Speciaal voor de huldiging verschenen enkele fokproducten in de baan. Uiteraard mocht de KWPN-hengst Voice niet ontbreken. Deze zoon van De Niro behaalde nationaal en internationaal geweldige resultaten onder het zadel van Edward Gal en was onderdeel van het Nederlandse team tijdens de Olympische spelen van 2016 in Rio. Ook in de baan verschenen Ambria (v.OO Seven), die voorheen succesvol Grand Prix liep onder Marieke van der Putten en de Zware Tour-merrie Boa Vista don Bria (v.OO Seven).

Isabel was totaal overdondert: "Emmy de Jeu had mij overgehaald te komen vandaag, meestal doe ik dat niet. Toen haar merries geweest waren dacht ik ook, 'ík ga naar huis, aan het werk'. Maar Emmy stond erop dat ik bleef. Nu snap ik waarom. ik zag Ambria binnekomen en dacht 'die lijkt op Ambria'. Maar nadat ik de ruiter herkende viel het kwartje wel. Pffff, hier moet ik wel even van bijkomen", glundert de fokster uit Hooge Mierde.

Fokker van het Jaar in de richting springen
Overal op de wereld, op diverse nationale en internationale concoursen, lopen succesvolle springpaarden rond van de Fokker van het Jaar 2018 springen. Daarnaast zijn meerdere fokproducten goedgekeurd voor de KWPN-dekdienst. Peter en Anne Mieke Rinkes mogen zich een jaar lang Fokker van het Jaar 2018 noemen.

Sinds 1986 runde het echtpaar Rinkes een professionele fokkerij vanuit het Drentse Pesse, waar de Fortuna Hoeve gevestigd is, en daar komt dus ook het achtervoegsel Fortuna vandaan.

Kenmerkend bij de fokkersfilosofie van de fam. Rinkes, is het dat zij naast een prestatiepaard ook een aansprekend exterieur en een correct fundament hoog in het vaandel hebben staan. Dit uit zich dan ook in dat hun fokproducten veelvuldig aan kop staan op Centrale keuringen of in de top van de NMK.

Vanaf het begin van hun fokkerij heeft dit echtpaar een neus gehad om de goede genen bij elkaar te brengen die tot een toppaard kunnen uitgroeien. Voorbeelden daarvan zijn o.a Olympische springpaard Nandor Fortuna (v.Nimmerdor), de KWPN-goedgekeurde hengst Orion Fortuna (v.Burggraaf) en de dit voorjaar goedgekeurde Kordon VDL, de zoon van Glennfiddich VDL uit Anoulavsca Fortuna die 82,5 punten kreeg in de test. Deze Anoulavsca Fortuna bracht ook in combinatie met Ultimo, de zeer succesvolle Brighton Bay van Emma Augier de Moussac.

Speciaal afgereisd naar Ermelo zijn de merrie Anoulavsca Fortuna vergezeld van een veulen van de Stakkato-zoon Scotch on Ice. Anoulavsca Fortuna is ook de moeder van de KWPN hengst-Kordon VDL, deze hengst werd voorgesteld door Sjoerd Kommers. Ook de ster preferente prestatiemerrie Solavsca Fortuna was aanwezig. Zij is op haar beurt de moeder van de schimmel Comfortuna, De Berlin-zoon die met James Billington momenteel internationaal op 1.50m-niveau springt. De schimmel Comfortuna werd vandaag onder het zadel voorgesteld door Maxime van Andel.
Helemaal als een verrassing kwam het niet: "Iemand vroeeg ons nogal expliciet of we hier zouden zijn, toen ging er al wel een lampje branden. We hebben dit jaar drie hengsten goedgekeurd gekregen en in de breedte doen de paarden het heel erg goed. Dit is een prachtige bekroning op onze fokkerij. En zo mooi om die merries met hun zonen in de baan te zien!"

Al met al zeer opvallende prestaties van de springpaardenfokkerij van Peter en Mieke Rinkes en daarmee voldoen ze aan alle criteria voor de KWPN Fokker van het Jaar 2018.

Fokker van het Jaar Gelders Paard
Tijdens de KWPN Kampioenschappen in Ermelo is Henk Hekkert na afloop van de nationale merrie- en veulenkeuringen opnieuw gehuldigd als Fokker van het jaar bij het Gelders paard. De tweede huldiging werd bij uitzondering gehouden, omdat vandaag ook topper Henkie van Henk aanwezig kon zijn.

Op de Dag van het Gelders Paard was het al bekend, maar ook vandaag werd Henk Hekkert nogmaals in het zonnetje gezet. In het bijzijn van zijn beste fokproducten, met als kers op de taart natuurlijk Henkie, was vandaag alle eer voor Henk en zijn fokkerij. Eerder in juli was het vanwege het WK jonge dressuurpaarden niet haalbaar om Henkie erbij te hebben, maar dat is vandaag natuurlijk ruimschoots goed gemaakt. "Mooi toch, zo!" aldus Henk.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Coline28, DotBot, M1994, Speirs, SusanH en 17 bezoekers