Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 13:30

omroep gelderland
Overige

Afbeelding

Ze is er flink beduusd van: Mireille Wösten uit Bennekom. Vrijdag reed zij in het dorp met haar paard over de Dijkgraaf toen een automobilist langs raasde. Haar paard Samana schrok flink en ging onderuit. Ze is er klaar mee, en wil dat automobilisten zich meer bewust zijn van ruiters en hun paarden. Want dit incident staat niet op zichzelf.

'Beste bestuurder van het knalgele busje, vanmorgen troffen wij elkaar op de Dijkgraaf in Bennekom. Ik zat op dat grijze curly paard en u kwam de bocht om gescheurd in uw busje. Door heen en weer te bewegen met mijn arm vroeg ik u snelheid te minderen als u langs mijn paard reed', begint de geschrokken Bennekomse haar betoog op Facebook.

Auto reed door
Het paard van Mireille schrok en maakte een sprong, waarna hij uitgleed en samen met Mireille op de grond belandde. Foto's van de nare schrammen die het dier opliep omlijsten Mireille's verhaal op Facebook. De automobilist in het gele busje reed na de valpartij door.

De Dijkgraaf is een weg in Bennekom met vrijwel geen berm, vertelt Mireille aan Omroep Gelderland. 'En de mensen rijden er hard. Ik moet daarlangs als ik met mijn paard naar het bos wil. Maar dat ga ik voorlopig niet meer doen.'

'Vluchtdieren die schrikken'
Mireille noemt hardrijders die ruiters negeren 'echt een dingetje'. 'Die automobilisten doen het heus niet bewust. Ze zijn misschien geïrriteerd dat zij vaart moeten minderen omdat er een paard loopt. Maar ze beseffen niet dat paarden vluchtdieren zijn die schrikken.'

En omdat dit niet de eerste keer is, hoopt Mireille met haar oproep de gemeente Ede te bewegen om waarschuwingsborden te plaatsen langs wegen waar ruiters rijden. Mireille staat niet alleen in haar oproep, want haar bericht is sinds vrijdag een kleine duizend keer gedeeld. 'Het is voor veel ruiters zó herkenbaar', legt de paardenliefhebster uit.

Aangifte doen?
De hamvraag is verder wat er gebeurt met de scheurende doorrijder van afgelopen vrijdag. Mireille: 'Ik zag alleen dat het een knalgeel busje was. Het ging ook zó snel. En er waren geen getuigen. Wat ik wil, is bewustzijn creëren bij mensen. Gezien de reacties op mijn bericht leeft dit echt. Sommigen vertellen mij dat zij hierdoor de straat niet eens meer op durven!' '

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:30

tja.. weinig aan te doen. Dit zijn van die lui die ook als je het vertelt het zo nog een keer doe. Ik stap vaak midden op de weg tot er wel vaart geminderd moet worden, daarna ga ik opzij.

Why do we close our eyes when we sleep, when we cry, when we imagine, when we kiss?
Because the most beautiful thing in the world is unseen.

Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:33

xEline schreef:
tja.. weinig aan te doen. Dit zijn van die lui die ook als je het vertelt het zo nog een keer doe. Ik stap vaak midden op de weg tot er wel vaart geminderd moet worden, daarna ga ik opzij.


Dat is jouw veilige oplossing ? Wat als ze gaan claxonneren ? Er nog dichter langsgaan en het eigenlijk niet past? Eigen rechter spelen is geen oplossing voor dit probleem.

Ladygiroc

Berichten: 5061
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:44

Babsiej schreef:
xEline schreef:
tja.. weinig aan te doen. Dit zijn van die lui die ook als je het vertelt het zo nog een keer doe. Ik stap vaak midden op de weg tot er wel vaart geminderd moet worden, daarna ga ik opzij.


Dat is jouw veilige oplossing ? Wat als ze gaan claxonneren ? Er nog dichter langsgaan en het eigenlijk niet past? Eigen rechter spelen is geen oplossing voor dit probleem.


Dit probleem gaat ook nooit opgelost worden ;)

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:46

En dus moet je nog meer gevaar veroorzaken ? -O-

Boras
Berichten: 9926
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:46

2 Dingen vallen me op:

1. wederom een automobilist die zich niet correct gedraagt bij het passeren van een paard
2. en een amazone die er voor kiest met haar paard een ongeschikte en dus gevaarlijke straat te betreden.

Haar paard had ook van een konijn kunnen schrikken en gewond kunnen raken. Ze moet die weg niet perse nemen, ze kiest er voor om die weg te nemen. Klein erschil dat grote gevolgen kan hebben. Neem de trailer als je niet verantwoord langs die ene weg kunt.
Laatst bijgewerkt door Boras op 12-08-18 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Berichten: 3236
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:49

Ik maak me ook breed door ruimte te claimen op de weg, wanneer dit nodig is een situatie veilig te houden (dus niet per definitie). Precies zoals wat je geleers word bij je motorrijles, net als wat je geleert word bij het halen van je koetsiersbewijs. Tevens gebaar ik en bedank vriendelijk als er rekening met mij gehouden word.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:57

dubbel post :o
Laatst bijgewerkt door xEline op 12-08-18 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Why do we close our eyes when we sleep, when we cry, when we imagine, when we kiss?
Because the most beautiful thing in the world is unseen.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:58

Babsiej schreef:
En dus moet je nog meer gevaar veroorzaken ? -O-


Hoezo extra gevaar? Met je paard op de weg is en blijft gevaarlijk en op een paard blijf je kwetsbaar. Als de weg breed genoeg is ga ik netjes aan de kant rijden maar dan hoeven ze ook niet dicht langs mij te rijden dus is er geen probleem. Op de wegen waar dit wel gebeurd kunnen ze als ik midden op de weg gewoon niet langs mij en moeten ze vaart minderen en ga ik vervolgens ook netjes aan de kant. Er heeft nog nooit iemand geclaxoneerd achter mij omdat ik ook gewoon aan de kant ga.

Heb jij dan de juiste oplossing?

Why do we close our eyes when we sleep, when we cry, when we imagine, when we kiss?
Because the most beautiful thing in the world is unseen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:02

Misschien kan ze beter naast dr paard gaan lopen langs de weg.
Natuurlijk zou idealiter iedereen rekening houden met elkaar.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Liselot

Berichten: 32169
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:10

Is dit niet gewoon doorrijden na een ongeval en dus hartstikke strafbaar??

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:12

Liselot schreef:
Is dit niet gewoon doorrijden na een ongeval en dus hartstikke strafbaar??

Zeker... alleen als je niet weet wie de veroorzaker is word het lastig hem te straffen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:12

Liselot schreef:
Is dit niet gewoon doorrijden na een ongeval en dus hartstikke strafbaar??


Dr is toch geen ongeval geweest? Auto heeft haar niet geraakt, ze zijn gevallen omdat het paard schrok.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:13

Mijn pony heeft hier ook in de buurt gestaan en op die weg rijden ze inderdaad als gekken.
Lijkt mij een goed idee dat daar waarschuwings borden komen.

Deze ruiter kiest echt niet speciaal voor een 'ongeschikte gevaarlijke' weg om naar het bos te gaan, er zijn daar gewoon bijna geen geschikte wegen en je moet wel langs deze weg om überhaupt ergens te kunnen komen.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:13

Liselot schreef:
Is dit niet gewoon doorrijden na een ongeval en dus hartstikke strafbaar??


Klopt, een geel busje is wel opvallend en wellicht rijdt die er vaker. Dus een Facebook oproep kan misschien helpen.

Why do we close our eyes when we sleep, when we cry, when we imagine, when we kiss?
Because the most beautiful thing in the world is unseen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41241
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:15

Babsiej schreef:
Liselot schreef:
Is dit niet gewoon doorrijden na een ongeval en dus hartstikke strafbaar??


Dr is toch geen ongeval geweest? Auto heeft haar niet geraakt, ze zijn gevallen omdat het paard schrok.

Er is wel een ongeval geweest. Paard gleed uit en viel op straat samen met amazone = ongeval.

Als burger ben je verplicht na een ongeval te helpen. Helemaal als je er de oorzaak van bent.

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:15

Is ook een klein beetje risico van het vak als je gaat buitenrijden lijkt me. Niet dat ik het gedrag van de automobilist goedkeur!!!
Een paard kan nu eenmaal schrikken. Ook van een boom, paaltje of een trampoline in de tuin bij wijze van spreke.
Mijn paarden kijken totaal niet op van voorbij razend verkeer. Claxonerend, dicht langs me heen rijdend... onlangs nog kinderen die vanaf een tractor kluiten naar mijn paard gooiden. Niet netjes, maar ik vind dat ze daar ook gewend aan moeten zijn/raken, niet dat andere mensen zich daar per se op aan moeten passen. Ik kies ervoor om met mijn paard de weg op te gaan, die automobilist niet. Daarentegen is het wel netjes om rekening met elkaar te houden.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 12-08-18 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:15

Ik rij ook midden op de weg met mn jonge dier.
Mijn partner is bij ons om ons te begeleiden en te zorgen dat mijn paard zelfvertrouwen opbouwd buiten. En om situaties veilig te houden.
Heb hem ook geleerd om op de weg te blijven lopen tot verkeer is afgeremd tot stapvoetssnelheid. Dan pas gaan we aan de kant en kan iemand passeren en krijgen ze een vriendelijk bedankje van ons.
Laatst reedt er een snorfiets met 60km per uuter ofzo :') langs ons op. Hij keek ons niet eens aan terwijl we een hesje aan hadden met PAARD IN OPLEIDING etc. Mn partner riep' rustig rustig! ' terwijl die bestuurder direct uithaalde met een ernstige ziekte (die mijn partner ook nog gehad heeft) toen stak mn partner uit frustratie zn middelvinger op en toen riep het beste kind ook nog' moet je komen dan... 'en tufte vrolijk door. Mijn paard heeft er weinig van meegekregen want die keek hoe de meneer rechts van hem zn tuintje aan het sproeien was.. Paard is altijd vrij kalm en koel maar ik laat niemand mijn dier traumatiseren. Dus ook ik wil meer druk leggen op die verplichting voor stapvoetsrijden rondom een paard.
Sommigen vinden het eng en glippen er gauw langsop zodat paard de auto trapt. Grote fout.

Ik wil een veilige situatie. Mn paard is hartstikke makkelijk maar kan altijd ggevaarlijk worden door gedrag van een ander.

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:20

Tja... de ruiters die hier zo enorm over vallen zouden wellicht kunnen overwegen hun paard wat beter mak te maken...

Ja, het zijn vluchtdieren. Ja, een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar je kan moeilijk verwachten dat de hele wereld rekening gaat houden met t feit dat jij met een levend wezen de openbare weg op wilt.

Naar mijn inziens ga je door het betreden van de openbare weg akkoord met de risico’s die daarbij horen, en daar horen dit soort bestuurders helaas ook bij.

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:23

Weggetje waar her gebeurd is rijden ze ook gruwelijk hard en lomp. Het is echt een scheur weg met flauwe bochten waar mensen proberen zo hard mogelijk doorheen te sturen alsof ze Max verstappen zijn... Maarja valt weinig tegen te doen als ze er toch nooit voor gestraft worden, zijn maar enkelen die voor je afremmen daar.

Dat hier mensen het normaal vinden dat je bijna van je paard word gereden vind ik nog schokkender... Als we allemaal eens met elkaar rekening houden, auto of paard, zou het niet zo'n egoïstische zooi worden op de weg. Gewoon even wat afremmen en voldoende ruimte houden, zoals je ook bij fietsers leert te doen met je rij examen.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 12-08-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41241
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:23

Caily schreef:
Tja... de ruiters die hier zo enorm over vallen zouden wellicht kunnen overwegen hun paard wat beter mak te maken...

Ja, het zijn vluchtdieren. Ja, een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar je kan moeilijk verwachten dat de hele wereld rekening gaat houden met t feit dat jij met een levend wezen de openbare weg op wilt.

Naar mijn inziens ga je door het betreden van de openbare weg akkoord met de risico’s die daarbij horen, en daar horen dit soort bestuurders helaas ook bij.

Zou je ook zo reageren als dit een moeder met kind betrof?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:29

Caily schreef:
Tja... de ruiters die hier zo enorm over vallen zouden wellicht kunnen overwegen hun paard wat beter mak te maken...

Ja, het zijn vluchtdieren. Ja, een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar je kan moeilijk verwachten dat de hele wereld rekening gaat houden met t feit dat jij met een levend wezen de openbare weg op wilt.

Naar mijn inziens ga je door het betreden van de openbare weg akkoord met de risico’s die daarbij horen, en daar horen dit soort bestuurders helaas ook bij.

Serieus?

Een paard moet leren met verkeer omgaan, en dat gaat nu eenmaal alleen door kilometers te maken. Dat er één bestuurder zo lomp en eigenwijs is en daarbij de signalen van de ruiter negeert is NIET de schuld van de ruiter of het paard als het paard dan schrikt.
Tevens is bestuurder doorgereden en heeft dus vluchtmisdrijf gepleegd.

Wat als paard in paniek rechtgesprongen is en op de vlucht ging met ruiter nog meeslepend (voet vast in steigbeugels bv)?

Leef en laat leven.

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:34

Hoe reageren als t een moeder met kind betrof? Dat moeder dr kind beter op moet voeden als die los over de weg gaat rennen? Mag toch hopen dat men als ouders er alles aan doet om dat te voorkomen. We kunnen moeilijk op elke weg 20 gaan rijden voor het geval dat.

En ja, als trainer weet ik dat een paard niet bepaald verkeersmak geboren wordt. Maar als je jezelf en je paard in dergelijke situaties brengt heb je wel even wat stappen gemist in die training. Blijkbaar hoorde dat paard nog niet op die weg, welke er duidelijk om bekend staat dat het een racebaan is. En indien dit een eenmalig incident is, so be it. Kwaad zijn op de bestuurder is te begrijpen, maar naar mijn inziens onterecht, zelf immers de weg op gegaan, wetende van de risico’s mag je aannemen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41241
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:37

Caily schreef:
Hoe reageren als t een moeder met kind betrof? Dat moeder dr kind beter op moet voeden als die los over de weg gaat rennen? Mag toch hopen dat men als ouders er alles aan doet om dat te voorkomen. We kunnen moeilijk op elke weg 20 gaan rijden voor het geval dat.

En ja, als trainer weet ik dat een paard niet bepaald verkeersmak geboren wordt. Maar als je jezelf en je paard in dergelijke situaties brengt heb je wel even wat stappen gemist in die training. Blijkbaar hoorde dat paard nog niet op die weg, welke er blijkbaar om bekend staat dat het een racebaan is. En indien dit een eenmalig incident is, so be it. Kwaad zijn op de bestuurder is te begrijpen, maar naar mijn inziens onterecht, zelf immers de weg op gegaan, wetende van de risico’s mag je aannemen.

Iedereen doet er alles aan ongelukken met eigen te voorkomen. Helaas heb je geen invloed op een ander. Een kind op een fiets kan ook ineens uitwijken. Daar dien je als automobilist rekening mee te houden.

Het is nogal bekrompen om een ongeval veroorzaakt door een lompe automobilist af te schuiven op de kunde van de amazone. Met een paard is namelijk prima over de weg te rijden, en dan maakt t niet uit of t een jonkie of een ouwe rot is, mits men rekening houdt met elkaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:39

Een moeder met kind kunnen ook gewoon daar aan het wandelen zijn. En kind kan ook schrikken als een auto/camionet plots met volle vaart de bocht uit gescheurd komt. En als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat in zo een schrikmoment je soms ook een sprongetje opzij neemt. Wat als in dat geval het kind of de moeder aangereden wordt?

Het is nu eenmaal de enige weg die de betreffende ruiter kan nemen, schrikken kan élk paard, ook zij die enorm veel ervaring hebben op de baan. Het blijven dieren of ze nu goed getraind zijn of niet. Zelfs politiepaarden kunnen nog wel eens schrikken.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _activeme, bettepet, ElCid, lonimma, nimbletje, Roulette_ en 13 bezoekers