Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:09

Jullie kunnen wel zeggen er is genoeg, maar de boer naast mij maait elk jaar normaal gesproken dat stuk wel 4 tot 5 keer. Als ik mijn eerste snee eind mei/begin juni doe is hij al aan zijn 2e toe en dan gaat er gelijk eerst drijfmest en dan kunstmest overheen en dan kan hij na wat regen een 4-6 weken later weer maaien. Ik heb hem dit jaar nog maar 2x! Zien maaien. Er komt vast nog een derde snee aan in september of begin oktober, maar zelfs zijn goed onderhouden en intensief bemeste land is niet gegroeid de afgelopen maand. Waar ze vaak gras over hebben, komen ze nu misschien net uit. De boer die bij mij bemest en maait heeft ook niets meer over voor verkoop.

Dat zal zo met veel boeren zijn.

Je vind op marktplaats nog wel hooi voor 3,50 per pakje maar ik zie nu ook wel hooi te koop voor 5,- per pakje. Ik had mijn overschot van 37 pakjes hooi beter even vast kunnen houden :o had ik het voor 4,50 kunnen verkopen ipv voor 3,-.

Nou ja, de kennissen uit de buurt waren er in elk geval erg blij mee....

Wat wel een voordeel is dit jaar, is dat men in verhouding meer hooi heeft kunnen maken ipv voordroog in plastic. Ik heb jaren dat ik moet kiezen tussen een gokje met hooi of goede voordroog en dan kies ik voor voordroog. Dit jaar de eerste snee gekozen voor voordroog terwijl het ook hooi had kunnen worden als ik net iets eerder gemaaid had, en met wat pech heb je dan de tweede snee weer net niet lang genoeg en moet je hooi kopen. Nu had ik weliswaar kort gras, maar wel mooi droog hooi.als het had geregend was er nog een mooie derde snee voordroog gekomen ergens rond deze tijd en had ik een prima jaar gehad.nu duurt met minstens 4 weken voor er weer wat staat, mogelijk 6, en met wat pech is de groei er zo uit dat het te kort blijft om te maaien en moet ik hopen op een droog najaar zodat de paarden in elk geval nog tot laat in het jaar op de wei kunnen grazen. Kan ik daarmee 1 of twee voerbeurten per dag besparen.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:30

Ik sta op een grote stal met ongeveer 60 pension en 90 opfok.
Pensionpaarden staan gewoon in de wei, met de droogte/warmte wel aangepaste tijden : 7.30 tot 12.00
maar gewoonlijk van 9.00 tot 14.00 uur.
En de weitjes zijn wel droog, maar niet kaal, eten geen zand en bij eerder naar binnen gewoon portie ruwvoer erbij, jawel van de wintervoorraad....

Verder heeft de opfok nog geen bijvoeren nodig omdat er gewoon voldoende weiland is, bewust niet gemaaid voor nog een partij hooi maar lekker het jonge spul erop.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:37

Over waar de 'problemen' gaan zitten:
1. bij mensen met weinig opslag (en geen afspraken met een leverancier)
2. juist bij de mensen die hun paarden veel in de wei hebben staan. Daar is het nu het meest 'onzeker'.
Die stal met 30 paarden op 2ha heeft altijd veel hooi in zijn rantsoen gehad. Daar verandert deze zomer niet zo veel aan en de komende winter ook niet.

Het is juist waar de paarden veel in het gras staan waar de grootste variatie uit gaat komen. Normaal bulk ik in deze tijd van het jaar van het gras en voer ik heel beperkt hooi. Nu staat er nog wat bezigheidstherapie in het land maar komen de paarden eerder met (lekkere) honger naar binnen dan met een volle pens. We hebben nu 15 mm regen gehad sinds mei en ik ben benieuwd óf en hoeveel onze ha gaat herstellen.
Normaal kunnen ze het jaar rond minimaal 10 uur per dag in de wei nog echt gras eten (EN kan ik in mijn eigen jaar voorraad voorzien EN in de winter voorraad van een vriendin). Als de weidegang weg valt omdat het gras overleden is heb ik deze winter ineens een dubbele voorraad hooi nodig. Dan ga ik van een kleine 30 balen naar minimaal 50 balen....
Dus ik doe nog even een regendansje al wordt die wel steeds een beetje zenuwachtiger. Er is hier 2mm gevallen ipv 30.....

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:41

Bij ons is het per (groot) pak 5 euro duurder
Wel balen want vorig jaar ging de prijs ook met al met 5 euro omhoog na jaren dezelfde prijs.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:43

Stom is dat hè... steeds maar weer regen in het vooruitzicht en dan valt het toch weer tegen.
Hier gisteren geluk gehad met 16mm, maar het houdt niet over.

Ik ben heel erg benieuwd hoeveel 2018 hooi/voordroog er volgend voorjaar weer te koop komt tegen de tijd dat het gras flink omhoog komt en de eerste snede van het land komt.

Zelf ben ik nu een jaar vooruit aan het rekenen wat betreft hooi, maar normaal gezien gaan ze vanaf april echt weer minder hooi eten. Maar na zo’n extreme zomer vraag ik me wel af wat het voorjaar brengt. Buurboer vertelde dat we veel onkruid kunnen verwachten na zo’n droge zomer.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:51

Ik wil nog even reageren op het bericht dat je voor 200,- geen paard kan stallen, dat is een hele normale prijs hier in de regio en krijgen ze echt voldoende goed ruwvoer voor.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:38

Ik zou een stal er ook niet op afrekenen. Maar wel goed kijken en informeren naar ervaringen van anderen. Niet iedereen rekent alle kosten. Doe wij hier ook niet want dan wordt het te duur voor veel mensen en prijzen we ons de markt uit. Ik heb liever meer hulp.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:56

Gisten zei de stalhouder dat hij nog een goede snede voordroog van de hooilanden verwacht. Hij zou nu kunnen maaien voor 15 grote balen maar dat vindt hij niet de moeite. Hij verwacht dat het land zich de komende weken herstelt en dat hij in september een flinke vracht heeft. Niet zo droog als de eerste twee snedes maar als je dat gemengd voert voorzien ze geen problemen of tekorten.
Je moet dan niet de eerste droge snedes eerst opvoeren en dan in één keer over op de derde snede.

Zij hebben wel het voordeel dat de paardenweiden niet voor de hooiwinning zijn en dat het hooiland redelijk laag ligt en daardoor niet helemaal uitgedroogd is.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:10

Van wat ik gehoord heb is er nog aardig wat hooi over van vorig jaar en het jaar ervoor. Hier op stal gaan we het net wel of net niet redden met de hooivoorraad die er nu staat. Klein beetje bijkopen dus misschien.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:23

Maar het hooi wat in september/ oktober misschien gemaaid kan worden heeft een voedingswaarde van "bar weinig" daarbij is het te kort van stengel en heeft dus te weinig vezels. Na juli gaat het gras flink terug in voedingswaarde en groei, ook in een "normaal" jaar. Hooi van vorig jaar of daarvoor heeft vrijwel geen voedingswaarde meer en kan flink stoffig zijn geworden.
Hier zie ik echt dat er minder gemaaid wordt; wij hadden zelf ook op een 2e snee gehoopt maar dat kunnen we rustig vergeten of er moet een soort wonder gebeuren in de vorm van veel regen en veel zon. Die vele regen komt er waarschijnlijk niet, het gras moet eerst herstellen voordat het uberhaupt gaat groeien en dan heb je misschien nog een snee die ik niet zou willen voeren. Voor de koeien zal dat werken voor paarden niet. De boer waar wij nu nog 156 balen van hebben kunnen kopen voor een mooi prijsje heeft normaal 3 snedes en heeft nu krap een 2e snee kunnen hooien met minder opbrengst dan verwacht.
Natuurlijk is er nu nog hooi te koop, vraag is alleen wat de kwaliteit is, maar de kans op enig redelijk aanbod tegen/ na de winter is klein.
Als ik kijk naar onze weides, de gele plekken zijn nog lang niet groen en het gras groeit matig, terwijl we meer dan genoeg grasland hebben voor onze paarden en er dus niet overbegraasd wordt.
Maar goed, wij hebben voorraad zat + grasland waar ze nog de hele winter op kunnen+ grote balen luzerne dus we kunnen gewoon volop ruwvoer blijven verstrekken.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:28

Ik heb prachtige grote balen luzerne gezien bij fourage handelaren...maar hoe vang je de verhouding calcium en fosfor op? Stel je voert dit als 1 voerbeurt erbij per dag? Krijg je dan meteen een scheef verhouding? Of meng je de luzerne door je hooi voerbeurt?

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:35

Indestal schreef:
Ik heb prachtige grote balen luzerne gezien bij fourage handelaren...maar hoe vang je de verhouding calcium en fosfor op? Stel je voert dit als 1 voerbeurt erbij per dag? Krijg je dan meteen een scheef verhouding? Of meng je de luzerne door je hooi voerbeurt?


Zo’n groot verschil geeft dat volgens mij niet. Wij voeren nu omdat we geen gras meer krijgen luzerne bij, dit doen we eigenlijk het hele jaar door. De ezels, geiten en schapen zijn er echt gek op. Wij voeren van zo’n groot pak 2 plakken per dag aan ongeveer 20 dieren, de rest vullen we gewoon aan met hooi en brok, wij merken geen verschil, behalve dan dat luzerne er 100 keer beter in gaat dan gewoon hooi :D Let wel op, het is echt rotspul om mee te werken, ik adviseer tuinhandschoenen :')

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:00

Onze over-wei-buren is een boer die alleen hooi afdoet voor paarden … ingewikkelde grote pakken ... haald meestal 3 x snit af per jaar.
Heeft begin juni zijn 1e snit afgedaan ... en is nog niet begonnen aan zijn 2e!! :x
Waarschijnlijk kan hij over een paar weken zijn 2e snit hooien, maar een 3e zit er echter niet meer in.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:06

Voor degene die denken dat stallen met 30/40 paarden en slechts 2 ha altijd ruim ruwvoer inkopen en geven, zitten ze er toch naast. Het komt echt heel veel voor en ze bezuinigen hartstikke op het hooi/ruwvoer. Ze gaan ook aanvullen met biks ipv meer ruwvoer her en der.

Ik merk in onze tuin en de natuur hier dat het groen worden ook aan de temperatuur en aantal flinke zonuren ligt. De beschutte plekken gaan ontzettend snel goed nu. Maar goed, die heb je niet overal.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:12

Maar als ze altijd al relatief weinig ruwvoer inkopen dan verandert er op die stallen toch niets vanwege de droogte? Ze gaven dus al niet ruim ruwvoer en gaan dat nu nog steeds niet doen...
Op 2 ha is er zelfs met het mooiste weer van de wereld niet genoeg gras voor 30 paarden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:15

Het verschil is wel dat ze de paarden nu binnen houden, waar ze bij sommige stallen 2,4 en 8 uurtjes buiten komen per dag.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:22

Ja dat is wel sneu, onder het motto “om de landjes te beschermen” :(
Hier maar gewoon 1 stuk opgeofferd om stuk te lopen en dan hooi bijvoeren. Dat gras ga ik wel weer fixen dit najaar of komend voorjaar.
Vanaf oktober mogen ze op de grote winter wei <3 die is nu mooi aan het bijtrekken.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:50

er wordt vaak gezegd dat er veel gehooid is begin dit jaar. het probleem is volgens mij niet dat er te weinig is gehooid dit jaar. er is genoeg hooi van het land gehaald. maar veel fouragehandelaren hebben heel veel hooi uit duitsland en frankrijk. maar ook daar moeten vee en paardeneigenaren nu al aan de wintervoorraad beginnen.
dus er is minder over, en er gaat nog veel naar zweden en die kanten omdat daar helemaal weinig tot niets is.
ik denk best dat er op het eind, voor het nieuwe hooiseizoen weinig voordroog of hooi te krijgen is en dat de prijzen natuurlijk erg hoog zijn. en voordat je nieuw hooi kunt voeren is het vaak ook al ( in het gunstigste geval ) eind juni of juli. dus tot zolang moet er hooi op voorraad zijn.
gelukkig zijn wij voorzien en hebben we in de wei een hele berg voordrooghooi staan. en daar ben ik blij mee. haal normaal 2-4 balen tegelijk maar heb nu bewust een heel grote partij.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:28

Indestal schreef:
Ik heb prachtige grote balen luzerne gezien bij fourage handelaren...maar hoe vang je de verhouding calcium en fosfor op? Stel je voert dit als 1 voerbeurt erbij per dag? Krijg je dan meteen een scheef verhouding? Of meng je de luzerne door je hooi voerbeurt?


Wij hebben een grote ( ruim 350 kg) baal luzerne en voeren dat 2x per dag, ca. 1 grote voerschep. De scheve verhouding gaat pas een rol spelen als je het onbeperkt voert, zonder hooi erbij. De plek waar mijn Paint hengst vandaan komt ( New Mexico, VS) voerde alleen maar luzerne omdat daar vrijwel geen hooi te krijgen was, midden in de woestijn, maar ze voerden er granen bij, die zijn ook scheef maar andersom en daarmee vingen ze dat dus op.

Als je maar een paar kg per dag voert kan het dus geen kwaad, als je er onbeperkt van voert zal je scheefheid moeten oplossen door granen of tarwezemelen er bij te voeren.

Overigens is bietenpulp ook een prima ruwvoer en kan goed een portie hooi vervangen ( wel goed laten weken). Ik heb net weer een zak gehaald ( de gewone pulpbrok die ca. 1 a 2 uur moet weken en niet de peperdure speedibeet ;) ) omdat 1 van de paarden wel wat extra's kan gebruiken en een slechte eter is maar pulp erg lekker vind. Bietenpulp is altijd volop te verkrijgen, kost ca, 9,- voor 20 kilo en met een halve kilo heb je geweekt bijna een emmer vol. Maar heeft, net als luzerne een scheve Ca/ P verhouding maar bij vervanging van een voerbeurt per dag kan ook dat geen kwaad. Overigens voeren wij nog wel, beperkt, haver bij dus dan is het verhoudingsprobleem sowieso opgelost.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:22

Dat de prijzen van hooi gestegen zijn komt ook omdat de boer meer kosten maakt. De rekening van de loonwerker is nu belast met 21% btw ipv 6%.
Dat maakt een pak hooi al duurder ten opzichte van vorig jaar.

En uiteraard nu er schaarste verwacht wordt zal er minder te koop komen en zal de prijs nog wat omhoog kunnen gaan.
Maar mensen die al de eerste snede gekocht hebben, hebben over het algemeen een gewone prijs betaald omdat ze juist vroeg hebben kunnen hooien in het seizoen en er de verwachting was dat ze zeker nog een goede tweede en mogelijk derde snede zouden hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:07

Mijn man is speciaal gaan informeren en er is gewoon genoeg hooi, dus we halen morgen weer erbij.

Ik heb wel gezegd dat we in een iets andere verhouding gaan mengen en iets eerder beginnen met bijvoeren van wiesencobs en bietenpulp, omdat ik liever niet pas overschakel als er wel nood zou zijn. Doe liever langer met mn hooi. Normaal weleens verlies en dat gaan we nu ook wat meer voorkomen. Uiteindelijk, wat we niet weggooien, hoeven we niet te kopen en blijft er ook voor anderen weer ene baaltje meer liggen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:17

Dus dit jaar bewust voeren wordt het, ik ben er een van ach nog maar een plak, ach we gaan straks weg weet niet waneer terug, half pak in het net en moet genoeg zijn.

Alvast maar de wiesencobs voorzichtig gaan voeren, heb nl een paard die bijna nergens tegen kan...van het meeste hooi natte scheten krijgt, voordroog ook en koeienvlaaien, bietenpulp dikke achterbenen, luzerne in de zomer zomereczeem..

Ik ben dus eigenlijk aangewezen op het juiste hooi, amper bemest heel fijn van structuur en genoeg omdat hij nooit rustig eet, maar propt.....en zeker geen brok, maar alleen kg en pakken tellen heeft dan geen zin.

Ik hoop dat hij over een paar weken zonder moeite de wiesencobs kan verteren....

Het gras nog wat gaat groeien, maar dat is ook weer rustig op voeren ivm koeienvlaaien.

Jammer dat hooi wat ik nu heb eiwitrijk is, de urine stikt er...

Hoop op een goed mooi voorjaar 2019, dan bestel ik meteen een volle vracht...hoef ik heel jaar niet te tellen, heb ik zat voor ruim een jaar. Nu is het maar hopen....de onzekerheid vind ik wel naar. De 200 Pakken die volgende week komen zijn 6,36 euro, kleine pakjes...goed betaald dus..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:57

Daarom begin ik nu met bijvoeren. Ik ben niet zo heel bang dat er echt helemaal geen hooi meer zal zijn, maar door de gekte wil ik straks niet in nood komen.

We gaan wat minder van het mooie hooi voeren en het heel goed door elkaar schudden.

Buiten eten ze het niet op als het nat is geweest, dus bij regen, voeren we alleen nog in het huisje. Misschien ga ik daar een net voor maken, want ze trekken er wel veel uit.
Ik gooi per jaar echt wel wat baaltjes weg in totaal, doos het opruimen van de grond, weggooien wat ze niet opeten etc.

Nu geef ik 1x daags een hapje en we gaan dan 2x daags de wiesencobs/boetenpulp opstarten. Is er echt nood, wordt dat vaker. Kan nu met hele kleine beetjes, dus ze wennen er wel aan.

We zzouden verhuizen en ik wilde dan een kruidentuin, paardvriendelijke planten. Maar twijfel nu daar al naar te kijken en eventueel in mee te nemen kuipen te plaatsen. Heb nu alleen een boomstammetje en wat wilgentakken. En ze eten wat bomen achterin kaal, maar die zijn al kaal.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 06:38

Bij ons gelukkig ook alles optijd geregeld mijn hooikast zit helemaal vol nog van laatst en de schuur zit helemaal vol met nieuwe hooi.

Heb een shetje dus dat scheelt ook xD
Wij redden het wel!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:22

Mag ik vragen hoe het bijvoeren van bv bietenpulp of de wiesencobs in zijn werk gaat? Ik neem aan dat ze hier veel minder lang mee doen dan met hooi? Om welke rede voer je dit dan? Als vulling voor de maag of puur voor de mineralen etc die ze misschien minder binnenkrijgen als het hooi op begint te raken.
Ik kan me niet voorstellen dat je er een voerbeurt van hooi mee kan vervangen namelijk.