[Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

[Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 20:52

*Bokt.nl
Bokt community

Van 5 tot 17 augustus wordt voor het tiende jaar op rij de Mongol Derby verreden: de langste en zwaarste paardenrace ter wereld over de steppe van Mongolië. In maximaal tien dagen en met maximaal vijf kilogram bagage leggen ongeveer 40 internationale deelnemers een route af van 1000km. De route is niet uitgezet, maar de ruiters zullen zelf hun weg moeten vinden van horsestation naar horsestation, waar om de dertig kilometer van paard wordt gewisseld.

Afbeelding
Foto: Edwin Reitsma

In tegenstelling tot vorig jaar waarbij er geen Nederlandse deelnemer was, hebben we er maar liefst twee! Naast Rouke Bloemsma zal ook Hinke van der Werf het avontuur aangaan. Bokker Novalues, die zelf in 2014 de Derby met succes uitreed, interviewde haar.


Hey Hinke, stel je eens voor: wie ben je, wat doe je in het dagelijks leven en hoe ziet je paardenleven eruit?
Hoi Chris! Ik ben Hinke van der Werf, 28 jaar oud, geboren in Friesland en woon nu na vele omzwervingen weer in Groningen. Ik ben verpleegkundige en medisch socioloog, nu werkzaam op de Hanzehogeschool in Groningen bij de opleiding verpleegkunde met mijn super leuke baan als docent en onderzoekster. Op 6 jarige leeftijd ben ik begonnen met voltige en daarna heb ik alle takken van de paardensport mogen proberen (van endurance in Frankrijk tot western (jillaroo) in Australië). De laatste jaren voornamelijk dressuur gereden in verband met mijn werk.

De Mongol Derby is meer dan alleen een paardenrace. Het is een grensverleggend avontuur. Kun je vertellen hoe dat in jouw straatje past en heb je in het verleden soortgelijke dingen gedaan?
In mijn selectiebrief heb ik het volgende opgeschreven;
‘After searching for tigers in India, avoiding brown snakes in the Australian outback, teaching nursing students at university and helping refugees to start anew in Europe, I am looking for a new story to tell over a campfire. Preferably a Mongolian campfire.’
Ik vind het namelijk lastig om avontuur te definiëren. Als verpleegkundige heb ik genoeg avontuur meegemaakt tijdens mijn werk waarbij je snel tot actie moest komen. Avontuur zit in een klein hoekje ;-) Ik heb geluk met dat ik vele bijzondere landen al heb mogen bezoeken en ook daar heb mogen werken waardoor ik nu minder snel terugdeins wanneer het even anders loopt dan verwacht. Ik denk dat mijn veldwerk in India (Delhi) er het meest aan bij heeft gedragen dat ik nu weer het avontuur wil gaan opzoeken. Ik kijk er naar uit om weer die spanning te voelen, snel keuzes te moeten maken, op de toppen van je kunnen te functioneren maar ook alles achter mij te laten en te focussen op mijzelf en het paard.

De Mongol Derby bestaat nu tien jaar. Hoe lang ken je het al, waar ken je het van en waarom besloot je je in te schrijven?
In India (5 jaar geleden) heb ik 2 jongens ontmoet die meededen aan de Rikjsa Race, een ander onderdeel van de Adventurists (de organiserende partij). Ik raakte met ze in gesprek omdat zij geld inzamelden voor schoon drinkwater (het onderwerp van mijn onderzoek). Hun actie en avontuur inspireerde mij maar no way dat ik door India wilde racen in een riksja. Zij wezen mij op de Mongol Derby en ik heb met ze afgesproken dat ik deze race ooit een keer ging rijden. Bij deze dus!
Het plan bleef maar het kost veel geld en ik had ook andere (reis)ambities. Drie jaar geleden heb ik mijn voet gebroken en tijdens mijn revalidatie heb ik een doel bedacht om weer topfit te worden. Dat is de Derby geworden.

Zijn er aspecten van de race waar je tegenop ziet? Welke dingen kijk je naar uit?
Ik hoop op een mooi avontuur zonder (al te veel) ongelukken waar ook eerlijk rijden en paardenwelzijn centraal staat. Verder heb ik niet iets specifieks waar ik tegen op zie. Ik kijk voornamelijk uit naar het prachtige landschap, de mensen en hun cultuur, de paarden en de hierboven al beschreven spanning.

Wat zijn volgens jou je sterke kanten die jou gaan helpen tijdens de race?
Ik vertrouw op mijn cultureel sensitieve vaardigheden, mijn doorzettingsvermogen en mijn creativiteit.

Naast sterke kanten heb je natuurlijk ook kanten die misschien minder gunstig zijn. Kun je iets vertellen hoe je die de afgelopen periode hebt getraind?
Er zijn een aantal punten waar ik niet zo sterk in ben die samenhangen met mijn sterke kanten. Mijn doorzettingsvermogen nekt mij namelijk vaak omdat ik te lang doorga en daardoor niet goed voor mijzelf zorg. Ik heb mijn familie en vrienden moeten beloven, en vooral ook laten zien, dat ik goed op mijzelf kon passen voordat ik naar de derby ga. Voornamelijk door niet teveel te trainen, rust te nemen en ook mentale coaching volgen.

Over training gesproken: veel mensen zijn benieuwd hoe een deelnemer van de Mongol Derby traint. Hoe zagen jouw trainingsweken eruit en wat waren de hoogtepunten?
Die training is afhankelijk van hoe jij bent als persoon en wat je sterke/zwakke punten zijn. Mijn kracht ligt bij de cardio dus mijn focus ligt op krachttraining en ook mentale training. Mijn trainingsweken bestaan voornamelijk uit paardrijden, paardrijden en paardrijden. Verschillende paarden, zonder zadel, stijgbeugelriemen kort en lang etc. Daarnaast krijg ik hulp van een personal trainer bij de krachttraining (verslavend!) en sta ik zelf ook nog 2/3 per week ’s ochtends vroeg in de sportschool om meer spieren te kweken (voornamelijk core en benen). Verder dus wat cardio zoals wielrennen en hardlopen maar niet bijzonder meer dan dat ik daarvoor deed. Als laatste train ik mijn balans zowel fysiek als geestelijk en train ik alle mogelijke gekke dingen in sportstad Heerenveen bij ECO-coaching tijdens mijn speeldagje. Denk hierbij aan evenwicht bewaren op de bal, balk en brug, het maken van salto’s, valtraining, omgaan met angsten, het oefenen van denken tijdens hele spannende dingen en vooral blijven ademhalen. Dit is mijn mentale voorbereiding en ontzettend leerzaam!

Naast je mentale weerstand, je fysieke gesteldheid kan ook je uitrusting je maken of breken tijdens de derby. Zoals je er nu naar kijkt: wat is het meest essentiële dat je in je tas hebt zitten of aan hebt? Wat heb je nog meer bij je?
Lastig! Ik denk dat alles wat ik bij mij heb wel essentieel is! Mijn prioriteiten liggen op drinken en slapen (warme slaapzak en camelbak). Qua kleding gok ik op Stud One broeken en Seducci ondergoed om hopelijk wonden op mijn benen/billen grotendeels te voorkomen. Verder veel Merino wollen spullen die vocht kunnen opnemen en niet snel gaan stinken. Daarnaast uiteraard mijn gps en duct tape. Als laatste, hopelijk niet nodig maar wel heel fijn om bij je te hebben, een DIY noodkitje met medicatie ;-)

De Mongol Derby is gekoppeld aan een goed doel. Wat is jouw goede doel en hoe staan de zaken ervoor?
De zaken staan er goed voor haha! Ik ga rijden voor Artsen zonder Grenzen omdat ik ontzettend veel respect heb voor mijn collega’s die zo hun best doen in soms onmogelijke situaties! Maar alle hulp in de vorm van donaties, groot of klein is zeker nog welkom via https://www.actiezondergrenzen.nl/actie/hinke-van-der-werf.

Je kunt Hinke en haar voorbereidingen volgens op haar speciale Facebooksite. Daarnaast zal ook dit jaar Novalues ons weer van de gebruikelijke verslaggeving voorzien.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:45

Ik ga het weer volgen!
Een prachtige pure strijd.

Heel veel succes gewenst.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:08

Leuk interview! Succes en plezier gewenst voor Hinke.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:08

Super leuk interview! Heel veel succes nog met de laatste voorbereidingen!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:09

Geniet van het avontuur!
Afbeelding

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:17

Spannend! Veel succes!!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 07:58

Heel veel succes! Ik volg

Anoniem

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:50

Mooi.interview ben erg benieuwd hoe je het doen gaat !

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:00

Heel stoer! Veel succes.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:10

Heel gaaf! Succes

ehaver

Berichten: 2
Geregistreerd: 10-07-18
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:47

Super leuk verhaal! Zooo spannend. Heel veel succes!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:54

Is er al een topic met de avonturen van Hinke?

Anoniem

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:59

Geen idee , ik volg haar op FB . Die word bijgehouden door Chris Berkers

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:07

Kendra schreef:
Is er al een topic met de avonturen van Hinke?

Tijdens de Mongol Derby hebben we weer blogs van Chris (bokker Novalues) die het scherp in de gaten houdt!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:10

Top!

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 15:07

Nissima schreef:
Kendra schreef:
Is er al een topic met de avonturen van Hinke?

Tijdens de Mongol Derby hebben we weer blogs van Chris (bokker Novalues) die het scherp in de gaten houdt!


Ik ben bezig met de openingspost. :)

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: [Mongol Derby 2018] Interview met deelneemster Hinke!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 19:35