De jaarlijkse Chincoteague Pony Swim

Moderators: Warboel, Dani, Polly, Murthul, Berdien, Shanna, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

De jaarlijkse Chincoteague Pony Swim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 13:30 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl / Chincoteague
Achtergrond

Afbeelding
Foto van de swim, van Wikipedia
Een spectaculair gezicht, dat is de jaarlijkse Chincoteague Pony Swim die afgelopen week plaats vond in Amerika. Elk jaar wordt er een grote kudde pony's van het eiland van Assateague naar het eiland Chincoteague verplaatst. Dit gebeurt zwemmend in de zogenaamde 'slack tide' wanneer er geen stroming staat in het water tussen beide eilanden. De jaarlijkse migratie van de kudde vindt plaats in de maand juli en gaat gepaard met een festival waar de veulens verkocht worden. Maar hoe gaat deze Pony Swim eigenlijk in zijn werk?

Jaarlijks gaat een groep ervaren cowboys, de zogenaamde Saltwater Cowboys, op het eiland Assateague aan de slag om ongeveer 150 volwassen pony's en 70 veulens bij elkaar te drijven. Ze beginnen aan de zuidkant van het eiland waar de zuidelijke kudde leeft. Hier worden ongeveer vijftig volwassen pony's met hun veulens bij elkaar gedreven en in een grote paddock geplaatst. Hierna gaan de cowboys naar de noordelijke kudde waarbij ongeveer 100 volwassen pony's en hun veulens op eenzelfde manier bij elkaar gedreven worden. In tegenstelling tot het drijven van de zuidelijke kudde is de noordelijke kudde niet publiekelijk te bekijken. Pas na het drijven is het mogelijk onder begeleiding een bezoek te brengen aan de kudde.

Het bij elkaar drijven van een kudde op de zuidkant van het eiland:

Wanneer de pony's bij elkaar gedreven zijn wordt de noordelijke kudde de dag erna via het strand van de noordelijke paddock naar de zuidelijke paddock gebracht waar de beide kuddes samengevoegd worden. Het Chincoteague National Wildlife Refuge opent deze dag zijn poorten om te komen kijken. Dit is, volgens toeschouwers, een spectaculair gezicht, er zijn meer dan honderd loslopende pony's op het strand. Wanneer de pony's bij elkaar zijn gebracht komt er de volgende een dierenarts voor een controle van de dieren om te controleren of ze fit-to-swim zijn voor de volgende dag.

De pony's op het strand:

De volgende dag gaan de Saltwater Cowboys met de grote kudde door de zee van Assateague eiland naar Chincoteague eiland. De pony's zwemmen door het Assateaguekanaal en komen aan de oostkant op Chincoteague aan. Hier wordt, niet direct waar de pony's aan land komen, een festival georganiseerd rondom de komst van de pony's. Na het zwemmen krijgen de pony's een goed uur de tijd om uit te rusten waarna de Saltwater Cowboys ze meenemen richting het festival waar een dag later de veulenveiling plaats zal vinden. De Saltwater Cowboys nemen de pony's mee over de hoofdstraat waar iedereen de pony's langs kan zien lopen.

De pony-swim:

De parade door de hoofdstraat:

De volgende dat vindt de veulenveiling plaats. Deze veiling heeft meerdere doeleinden, niet alleen wordt hierdoor gezorgd dat de populatie op de eilanden niet te groot wordt, maar het geld wat opgebracht wordt gaat naar het goede doel. De Chincoteague Volunteer Fire Company die er voor zorgen dat er jaarrond zorg voor de wilde pony's gedragen wordt. Naast het geld wat naar de CVFC gaat wordt er jaarlijks één veulen uitgekozen waarbij de opbrengst naar een ander goed doel gaat.

Voor de veiling begint kiest de CVFC een aantal veulens uit die de zogenaamde titel 'Buy Back Pony' krijgen. Deze veulens worden wanneer ze zijn verkocht teruggeplaatst op Assateague eiland om bij te dragen aan de kudde. De eigenaar krijgt een certificaat van eigendom en mag het veulen een naam geven voordat deze teruggaat naar Assateague. Hoewel deze pony's niet mee naar huis mogen met de nieuwe eigenaar zijn het vaak de pony's die het hoogste bedrag opleveren op de veiling.

De veiling:

Een dag na de veiling worden de volwassen pony's samen met de buyback veulens teruggebracht, via het water, naar Assateague eiland waar ze weer een jaar in het wild rond mogen lopen tot de volgende Chincoteague Pony Swim.

Roadracer

Re: De jaarlijkse Chincoteague Pony Swim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 08:28

Nog nooit van gehoord, erg leuk om te lezen. Dus bij deze een bedankje aan de nieuwsredactie voor het schrijven :)
Mooi dat die dieren feitelijk een jaarrond lekker hun gang kunnen gaan en waar nodig de juiste zorg krijgen. Het bijeendrijven is dus feitelijk het moment van afspenen. Het hele proces lijkt me wel redelijk stressvol voor die dieren, zeker met al het volk en de toeters en bellen eromheen.
Ik neem aan dat ze af en toe ook wel compleet nieuwe dieren toevoegen aan de kuddes? Want met alleen de 'buy back ponies' krijg je geen vers bloed in de populatie en wordt het op een gegeven moment wel heel erg verwant allemaal.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:18

Ik vond het eigenlijk allemaal zonder veel stress gebeuren. De pony's bij elkaar drijven ging allemaal heel rustig en het zwemmen ook. Dat laatste filmpje over veiling, dat het veulen door 2 man rustig werd vastgehouden en dat het veulen in feite ook rustig was zonder zich te verzetten. Ik neem aan, dat op het eiland ook niet teveel mensen komen waardoor ze gewend aan mensen zouden kunnen zijn. Nogmaals ik vond het een zeer respectvolle aktie ten opzichte van de pony's.

Herinner je gisteren Droom van morgen Maar leef vandaag

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:11

Kan de oostvaardersplassen een voorbeeld aannemen

Callas is mijn alles

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:55

Voordat ik de filmpjes ging bekijken dacht ik dat een een stel zwaar gestreste ponies zou zien. Maar was positief verbaast over hoe rustig de kudde bleef met al die entourage er om heen. Er wordt in ieder geval goed omgekeken naar de dieren en zorg verleend.

Erg interessant en een bijzondere toevoeging op bokt!

[/list][/list][/size]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:46

Best veel gedoe in korte tijd rondom deze ponies zo te zien. Ja, allicht zijn de veulens rustig op de veiling, na al die indrukken en ineens gespeend. Ik hoopte dat het de veulens van vorig jaar zou zijn die verkocht werden. Maar het zijn dus veulens van dit jaar... waarvan je niet weet wanneer ze geboren zijn, veulens van misschien april of mei die in juli verkocht worden. Toch nog iets wat ze in de OVP beter doen dan.

De Aarde is rond, en draait om de zon
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie