Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:09

Kortzichtige opmerking: "mijn paard staat in de zon, dus alle paarden staan in de zon."

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:58

tengeltje11 schreef:
Ik denk dat koudbloedrassen minder goed tegen felle zon kunnen dan warmbloeden

Ik heb van beide 1 en zie geen verschil

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:08

Ik had jaar of tien geleden een donkerbruin paard. Kon kiezen voor schaduw. Het was pas mei en 25 gr. Om elf uur in de ochtend ging hij in de zon liggen en kwam niet meer overeind. Uiteindelijk al zwalkend mee naar binnen kunnen krijgen. Na veel verloren tijd werd diagnose gesteld: zonnesteek en idd waren alle symptomen kloppend. Het heeft lang geduurd voordat ik hem met gerust hart weer buiten in het zonnetje durfde zetten maar gelukkig heeft hij het nooit weer gehad en geloof me je wilt het nooit meemaken met je paard. Zo erg.... |(

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:23

Gini schreef:
Citaat:
Zijn waterbakken in een weiland leeg, dan hoeft dat niet meteen te betekenen dat de eigenaar de paarden verwaarloost.


Bij dit weer vind ik lege waterbakken wel degelijk kwalijk en grenzen aan verwaarlozing. Als je niet meer toekomt met dagelijks 1 speciekuip vullen, dan moet je er 2 zetten. Komt dat ook niet meer toe, dan moet je er 3 zetten of twee keer per dag komen vullen.


Niet iedere leek herkent een drinkplaats in een sloot. Deze zijn er vaak ook.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:16

Ik heb een waterbak-omkieper en die heeft in de wei een hooibak van 1000 liter als waterbak gekregen zodat ze nooit zonder water staat in deze warme droge zomer.
Grotere waterbak is een kleine moeite en scheelt veel leed.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:30

Domino_2006 schreef:
Gini schreef:

Bij dit weer vind ik lege waterbakken wel degelijk kwalijk en grenzen aan verwaarlozing. Als je niet meer toekomt met dagelijks 1 speciekuip vullen, dan moet je er 2 zetten. Komt dat ook niet meer toe, dan moet je er 3 zetten of twee keer per dag komen vullen.


Niet iedere leek herkent een drinkplaats in een sloot. Deze zijn er vaak ook.


Als er continu water ter beschikking is, is het ok. Al heb ik wel mijn vraagtekens bij slootwater bij dit warme weer, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Ik vind gewoon niet dat we hierin laks mogen worden en zeggen: ach, een paard kan heus wel even zonder water. Want hoe lang is dan dat even?

En natuurlijk gaat de dierenpolitie niet meteen aan je deur hangen als je paard eenmalig zijn bak omgooit, maar als je iedere dag omgegooide bakken hebt, dan vind ik het wel nodig dat je aanpassingen doet (steen in de bak, autoband, zwaardere bakken) zodat dat omgooien niet zo frequent kan gebeuren.

Basisregel is dat een paard altijd water moet hebben en met dit hete, droge weer zou dit echt een harde verplichting moeten zijn.
Vind het bijna gek dat dit een punt van discussie zou moeten zijn. :o

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:13

Ik vind ook dat de paarden altijd water tot hun beschikking moeten hebben. Daarom was ik ook heel verbaasd dat ze ruim 200 liter in een kleine 4 uur leeg hadden (en het was toen geen 38 gr zoals gisteren).. En dus even geen water hadden.. Ik maak iedere morgen de waterbakken schoon, vul ze, tegen de tijd dat ik weer naar huis ga, hebben ze allemaal gedronken, vul ik de bakken weer bij er staat er ongeveer 350 liter. Normaal gesproken hou ik ongeveer per dag tussen de 50 en 100 liter over.. Overigens heb ik verschillende waterbakken variërend van plusminus 150 en 240 liter..

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 21:19

Mijn paard staat in een damwand stalen stal en daar wordt het zo 45 graden. Ze staat dan druipend van het zweet op stal. In de wei is er tussen 11 en 2 ongeveer geen schaduw. Toch zet ik ze liever in die periode buiten. Ik merk dat ze zich daar prettiger bij voelt. Beetje wind en na 2 uur kan ze kiezen voor schaduw, dus het gaat echt maar om een paar uur.


Mijn oude pony (26) staat 24/7 buiten en heeft de mogelijkheid om in de schuilstal te gaan staan. Ook hebben ze vers water, en een drinkplaats bij de sloot. Ze gaat helaas niet in de schaduw staan zelf, en kiest ook niet voor het verse water. Van de week heeft ze een zonnesteek opgelopen. Ik zet haar nu dus bewust op de hete dagen overdag op stal. Om haar te beschermen.


Het blijft paard gebonden. De een ligt languit te zonnen, de ander holt bij 25 graden al richting schaduw.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 07:18

Ik vind het wel vergaan.. ik gok dat de paarden daar gewoon weg gehaald zijn ivm het gedoe op internet.

De discussie is er toch altijd. Maar om dan overal dat te gaan delen op Facebook... Niemand staat iedere moment weer bij de waterbak.

Niet iedereen heeft weiland met bomen. Elk paard is anders. Ik heb er ook paarden bij die de waterbak regelmatig omkiepen.

Ik heb ook klanten die al zeuren als de bakken half leeg zijn... Dat ik er elk uur wel langs kom dus ze dan wat later vul komt er ook niet in bij sommigen. De meeste werken automatisch gelukkig.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:09

Het ene paard staat het liefst de hele dag te bakken in de zon,het andere paard wil de hele dag uit de zon blijven.Beide kan,maar het gaat erom dat ze dat zelf kunnen kiezen.
Zonder water kan echt niet.Hier staan 2 badkuipen vol schoon grondwater voor 3 paarden,en word om de 2 dagen helemaal schoon gemaakt.De bakken staan wel in de volle zon en worden al gauw warm, hier moet ik iets op verzinnen,maar weet nog niet wat.Iemand een idee? een parasol zal niet gaan,die word gesloopt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:19

Tja, als de gemeente het dan zo nodig heel moeilijk moet maken om schuilstallen te plaatsen... Dat ze daar dan maar iets aan doen!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:22

Nou ik had eerst een weiland met een schuilstal die er al 20 jaar stond,werd gedoogd,maar mocht officieel niet.Die stal was het enige stuk schaduw voor de paarden.Tot er een man die aan de overkant woond ging klagen over de schuilstal,en we moesten hem afbreken na 20 jaar! geen enkel stukje schaduw was er toen.Ik ben daar toen ook weg gegaan,ik wil geen weiland zonder schaduw,er mocht zelfs geen Partytent staan.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:23

Saskia9 schreef:
Tja, als de gemeente het dan zo nodig heel moeilijk moet maken om schuilstallen te plaatsen... Dat ze daar dan maar iets aan doen!


Persoonlijk vind ik een wei zonder schaduw gewoon niet geschikt om 24/7 dieren op te zetten, dus dan zou ik verder zoeken.
Heb zelf sinds dit jaar geen schaduw meer op de wei, heel simpel opgelost door ze voor de middag naar huis te halen waar schaduw en een schuilstal is en als de hitte weg is weer terug te zetten.

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:33

De overheid zou beschutting voor alle weidedieren moeten verplichten.
Hoeveel arme stumpers er wel niet in de volle zon staan te smoren... triest.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 10:19

Maar als je de hele dag werkt moet je zorgen dat er wel de mogelijkheid tot schuilen is in de schaduw waar de paarden vrij in en uit kunnen.

Nu, wij hebben begin juli tijdens onze vakantie kneitehard gewerkt om de stal in de schuur af te krijgen omdat het daar echt heerlijk koel is voor de paarden. Geïntroduceerd bij de dames, kunnen er vrij in en uit maar ze zijn verknocht aan hun wedstrijdbox op de wei. Daar is wel schaduw maar die koelte is er niet. Tja... their loss.

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:17

De pony`s die genoemd worden ken ik, de eigenaar ook. Dit is een hobby fokker die er echt tientallen heeft. ook heeft hij meerdere weilandenIk heb op facebook ook meerdere malen gereageerd
De pony`s hebben schaduw, er staan bomen. Water is gewoon vol en wordt regelmatig gevuld. ja, de bak is wat groen groen,maar er drijven geen vieze dingen in en is naar mijn idee prima. mijn speciekuipen zien er na 2 dagen erger uit ( hierna schrob ik ze wel schoon hoor :o ). Het is niet luxe, ze worden niet vertroeteld of geborsteld, maar worden ontwormd, krijgen water en zijn zeker niet te mager.
Er staat dat de situatie opgelost is volgens de dierenpolitie, het facebookbericht staat er echter nog wel en is inmiddels 587 x gedeeld

Ik vind het niet kunnen dat deze man incl zijn bedrijf zwart gemaakt word terwijl de ponys gewoon water schaduw en voer hebben. Mensen vinden alles al snel zielig en delen zonder te weten wat de situatie is.


Afbeelding

Afbeelding

1 van de ponys staat nota bene in de schaduw op de foto!
Wat willen mensen, dat ze opgehokt worden? Dat zal lekker verkoelend zijn, met 40 shetjes in de loods.

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:35

...wordt je ook fijn bedankt als eigenaar zijnde -O-

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:44

Juut schreef:
...wordt je ook fijn bedankt als eigenaar zijnde -O-



ik reageerde op fb ook al een aantal keren omdat ik echt vind dat er niks aan de hand is, maar ik kreeg meteen pb`s en berichten dat ik waarschijnlijk een vriendje van deze man ben en ik dieren verwaarlozing promoot 8)7

ja, vergeleken met mijn eigen paarden staan ze echt wel minder luxe, ik heb open stallen, borstels om te krabben, onbeperkt hooi, etc etc maar de shetjes zien er goed uit EN hebben water en schaduw.
Hij heeft meerdere weilanden, sommige wel 2 hectare groot en op verschillende staan wel schuilstallen. Deze wei ligt echter in een woonwijk waarbij dat helaas niet mag maar mensen die van de stad komen alles al snel zielig vinden

Het is nogal tegenstrijdig dat het fb bericht vermeld dat er geen schaduw of water is terwijl zijn eigen foto`s het tegendeel bewijzen maar dan nog delen zoveel mensen het bericht van Gerard baan en willen mensen de eigenaar lynchen en zijn zaak kapot maken.
Mensen denken al snel dat het slachtponys zijn omdat hij een vers bedrijf heeft, maar hij is poelier en verkoopt niet eens paardenvlees. Meeste pony`s van hem hebben ook nog leuke papiertjes.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 29-07-18 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24062
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:44

Met de temperaturen van vorige week en het wel schaduw hebben maar ze blijven zelf in de zon staan grijp ik zelf ook van te voren in. Een paard kan niet bedenken dat, als ik nu te lang in de zon sta hen ik er straks misschien last van. Die hebben in de zon misschien lekkerder eten wat ze verkiezen of vinden de schaduw plek wat spannend of ik noem maar wat. De keuze die een paard maakt hoeft niet de beste keuze te zijn. Iig vertrouw ik met zulke extreme dagen niet op de snugger heid van mijn paarden maar maak ik de keuze voor hen; overdag een paar uur op stal waar het iets koeler os en uit de zon.

Snap dat mensen zich er zorgen over maakte. Ik zag hier okk nog zat buiten vol in de zon staan. Ze.leven allemaal nog hoor. Maar of het fair was met die dagen betwijfel ik.

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:48

misschien moeten mensen ook gewoon eens ophouden te denken dat dieren niet voor zichzelf kunnen zorgen. Op de foto's hierboven hebben de dieren schaduw en water en voor de rest is het warm. ja daar zullen we met zijn allen door moeten. maar om nu meteen een bedrijf of persoon zwart te maken op internet, omdat je zo nodig je eigen filosofie moet verkondigen als waarheid en er geen andere manier meer ziet, dan zou degene die dat op internet heeft geplaatst vervolgd moeten worden. De eigenaar van de pony's kan altijd nog aangifte tegen laster doen, tegen de meldster. Dat zou ik in zijn situatie ook gedaan hebben.

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:51

Tancreda4 , wel gek dat paarden dan al miljoenen jaren leven en dat er vroeger echt geen holbewoners waren die de paarden dan op stal zetten als het warm weer was.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:04

Lynn_Nikita schreef:
Tancreda4 , wel gek dat paarden dan al miljoenen jaren leven en dat er vroeger echt geen holbewoners waren die de paarden dan op stal zetten als het warm weer was.

En wie zegt dat paarden daar vroeger geen last van hadden? Zal in die tijd weinig over bekend zijn en als een paard wat mankeerde werd het opgegeten. Daarbij moeten wij wel voor andere dieren de keus maken, waarom voor paarden niet? Mijn honden willen ook gewoon met 30 graden in de zon wandelen en spellen, aan mij om ze te beschermen. De paarden vroeger waren ook stuk ‘sterker’ de sterksten overleefden, dat is niet te vergelijken met de paarden hier.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 29-07-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:08

Lynn_Nikita schreef:
Tancreda4 , wel gek dat paarden dan al miljoenen jaren leven en dat er vroeger echt geen holbewoners waren die de paarden dan op stal zetten als het warm weer was.

Dat dacht ik ook. _O-

Aan de andere kant: toen hadden die paarden wel meer ruimte om verkoeling te zoeken.

Ik heb een maand in Italië gezeten op een stoeterij, daar hadden de paarden wel schuilmogelijkheid maar dat stelde ook niet veel voor. Sommige merries met veulens zetten we liever op stal overdag, dan hebben ze net zoveel ruimte maar dan veel koeler en met minder vliegen. Tussen 11 en 5 waren die op stal, eind van de middag gingen ze weer lekker naar buiten. (Dat waren dan de merries en/of veulens die wondjes hadden oid )
Of die dan op het heetst van de dag in een schuilstal van 20 m2 staan of een kraamstal van 30 m2, maakt dan ook weinig uit, en als de tweede optie ook minder vliegen heeft kun je dat net zo goed doen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:28

Saskia9 schreef:
Tja, als de gemeente het dan zo nodig heel moeilijk moet maken om schuilstallen te plaatsen... Dat ze daar dan maar iets aan doen!


In Noord-Holland mag je zelfs geen bomen op je weiland planten 8)7 stel je voor dat je bomen zou hebben hier, dat kan echt niet!

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:41

Hier in Friesland mag dat ook niet.