Paard in Hasselt sterft aan snijwonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:12

Cayenne schreef:
Die foto had misschien beter in link gekund. Hier werkt de spoilertag niet en de foto kwam dus meteen vol in beeld.

Oh ik wist niet dat dat niet bij iedereen zo werkte! Ik plaats hem in link! Sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:14

Tja, ieder zijn eigen mening. Misschien ben ik te nuchter erin. Ik ben van de streek en het enigste dat ik al jaren zie is dat alles opeens van de beul is. Het lijkt opeens onmogelijk te zijn geworden dat een dier zijn eigen verongelukt. Ik zie 1 snijwonde, niet meerdere.

Dierenartsen gaan er trouwens net zo hard in mee. Ik ben blij met mijn nuchtere dierenarts.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:21

De andere snijwondes zullen aan de andere kant zitten. Ik ben er ook van overtuigd dat er een aantal niet het werk waren van een paardenbeul, maar een onverklaarbare wonde dan daar aan linken. Maar dit lijkt me wel sterk als dit een ongeval is, zeker als het meerdere snijwonden zijn.
Ik ben trouwens ook van de buurt, en ik heb ook al een aantal mensen op facebook een bericht zien plaatsen dat hun paard was aangevallen maar verder niets van gehoord. Dit zijn dan vaak de ongelukken waarvan ze zien dat ze wonde bv gescheurd is ipv gesneden. Naar 1 persoon heb ik ook een berichtje gedaan om te vragen wat het was, zij zei dat ze een nagel hadden gevonden waar het aan gebeurd was.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Paard in Hasselt sterft aan snijwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:25

Alleen op basis van deze foto zou ik ook zeggen dat ie ergens achter is blijven haken in vaart.
Op een oude stal waar ik ooit stond liepen de paarden zelf van en naar het land, en moesten door een smalle deur. Daar ook een keer 2 die tegelijk wilden en een daarvan over net zo'n lengte een dikke kras van iets wat uitstak. Gelukkig niet zo diep als bij deze. Maar ongeluk is wel degelijk mogelijk.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Paard in Hasselt sterft aan snijwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:34

Wauw halleluja, als je je paard zo aantreft stopt je hart er wel even mee..

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:44

Hier is nog een filmpje van wat de dierenarts zegt:
Let op, wonde komt hier ook in beeld!
https://www.tvl.be/nieuws/dierenarts-ov ... keld-62237

Wat er dus in verteld wordt is dat het met een zeer scherp (jacht)mes geweest moest zijn, waarschijnlijk een man aangezien er voor de spieren over te snijden veel kracht nodig is. Schouderspier en bilspier zijn overgesneden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:49

Needje schreef:
Alleen op basis van deze foto zou ik ook zeggen dat ie ergens achter is blijven haken in vaart.
Op een oude stal waar ik ooit stond liepen de paarden zelf van en naar het land, en moesten door een smalle deur. Daar ook een keer 2 die tegelijk wilden en een daarvan over net zo'n lengte een dikke kras van iets wat uitstak. Gelukkig niet zo diep als bij deze. Maar ongeluk is wel degelijk mogelijk.

Mogelijk is dat wel, maar toch niet zonder dat je daar iets van terugvindt op je weide. Zo'n kras laat bloed en haar achter. Zoveel risicoplekken zijn er (hopelijk) niet op die weide, als daar gaat kijken moet je echt wel zien dat het daar gebeurd is.

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:53

In het filmpje spreekt hij weer over 1 snede.. het is al erg genoeg dat het paardje zo heeft geleden. sterkte aan de eigenaren :(

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:00

jolleknol schreef:
In het filmpje spreekt hij weer over 1 snede.. het is al erg genoeg dat het paardje zo heeft geleden. sterkte aan de eigenaren :(

Ik denk omdat dat de snede is waardoor het paard overleden is.

Overigens moest het paard ergens zijn achter blijven hangen dan zou de snee minder diep worden naar het einde toe. Hier is op het einde nog door de bilspier gesneden waar veel kracht voor gebruikt wordt.
In mijn ogen kan dit geen ongeval geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:12

Sclimpre schreef:
Needje schreef:
Alleen op basis van deze foto zou ik ook zeggen dat ie ergens achter is blijven haken in vaart.
Op een oude stal waar ik ooit stond liepen de paarden zelf van en naar het land, en moesten door een smalle deur. Daar ook een keer 2 die tegelijk wilden en een daarvan over net zo'n lengte een dikke kras van iets wat uitstak. Gelukkig niet zo diep als bij deze. Maar ongeluk is wel degelijk mogelijk.

Mogelijk is dat wel, maar toch niet zonder dat je daar iets van terugvindt op je weide. Zo'n kras laat bloed en haar achter. Zoveel risicoplekken zijn er (hopelijk) niet op die weide, als daar gaat kijken moet je echt wel zien dat het daar gebeurd is.



Wij hebben ook niets terug gevonden op de weide hoor... Het blijft uiteindelijk speculatie.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:16

Wij hebben weleens een veulen in een natuurgebied gevonden met diepe snijwonden. Van een kudde die geen mensen gewend zijn. Veulen is ingeslapen toen, ik denk echt dat het door de omheining kwam toen ook.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Re: Paard in Hasselt sterft aan snijwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:52