Paarden slaan op hol in Riel, twee kinderen gewond

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paarden slaan op hol in Riel, twee kinderen gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-18 11:34 Tip de Nieuwsredactie

omroep brabant
Overige

Een aantal paarden is maandagavond op hol geslagen bij manege 't Zandeind op de Spaansehoek in Riel. Meerdere kinderen vielen van de dieren af. Twee van hen raakten gewond en moesten naar het ziekenhuis.

De kinderen waren samen met begeleiders een buitenrit aan het maken. Volgens getuigen zou het om ongeveer acht paarden gaan. De dieren zouden geschrokken zijn van een hond.

Geschrokken
Meerdere ambulances en politiewagens kwamen hulp verlenen. Een paar kinderen raakten lichtgewond.

Medewerkers van de manege geven aan erg geschrokken te zijn.

Blue_Eyes

Re: Paarden slaan op hol in Riel, twee kinderen gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:02

Sneu. Hopelijk zijn de kinderen snel weer opgeknapt en durven ze weer lekker te gaan paardrijden.

If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:44

Hopelijk herstelt iedereen snel, en durven de kinderen toch snel weer het zadel in

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:46

Ahh wat zielig! Heb dit ook ooit meegemaakt toen ik nog les gaf op een manege, had een groepje van 5 bij met meiden die aardig konden rijden. Hadden ook hele brave pony's bij, maar toen besloot de pony die normaal het braafste was dat het tijd was om stout te zijn. En toen sloegen alle paarden op hol, ik zat zelf op een kwpn'er en ik kon die pony's amper bij houden zo hard gingen ze. Een meisje had zich meteen van de pony laten vallen, dus de andere begeleidster bleef bij haar. Maar god, ben nog nooit zo hard door het bos gegaan. Gelukkig was er niemand gewond geraakt.

Nu hebben we voortaan de regel dat iedere pony een halster om heeft in het bos met daaraan een halstertouw om de nek van het paard geknoopt dat in geval van nood het touw naar iemand kan worden gegooid om af te remmen.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:51

ben benieuwd of deze hond los of aan de riem liep,
en of hij wel/niet onder appel van de eigenaar/eigenaresse was...
:-(

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:11

Traumatisch voor de kinderen, hopelijk krijgen ze goede ondersteuning als ze zijn hersteld.

CharmingS schreef:
Nu hebben we voortaan de regel dat iedere pony een halster om heeft in het bos met daaraan een halstertouw om de nek van het paard geknoopt dat in geval van nood het touw naar iemand kan worden gegooid om af te remmen.

En als de 'vanger' mis grijpt en die pony in rengalop op dat touw gaat staan? Lijkt me ook niet echt een veilige situatie..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:18

Nant schreef:
Traumatisch voor de kinderen, hopelijk krijgen ze goede ondersteuning als ze zijn hersteld.

CharmingS schreef:

En als de 'vanger' mis grijpt en die pony in rengalop op dat touw gaat staan? Lijkt me ook niet echt een veilige situatie..

Dan zit het touw bevestigt met een veiligheidsclip die losschiet als er teveel druk op komt :) Daarnaast zit het touw vast aan het halster en niet aan het bit.. Ook bij gewone halstertouwen breekt het touw 9 van de 10 keer, vaak genoeg meegemaakt met het in de wei zetten van jonge paarden die er bij het zien van de wei als een haas vandoor schieten met halster touw :)

Citaat:

Vind traumatisch een beetje overdreven.. Ben als kind vaak genoeg van paarden af gedonderd, ook met letsel. Dat is het risico als je op een paard stapt. Neemt niet weg dat het natuurlijk wel altijd ontzettend vervelend is..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:50

Jij bent echt iemand met 2 kanten, Charming :)
Een heel stoere kant en een heel zachte kant.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:43

Tjah honden reageren soms echt vreemd op paarden ! Heb ik ook wel eens mee gemaakt. Ging toen voor het eerst naar buiten , gelukkig vond het paard het niet erg. Eigenaren van de hond moesten alleen maar lachen.. -O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:06

Jeetje hoop dat iedereen herstelt!
Ben er vroeger ook wel eens vandoor gegaan op een manege pony achter een ander aan, kan nog precies herrineren hoe bang ik was dat ik niks kon doen.

Durfde daarna wel weer op hetzelfde paard naar buiten te gaan met een groep. En denk dat het met deze kids ook wel weer goed komt, de ouders maken het kind vaak banger dan dat het zelf is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:30

Boras schreef:
Jij bent echt iemand met 2 kanten, Charming :)
Een heel stoere kant en een heel zachte kant.

Beetje van beide is altijd goed toch ;) Maar ben wel mezelf, eerlijk en oprecht :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:46

Dus als er een begeleider met zijn/ haar hele gewicht aan dat touw gaat hangen om af te remmen, breekt het niet maar als de pony er op gaat staan, dan breekt het wel... Heel intelligente halstertouwen :D ...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:15

maximuss schreef:
Dus als er een begeleider met zijn/ haar hele gewicht aan dat touw gaat hangen om af te remmen, breekt het niet maar als de pony er op gaat staan, dan breekt het wel... Heel intelligente halstertouwen :D ...

Je hoeft me niet te geloven hoor, ben al lang blij dat het een best fijn werkend systeem is :) Heb in Amerika ook met 3 paarden tegelijk (1 waar ik opzit en 2 vast aan touw) door de bergen gereden dagelijks. En heb toch met regelmaat met mijn volle gewicht aan dat touw moeten hangen als er een dacht mij voorbij te gaan..

Die clips die ik bedoel, die zijn ook niet in Nederland te verkrijgen volgens mij (of ik kan ze gewoon niet vinden) maar die schieten pas los als er in eens een harde ruk aan komt, wanneer ze er bv op gaan staan.. maar niet als je gewoon rustig de druk aan neemt.. Zal eens kijken of ik er een foto van kan vinden :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:21

Het was gewoon uit interesse ;) ... Als er een begeleider er naartoe springt en er aan gaat hangen heb je toch ook een plotse ruk, of zie ik dat verkeerd?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:39

maximuss schreef:
Het was gewoon uit interesse ;) ... Als er een begeleider er naartoe springt en er aan gaat hangen heb je toch ook een plotse ruk, of zie ik dat verkeerd?

Je moet er ook niet aan gaan hangen, maar het touw aan nemen en rustig en kalm afremmen. Daar hoef je niet voor te rukken, druk er op houden en met zijn 2e afremmen.

Maar er zijn ook genoeg situaties waarbij dit niet mogelijk is, als het pad niet breed genoeg is bijvoorbeeld dan kan je als begeleider helaas niet veel doen.. Denk dat het vooral heel erg belangrijk hebt dat je alleen paarden en pony's meeneemt die echt 99% bomproof zijn, daarmee bedoel ik paarden/pony's die niet op hol slaan van een paar blaffende honden ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie