Bokkers vertellen: othelloster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Bokkers vertellen: othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 14:22

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Bokker othelloster met Daantje.

In december 2017 opende bokker othelloster dat zij een een shetlander had gekocht. Niet zomaar een shetlander, maar eentje die veel te mager was. Deze bokker vertelt hoe zij deze tijd ervaren heeft. Het topic van haar aanwinst en hoe het nu met Daantje gaat, is hier te lezen.

Kun je jezelf en je paarden eens voorstellen?
Hoi, Ik ben Linda en ik ben 19 jaar oud. Al sinds dat ik klein kind was heb ik een grote passie voor dieren. Dieren zijn altijd al een groot onderdeel geweest in mijn leven. Al sinds mijn 12de ben ik in het bezit van een hele lieve pony ruin met de naam Sunny. Sunny is een kruising met verschillende rassen. Ik heb Sunny als sinds zijn geboorte. Sunny is een zeer vriendelijke en makkelijke pony in karakter maar ook in de omgang. Naast Sunny ben ik ook in het bezit van een andere pony. Daantje genoemd. Vele kennen deze kleine pony van zijn topic op bokt. Daantje is een bijna 1 jarig shetlander hengstje. Daantje is bijzonder lief in karakter en echt een mensenvriendje. Kroelkont eerste klas en vind aandacht helemaal het einde. Sunny en Daantje zijn ook beste vriendjes. Deze 2 pony’s zijn echt een enorme verrijking in mijn leven.

Toen je informatie over Daantje kreeg, hoe ben je toch uiteindelijk tot het besluit gekomen om zo'n veulen te nemen, dat toch zijn problemen had?
Ik kreeg op een dag een foto toegestuurd van deze pony via facebook Messenger. Op de foto stond een half schaap alleen dan in de vorm van een pony. Op de foto kon je niet goed zien hoe hij er daadwerkelijk uitzag.
Ik kreeg niet veel informatie over deze pony, maar ondanks dat heb ik toch besloten om hem te gaan ophalen. Niet mijn verstand dat tegen mij zei dat ik hem moest gaan ophalen maar mijn gevoel. Altijd met verstand denken en beslissen is ook niet altijd de beste oplossing.

Heb je ook beangstigende situaties gehad met Daantje? Zoja, welke staat je nog het meest bij?
Op helaas verschillende momenten hebben we met onze handen in het haar gezeten met de vraag of deze pony het wel ging redden. De dierenarts wist ook niet of deze pony het überhaupt wel ging redden. Dit beestje was er zo slecht aan toe in het begin. Meer dan 22 Kg woog hij niet op de eerste momenten dat hij bij mij was. De avond die mij vooral nog bijstond, maar ook tot op de dag van vandaag mij vaker aan het denken zet is de avond waarbij hij plat op de grond lag en niet meer opstond. Ik was die avond met mijn moeder op de weide en wij waren er rond 20.00. Wij hadden samen de anderen pony’s verzorgd en samen naar Daantje gekeken. Daantje lag op dat moment al plat op de grond. Hij lag wel vaker te slapen plat op de grond maar deze keer was het anders. Deze avond bleef hij maar liggen. Ik had hem die avond meermaals opgetild en recht op zijn benen gezet, maar de momenten dat hij op zijn benen stond waren maar voor korte duur. Na een aantal keren dat ik hem recht had gezet en hij weer terug ging liggen gingen bij mij de alarm bellen rinkelen.
Het was 21.30 ondertussen. Ik had de dierenarts gebeld en kort daarna was de dierenarts dan ook ter plekke. De dierenarts had hem ook nog tweemaal keer op zijn benen gezet maar ondanks dat ging hij weer terug liggen. De dierenarts maakte zich ook zorgen en wist mij helaas ook te vertellen dat dit niet goed was. Helaas konden wij niet veel doen. Daantje stond op dat moment al op verschillende medicatie en meer als dat hij kreeg kon hij ook niet krijgen.
Het was een kwestie van afwachten wat hij ging doen. De dierenarts gaf aan dat het kon zijn dan ik Daantje de volgende ochtend dood kon aantreffen in de stal. Maar godzijdank was dat niet het geval de dag ochtend daarna. Hij stond gewoon weer rechtop in de stal heel stilletjes aan zijn hooi te knabbelen. Dat was echt een avond waar je machteloos toe staat te kijken en je gewoon niks kunt doen.

Afbeelding

Je hebt voor Daantje, de shetlander die je gered hebt, een eigen facebookpagina gemaakt. Hoe ben je op dat idee gekomen?
Toen ik Daantje een weekje had, had ik een topic aangemaakt over hem. Daar in stonden een aantal foto’s van hem van hoe hij in een weekje tijd was veranderd. Dat topic liep als een trein. Heel veel mensen die er een reactie op gaven. Zo doende had ik besloten om vaker een update over hem te plaatsen in dat topic. Op een gegeven moment zeiden verschillende bokkers tegen mij dat het leuk zou zijn als ik ook een volgpagina over hem aanmaakte op Facebook. Van het een kwam het ander en toen heb ik dus besloten om een volgpagina aan te maken over hem. Zijn pagina loopt als een speer. Ondertussen zijn er meer dan 650 mensen die hem volgen op zijn pagina. Het is echt te bizar voor woorden maar aan de andere kant eigenlijk heel mooi hoe zo een kleine pony zo een enorm bereik heeft. Ben ook iedereen dankbaar aan alle hulp die geboden is! Hoe groot of klein! Bedankt!

Wat heb je er allemaal aan gedaan om Daantje weer zo gezond te krijgen?
Tijd, dat is het woord tot de sleutel voor het succes bij Daantje. De eerste weken/maanden ben ik minimaal 4 keer per dag bij Daantje geweest om te voeren, medicatie geven en gewoon met hem bezig geweest. Verder veel contact gehad met de dierenarts. Het is ook van belang om heel veel geduld te hebben. In het begin ging het allemaal maar traag. Pas na een aantal weken zag je een klein verschil in verbetering.

Daantje heeft ook een zware bloedworm infectie gehad. Hoe kom je erachter en hoe ga je met zoiets om?
Het was eigenlijk erg lastig bij hem te zien. Hij heeft nu tweemaal een wormenbesmetting gehad. Hij was al besmet met bloedwormen toen hij bij mij kwam. In die tijd hebben we hem zes maal ontwormd met verschillende wormenkuren. Hij mocht toen der tijd geen Equest Pramox. Dat is de wormenkuur met de werkzame stof tegen de bloedworm en de ingekapselde bloedworm. Dat is de zwaarste wormenkuur wat je aan paard kunt geven. Maar Daantje mocht deze niet hebben. We konden hem namelijk gewoon dood spuiten met dit product. Dat maakte de situatie dus erg lastig. Bij de eerste keer bloedonderzoek kwam naar voren dat hij besmet was met wormen. Na een tijdje hadden we terug ter controle bloedonderzoek gedaan en daar kwam naar voren dat hij wormenvrij was. Dat was rond maart. Aantal weken terug weer laten controleren en helaas was het weer flink raak. De ingekapselde bloedwormen waren vrijgekomen en waren ook in grote hoeveelheden aanwezig. Je zag niet heel veel aan Daantje. Ik vond hem wat slomer en hij begon weer heel stilletjes je vermageren ondanks de enorme hoeveelheid voer wat hij kreeg. Het zijn maar kleine signalen die het paard afgeeft dat hij iets onder de leden heeft. Juist in die kleine signalen zitten het hem.

Afbeelding

Heb je nog adviezen voor anderen wat betreft wormen?
Laat jaarlijks je paard of pony controleren op wormen! Wormen kunnen heel veel schade toepassen in het verteringsstelsel van het paard. Controleren op wormen kun je doen door bloedonderzoek maar ook door een mestonderzoek. Verder niet ontwormen als het niet nodig is. Er is tegenwoordig veel resistentie op wormenkuren. En houd je paard of pony in de gaten! Merk jij dat hij slomer is als normaal, niet goed door de vacht komt, geen glans op heeft staan of stilletjes aan het vermageren is. Laat nakijken waar het probleem zit! Daantje heeft veel schade aan zijn darmen opgelopen door alles van de afgelopen maanden. Momenteel gaat het goed met hem maar hij is en blijft schraal. Ondanks onbeperkt hooi, supplementen en krachtvoer (dit krijgt hij in minimale hoeveelheid) en natuurlijk gras.
Als er wormen zijn aangetoond in een mest of bloedonderzoek en ze hebben in een weide gelopen. Haal ze van die weide af! De wormen zitten in de weide! Ik heb Daantje en zijn weidemaatje Sunny op de paddock gehouden om zo goed mogelijk de mest te kunnen verwijderen en de opname van wormenlarven die in de weide zitten te voorkomen. Je moet het cirkeltje te zien door te breken. Alleen dan heb je het beste resultaat!

Heb je toekomstplannen nog met Daantje?
Komende twee jaar zal hij voornamelijk gezeldschaps zijn van Sunny. Ze staan samen in de weide, samen in de stal en zijn ook niet te scheiden. Daantje is enorm klein met zijn 73 cm schofthoogte en kan onder iedere draad door maar hij blijft altijd bij Sunny.
Het is echt zeer uniek om te zien hoe bijzonder de band/vriendschap tussen die twee pony’s is.
Verder doe ik wekelijks met hem wandelen en halen we de mafste dingen met hem uit. Hij is al vaker mee geweest naar de beek verderop in het dorp. Zijn eerste zwemmeters heeft hij er ook al op zitten. Verder doe ik gewoon mijn ding met de pony’s en heb ik geen specifieke doelen met mijn pony’s. Daantje is nu al een bomproof knuffel pony! Geen knuffel is hem te veel.
Wel wil ik over enkele jaren Daantje voor het karretje gaan zetten en uitgebreid trainen in grondwerk. Sunny kent ook al het een en ander van grondwerk en dat is erg leuk om te doen.
Niks moet met de pony’s, alles mag!

Zou je zo'n keuze ooit nog opnieuw maken? Waarom wel/niet?
Als ik terugkijk naar afgelopen maanden en nu kijk naar het resultaat is het allemaal helemaal waard geweest. Van een ellendig hoopje scharminkel tot een prachtige pony!
Soms moet je niet kijken naar wat iets kost in tijd, geld, energie en wat dan ook maar moet je kijken naar het gene waar je het voor doet. Ik vond dat Daantje net zoals iedere andere pony een kans op leven moest krijgen. Trots op het resultaat wat er uit is gekomen en ik zal het zo weer opnieuw doen.

Afbeelding

xChanelx

Re: Bokkers vertellen: othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:42

Je bent geweldig, Linda! Een echte dierenvriend :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:48

Leuke bokt community. Ik ben fan van Linda met haar pony's.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:13

Beide enorme toppers!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:29

Wat een poppie zeg! Goed gedaan Othelloster!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:52

Goed gedaan! Leuk topic!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:39

Wat een leuk stuk!
Ik lees ook af en toe bij op fb.
Ik vind het echt ongelooflijk hoe het nu gaat met Daantje!

Heel veel plezier en geluk nog samen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 05:56

Echt een mooi verhaal. <3

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:42

Je bent een jonge meid met een gouden hart.
Mooi hoe jij je zo voor Daantje hebt ingezet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:47

Knap werk!
Daantje zal je eeuwig dankbaar zijn :j

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:18

Het blijft prachtig om jullie verhaal te lezen en te lezen hoeveel liefde jij in Daantje hebt gestopt! Je bent een topper! Daantje heeft het onwijs getroffen en is super opgeknapt. Ik hoop dat jullie een mooie toekomst tegemoet gaan <3

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:29

Afbeelding
Bedankt voor de leuke reacties!Dit was Daantje gisteravond

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:05

Wauw dit is echt zo leuk geschreven, kreeg er tranen van in m'n ogen..
Hij is zoveel verbeterd echt super om te zien! :o

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:42

Het blijft een bijzonder mooi verhaal van jullie twee. Echt geweldig zoals je Daantje weer op zijn pootjes hebt gekregen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:45

Ik ben ook fan van Linda. Ik hoop dat je (Linda) nog lang gelukkig bent met Sunny en Daantje.